1. Baggrund for ændringen af praksis
Genoptagelsesstyresignalet ændrer praksis på fire områder med afgiftslempelser for anvendelser af mineralolieprodukter.
Styresignalet beskriver for det første en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende fritagelse for eller godtgørelse af mineralolieafgift af leverancer af olie til brug om bord i fiskerfartøjer, jf. mineralolieafgiftslovens § 9 stk. 1, nr. 3 og stk. 6, nr. 1 og 2.
Styresignalet beskriver for det andet en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af mineralolieafgift af motorbrændstof til landbrugsformål mv., jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 3.
Styresignalet beskriver for det tredje en praksisændring og muligheden for genoptagelse i sager om anvendelse af produkter, der er afgiftsbelagt som motorbrændstof, til fremstilling af varme.
Styresignalet beskriver for det fjerde en praksisændring og muligheden for genoptagelse i sager om anvendelse af farvede olieprodukter til andre formål end de formål, der er nævnt i § 1, stk. 1, i bekendtgørelse 2023-08-25 nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum.
Ændringerne følger af, at EU-Domstolen i en afgørelse af 13. marts 2025, sag C-137/23 Alsen, har fastslået, at medlemsstaterne ikke kan håndhæve lovgivning på energiafgiftsområdet, hvorefter ukorrekt afgiftsmærkning af olieprodukter, som ikke er afgiftsbelagt med den fulde sats, i sig selv er til hinder for, at en afgiftslempelse i energibeskatningsdirektivet kan opnås. Er det således godtgjort, at olieproduktet anvendes til et afgiftslempet formål, og der ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse, skal afgiftslempelsen gives.
Tvisten i sagen udsprang af, at de hollandske myndigheder havde lagt afgift på olie til fremdriften af et tankskib til transport ad de indre vandveje i EU, uanset sådan olie var afgiftsfritaget efter en ikke-obligatorisk bestemmelse i energibeskatningsdirektivet, med den begrundelse, at olien ikke var korrekt afgiftsmærket. Tankskibet var forsynet med to bunkertanke, der anvendtes til at indeholde brændstof til skibets fremdrift. Olien var leveret uden afgift. I Holland stod skatte- og afgiftsmyndigheden for, at der blev udtaget prøver af olien i bunkertankene.
En analyse af disse prøver, som denne tjenestes laboratorium foretog, viste bl.a., at mængden af mærket "Solvent Yellow 124" i disse prøver for hver af de to tanke udgjorde henholdsvis 5 gram pr. 1 000 liter og 4,4 gram pr. 1 000 liter, dvs. en mængde, der var lavere end det minimumsindhold på 6 g pr. 1 000 liter, der kræves for frigivelse af dieselolie til forbrug, der er fritaget for punktafgifter.
Der var ikke noget, der kunne give mistanke om, at der forelå svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
Dansk praksis har hidtil været, at manglende overholdelse af reglerne om farvning af olieprodukter i farvningsbekendtgørelsen (bekendtgørelse 2023-08-25 nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum) i sig selv har haft som konsekvens, at der ikke kunne gives afgiftslempelse i form af godtgørelse eller -fritagelse for anvendelsen af det pågældende olieprodukt. Med dommen kan denne praksis ikke længere opretholdes. Styresignalet ændrer derfor praksis.
Styresignalet muliggør, at sager, der er afgjort i overensstemmelse med hidtidig praksis, kan genoptages.
2. Det retlige grundlag
Lovgrundlag
Mineralolieafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 604 af 28. maj 2025
[…]
§ 9
Der sker afgiftsfritagelse, når en oplagshaver leverer
[…]
3) varer til brug om bord på skibe i udenrigsfart og fiskerifartøjer med en bruttotonnage på 5 t og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t og derover, dog bortset fra lystfartøjer,
[…]
Stk. 6.
Afgiften godtgøres af
1) varer, der anvendes til jernbane- og færgedrift og til erhvervsmæssig sejlads med andre fartøjer end de i stk. 1, nr. 3, nævnte bortset fra lystfartøjer,
2) varer, der anvendes til fiskerifartøjer med en bruttotonnage på 5 t og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t og derover, dog bortset fra lystfartøjer, når varerne ikke er leveret uden afgift efter stk. 1, nr. 3.
