Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 1 - med smag af cremet jordnøddesmør]" og "[Produkt 2 - med smag af småkage]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked?
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur æble]", "[Produkt 4 - med smag af sur cola]", "[Produkt 5 - med smag af sur vandmelon]" og "[Produkt 6 - med smag af sød fersken]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked?
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelproduktet "[Produkt 7 - med smag af salt lakrids]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked?
Svar
- Ja
- Ja
- Nej
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger er en dansk virksomhed, der bl.a. fremstiller daddelprodukter med forskellige smage, herunder de syv smage som er omfattet af anmodningen om bindende svar. Produkterne fremstilles på eget produktionsanlæg her i landet.
Spørger har indsendt vareprøver for de syv varianter af daddelprodukter. Derudover er der bl.a. indsendt produktspecifikationer samt markedsførings- og salgsmateriale.
Spørger har oplyst følgende om produkterne:
Produkter omfattet af Spørgsmål 1:
[Produkt 1 - med smag af cremet jordnøddesmør]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (80%), peanut butter (9%), cikorierodsfibre, salt, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 59 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 59 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i poser med et nettoindhold på 100 gram. Posen er i brune/beige nuancer, hvorpå "[Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours". På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt delvise billeder af henholdsvis peanut butter og peanuts. Billederne er placeret langs posens sider/kanter.
[Produkt 2 - med smag af småkage]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (93%), cikorierodsfibre, mandelmel, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag, salt.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 67 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 67 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 100 og 140 gram. Posen er i brune/beige nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours". På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt delvise billeder af småkager med chokoladestykker i. Billederne er placeret langs posens sider/kanter.
Produkter omfattet af Spørgsmål 2:
[Produkt 3 - med smag af sur æble]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (93%), cikorierodsfibre, mandelmel, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag, salt
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 67 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 67 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 70, 100 og 140 gram. Posen er i grønne nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours".
På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af grønne, cirkelformede vingummier med hvidt sukker/pulver på. Billederne er placeret langs posens sider/bund.
[Produkt 4 - med smag af sur cola]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (93%), cikorierodsfibre, syre (æblesyre), vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 67 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 67 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 70 og 100 gram. Posen er i brune nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours".
På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af brune/hvide, colaflaskeformede vingummier med hvidt sukker/pulver på. Billederne er placeret langs posens sider/bund.
[Produkt 5 - med smag af sur vandmelon]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (92%), cikorierodsfibre, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag, syre (æblesyre).
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 66 gr. sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 66 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 70 og 100 gram. Posen er i grønne nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours".
På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af grønne/hvide/røde vingummier med hvidt sukker/pulver på. Billederne er placeret langs posens sider/bund.
[Produkt 6 - med smag af sød fersken]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder:
Dadler (95%), cikorierodsfibre, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag, syre (æblesyre).
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 68 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 68 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 70, 100 og 140 gram. Posen er i orange/ferskenfarvede nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours".
På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af ferskenfarvede vingummier med hvidt sukker/pulver på. Billederne er placeret langs posens sider/bund.
Produkt omfattet af Spørgsmål 3:
[Produkt 7 - med smag af salt lakrids]
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder: Dadler (92%), ammoniumchlorid (3%), vegetabilsk fedtstof (kokos), lakrids ekstrakt pulver (1,8%).
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 66 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 66 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelser med et nettoindhold på henholdsvis 70, 100 og 140 gram. Posen er i lyseblå nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posens forside, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produktet er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produktet indeholder "Natural flavours".
På posens forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af lakridser med hvidt pulver på. Billederne er placeret langs posens sider/bund.
Fælles for alle produkterne:
Af det indsendte materiale fremgår, at alle varianter af produkterne anbefales placeret i butikkernes frugt- og grøntafdeling eller sammen med de øvrige tørret frugtprodukter, eks. sammen med dadler, rosiner, nødder mv.
Dadlerne markedsføres som flavoured dates med en naturlig sødme. Spørger oplyser, at brugen af udtrykket "nutritious snack" skal signalere, at produktet hører til blandt sundere snacks. Samtidig fremhæves det, at dadlerne er rige på fibre, hvilket gør dem til et næringsrigt valg, der adskiller sig fra slik, der ofte har et højt sukkerindhold og en lav næringsværdi.
Af materialet fremgår, at produktet sælges i forskellige pakningsstørrelser for at ramme en bredere målgruppe. For at sikre en bred tilgængelighed forhandles produktet både online og i fysiske butikker. De fysiske butikker omfatter blandt andet supermarkeder, helsekostbutikker og kiosker. Standardstørrelsen er 100 g, men produktet fås også i mindre poser på 70 g, der er nemme at have med på farten, samt senere i 2025 i en travel size-variant på 140 g.
