Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 1 - med smag af sur æble]", og "[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked?
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur vingummi]", "[Produkt 4 - med smag af sur fersken]" samt "[Produkt 5 - med smag af sur cola]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked?
- Kan det bekræftes, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelproduktet "[Produkt 6 - med smag af salt lakrids]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked?
Svar
- Ja
- Ja
- Nej
Bekskrivelse af de faktiske forhold
Spørger er en dansk virksomhed, der producerer frugtstænger, frugtpålæg mv. på eget produktionsanlæg her i landet.
Spørger påtænker at fremstille daddelprodukter med forskellige smage, herunder de seks smage som er omfattet af anmodningen om bindende svar. Produkterne påtænkes fremstillet på eget produktionsanlæg her i landet.
Spørger har indsendt vareprøver for de seks varianter af daddelprodukter. Derudover er der indsendt produktspecifikationer samt markedsførings- og salgsmateriale.
Spørger har oplyst følgende om produkterne:
Produkter omfattet af Spørgsmål 1:
[Produkt 1 - med smag af sur æble]
Spørger har oplyst at:
[Produkt 1 - med smag af sur æble] består af 98 % daddel, som er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af æblesyre, aroma og fibre.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 97 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet syre E296, vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos), naturlig aroma samt bambusfiber.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 62 gr. sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig neon-/lysegrøn stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er "[Produkt 1 - med smag af sur æble]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det, at indholdet er "Natural dates with tasty flavours", at der er "No added sugar" samt at produktet er "High in fibre" og "Rich in taste". På posens forside er der endvidere billede af to dadler med lidt hvidt/lyst pulver på.
[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]
Spørger har oplyst at:
[Produkt 2 - med smag af sur jordbær] består af 95 % daddel, der er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af 2% jordbærpulver, æblesyre, naturlig aroma og fibre.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 97 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet syre E296, vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos), naturlig aroma samt bambusfiber.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 62 gr. sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig pink/lyserød stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er "[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det, at indholdet er "Natural dates with tasty flavours", at der er "No added sugar" samt at produktet er "High in fibre" og "Rich in taste". På posens forside er der endvidere billede af to dadler med lidt hvidt/lyst pulver på.
Produkter omfattet af Spørgsmål 2:
[Produkt 3 - med smag af sur vingummi]
Spørger har oplyst at:
[Produkt 3 - med smag af sur vingummi] består af 98 % daddel, der er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af æblesyre, aroma og fibre.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 98 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos) samt bambusfiber, syre E296 og aroma.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 63 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 63 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig neon-/lysegrøn stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er "[Produkt 3]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posens forside, at indholdet er "Natural dates with real candy flavours", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". Ordene "[Sur vingummi]", er endvidere påtrykt på posens højre hjørne.
På posens forside er der endvidere billede af en daddel med lidt lyst/hvidt pulver på. Delvist skjult af dadlen er der et billede af en stjerneformet grøn vingummi med hvidt pulver på.
[Produkt 4 - med smag af sur fersken]
Spørger har oplyst følgende om produktet:
[Produkt 4 - med smag af sur fersken] består af 95 % daddel, der er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af 2% ferskenpulver, æblesyre, naturlig aroma og fibre.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 95 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet ferskenpulver (2 %), syre E296, vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos) samt bambusfiber og aroma.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 62 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig orange stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er " [Produkt 4]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posens forside, at indholdet er "Natural dates with real candy flavours", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". Ordene " [Sur fersken]", er endvidere påtrykt på posens højre hjørne.
På posens forside er der endvidere billede af en daddel med lidt lyst/hvidt pulver på. Delvist skjult af dadlen er der et billede af en hjerteformet orange/rød ferskenvingummi med hvidt pulver på.
[Produkt 5 - med smag af sur cola]
Spørger har oplyst følgende om produktet:
[Produkt 5 - med smag af sur cola] består af 96 % daddel, der er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af æblesyre, naturlig aroma og fibre.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 96 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet syre E296, vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos) samt naturlig aroma og bambusfiber.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 62 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig orangebrun stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er " [Produkt 5]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posens forside, at indholdet er "Natural dates with real candy flavour", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". Ordene " [Sur cola]", er endvidere påtrykt på posens højre hjørne.