§ 11
[…]
Stk. 2
Afgiften efter stk. 1 tilbagebetales i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgående merværdiafgift for olieprodukter og varme. Afgiften af varer, der anvendes som motorbrændstof, tilbagebetales ikke, jf. dog stk. 3. Det samme gælder afgiften for varer nævnt i § 1, stk. 1, nr. 18 og 19, og afgift af energi i relation til aktiviteter nævnt i momslovens § 37, stk. 7 og 8.
Stk. 3, 1-2 pkt.
Afgiften af motorbrændstof, der udelukkende anvendes til afgiftspligtig virksomhed efter merværdiafgiftsloven med jordbrug, husdyrbrug, gartneri, frugtavl, skovbrug, fiskeri, dambrug eller pelsdyravl, tilbagebetales efter stk. 2. Der ydes ligeledes afgiftsgodtgørelse for transport fra ejendommens område af egne produkter hidrørende fra den nævnte virksomhed.
§ 24, stk. 1
Skatteministeren kan fastsætte regler om farvning og denaturering af afgiftspligtige varer.
Bekendtgørelse om farvning af gas- og dieselolier og petroleum (BEK nr. 1126 af 25/08/2023)
§ 1
Gas- og dieselolier og petroleum, som omfattes af position 27 10 19 25, 27 10 19 41, 27 10 19 45 eller 27 10 19 49 i EU's kombinerede nomenklatur, jf. Kommissionens forordning 2031/2001 af 6. august 2001, og som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, som motorbrændstof i motordrevne driftsmidler, der helt eller delvis anvendes til virksomhed omfattet af § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., eller som motorbrændstof i fiskerfartøjer, omfattet af § 9, stk. 1, nr. 3, eller stk. 6, nr. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., skal afgiftsmærkes.
[…]
Stk. 2. Afgiftsmærkningen består af et mærkestof og et farvestof.
Stk. 3. Som mærkestof anvendes enten N-Ethyl-N-[2-(1-isobutoxyethoxy)ethyl]-4-(phenylazo)anilin (Solvent Yellow 124), eller Butoxybenzen (ACCUTRACETM PLUS), jf. § 3, stk. 2, nr. 1 og 2. Som farvestof anvendes en speciel udgave af 1,4-bis-N-dialkylaminoathraquinon blandingsprodukt med alkylgrupperne 2-ethylhexyl, 3-(2-ethylhexyloxy)propyl og 3-methoxypropyl (speciel version af C. I. Solvent Blue 79 med CAS 90170-70-0), jf. § 3, stk. 3. Mærkestoffet og farvestoffet tilsammen benævnes fremover i bekendtgørelsen som farvningspræparatet. Gas- og dieselolier og petroleum må ikke tilsættes andre mærkestoffer eller farvestoffer til at indikere afgiftsdifferentiering.
[…]
Stk. 5, 1. pkt. Farvede olieprodukter må ikke anvendes som motorbrændstof til andet end de i stk. 1 nævnte formål.
[…]
Stk. 5, 4. pkt. Det er en forudsætning for, at der kan ydes godtgørelse for den del, der omfattes af § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., at der foreligger fornøden dokumentation, jf. de til enhver tid gældende regnskabs- og dokumentationsbestemmelser i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og tilhørende bekendtgørelser.
[…]
§ 3
Farvningspræparatet skal bestå af et af følgende mærkestoffer samt farvestoffet opløst i et opløsningsmiddel med højt flammepunkt således, at hver liter leveret olie indeholder den mængde, der fremgår af stk. 2 eller 3.
Stk. 2. Som mærkestof skal anvendes følgende mængder:
1) 6,5 mg/l N-Ethyl-N-[2-(1-isobutoxyethoxy) ethyl] -4-(phenylazo) anilin (Solvent Yellow 124), eller
2) mindst 12,5 mg og højst 18,75 mg ACCUTRACETM PLUS pr. liter, som svarer til et indhold på mindst 9,5 mg og højst 14,25 mg butoxybenzen pr. liter.