Det fremgår endvidere, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, der ønsker et naturligt og næringsrigt stykke tørret frugt eller et sundt mellemmåltid. Produkterne præsenteres derfor som et hurtigt energiboost og en del af en sund snackkultur - ofte brugt i madpakker som alternativ til frugt, brød, ost eller müslibarer. Derudover kan de anvendes som topping på morgenmad og i bagværk.
Spørger har oplyst følgende om produkternes emballage:
"Som det fremgår af posen, er produktets næringsmæssige egenskaber i fokus. Dette understreges blandt andet af påstande såsom "ingen tilsat sukker - med naturligt forekommende sukker", "naturlige smagsstoffer" og "rig på fibre". Derudover markedsføres produktet som "flavoured dates" - tørrede dadler tilsat smag. Bagsiden fremhæver ligeledes, at der er tale om en næringsrig snack baseret på naturligt sødede dadler."
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er Spørgers opfattelse, at der ikke skal betales afgift af produkterne.
Spørger har indsendt nedenstående begrundelse:
"[Produktnavn]er en tørret dadel, hvorpå vi lægger et lille lag smag uden tilsat sukker. [Produktnavn] er uden indhold af chokolade og kakao. Ligeledes er der ingen tilsat sukker, hvormed dets karakteristika vil differentiere sig fra produkter med sukker, både i forhold til smag og næringssammensætning. Om end produktet er sødet af andre ingredienser, er disse alle uden tilsat sukker, og der vil dermed ikke være et karaktergivende indhold af sukker i produktet, hvorfor varen ikke kan anses som en sukkervare. Af denne grund falder [Produktnavn] ikke under det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven, der omfatter chokolade- og sukkervarer.
Jf. L 33 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love er formålet med chokoladeafgiftsloven blandt andet, at "forebygge og forhindre, at sygdomme opstår, og derigennem forbedre folkesundheden". Det må derfor forventes, at et produkt kun bør pålægges afgift efter chokoladeafgiftsloven, såfremt det rent faktisk indeholder ingredienser, der normalt beskattes - såsom chokolade, kakao eller sukker. Da [Produktnavn] er et produkt, der kun indeholder naturlige råvarer, og dermed er uden indhold af afgiftspligtige ingredienser bør de i princippet ikke kunne pålægges denne afgift. En sådan afgiftspålægning vil virke uhensigtsmæssig, da produktet ikke indeholder de ingredienser, som loven er tiltænkt at ramme."
Af anmodningen fremgår endvidere:
"Vi er opmærksomme på vores produkt "[Produkt 7 - med smag af salt lakrids]" indeholder lakrids ekstrakt pulver, som er pålagt sin egen afgift under lakridsvarer".
Spørger har i forbindelse med høringen indsendt følgende høringssvar:
"Vi har noteret jeres indstilling angående spørgsmål 1 og 2, hvor jeres indstilling er på linje med vores opfattelse. Derfor har vi ikke yderligere kommentarer til disse spørgsmål.
Vi noterer os dog, at vi er uenige med jer i spørgsmål 3, hvor I indstiller et ’nej’, men vi fastholder vores opfattelse af, at det rigtige svar er ’ja’. Denne indstilling har stor betydning for vores virksomhed, ansatte, kunder, forbrugere og fremtidig innovation på området. Så derfor kommer vi her med vores uddybende svar på jeres indstilling og vores argumentation for fastholdelse af vores vurdering om et ’ja’ i spørgsmålet om fritagelse for chokoladeafgift for [Produkt 7 - med smag af salt lakrids].
Det er vores opfattelse, at vores produkt [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] ikke bør omfattes af chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2. Argumenterne herfor vil blive gennemgået i følgende.
I en tidligere sag (SKM2019.36.LSR) har landsretten taget stilling til, hvorvidt myslibarer med chokolade bør omfattes af chokoladeafgiftsloven. Her blev ’Myslibar 2 light’ (ingredienser: 12 % maltitolsirup, ristede fuldkornsflager, korngranulat, korngranulat med kakao, 9 % mælkechokolade, kornflager, kondenseret sødmælk, 4 % ristede peanuts, kokosnøddefedt og salt) fritaget for afgiften med følgende begrundelser:
’Ved vurderingen af, hvorvidt chokoladen i myslibaren er karaktergivende for varen, indgår parametre som den relative mængde af chokolade i varen, den visuelle fremtræden, og hvor fremtrædende chokoladesmagen er. Varen må gerne have andre karaktergivende egenskaber udover chokolade.