På posens forside er der endvidere billede af en daddel med lidt lyst/hvidt pulver på. Delvist skjult af dadlen er der billede af en colaflaskeformet brun/hvid vingummi med hvidt pulver på.
Produkt omfattet af Spørgsmål 3:
[Produkt 6 - med smag af salt lakrids]
Spørger har oplyst følgende om produktet:
[Produkt 6 - med smag af salt lakrids] består af 93 % daddel, der er blandet med vegetabilsk fedt og drysset med en blanding bestående af 5% salmiakpulver og 2% lakridspulver.
Af produktspecifikationen fremgår det bl.a., at det samlede produkt indeholder 93 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet 5 % salmiak, lakridspulver og vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos).
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 60 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 60 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Produktet er indsendt i en ikke gennemsigtig lysegrå stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. På posens forside er " [Produkt 6]" påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posens forside, at indholdet er "Natural dates with real candy flavours", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". Ordene " [Salt lakrids]"", er endvidere påtrykt på posens højre hjørne.
På posens forside er der endvidere billede af en daddel med lidt lyst/hvidt pulver på. Delvist skjult af dadlen er der billede af en (halv) trekantet lakrids med hvidt pulver på.
Fælles for produkterne:
Af det indsendte salgs- og markedsføringsmateriale fremgår det, at alle varianter af produkterne anbefales placeret sammen med butikkernes øvrige tørret frugtprodukter i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen.
Det fremgår endvidere af materialet, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, forældre der søger sunde snacks til børn, fitness-entusiaster (hurtigt energiboost) samt snackelskere, der udforsker innovative produkter.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er Spørgers opfattelse, at der ikke skal betales afgift af produkterne.
Spørger har indsendt nedenstående begrundelse:
"Afgiftspligt på sukkervarer
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 4 i LBK nr. 26 af 13/01/2025, om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (herefter chokoladeafgiftsloven), at der er afgift på "Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve og i øvrigt sukkervarer af enhver art".
I denne sammenhæng er det relevant at se på, om dadlerne kan anses for en "sukkervarer af enhver art".
Det fremgår af den juridiske vejledning afsnit E.A.2.3.3 "at for at et produkt kan anses som en sukkervare omfattet af det afgiftspligtige vareområde i CHOAL § 1, stk. 1, nr. 4, skal sukkeret være karaktergivende. Der skal i den forbindelse bl.a. skal lægges vægt på produktets indhold af sukkerarter, smag og visuelle fremtræden."
Det betyder, at der ved en vurdering af om dadlerne er en sukkervarer af enhver art, skal der lægges vægt på følgende 3 kriterier:
- den relative mængde af sukker i varen,
- hvor fremtrædende sukkersmagen er og
- om varen visuelt fremtræder som værende af sukker.
Da produkterne ikke indeholder sukker - hvorfor sukkeret ikke kan være karaktergivende - ikke smager af sukker og ikke fremtræder visuelt som værende en sukkervare, er det vores opfattelse, at de seks forskellige dadler ikke kan være en sukkervare af enhver art.
Afgiftspligt på kandiseret frugt
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 6 i chokoladeafgiftsloven, at der er afgift på "Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter".
Det fremgår af den juridiske vejledning afsnit E.A.2.3.3, at " Kandiserede frugter fremstilles ved at gennemtrække varen med en sukkeropløsning, så denne ved tørring danner krystaller både på overfladen og indvendig i varen."
Da dadlerne ikke er gennemtrukket af en sukkeropløsning, er der ikke tale om kandiserede frugter. Produkterne kan derfor ikke være omfattet af denne bestemmelse.
Afgiftspligt på erstatningsvarer
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 9 i chokoladeafgiftsloven, at der er afgift på "Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7."
Det fremgår af den juridiske vejledning afsnit E.A.2.3.3, at "Ved vurdering af om et produkt kan betragtes som en efterligning af eller en erstatningsvare for fx chokoladevarer, skal der foretages en samlet bedømmelse af varens beskaffenhed, herunder smag, anvendelse og markedsføring.
Det betyder, at varer, der efter beskaffenhed, herunder smag, anvendelse og markedsføring, samlet set anses som erstatninger for eller efterligninger af afgiftspligtige varer som fx chokoladevarer, som udgangspunkt også er omfattet af afgiften.