Stk. 3. Som farvestof skal anvendes 1,4-bis-N-dialkylaminoathraquinon blandingsprodukt med alkylgrupperne 2-ethylhexyl, 3-(2-ethylhexyloxy) propyl og 3-methoxypropyl (speciel version af C. I. Solvent Blue 79 med CAS 90170-70-0) i en mængde, der giver samme farveintensitet målt spektrofotometrisk ved 640-650 nm som 5,0 mg/l 1,4-N-bis(butylamino)anthraquinon (C. I. Solvent Blue 35).
Stk. 4. Farvede olieprodukter skal til og med den 17. januar 2024 indeholde et mærkestof, jf. stk. 2, nr. 1 eller 2, og farvestof, jf. stk. 3.
Stk. 5. Farvede olieprodukter skal fra og med den 18. januar 2024 indeholde mærkestof som angivet i stk. 2, nr. 2, og farvestof, jf. stk. 3.
Stk. 6. Farvningspræparatet skal doseres således, at udtagne stikprøver af farvede og mærkede olieprodukter til enhver tid indeholder en korrekt koncentration af mærke- og farvestof, jf. stk. 1. I en stikprøve for et farvningspræparat, der indeholder mærkestof efter stk. 2, nr. 1, og farvestof efter stk. 3, skal koncentrationen af farve- og mærkestof være inden for en nøjagtighed på +/- 10 pct. relativt. I en stikprøve for et farvningspræparat, der indeholder mærkestof efter stk. 2, nr. 2, og farvestof efter stk. 3, skal koncentrationen af mærkestof efter stk. 2, nr. 2, være inden for de i stk. 2, nr. 2, angivne værdier, mens koncentrationen af farvestoffet efter stk. 3, skal være inden for en nøjagtighed på +/- 10 pct. relativt.
[…]
Rådets direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 (Farvningsdirektivet)
Præamblen
[…]
- for at det indre marked kan fungere tilfredsstillende, er det nu nødvendigt, at der fastsættes fælles regler for afgiftsmærkning af gasolie og petroleum, der ikke er afgiftsbelagt efter den fulde sats, som gælder for disse mineralolier, når de anvendes som motorbrændstof;
[…]
Artikel 1
For så vidt andet ikke følger af de nationale bestemmelser om afgiftsmærkning, anvender medlemsstaterne et system med afgiftsmærkning, der er i overensstemmelse med dette direktiv
- for alle gasolier henhørende under KN-kode 27100069, som er overgået til forbrug efter betydningen i artikel 6 i direktiv 92/12/EØF, og som er punktafgiftsfrie eller er punktafgiftspligtige efter en anden sats end den, der er fastsat i artikel 5, stk. 1, i direktiv 92/82/EØF
- for petroleum henhørende under KN-kode 27100055, som er overgået til forbrug efter betydning i artikel 6 i direktiv92/12/EØF, og som er punktafgiftsfri eller er punktafgiftspligtig efter en anden sats end den, der er fastsat i artikel 8, stk. 1, i direktiv 92/82/EØF.
[…]
Artikel 3, stk. 1
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at undgå misbrug af de mærkede produkter og navnlig sikre, at de pågældende mineralolier ikke kan anvendes som motorbrændstof i køretøjer, der er bestemt til vejkørsel, eller opbevares i sådanne køretøjers brændstoftanke, medmindre en sådan anvendelse er tilladt i særlige tilfælde, som bestemmes af de kompetente myndigheder i medlemsstaterne.
Artikel 3, stk. 2
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om, at anvendelse af de pågældende mineralolier i det i første afsnit nævnte tilfælde skal betragtes som en overtrædelse af den pågældende medlemsstats nationale lovgivning. Den enkelte medlemsstat træffer de fornødne foranstaltninger til at sikre, at alle bestemmelserne i dette direktiv gennemføres fuldt ud, og fastsætter i særdeleshed de sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne; sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og være af forebyggende art.