På baggrund heraf, er det Landsskatterettens vurdering, at myslibaren, Myslibar 2 light, ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Ved vurderingen har Landsskatteretten lagt vægt på, at baren visuelt ikke fremstår som en chokoladebar, idet baren ikke er over- eller undertrukket fuldt eller i overvejende grad med chokolade. Den chokolade, som baren indeholder, er enten blandet i baren eller brugt som dekoration på toppen af baren. Barens relative indhold af chokolade er 9 % af barens samlede indhold. Der er ikke oplysninger om, hvordan baren smager. Landsskatteretten har på den baggrund konkret vurderet, at myslibarens indhold af chokolade ikke er karaktergivende for baren, og at myslibaren derfor ikke fremstår som en chokoladevare i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Ved vurderingen af, hvorvidt myslibaren, Myslibar 2 light, kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse og markedsføring. Det er Landsskatterettens opfattelse, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som f.eks. en chokoladebar, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.
Denne myslibar markedsføres sammen med morgenmadsprodukter, i frugt- og grøntafdelinger og på butikshylderne sammen med kiks, småkager, knækbrød mv. På samme måde bliver myslibaren markedsført i internetbaseret supermarkeder under kategorier som eksempelvis "nødder og snacks", "kolonial" og "sunde snacks". Myslibaren anvendes af forbrugeren som et mellemmåltid, snack eller lignende. Ifølge selskabet er alternativerne til en myslibar forskellige former for frugt og grønt, nødder, figenstænger eller lignende.
På baggrund af oplysningerne om markedsføringsmetoden, herunder produktets placering i butikkerne, og til hvilken aftagergruppe markedsføringen rettes imod, samt anvendelsen hos forbrugeren er det Landsskatterettens opfattelse, at den almindelige forbruger ikke køber og anvender den omhandlede myslibar for at få dækket samme behov, som dækkes ved køb af en sukkervare eller en chokoladebar.
Derudover har Landsskatteretten lagt vægt på, at myslibaren ikke visuelt fremtræder som en chokoladebar, idet barens hovedbestanddele er forskellige typer af kornprodukter. Myslibaren indeholder chokoladestykker, som henholdsvis er blandet i baren eller anvendt som dekoration på toppen af baren, hvoraf det relative indhold af chokolade er 9% af barens samlede indhold.
Det er herefter Landsskatterettens vurdering, at myslibaren, Myslibar 2 light, ikke er afgiftspligtig i sin helhed, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 10, men omfattet af chokoladeafgiftslovens § 22, idet baren indeholder afgiftspligtige bestanddele.’
Vores [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] er blevet anmærket ift. chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2. der omhandler af lakridsvarer af enhver art. Sammenligneligt med Myslibar 2 light (SKM2019.36.LSR) fremstår indholdet af [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] ikke visuelt som lakridsstykker. I bilag 1 er et billede vedhæftet, der viser indholdet i en nyåbnet [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] pose. Her ses det, at indholdet er hele dadler med smagspulveret (indeholdende lakrids) ovenpå. Det ses også, at pulveret med lakrids ikke dækker dadlen fuldstændigt. Da den primære ingrediens er hele dadler (92%), er pulveret ikke rørt ind i dadlen. Derudover indeholder produktet kun <5 % "lakrids", henholdsvis <2% lakridspulver og <3% ammoniumklorid (salmiak). Anses 9% chokolade for ikke-karaktergivende i en myslibar, mener vi heller ikke at <5% lakrids på et dadelprodukt bør anses for det. Vores mission med de smagstilsatte dadler er at skabe et smagfuldt produkt uden tilsat sukker, der understøtter behovene for den sundhedsbevidste forbruger, fx til mellemmåltid i løbet af dagen. Produktbasen består af én hel ingrediens - dadlen - hvor vi udvikler smagsovertrækket på dadlen. På den måde skaber vi et nyt produkt med en naturlig, enkel ingrediens som base. [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] smager derfor af lakrids, hvor vi med minimal mængde lakrids har skabt et næringsrigt produkt. Vi anerkender at lakrids-smagen typisk associeres med produkter der ofte indeholder høje mængder tilsat sukker og bruges som slik, men vores produkt er som beskrevet et andet. På trods af lakridssmagen i denne dadelvariant, mener vi med baggrund i argumentet, at dadlerne ikke visuelt fremstår som velkendte lakrids-konfekture/lakridsvarer, og argumentet at lakridsindholdet udgør <5% af produktet, at produktets indhold af lakrids ikke er karaktergivende for dadlerne, og at produktet derfor ikke fremstår som en lakridsvare i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Skattestyrelsen refererer desuden til en tidligere sag (SKM2024.624.LSR), der omhandlede hvorvidt sukkerglaserede peanuts var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare. Retten anførte, at det i sagen var ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smagte sødt af sukker, indtil sukkerlaget blev brudt, hvorefter smagen af peanuts overtog. De bruger dette argument som sammenligneligt med [Produkt 7 - med smag af salt lakrids]. Denne argumentation vil vi gerne anfægte. De sukkerglaserede peanuts består af 67,7% peanuts, 28% sukker, 2,1% glukosesirup, 1,2% solsikkeolie og en række tilsætningsstoffer. Den diskuterede ingrediens, her sukker, udgør i dette tilfælde hele 30% af det samlede produkt, i modsætning til vores [Produkt 7 - med smag af salt lakrids], der kun indeholder knap 5% lakrids og 0% tilsat sukker. Der beskrives desuden, at laget af sukker ’danner en hård brun sukkerskal’. Selvom vi ikke har haft adgang til billeder heraf, giver denne beskrivelse indtryk af at jordnødderne har været fuldt dækket af sukkerlagen. Vi mener derfor ikke at denne sag er sammenlignelig med vores sag og kan derfor ej heller bruges som et argument for at vores [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] bør være afgiftsforpligtet.