Derimod er varer, der hverken indeholder chokolade eller kakao, og i smag afviger fra chokoladevarer, som det meget klare udgangspunkt, ikke omfattet af afgiftspligten. Det gælder, selvom varerne har samme form som chokoladevarer, og sælges samme steder som disse.
En tilsvarende afgrænsning kan som udgangspunkt tillige anvendes for så vidt angår efterligninger af eller erstatninger for varer omfattet af CHOAL § 1, stk. 1, nr. 2-7."
Det er desuden vores opfattelse, at principperne i Landsskatterettens (LSR) sag SKM2023.405.LSR kan finde anvendes for de seks daddelprodukter.
I denne afgørelse fandt LSR, at vitaminbamser, som ikke indeholdt tilsat sukker, ikke var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 eller 10 (det nuværende pkt. 9). LSR fandt, at siden produktet ikke indeholdt tilsat sukker og ikke havde et karaktergivende indhold af sukker, kunne produktet hverken anses som konfekt eller en sukkervare. Jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Efter en samlet bedømmelse af produktets beskaffenhed og anvendelse samt den måde, hvorpå det blev markedsført, fandt LSR desuden, at produktet ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10 (i dag nr. 9), og derfor ikke var afgiftspligtigt efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1. Dette på trods af, at vitaminbamser med sukker blev anset som afgiftspligtige i SKM2023.239.LSR.
Dadlerne indeholder ikke sukker og afviger i smag og konsistens fra sukkervarer. Med udgangspunkt i, at, en tilsvarende afgrænsning skal anvendes for sukkervarer som for chokoladevarer (jf. den juridiske vejledning, hvor varer uden indhold af chokolade og kakao ikke er afgiftspligtige) kan dette alt andet lige kun betyde, at dadlerne som udgangspunkt ikke er omfattet af chokoladeafgiften. Det vil også gælde, såfremt varerne havde samme form som sukkervarer, og sælges samme steder som disse, hvilket dog ikke er tilfældet for dadlerne omfattet af dette bindende svar.
Udgangspunktet bør da også være, at alle de seks produkter er dadler, der ikke er afgiftspligtige. Det faktum, at de er drysset med forskellige aromaer, ændrer ikke ved, at der er tale om en frugt. Dette understøttes af, at produkterne markedsføres som dadler med smag og i butikker er placeret sammen med fx nødder, frugtpålæg og tørrede frugter.
Dette vil også være i overensstemmelse med det bindende svar på vitaminbamser, der på trods af deres udseende og smag som vingummibamser ikke blev anset for afgiftspligtige, idet de ikke indeholdt sukker og ikke var placeret sammen med slik i butikker mv.
På baggrund af ovenstående finder vi, at både Spørgsmål 1-6 skal besvares med "Ja"."
Spørger har oplyst følgende om produkternes udseende og smag:
[Produkt 1 - med smag af sur æble]
Produktet fremstår som en daddel og smager først surt og derefter af daddel.
[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]
Produktet fremstår som en daddel og smager først surt og derefter af daddel.
[Produkt 3 - med smag af sur vingummi]
Produktet fremstår som en daddel og smager af daddel med en snert af solbær.
[Produkt 4 - med smag af sur fersken]
Produktet fremstår som en daddel og smager af daddel med et drys syrlig fersken.
[Produkt 5 - med smag af sur cola]
Produktet fremstår som en daddel og smager først af sour cola, hvorefter daddelsmagen tager over.
[Produkt 6 - med smag af salt lakrids]
Produktet fremstår som en daddel og smager meget saltet før, at daddelsmagen tager over.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af produkterne "[Produkt 1 - med smag af sur æble]" og "[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art. Derudover omfatter nr. 9 i chokoladeafgiftsloven en bestemmelse om afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
Skattestyrelsen bemærker, at Spørger i anmodningen henviser til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 6, der omhandler kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter. Spørger redegør for bestemmelsens indhold og konkluderer i forlængelse heraf, at produktet ikke er omfattet af bestemmelsen, da produktet ikke er kandiseret. Skattestyrelsen er, på baggrund af den af Spørger oplyste fremstillingsmetode, enig med Spørger i, at der ikke er tale om et kandiseret produkt, hvorfor bestemmelsen ikke er relevant i nærværende sag.