Rådets direktiv af 2003-10-27 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (2003/96) (Energibeskatningsdirektivet)
Artikel 5
Medlemsstaterne kan i følgende tilfælde, under afgiftsmyndighedernes kontrol, anvende differentierede afgiftssatser, når blot de overholder de minimumsafgiftssatser, der er fastsat i dette direktiv, og er forenelige med EU-retten:
- når de differentierede satser hænger direkte sammen med produktkvalitet
- når de differentierede satser afhænger af kvantitative forbrugsniveauer for elektricitet og energiprodukter, der anvendes til opvarmningsformål
[…]
- mellem erhvervsmæssigt og ikke-erhvervsmæssigt forbrug for de i artikel 9 og 10 omhandlede energiprodukter og elektricitet.
[…]
Artikel 6
Medlemsstaterne kan frit gennemføre de afgiftsfritagelser og -lempelser, der er fastsat i dette direktiv, enten
a) direkte
b) ved at differentiere afgiftssatsen eller
c) ved at refundere hele den erlagte afgift eller en del heraf.
[...]
Artikel 14
Stk. 1. Ud over de almindelige bestemmelser i direktiv 92/12/EØF om fritagne anvendelsesformål for afgiftspligtige produkter, og medmindre andet er fastsat i andre EF-bestemmelser, fritager medlemsstaterne følgende produkter for beskatning på vilkår, som de fastlægger for at sikre korrekt og ligefrem anvendelse af sådanne fritagelser og for at forhindre enhver form for svig, unddragelse eller misbrug:
[...]
c) Energiprodukter, der leveres til anvendelse som motorbrændstof med henblik på sejlads i EF-farvande (herunder fiskeri), bortset fra sejlads med fritidsfartøjer, og elektricitet, der produceres om bord på et fartøj. I dette direktiv forstås ved »fritidsfartøjer« ethvert fartøj, som ejeren eller en fysisk eller juridisk person anvender, og som den pågældende har rådighed over enten ved leje eller på anden måde, til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til offentlige formål.
Stk. 2. Medlemsstaterne kan begrænse anvendelsesområdet for de fritagelser, der er omhandlet i stk. 1, litra b) og c), til international transport og transport inden for EF. Desuden kan en medlemsstat, der har indgået en bilateral aftale med en anden medlemsstat, ophæve fritagelserne i henhold til stk. 1, litra b) og c). I så fald kan de anvende en afgiftssats, der er lavere end dette direktivs minimumssatser.
Artikel 15
Stk. 1. Medmindre andet gælder i henhold til andre EF-bestemmelser, kan medlemsstaterne under afgiftsmyndighedernes kontrol indrømme hel eller delvis afgiftsfritagelse eller afgiftslempelse for:
[...]
f) energiprodukter, der leveres til anvendelse som brændstoffer ved sejlads ad de indre vandveje (herunder fiskeri), bortset fra sejlads med fritidsfartøjer, og elektricitet, der produceres om bord på et fartøj
[...]
Stk. 3. Medlemsstaterne kan anvende afgifter ned til nul for energiprodukter og elektricitet, der anvendes til arbejde i landbrug, havebrug eller akvakultur og i skovbrug.
Forarbejder
Lovforslag til lov nr. 1029 af 19. december 1992 om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (LFF 1992-10-08 nr. 27)
De specielle bemærkninger:
[…]
Som i de gældende benzin- og olieafgiftslove er det i § 24 anført, at skatteministeren kan fastsætte regler om farvning og denaturering af afgiftspligtige varer. De 11 andre EF-lande farver i dag fyringsolie, fordi den enten er afgiftsfri, eller er meget lavt beskattet i forhold til dieselolie. Dette problem får vi nu også her i landet, og regeringen har derfor i sinde at anvende bemyndigelsen til at forlange fyringsolie farvet så snart som muligt.
3. Gældende praksis
Den Juridiske vejledning
Den juridiske vejledning pkt. E.A.4.1.7 - Farvning af gas- og dieselolier og petroleum
[…]
Momsregistrerede virksomheder skal anvende farvede olieprodukter til:
- Fyringsformål. Det drejer sig om produkter til fremstilling af varme, hvor der er betalt afgift efter fyringsoliesatsen
- Landbrugsformål. Det drejer sig om motorbrændstof i motordrevne driftsmidler som fx traktorer og mejetærskere mv. Driftsmidlerne skal helt eller delvist anvendes til jordbrug, husdyrbrug, gartneri, frugtavl, skovbrug, dambrug eller pelsdyravl, hvor der er betalt afgift efter motorbrændstofsatsen
- Fiskerfartøjer af enhver art. Brug af farvede olieprodukter i andre fartøjer end fiskerfartøjer er også tilladt, dog ikke i lystfartøjer.