Hvad angår efterligninger og erstatningsvarer, jf. chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9, er vi enige i Skattestyrelsens vurdering: at vores dadelprodukter med smag ikke kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7. Vores lakridsdadelprodukt markedsføres på tilsvarende vis, som for Myslibar 2 light, hvor vi henvender os til den sundhedsbevidste forbruger og man typisk vil finde produktet i en tørret frugt afdeling, side om side med dadler, rosiner, nødder mm. - langt væk fra konfekture. Derudover er vores dadelprodukter markedsført i internetbaseret supermarkeder under kategorier som f.eks. "Helse & Madvarer" og "Tørret frugt".
Skattestyrelsen nævner desuden følgende. ’Det er Skattestyrelsens vurdering, at bestemmelsen er tilsigtet en bred anvendelse, samt at som lakridsvare skal anses enhver vare, der, til trods for indholdet af andre bestanddele, har et karaktergivende indhold af lakrids’.
Jf. Skat.dk har punktafgifter, som chokoladeafgiften, typisk til hensigt at mindske forbruget af bestemte produkter. Jf. L 33 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love, vil man med bl.a. chokoladeafgiftsloven forhøje afgifterne på usunde fødevarer som chokolade og slik med formålet om at forebygge og forhindre, at sygdomme opstår, og derigennem forbedre folkesundheden. Derudover afhænger afgiftssatsen jf. § 2. i chokoladeafgiftsloven af mængden af tilsat sukker. Formålet med chokoladeafgiftsloven synes derfor at være rettet mod sukkerholdige luksusvarer med baggrund i tilsat sukkermængde. [Produkt 7 - med smag af salt lakrids] er som sagt vores forsøg på at bakke op om det sunde fødevarevalg med innovative produkter og vi ser os som at tjene samme formål som chokoladeafgiftsloven. Derfor står vi uforstående overfor, hvorfor vores lakridsvariant skulle blive afgiftspålagt alene på baggrund af det lave lakridsindhold og smag - særligt når produktet er rettet mod den sundhedsbevidste forbruger og placeres på hylder sammen med frugt, grønt og tørvarer.
Vi håber, at I vil tage ovenstående i betragtning til jeres endelige indstilling til Skatterådet. Hvis I har nogle spørgsmål, er I meget velkomne til at henvende jer til os.
Bilag 1 - Illustration af indholdet i en nyåbnet pose [Produkt 7 - med smag af salt lakrids]
[Billede udeladt grundet anonymisering]"
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af produkterne "[Produkt 1 - med smag af cremet jordnøddesmør]" og "[Produkt 2 - med smag af småkage]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art. Derudover omfatter nr. 9 i chokoladeafgiftsloven en bestemmelse om afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
Det fremgår i lovbemærkningerne til § 1, stk. 1, i lovforslag LFF 1968-11-20 nr. 45, at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af bemærkningerne til LFF 2017-11-16 nr. 109 (bilag 4, høringsskema, s. 6) fremgår, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Det fremgår af bemærkninger i ændringsforslag til 2. behandling til lovforslag nr. 206 af 22. april 2009, at: "Definitionen sukkerfri omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml/g. Med sukker menes alle sukkerarter, herunder flydende sukker, hugget sukker, strøsukker m.v. Anvendelsen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende."
Det fremgår af produktspecifikationerne, at der er tale om tørrede dadler med smag af henholdsvis [småkage]og [jordnøddesmør], uden tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker.
Ifølge produktspecifikationerne indeholder produkterne henholdsvis 80 % og 93 % tørrede dadler. "[Produkt 1 - med smag af cremet jordnøddesmør]" indeholder jordnøddesmør (9%), cikorierodsfibre, salt, vegetabilsk fedtstof (kokos), naturlig smag, mens "[Produkt 2 - med smag af småkage]" indeholder cikorierodsfibre, mandelmel, vegetabilsk fedt (kokos), naturlig smag og salt.