Det fremgår i lovbemærkningerne til § 1, stk. 1, i lovforslag LFF 1968-11-20 nr. 45, at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af bemærkningerne til LFF 2017-11-16 nr. 109 (bilag 4, høringsskema, s. 6) fremgår, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Det fremgår af bemærkninger i ændringsforslag til 2. behandling til lovforslag nr. 206 af 22. april 2009, at: "Definitionen sukkerfri omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml/g. Med sukker menes alle sukkerarter, herunder flydende sukker, hugget sukker, strøsukker m.v. Anvendelsen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende."
Det fremgår af produktspecifikationerne, at der er tale om tørrede dadler med henholdsvis syrlig æblesmag og syrlig jordbærsmag, uden tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker.
Ifølge produktspecifikationerne indeholder produkterne 97 % tørrede dadler. Derudover indeholder produkterne bl.a. vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos), naturlig aroma samt bambusfiber.
Produktspecifikationerne angiver, at produkterne indeholder 62 gr. sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøverne og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produkterne fremstår som tørrede dadler. Produkterne har en mørkebrun farve. På produkternes overflade er der lidt pulver (lyst/hvidt fsva. æblevarianten og rødligt fsva. jordbærvarianten). Produkterne har en gennemsnitlig længde på ca. 3 cm.
Når poserne åbnes, udsendes en kraftig duft af henholdsvis "[sur æble]" og " [sur jordbær]", blandet med en sødlig duft af daddel. Det er Skattestyrelsens vurdering, at duften af henholdsvis " [sur æble]" og "[sur jordbær]" er den dominerende duft.
Produkterne har konsistens som tørrede dadler. Produkterne smager i begyndelsen syrligt, der dog hurtigt efterfølges af smagen af daddel. Sidstnævnte smag bliver efter endt tygning hængende i munden.
Sukkervarer af enhver art - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 4.
Det fremgår at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, at der skal svares afgift af konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
Det er oplyst, at produkterne ikke indeholder tilsat sukker, men alene indeholder naturligt frugtsukker. Det lægges herefter uprøvet til grund, at der ikke er tilsat sukker af nogen art i de to varianter af dadler. Da produkterne ikke indeholder tilsat sukker, vil produkterne ikke kunne anses for værende en sukkervare af enhver art, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Dette er i overensstemmelse med SKM2023.405.LSR, hvor et sukkerfrit kosttilskud udformet som en vingummibamse ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 med henvisning til, at produktet ikke indeholdt tilsat sukker og produktet dermed ikke havde et karaktergivende indhold af sukker, som kunne anses som konfekt eller en sukkervare.
Skattestyrelsen finder derfor ikke, at produkterne kan anses som værende omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Efterligninger og erstatningsvarer - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9.
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produkterne kan betragtes som en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Landsskatteretten anfører i SKM2019.36.LSR, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som et andet afgiftspligtigt produkt, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.
Produkterne påtænkes forhandlet i en ikke gennemsigtig stand-up pose med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. De påtænkte poser er henholdsvis er neon-/lysegrønne og pink/lyserøde, hvorpå "[Produkt 1 - med smag af sur æble]" og [Produkt 2 - med smag af sur jordbær]" er påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posernes forsider, at indholdet er "Natural dates with tasty flavours", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". På posernes forside er der endvidere billede af to dadler, der er drysset med hvidt/lyst pulver.
Det fremgår af det indsendte salgs- og markedsføringsmateriale, at produkterne anbefales placeret sammen med butikkernes øvrige tørret frugtprodukter i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen. Produkterne påtænkes markedsført som tørrede dadler med smag, og vil efter det oplyste ikke blive placeret i samme afdeling som traditionelle sukkervarer.
Det fremgår endvidere af materialet, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, forældre der søger sunde snacks til børn, fitness-entusiaster (hurtigt energiboost) samt snackelskere, der udforsker innovative produkter.