[…]
Landbrugsformål
Landbrugsvirksomheder med videre må ikke bruge farvede olieprodukter til andre formål end landbrugsformål
[…]
Der gives kun godtgørelse af energiafgiften, hvis der bruges farvede olieprodukter som motorbrændstof til drift af fx traktorer og arbejds- og motorredskaber, og disse bliver anvendt til landbrugsformål.
[…]
Fiskerfartøjer
I alle former for fiskerfartøjer skal der anvendes farvede olieprodukter. Der må også anvendes farvede olieprodukter i alle andre fartøjer end fiskerfartøjer, bortset fra lystfartøjer.
Den juridiske vejledning pkt. E.A.4.1.8 16 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse
[…]
Skibe
Energibeskatningsdirektivet afgiftsfritager energiprodukter, der leveres til anvendelse som motorbrændstof med henblik på sejlads i EF-farvande (herunder fiskeri), bortset fra sejlads med fritidsfartøjer. Ved "fritidsfartøjer" forstås ifølge direktivet "ethvert fartøj, som ejeren eller en fysisk eller juridisk person anvender, og som den pågældende har rådighed over enten ved leje eller på anden måde, til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til offentlige formål."
Udenrigsfart
Der sker afgiftsfritagelse, når oplagshavere leverer varer til brug om bord på skibe i udenrigsfart. Fritagelsen omfatter ikke lystfartøjer. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 3.
[…]
Fiskerfartøjer
Oplagshavere kan levere afgiftspligtige varer uden afgift til brug om bord i fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 ton og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 ton og derover. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 3.
[…]
Krav til afgiftsmærkning
Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen eller afgiftsgodtgørelsen, at der anvendes farvede olieprodukter i fiskerfartøjerne. Se afsnit E.A.4.1.7 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum.
Fiskerfartøjer, der ikke kan få leveret olie afgiftsfrit efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 3, kan få godtgjort afgiften af olieprodukter, der leveres til erhvervsmæssig sejlads. Dette gælder også udenlandske fiskerfartøjer, der fisker i dansk farvand, og som registreres efter momsloven. Se MINAL § 9, stk. 6,
nr. 1.
Anden sejlads
Der ydes godtgørelse af afgift af energiprodukter, der anvendes som brændstof til drift af færger og til erhvervsmæssig sejlads med andre fartøjer end de, der er nævnt i MINAL § 9, stk. 1, nr. 3, bortset fra lystfartøjer. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 1.
Den juridiske vejledning pkt. E.A.4.6.11.3 - Godtgørelse for jordbrug, gartnerier og skovbrug mv.
[…]
Regel
Der ydes afgiftsgodtgørelse for motorbrændstof med undtagelse af benzin, der anvendes til momspligtige aktiviteter inden for landbrugsvirksomhed mv. Se GASAL § 10, stk. 3, 1. og 2. pkt., og MINAL § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt.
Der ydes kun godtgørelse, hvis der er anvendt afgiftsmærket landbrugsdiesel.
Afgørelser
EU-Domstolens praksis
C-137/23 - Alsen
[…]
Præmis 52
Det følger af fast retspraksis, at der ved fastlæggelsen af en EU-retlig bestemmelses rækkevidde ikke blot skal tages hensyn til dennes ordlyd, men også til den sammenhæng, hvori den indgår, og til de mål, der forfølges med den ordning, som den udgør en del af (dom af 13.6.2024, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Reel energiomkostning), C-266/23, EU:C:2024:506, præmis 28 og den deri nævnte retspraksis).