Produktspecifikationerne angiver, at produkterne indeholder henholdsvis 59 og 67 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 59 % og 67 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøverne og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produkterne fremstår som tørrede dadler. Produkterne har en mellem-/mørkebrun farve. På produkternes overflade er der lidt lyst/hvidt pulver, der fremstår som indtørret på produkternes overflader. Produkterne har en gennemsnitlig længde på ca. 3 cm.
Når poserne åbnes, udsendes en kraftig sød duft af henholdsvis " [småkage]" og " [jordnøddesmør]" blandet med en svag, sødlig duft af daddel. Det er Skattestyrelsens vurdering, at duften af henholdsvis " [småkage]" og " [jordnøddesmør]" er den dominerende duft.
Produkterne har konsistens som tørrede dadler. Produkterne smager i begyndelsen sødt af de pågældende smagsvarianter, der dog efterfølges af en svag smag af daddel.
Sukkervarer af enhver art - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 4.
Det fremgår at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, at der skal svares afgift af konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
Det er oplyst, at produkterne ikke indeholder tilsat sukker, men alene indeholder naturligt frugtsukker. Det lægges herefter uprøvet til grund, at der ikke er tilsat sukker af nogen art i de to varianter af dadler. Da produkterne ikke indeholder tilsat sukker, vil produkterne ikke kunne anses for værende en sukkervare af enhver art, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Dette er i overensstemmelse med SKM2023.405.LSR, hvor et sukkerfrit kosttilskud udformet som en vingummibamse ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 med henvisning til, at produktet ikke indeholdt tilsat sukker og produktet dermed ikke havde et karaktergivende indhold af sukker, som kunne anses som konfekt eller en sukkervare.
Skattestyrelsen finder derfor ikke, at produkterne kan anses som værende omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Efterligninger og erstatningsvarer - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9.
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produkterne kan betragtes som en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Landsskatteretten anfører i SKM2019.36.LSR, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som et andet afgiftspligtigt produkt, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.
Produkterne forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelse med et nettoindhold på henholdsvis 70, 100 og 140 gram. Poserne er i henholdsvis brune og beige nuancer, hvorpå " [Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posernes forsider, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produkterne er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produkterne indeholder "Natural flavours". På posernes forside er der endvidere billede af en daddel, samt delvise billeder af henholdsvis [jordnøddesmør]og peanuts og småkager med chokoladestykker i, afhængigt af smagsvarianten. Billederne er placeret langs posernes sider/kanter.
Det fremgår af det indsendte salgs- og markedsføringsmateriale, at produkterne anbefales placeret sammen med butikkernes øvrige tørret frugtprodukter i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen. Produkterne påtænkes markedsført som tørrede dadler med smag, og vil efter det oplyste ikke blive placeret i samme afdeling som traditionelle sukkervarer (konfekture).
Det fremgår endvidere af materialet, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, der ønsker et naturligt og næringsrigt stykke tørret frugt eller et sundt mellemmåltid. Produkterne præsenteres derfor som et hurtigt energiboost og en del af en sund snackkultur.
Efter en konkret vurdering af produkternes beskaffenhed (ligner tørrede dadler), anvendelse (mellemmåltid, snack, energiboost) og markedsføring (som tørret frugt, sund snack samt placering i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen), finder Skattestyrelsen ikke, at produkterne kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7. Produkterne anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således ikke, at daddelprodukterne "[Produkt 1 - med smag af cremet jordnøddesmør]" og "[Produkt 2 - med smag af småkage]", er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur æble]", "[Produkt 4 - med smag af sur cola]", "[Produkt 5 - med smag af sur vandmelon]" og "[Produkt 6 - med smag af sød fersken]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art, og nr. 9, der omhandler afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
Overgangen mellem de enkelte varegrupper er flydende, og det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser. Se i øvrigt begrundelsen under Spørgsmål 1.
Det fremgår af produktspecifikationerne, at der er tale om tørrede dadler med henholdsvis syrlig æblesmag, syrlig colasmag, syrlig vandmelonsmag og sød ferskensmag, uden tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker.
Ifølge produktspecifikationerne indeholder produkterne mellem 92 % og 95 % tørrede dadler. Derudover indeholder produkterne cikorierod fiber, vegetabilsk fedt (kokos), naturlig smag, syre (æblesyre).
Produktspecifikationerne angiver, at produkterne indeholder mellem 66 og 68 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. mellem 66 % og 68 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøverne og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produkterne fremstår som tørrede dadler. Produkterne har en mellem-/mørkebrun farve. På produkternes overflade er der lidt lyst/hvidt pulver, der fremstår som indtørret på produkternes overflader. Produkterne har en gennemsnitlig længde på ca. 3 cm.