Efter en konkret vurdering af produkternes beskaffenhed, anvendelse og markedsføring, finder Skattestyrelsen ikke, at produkterne kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7. Produkterne anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således ikke, at daddelprodukterne "[Produkt 1 - med smag af sur æble]" og "[Produkt 2 - med smag af sur jordbær]" er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur vingummi]", "[Produkt 4 - med smag af sur fersken]" samt "[Produkt 5 - med smag af sur cola]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art, og nr. 9, der omhandler afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
Skattestyrelsen bemærker, at det er Spørgers opfattelse, at produkterne ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 6, der bl.a. omhandler kandiseret frugt. Skattestyrelsen er enig med Spørger i, at der ikke er tale om et kandiseret produkt, se begrundelsen under Spørgsmål 1.
Overgangen mellem de enkelte varegrupper er flydende, og det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser. Se i øvrigt begrundelsen under Spørgsmål 1.
Det fremgår af produktspecifikationerne, at der er tale om tørrede dadler med smag af henholdsvis syrlige bær, syrlig fersken samt syrlig cola. Det er oplyst at produkterne er uden tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker.
Ifølge produktspecifikationerne indeholder produkterne henholdsvis 98 %, 95 % og 96 % tørrede dadler. Derudover indeholder produkterne bl.a. vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos) samt bambusfiber og aroma.
Produktspecifikationerne angiver, at produkterne indeholder henholdsvis 63 gram, 62 gram og 62 gram sukkerarter pr. 100 gram, dvs. henholdsvis 63 %, 62 % og 62 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøverne og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produkterne fremstår som tørrede dadler. Produkterne har en mørkebrun farve. På produkternes overflade er der lidt hvidt/lyst pulver. Produkterne har en gennemsnitlig længde på ca. 3 cm. Når posen åbnes, udsendes en kraftig syrlig duft af henholdsvis "[sur vingummi]", "[sur fersken]" og "[sur cola]", blandet med en sødlig duft af daddel. Det er Skattestyrelsens vurdering, at den syrlige duft er den dominerende.
Produkterne har konsistens som tørrede dadler. Produkterne smager i begyndelsen syrligt, der dog hurtigt efterfølges af smagen af daddel. Sidstnævnte smag bliver efter endt tygning hængende i munden.
Det er oplyst, at produkterne ikke indeholder tilsat sukker, men alene indeholder naturligt frugtsukker. Det lægges herefter uprøvet til grund, at der ikke er tilsat sukker af nogen art i produkterne. Da produkterne ikke indeholder tilsat sukker, vil produkterne ikke kunne anses for værende en sukkervare af enhver art, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Som anført i begrundelsen under Spørgsmål 1 er dette i overensstemmelse med praksis i SKM2023.405.LSR.
Skattestyrelsen finder herefter ikke, at produkterne kan anses for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produktet kan betragtes som en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Landsskatteretten anfører i SKM2019.36.LSR, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som et andet afgiftspligtigt produkt, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.
Produkterne påtænkes forhandlet i ikke gennemsigtige stand-up poser med genluk og med et nettoindhold på 100 gram. De påtænkte poser er henholdsvis lyse-/neongrøn, orange og brun, hvorpå "The Candy Date" er påtrykt med store bogstaver. Med mindre bogstaver fremgår det af posernes forside, at indholdet er "Natural dates with real candy flavours", at der er "No added sugar" samt at produkterne er "High in fibre" og "Rich in taste". Ordene "[sur vingummi]", "[sur fersken]" og "[sur cola]" er endvidere påtrykt på posernes højre hjørner.
På posernes forside er der endvidere billede af en daddel, der er drysset med lyst/hvidt pulver. Delvist skjult af dadlen er der billede af henholdsvis en stjerneformet grøn vingummi, en hjerteformet orange/rød ferskenvingummi og en colaflaskeformet brun/hvid vingummi, alle med hvidt pulver på.
Det fremgår af det indsendte salgs- og markedsføringsmateriale, at produkterne anbefales placeret sammen med butikkernes øvrige tørret frugtprodukter i frugt- og grøntafdelingen eller i tørvareafdelingen. Produkterne påtænkes markedsført som tørrede dadler med smag, og vil efter det oplyste ikke blive placeret i samme afdeling som traditionelle sukkervarer.
