Spørgsmål
- Kan Skatterådet bekræfte, at man som privatperson kan benytte håndværkerfradraget i forbindelse med installation af batteri (et såkaldt husstandsbatteri) i sin bolig, selvom det ikke sker i kombination med solceller?
Svar
- Nej.
Beskrivelse af de faktiske forhold
G1 spørger på vegne af medlemsvirksomheden H1. Som organisation for virksomheder, der bl.a. installerer batterier til solceller for private boligejere, får G1 mange spørgsmål om BoligJobordningens rækkevidde. Virksomhederne ønsker typisk at kunne henvise til BoligJobordningen i deres markedsføring over for nye kunder, og på den måde motivere kunderne til, at få installeret batteri til lagring af grøn strøm.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Et husstandsbatteri er en stationær energilagringsløsning, der installeres i f.eks. private hjem, med det formål at lagre elektricitet fra elnettet til senere forbrug. Installationen udføres af en autoriseret elinstallatør og omfatter montering af selve batteriet samt tilslutning til husets elinstallation. Batteriet installeres ofte i forbindelse med eget solcelleanlæg, men kan også installeres uden et tilsluttet solcelleanlæg. Installation af et husstandsbatteri - enten separat eller i forbindelse med et solcelleanlæg - giver følgende anvendelses muligheder:
- Optimering af energiforbrug: Husstandsbatteriet muliggør lagring af elektricitet når den er grønnest og billigst (typisk om natten og i perioder med høj produktion af vedvarende energi), til brug i perioder, hvor elektriciteten er dyrere og mere CO2-belastende.
- Bidrag til energisystemets stabilitet: Ved at udjævne forbruget over døgnet og reducere spidsbelastninger bidrager husstandsbatterier til at stabilisere elnettet og reducere behovet for fossile backup-kraftværker.
- Understøttelse af den grønne omstilling: Ved at øge muligheden for lagring af vedvarende energi i private hjem gøres disse aktive dele af energisystemet og understøtter implementeringen af mere vedvarende energi i energisystemet.
Installation af et husstandsbatteri understøtter dermed i vidt omfang de samme hensyn som et solcelleanlæg, der installeres i kombination med et batteri.
Bemærkninger:
- Der ønskes en principiel afklaring af, hvorvidt batteri til energilagring kan anses som en energiforbedrende foranstaltning, der er berettiget til håndværkerfradrag.
- G1’s fortolkning understøtter de overordnede politiske mål om grøn omstilling og øget energieffektivitet i private hjem.
- En positiv besvarelse vil have væsentlig betydning for markedet for energilagringsløsninger og give private forbrugere et incitament til at investere i grøn teknologi.
- Svaret vil have principiel karakter og kan danne præcedens for fremtidige fortolkninger af BoligJobordningens rækkevidde inden for grøn energiteknologi.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at man som privatperson kan benytte håndværkerfradraget i forbindelse med installation af batteri (et såkaldt husstandsbatteri) i sin bolig, selvom det ikke sker i kombination med solceller.
Begrundelse
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller en fritidsbolig (BoligJobordningen). Se ligningslovens § 8 V, stk. 1.
Fradrag for arbejdsløn til grøn istandsættelse (håndværkerfradraget) har tidligere været en del af BoligJobordningen men blev ved lov nr. 376 af 28. marts 2022 afskaffet for ydelser udført efter den 31. marts 2022. Fra og med den 1. januar 2025 er fradrag for grøn istandsættelse genindført i BoligJobordningen. Se lov nr. 95 af 4. februar 2025 og Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.3.6.
Fradragsretten er bl.a. betinget af, at den skattepligtige er fyldt 18 år ved indkomstårets udløb, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 1. Fradragsretten er endvidere betinget af, at den skattepligtige har fast bopæl, hvor arbejdet udføres. Vedrører udgiften arbejde ved en fritidsbolig, skal den skattepligtige være ejer og betale ejendomsværdiskat på ejendommen på tidspunktet for arbejdets udførelse, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 2. Ydermere er fradraget bl.a. betinget af, at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller er udført af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.
Fradraget kan højst udgøre 8.600 kr. pr. person for udgifter til grøn istandsættelse i 2025. Se ligningsloven § 8 V, stk. 5.