Når poserne åbnes, udsendes en kraftig duft af henholdsvis "[sur æble]", "[sur cola]", "[sur vandmelon]" og "[sød fersken]" blandet med en svag, sødlig duft af daddel. Det er Skattestyrelsens vurdering, at duften af henholdsvis "[sur æble]", "[sur cola]", " [sur vandmelon]" og "[sød fersken]" er den dominerende duft.
Produkterne har konsistens som tørrede dadler. Produkterne smager i begyndelsen syrligt/sødt af de pågældende smagsvarianter, der dog efterfølges af en svag smag af daddel.
Sukkervarer af enhver art - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 4.
Det er oplyst, at produkterne ikke indeholder tilsat sukker, men alene indeholder naturligt frugtsukker. Det lægges herefter uprøvet til grund, at der ikke er tilsat sukker af nogen art i produkterne. Da produkterne ikke indeholder tilsat sukker, vil produkterne ikke kunne anses for værende en sukkervare af enhver art, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Som anført i begrundelsen under Spørgsmål 1 er dette i overensstemmelse med praksis i SKM2023.405.LSR.
Skattestyrelsen finder herefter ikke, at produkterne kan anses for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produktet kan betragtes som en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Landsskatteretten anfører i SKM2019.36.LSR, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som et andet afgiftspligtigt produkt, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.
Produkterne forhandles i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og sælges i varierende størrelse med et nettoindhold på henholdsvis 70, 100 og 140 gram. Poserne er i henholdsvis grønne, brune og ferskenfarvede nuancer, hvorpå "[Produktnavn]" er påtrykt med store bogstaver, mens smagsvarianten er påtrykt med mindre bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det endvidere af posernes forsider, at indholdet er "Naturally sweet dates, made in Denmark", at produkterne er "Rich in fiber", at der er "No added sugar", samt at produkterne indeholder "Natural flavours".
På posernes forside er der endvidere billede af en daddel, samt tre delvise billeder af traditionelle sukkervarer (vingummier), afhængigt af smagsvarianten og alle med hvidt sukker/pulver på, placeret langs posernes sider/bund.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at emballagen i sig selv ikke er afgørende for vurderingen af, om produkterne er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9. Emballagen skal derimod indgå i den samlede vurdering af produkternes beskaffenhed, anvendelse og markedsføring.
Det fremgår af det indsendte salgs- og markedsføringsmateriale, at produkterne anbefales placeret sammen med butikkernes øvrige tørret frugtprodukter i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen. Produkterne påtænkes markedsført som tørrede dadler med smag, og vil efter det oplyste ikke blive placeret i samme afdeling som traditionelle sukkervarer (konfekture).
Det fremgår endvidere af materialet, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, der ønsker et naturligt og næringsrigt stykke tørret frugt eller et sundt mellemmåltid. Produkterne præsenteres derfor som et hurtigt energiboost og en del af en sund snackkultur.
Efter en konkret og samlet vurdering af produkternes beskaffenhed (ligner tørrede dadler), anvendelse (mellemmåltid, snack, energiboost) og markedsføring (som tørret frugt, sund snack samt placering i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen), finder Skattestyrelsen ikke, at produkterne kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produkterne anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således, at daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur æble]", "[Produkt 4 - med smag af sur cola]", "[Produkt 5 - med smag af sur vandmelon]" og "[Produkt 6 - med smag af sur fersken]", ikke er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelproduktet "[Produkt 7 - med smag af salt lakrids]", som Spørger fremstiller og sælger på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 2 som omhandler lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art samt pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lignende.
Det fremgår af produktspecifikationen, at der er tale om tørrede dadler med smag af salt lakrids, uden tilsat sukker, men blot med et naturligt indhold af sukker.
Produktet forhandles på samme vis og i samme slags pose (dog lyseblå nuancer) som produkterne i Spørgsmål 1 og 2. Der er udover billedet af en daddel endvidere delvise billeder af lakridser med hvidt pulver på, langs posens kanter/sider.
Ifølge produktspecifikationen indeholder produktet 92 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet bl.a. ammoniumchlorid (3%), vegetabilsk fedt (kokos) og lakridsekstraktpulver (1,8%).
Skattestyrelsen bemærker, at ammoniumchlorid er lig salmiak.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 66 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 66 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøven og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet fremstår som tørrede dadler. Produktet har en meget mørk, næsten sort farve. På produktets overflade anes lidt brunt lakridspulver, der fremstår som indtørret på produktets overflade. Produktet har en gennemsnitlig længde på ca. 3 cm.