[…]
Præmis 56
Hvad for det andet angår den sammenhæng, hvori artikel 15, stk. 1, litra f), i direktiv 2003/96 indgår, skal det fremhæves, at dette direktivs generelle opbygning hviler på princippet om, at energiprodukter beskattes i forhold til deres faktiske anvendelse (jf. i denne retning dom af 25.4.2024, Bitulpetrolium Serv (C-657/22, EU:C:2024:353, præmis 23 og den deri nævnte retspraksis).
Præmis 57
Følgelig kan den skønsmargen, som medlemsstaterne råder over i forbindelse med udøvelsen af den mulighed, der er fastsat i dette direktivs artikel 15, stk. 1, litra f), ikke udstrækkes, således at dette princip bringes i fare (jf. i denne retning dom af 25.4.2024, Bitulpetrolium Serv (C-657/22, EU:C:2024:353, præmis 24 og den deri nævnte retspraksis).
[…]
Præmis 61
I denne henseende bemærkes, at artikel 3 i direktiv 95/60 pålægger medlemsstaterne dels at vedtage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at misbrug af de mærkede produkter undgås, dels at fastsætte, at et sådant misbrug betragtes som en overtrædelse af den pågældende medlemsstats nationale lovgivning.
Præmis 62
Den afgiftsmærkning af mineralolier, der er fastsat i dette direktiv, har således først og fremmest til formål at gøre det muligt at kontrollere og i givet fald sanktionere anvendelsen af energiprodukter, der er fritaget for eller pålagt en nedsat punktafgiftssats, til formål, for hvilke EU-retten hverken foreskriver eller tillader en undtagelse fra pålæggelsen af punktafgifter.
[…]
Præmis 64
Hvad for det tredje angår formålet med direktiv 2003/96 bemærkes, at dette direktiv, således som det fremgår af 2.-5. og 24. betragtning hertil, ved at fastsætte en harmoniseret beskatningsordning for energiprodukter og elektricitet skal fremme et velfungerende indre marked i energisektoren, idet navnlig konkurrenceforvridning skal undgås (dom af 7.3.2018, Cristal Union, C-31/17, EU:C:2018:168, præmis 29 og den deri nævnte retspraksis).
Præmis 65
For at sikre, at den korrekte afgiftssats anvendes på energiprodukter, der er omfattet af dette direktiv, og således undgå konkurrenceforvridning mellem de berørte erhvervsdrivende er det imidlertid nødvendigt at gøre det muligt for de kompetente myndigheder effektivt at kontrollere, om et sådant produkt anvendes til de formål, der er fastsat med henblik på anvendelsen af fritagelsen eller den nedsatte afgiftssats.
[…]
Præmis 67
Det krav om afgiftsmærkning, der er fastsat i direktiv 95/60, kan imidlertid ikke bevirke, at medlemsstaterne inden for rammerne af den skønsmargen, som de råder over i henhold til artikel 15, stk. 1, litra f), i direktiv 2003/96, kan betinge den fritagelse for eller anvendelsen af en reduceret punktafgiftssats, som denne bestemmelse giver dem, af overholdelsen af dette krav, bl.a. for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof til erhvervsmæssig sejlads på indre vandveje.
Præmis 68
Det forholder sig kun anderledes, hvis den pågældende erhvervsdrivende forsætligt har medvirket til afgiftssvig, som har bragt afgiftsordningen for energiprodukter og elektricitet i fare, eller hvis den manglende overholdelse af kravet om afgiftsmærkning gør det umuligt at fremlægge et sikkert bevis for, at gasolien er blevet anvendt med henblik på anvendelsen af en nedsat afgiftssats eller en afgiftsfritagelse (jf. analogt dom af 20.6.2018, Enteco Baltic, C-108/17, EU:C:2018:473, præmis 59 og den deri nævnte retspraksis).