Det fremgår endvidere af materialet, at den tiltænkte målgruppe er det brede publikum, dvs. sundhedsbevidste forbrugere, forældre der søger sunde snacks til børn, fitness-entusiaster (hurtigt energiboost) samt snackelskere, der udforsker innovative produkter.
Skattestyrelsen bemærker, at der på posernes forside er et billede af en daddel, og bagved denne et billede af en (halv) traditionel sukkervare (vingummi) samt at ordet "[slik]" indgår i produktnavnene. Det er Skattestyrelsens vurdering, at emballagen i sig selv ikke er afgørende for vurderingen af, om produkterne er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9. Emballagen skal derimod indgå i den samlede vurdering af produkternes beskaffenhed, anvendelse og markedsføring.
Efter en konkret og samlet vurdering af produkternes beskaffenhed, anvendelse og markedsføring, finder Skattestyrelsen ikke, at produkterne kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produkterne anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således, at daddelprodukterne "[Produkt 3 - med smag af sur vingummi]", "[Produkt 4 - med smag af sur fersken]" samt "[Produkt 5 - med smag af sur cola]" ikke er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at der ikke skal afregnes chokoladeafgift af daddelproduktet "[Produkt 6 - med smag af salt lakrids]", som Spørger påtænker at fremstille og sælge på det danske marked.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 2 som omhandler lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art samt pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lignende.
Det fremgår af produktspecifikationen, at der er tale om tørrede dadler med smag af salt lakrids, uden tilsat sukker, men blot med et naturligt indhold af sukker.
Produktet påtænkes forhandlet på samme vis og i samme slags pose (dog lysegrå) som produkterne i Spørgsmål 1 og 2. Dog er der udover billedet af en daddel med lidt hvidt pulver på overfladen endvidere et billede af en (halv) trekantet lakrids med hvidt pulver på.
Ifølge produktspecifikationen indeholder produktet 93 % tørrede dadler. Derudover indeholder produktet bl.a. 5 % salmiak, lakridspulver og vegetabilske fedtstoffer (shea, kokos).
Spørger har i anmodningen oplyst, at produktet indeholder 5 % salmiakpulver og 2 % lakridspulver.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 60 gr. sukkerarter pr. 100 gram, dvs. 60 %. Det er oplyst, at der ikke er tale om tilsat sukker, men alene et naturligt indhold af sukker.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøven og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet fremstår som tørret daddel. Produktet har en meget mørk, næsten sort farve. På produktets overflade er der lidt brunt lakridspulver. Når posen åbnes, udsendes en kraftig duft af lakrids. Produktet har konsistens som en blød og klistret daddel, som i konsistens har associationer til blød finsk lakrids. Produktet smager kraftigt af lakrids. Efter endt tygning anes til sidst en svag smag af daddel.
Lakridsvarer af enhver art - chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2.
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, at der skal svares afgift af lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art samt pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lignende.
Der har siden lovens indførsel været afgift på lakrids og lakridsvarer af enhver art, dog for så vidt varen ikke faldt ind under den dagældende § 27 om råstofafgift.
Med lov nr. 22 af 11-02-1955 blev bestemmelsen nyaffattet og fik den ordlyd, som stadig er gældende i dag. Det fremgår af forarbejderne, at "Af ændringer i forslagets bestemmelser om det afgiftspligtige vareområde i forhold, til det nugældende kan anføres, at kakaosmør og de lakridsvarer, der efter den gældende lovs § 27 er råstofafgiftspligtige, efter forslaget er overført til afgiftspligt efter § 1. Endvidere er de gældende bestemmelser om afgiftspligt for lakridsvarer efter forslaget suppleret med en bestemmelse, hvorefter også pulveriseret lakridsrod og blandinger af. salmiak og lakridsrod o. lign. er afgiftspligtige."
Det er Skattestyrelsens vurdering, at bestemmelsen er tilsigtet en bred anvendelse, samt at som lakridsvare skal anses enhver vare, der, til trods for indholdet af andre bestanddele, har et karaktergivende indhold af lakrids.
Ud fra en analog fortolkning af lovtekst og praksis for så vidt angår chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, chokoladevarer af enhver art, og nr. 4, sukkervarer af enhver art, er det derfor Skattestyrelsens vurdering, at der ved vurderingen af, hvorvidt en vare kan anses for omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art, må lægges vægt på de samme kriterier som gælder for henholdsvis chokoladevarer af enhver art (se SKM2015.654.ØLR) og sukkervarer af enhver art (se SKM2024.421.BR).