Når posen åbnes, udsendes en kraftig duft af lakrids blandet med en svag, sødlig duft af daddel. Det er Skattestyrelsens vurdering, at duften af lakrids er den dominerende duft.
Produktet har konsistens som en daddel og smager kraftigt af lakrids, dog anes til sidst en svag smag af daddel.
Lakridsvarer af enhver art - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2.
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, at der skal svares afgift af lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art samt pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lignende.
Der har siden lovens indførsel været afgift på lakrids og lakridsvarer af enhver art, dog for så vidt varen ikke faldt ind under den dagældende § 27 om råstofafgift.
Med lov nr. 22 af 11-02-1955 blev bestemmelsen nyaffattet og fik den ordlyd, som stadig er gældende i dag. Det fremgår af forarbejderne, at (egne fremhævninger):"Af ændringer i forslagets bestemmelser om det afgiftspligtige vareområde i forhold, til det nugældende kan anføres, at kakaosmør og de lakridsvarer, der efter den gældende lovs § 27 er råstofafgiftspligtige, efter forslaget er overført til afgiftspligt efter § 1. Endvidere er de gældende bestemmelser om afgiftspligt for lakridsvarer efter forslaget suppleret med en bestemmelse, hvorefter også pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod o. lign. er afgiftspligtige."
Det er Skattestyrelsens vurdering, at bestemmelsen er tilsigtet en bred anvendelse, samt at som lakridsvare skal anses enhver vare, der, til trods for indholdet af andre bestanddele, har et karaktergivende indhold af lakrids.
Ud fra en analog fortolkning af lovtekst og praksis for så vidt angår chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, chokoladevarer af enhver art, og nr. 4, sukkervarer af enhver art, er det derfor Skattestyrelsens vurdering, at der ved vurderingen af, hvorvidt en vare kan anses for omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art, må lægges vægt på de samme kriterier som gælder for henholdsvis chokoladevarer af enhver art (se SKM2015.654.ØLR) og sukkervarer af enhver art (se SKM2024.421.BR).
I vurderingen af, hvorvidt et produkt kan anses som værende omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art, skal det således vurderes, hvorvidt lakrids er karaktergivende for produktet. Der må i den forbindelse bl.a. lægges vægt på:
- Den relative mængde af lakrids i varen,
- hvor fremtrædende lakridssmagen er, og
- om varen visuelt fremtræder som en lakridsvare.
På baggrund af en konkret vurdering af varen, er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet som helhed fremstår som et produkt, der er afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art.
Der er i vurderingen lagt vægt på, at produktet har et karaktergivende indhold af lakrids, at produktet indeholder 3 % salmiak (ammoniumchlorid) samt 1,8 % lakridsekstraktpulver, at produktet visuelt har en mørk/sort farve med brunt lakridspulver på overfladen samt at lakridssmagen er karaktergivende for produktet. Produktet smager kraftigt af lakrids, og selvom smagen af daddel kan anes efter endt tygning, så er det lakridssmagen, der er karaktergivende og bliver hængende.
Dette er i overensstemmelse med SKM2024.624.LSR, der omhandlede hvorvidt sukkerglaserede peanuts var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare.
Retten anførte, at det i sagen var ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smagte sødt af sukker, indtil sukkerlaget blev brudt, hvorefter smagen af peanuts overtog.
Det er Spørgers opfattelse, at SKM2024.624.LSR ikke er sammenlignelig med nærværende produkt, da produktet i afgørelsen indeholder ca. 30% sukker og er overtrukket hermed, mens nærværende produkt indeholder ca. 5% lakrids og ikke på samme vis er overtrukket hermed.
Afgørelsen er, efter Skattestyrelsens vurdering, udtryk for, at selvom et produkt i sin hovedbestanddel består af nødder, så kan "smagsgiveren", som i SKM2024.624.LSR er en sukkercoating påført nødderne, være karaktergivende for produktets smag, selvom smagen af nødder efterfølgende overtager. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Landsskatterettens afgørelse er sammenlignelig med nærværende produkt, hvor smagen af lakrids, efter Skattestyrelsens vurdering, er karaktergivende, selvom smagen af dadel efterfølgende fremkommer.
Der er i Landsskatterettens afgørelse tale om en samlet vurdering af, hvorvidt sukker er karaktergivende, på samme vis som der i nærværende er tale om en samlet vurdering af, hvorvidt lakrids er karaktergivende for dadlen, bl.a. under hensyntagen til den relative mængde af lakrids, hvor fremtrædende lakridssmagen er, og om produktet visuelt fremtræder som en lakridsvare. Kriterierne følger af Østre Landsrets afgørelse i SKM2015.654.ØLR. Det fremgår af afgørelsen, at der bl.a. kan lægges vægt på de nævnte kriterier, og der er derfor efter Skattestyrelsens vurdering ikke et krav om, at alle kriterier skal opfyldes.