Præmis 69
I det foreliggende tilfælde skal det imidlertid fremhæves, at tvisten i hovedsagen, således som det fremgår af anmodningen om præjudiciel afgørelse, er kendetegnet ved, at der ikke foreligger indicier, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
Præmis 70
Henset til samtlige ovenstående betragtninger skal det første spørgsmål besvares med, at artikel 15, stk. 1, litra f), i direktiv 2003/96, sammenholdt med artikel 1 i direktiv 95/60, skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter punktafgiftsfritagelsen for gasolie, der leveres til anvendelse som motorbrændstof til erhvervsmæssig sejlads på EU’s indre vandveje, nægtes med den begrundelse, at denne gasolie ikke er afgiftsmærket på en måde, der er i overensstemmelse med de EU-retlige krav, når det for det første er godtgjort, at den nævnte gasolie anvendes til et sådant formål, og der for det andet ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Femte Afdeling) for ret:
Artikel 15, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/75/EF af 29. april 2004, sammenholdt med artikel 1 i Rådets direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum, skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter punktafgiftsfritagelsen for gasolie, der leveres til anvendelse som motorbrændstof til erhvervsmæssig sejlads på Den Europæiske Unions indre vandveje, nægtes med den begrundelse, at denne gasolie ikke er afgiftsmærket på en måde, der er i overensstemmelse med de EU-retlige krav, når det for det første er godtgjort, at den nævnte gasolie anvendes til et sådant formål, og der for det andet ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
SKM2020.280.SR
Spørger drev en mindre entreprenørvirksomhed, der leverede ydelser som skovning, flishugning, stub- og rodfræsning, knusning, grubning og andre ydelser i forbindelse med skovbrug.
Spørgsmålet handlede om, hvorvidt spørger kunne få energiafgift på motorbrændstoffet dieselolie til skovbrug godtgjort efter mineralolieafgiftsloven § 11, stk. 3, når dieselolien der blev anvendt i skovmaskinerne, ikke var farvet (afgiftsmærket).
Af bekendtgørelse nr. 983 af 18. oktober 2015 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum § 1 fremgår, at gas- og dieselolier og petroleum, som anvendes eller er bestemt til at anvendes som motorbrændstof i motordrevne driftsmidler, der helt eller delvis anvendes til virksomhed omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 3 (jordbrug, gartnerier og skovbrug, mv.), skal afgiftsmærkes.
Skatterådet kunne ikke bekræfte at Spørger kunne få energiafgift på dieselolie til skovbrug godtgjort efter mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 3, såfremt den forbrugte dieselolie i Spørgers skovmaskiner
ikke var farvet.
4. Ny praksis
I C-137/23, Alsen fastslog EU-Domstolen den 13. marts 2025, at fritagelsesbestemmelsen for olie til fartøjer i energibeskatningsdirektivets artikel 15, stk. 1, litra f), er til hinder for en national lovgivning, der nægter punktafgiftsfritagelse for et olieprodukt med den begrundelse, at olien ikke er afgiftsmærket på en måde, der er i overensstemmelse med de EU-retlige krav, når det for det første er godtgjort, at den nævnte gasolie anvendes til et afgiftslempet formål, og der for det andet ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
På baggrund af EU-domstolens dom i C-137/23, Alsen, kan den gældende praksis på området, herunder Skatterådets bindende svar i SKM2020.280.SR, ikke opretholdes. Manglende overholdelse af reglerne om korrekt farvning i bekendtgørelse 2023-08-25 nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum af de i bekendtgørelsen angivne gas- og dieselolier samt petroleumsprodukter til de i bekendtgørelsen angivne formål i form af anvendelse eller bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, leverancer af olie til brug om bord i fiskerfartøjer og motorbrændstof til landbrugsformål mv. samt til andre formål end de i bekendtgørelsen angivne, medfører derfor ikke i sig selv, at der ikke kan gives afgiftslempelse for anvendelsen af det pågældende olieprodukt.
Ifølge C-137/23 - Alsen vil afgiftslempelsen alene kunne nægtes med den begrundelse, at det for det første ikke er godtgjort, at det pågældende olieprodukt er anvendt til det formål i mineralolieafgiftsloven, som afgiftslempelsen berettiger til, og der for det andet er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
Det er virksomhedens ansvar at godtgøre, at det pågældende olieprodukt er anvendt til det formål i mineralolieafgiftsloven, som afgiftslempelsen berettiger til.