I vurderingen af, hvorvidt et produkt kan anses som værende omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art, skal det således vurderes, hvorvidt lakrids er karaktergivende for produktet. Der må i den forbindelse bl.a. lægges vægt på:
- Den relative mængde af lakrids i varen,
- Hvor fremtrædende lakridssmagen er, og
- Om varen visuelt fremtræder som en lakridsvare.
På baggrund af en konkret vurdering af varen, er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet som helhed fremstår som et produkt, der er afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art.
Der er i vurderingen lagt vægt på, at produktet har et karaktergivende indhold af lakrids, at produktet indeholder 5 % salmiak samt 2 % lakridspulver, at produktet visuelt har en mørk/sort farve med lidt lakridspulver på overfladen samt at lakridssmagen er karaktergivende for produktet. Produktet smager kraftigt af lakrids, og selvom smagen af daddel kan anes efter endt tygning, så er det lakridssmagen, der er karaktergivende og bliver hængende.
Dette er i overensstemmelse med SKM2024.624.LSR, der omhandlede hvorvidt sukkerglaserede peanuts var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare.
Retten anførte, at det i sagen var ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smagte sødt af sukker, indtil sukkerlaget blev brudt, hvorefter smagen af peanuts overtog.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således, at daddelproduktet " [Produkt 6 - med smag af salt lakrids]" er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, som en lakridsvare af enhver art.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2025-01-13 nr. 26 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
[...]
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign
[...]
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
[...]
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
[...]
Forarbejder
Lov nr. 22 af 11-02-1955:
Af bemærkningerne til lovforslagets § 1 fremgår:
Af ændringer i forslagets bestemmelser om det afgiftspligtige vareområde i forhold, til det nugældende kan anføres, at kakaosmør og de lakridsvarer, der efter den gældende lovs § 27 er råstofafgiftspligtige, efter forslaget er overført til afgiftspligt efter § 1. Endvidere er de gældende bestemmelser om afgiftspligt for lakridsvarer efter forslaget suppleret med en bestemmelse, hvorefter også pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod o. lign. er afgiftspligtige."
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968:
Bemærkningerne til § 1, stk. 1:
"Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
Lovforslagets almindelige bemærkninger:
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet."
Lovforslag nr. 206 af 22. april 2009:
Bemærkninger i ændringsforslag til 2. behandling:
"Definitionen sukkerfri omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml/g. Med sukker menes alle sukkerarter, herunder flydende sukker, hugget sukker, strøsukker m.v. Anvendelsen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017:
Bilag 4, Høringsskema (Dansk Erhverv, s. 6):
"Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej."
Praksis
SKM2015.654.ØLR
Landsskatteretten udtalte, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, og at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet.
Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af chokolade i varen,
- hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og
- om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
SKM2024.421.BR
Sagen angik hvorvidt to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som "sukkervarer af enhver art".
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
SKM2024.624.LSR
Omhandlede hvorvidt sukkerglaserede peanuts var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Retten lagde vægt på, at varen havde et højt indhold af sukker, smagte sødt af sukker og visuelt fremstod som en sukkervare. Varen var overtrukket med et lag af sukker, der dannede en hård, brun sukkerskal. Retten anførte, at det i sagen var ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smagte sødt af sukker, indtil sukkerlaget blev brudt, hvorefter smagen af peanuts overtog.
SKM2023.405.LSR
Et sukkerfrit kosttilskud, udformet som en vingummibamse, var ikke omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 med henvisning til, at produktet ikke indeholdt tilsat sukker og produktet dermed ikke havde et karaktergivende indhold af sukker.
SKM2019.36.LSR
Ved vurderingen af, hvorvidt en myslibar kunne anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en chokoladevare, var det Landsskatterettens opfattelse, at hvis den almindelige forbruger er bevidst om, at varen købes for at tilfredsstille samme behov som f.eks. en chokoladebar, da skal varen anses for at være en erstatningsvare. Anses varen derimod af den almindelige forbruger for at dække andre behov, er der ikke tale om en erstatningsvare.