Spørger henviser i høringssvaret endvidere til SKM2019.36.LSR, hvor Landsskatteretten bl.a. tog stilling til, hvorvidt myslibarer med chokolade skulle omfattes af chokoladeafgiftsloven. Her blev ’Myslibar 2 light’ (relativt indhold af chokolade var 9%) ikke anset for at være afgiftspligtig efter chokoladeafgiftsloven. Det fremgår af afgørelsen, at Landsskatteretten foretog en konkret vurdering af, hvorvidt chokoladen var karaktergivende ud fra de nævnte kriterier, dog er der ingen oplysninger om produktets smag, og Landsskatteretten smagte ikke produktet. Spørger gør gældende, at hvis et indhold på 9% chokolade anses for at være ikke-karaktergivende, så kan et indhold af lakrids på 5% på et dadelprodukt heller ikke være karaktergivende.
Skattestyrelsen bemærker, at der skal foretages en samlet vurdering af det konkrete produkt, herunder bl.a. af produktets smag. Det er således ikke muligt blot at sammenligne procentsatser for fx chokolade og lakrids på tværs af varegrupper. Dette skyldes, at det der overordnet set skal vurderes er, hvorvidt fx chokolade eller lakrids er karaktergivende, hvilket ikke kan vurderes ved blot at se på/sammenligne procentsatser alene.
Spørger anfører, at produktet er rettet mod den sundhedsbevidste forbruger og placeres på hylder sammen med frugt, grønt og tørvarer.
Skattestyrelsen henviser til, at Landsskatteretten i SKM2015.654.ØLR, udtaler at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at dette tilsvarende ikke skal indgå i afgrænsningen af lakridsvarer i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2.
I SKM2024.421.BR blev to vitaminvingummiprodukter anset for afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som "sukkervarer af enhver art". Retten fandt, at det af virksomheden i øvrigt anførte, herunder om varernes registrering som kosttilskud, ikke kunne føre til et andet resultat. Det er Skattestyrelsens vurdering, at dette understøtter Landsskatterettens udtalelse i SKM2015.654.ØLR.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således, at daddelproduktet "[Produkt 7 - med smag af salt lakrids]" er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2025-01-13 nr. 26 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
[...]
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign
[...]
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
[...]
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
[...]
Forarbejder
Lov nr. 22 af 11-02-1955:
Af bemærkningerne til lovforslagets § 1 fremgår:
Af ændringer i forslagets bestemmelser om det afgiftspligtige vareområde i forhold, til det nugældende kan anføres, at kakaosmør og de lakridsvarer, der efter den gældende lovs § 27 er råstofafgiftspligtige, efter forslaget er overført til afgiftspligt efter § 1. Endvidere er de gældende bestemmelser om afgiftspligt for lakridsvarer efter forslaget suppleret med en bestemmelse, hvorefter også pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod o. lign. er afgiftspligtige."
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968:
Bemærkningerne til § 1, stk. 1:
"Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
Lovforslagets almindelige bemærkninger:
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet."
Lovforslag nr. 206 af 22. april 2009:
Bemærkninger i ændringsforslag til 2. behandling:
"Definitionen sukkerfri omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml/g. Med sukker menes alle sukkerarter, herunder flydende sukker, hugget sukker, strøsukker m.v. Anvendelsen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017:
Bilag 4, Høringsskema (Dansk Erhverv, s. 6):
"Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej."
Praksis
SKM2015.654.ØLR
Landsskatteretten udtalte, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, og at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet.
Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a.:
- Den relative mængde af chokolade i varen,
- hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og
- om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Landsskatteretten udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
SKM2024.421.BR
Sagen angik hvorvidt to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som "sukkervarer af enhver art".
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
Retten fandt, at det af virksomheden i øvrigt anførte, herunder om varernes registrering som kosttilskud, ikke kunne føre til et andet resultat.
SKM2024.624.LSR
Omhandlede hvorvidt sukkerglaserede peanuts var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare. Varen var overtrukket med et lag af sukker, der dannede en hård, brun sukkerskal. Retten anførte, at det i sagen var ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smagte sødt af sukker, indtil sukkerlaget blev brudt, hvorefter smagen af peanuts overtog.
SKM2023.405.LSR
Et sukkerfrit kosttilskud, udformet som en vingummibamse, var ikke omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 med henvisning til, at produktet ikke indeholdt tilsat sukker og produktet dermed ikke havde et karaktergivende indhold af sukker.
SKM2019.36.LSR
Ved vurderingen af, hvorvidt en myslibar kunne anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en chokoladevare, var det Landsskatterettens opfattelse, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som f.eks. en chokoladebar, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.