Ved skatteforvaltningens vurdering af hvorvidt det pågældende olieprodukt er anvendt til det formål i mineralolieafgiftsloven, som afgiftslempelsen berettiger til, vil der bl.a. - men ikke kun - kunne lægges vægt på, hvorvidt den ukorrekte farvning gør det umuligt at fastslå et sikkert bevis for, at mineralolieproduktet er blevet anvendt til det pågældende formål.
I forhold til hvorvidt der er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse, er det skatteforvaltningens ansvar at foretage denne vurdering.
Det er fortsat en forudsætning for, at der kan ydes godtgørelse, at der foreligger fornøden dokumentation i overensstemmende med de gældende regnskabs- og dokumentationsbestemmelser i bekendtgørelse 2023-02-10 nr. 153 om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
5. Genoptagelse
I de tilfælde, hvor en virksomhed er blevet nægtet en godtgørelse af afgift, eller er blevet bedt om at tilbagebetale en fritagelse af afgift under henvisning til, at bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum af 25/08/2023 ikke er blevet overholdt, og Skattestyrelen er bekendt med, at der foreligger den nødvendige dokumentation i form af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, vil Skattestyrelsen genoptage sagerne af egen drift og vurdere sagerne på ny. Skattestyrelsen vil senest 3 måneder fra offentliggørelsen af dette styresignal give besked i de sager, som Skattestyrelsen er bekendt med og vil genoptage af egen drift.
Skattestyrelsen har ikke mulighed for af egen drift at genoptage øvrige sager, der angår ovennævnte ændring af praksis, da det vil være forbundet med betydelige administrative vanskeligheder for styrelsen at identificere sagerne. Der kan imidlertid anmodes om genoptagelse i sagerne, hvor virksomheder er blevet nægtet afgiftslempelse efter den med styresignalet ophævede praksis, herunder godtgørelse af afgift eller fritagelse af afgift under henvisning til, at bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum af 25/08/2023 ikke er blevet overholdt.
Disse virksomheder kan anmode om genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1.
Der fastsættes følgende retningslinjer for genoptagelse:
5.1 Ordinær genoptagelse
I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan der ske genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, såfremt der kan fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændring af angivelsen.
5.2 Ekstraordinær genoptagelse
Hvis fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er udløbet, kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af en afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1. Ekstraordinær genoptagelse af et afgiftstilsvar/en godtgørelse af afgift kan ske til gunst for den afgiftspligtige/godtgørelsesberettigede fra og med den afgiftsperiode, der helt eller delvist er sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, som resulterede i underkendelse af praksis.
Skattestyrelsen anser gældende administrative praksis for at være underkendt den 13. marts 2025, hvor EU-Domstolen traf afgørelsen i C-137/23.
Hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, kan der derfor i nærværende sammenhæng ske genoptagelse for virksomheder fra og med den afgiftsperiode, der helt eller delvist er sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i EU-domstolens sag, som resulterede i underkendelse af praksis, dvs. fra og med juni 2016.
5.3. Reaktionsfrist
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Reaktionsfristen regnes fra offentliggørelsen af dette styresignal på Skattestyrelsens hjemmeside.
5.4. Anmodning om genoptagelse
Anmodning om genoptagelse kan ske digitalt på www.skat.dk, eller ved at sende en skriftlig anmodning til Skattestyrelsen på adressen: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing, med oplysninger, der kan identificere den pågældende virksomhed.
Anmodningen om genoptagelse skal indeholde oplysninger om virksomhedens navn, adresse og cvr-nr., samt en specificeret opgørelse af kravet på tilbagebetaling.
5.5 Dokumentation
Det er en betingelse for genoptagelse, at den godtgørelsesberettigede fremlægger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Skattestyrelsen forbeholder sig ret til at anmode virksomheder om yderligere dokumentation og oplysninger til brug for vurderingen af anmodningen om genoptagelse og tilbagebetaling af afgift.
6. Gyldighed
Ændringen af praksis, vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning 2026-1, afsnittene E.A.4.1.7, E.A.4.1.8.16 og E.A.4.6.11.3.
Efter offentliggørelsen af Den juridiske vejledning 2026-1 og udløbet af reaktionsfristen i pkt. 5.3 er styresignalet på dette punkt ophævet.