Om baggrunden for at genindføre fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen fremgår følgende af de almindelige bestemmelser til den seneste ændring af ligningslovens § 8 V, se lovforslag nr. 117, der blev fremsat den 19. december 2024:
"2.3. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget
[…] regeringen og aftalepartierne er enige om at indføre et grønt håndværkerfradrag og udvide det eksisterende servicefradrag for at gøre hverdagen nemmere for danskerne og frigive mere tid til familierne."
Om fradrag for grøn istandsættelse fremgår bl.a. følgende af de specielle bemærkninger til ligningsloven § 8 V:
"Den foreslåede ændring medfører, at udgifter til arbejdsløn til grøn istandsættelse, f.eks. isolering af tag og loft, udskiftning af vinduer og yderdøre og isolering af ydervægge, fremover vil kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst."
Der kan kun foretages fradrag for ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1. Se de specielle bemærkninger til ligningslovens § 8 V:
"Som hidtil vil det ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kun være de ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1, der vil kunne foretages fradrag for."
Om fradrag for arbejde på solceller og husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri, fremgår følgende af ligningslovens bilag 1, som oplister de ydelser, der er omfattet af BoligJobordningen i 2025 og frem:
"B. Grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig
[…]
Arbejde på solceller og husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri, medmindre reglerne for erhvervsmæssig virksomhed anvendes, f.eks.:
- Installation, reparation eller udskiftning af solceller, herunder i kombination med batteri
- Installation, reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri."
Der er ikke angivet yderligere oplysninger i forarbejderne til ligningslovens § 8 V om baggrunden for genindførelsen af reglerne om grøn istandsættelse, herunder fradrag for arbejde på solceller og husstandsvindmøller, herunder i kombination med batteri.
Reglerne om grøn istandsættelse blev første gang indført i ligningslovens § 8 V i 2016. Om baggrunden for indførelsen af reglerne fremgår følgende af indledningen til de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. 95, der blev fremsat den 16. december 2015 (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017):
"Med lovforslaget omlægges BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen."
Af afsnit 4.1.2. i de almindelige bemærkninger til loven fremgår bl.a. følgende:
"En række af de håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.
Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg."
Det følger således af disse forarbejder til ligningslovens § 8 V, at den grønne BoligJobordning skal understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen.
Skatterådet har i flere tilfælde taget stilling til, om der efter ligningslovens § 8 V er fradrag for lønudgifter for nogle nærmere angivne serviceydelser og grønne istandsættelser.
I SKM2017.390.SR kunne Skatterådet for eksempel ikke bekræfte, at et projekt med etablering af forbrugsmålere på vand- og varmeforsyning, der skulle installeres for at måle forbruget i forhold til de enkelte boliger i en rækkehusbebyggelse, kunne omfattes af håndværkerfradraget (Grøn BoligJobordning). Skatterådet udtalte, at uanset formålet med installationen af de omhandlede forbrugsmålere måtte anses for "grønt" som følge af den adfærdsregulerende effekt, var installationen ikke omfattet af Bilag 1 til ligningsloven, der oplistede de ydelser, der var omfattet af BoligJobordningen for 2016-2017.
G1 har oplyst, at et husstandsbatteri er en stationær energilagringsløsning, der installeres i f.eks. private hjem, med det formål at lagre elektricitet fra elnettet til senere forbrug. Det oplyses videre, at batteriet ofte installeres i forbindelse med eget solcelleanlæg, men at det også kan installeres uden et tilsluttet solcelleanlæg. Det ønskes bekræftet, at installation af batteri (et såkaldt husstandsbatteri) er omfattet af BoligJobordningen, selvom det ikke sker i kombination med solceller.
Der skal derfor foretages en vurdering af, om et husstandsbatteri, som ikke er tilsluttet et solcelleanlæg, kan anses for omfattet af oplistningen i bilag 1, hvor installation, reparation eller udskiftning af solceller, herunder i kombination med batteri, er oplistet som fradragsberettigede ydelser.
På Teknologisk Institut står der bl.a. følgende om batterianlæg i kombination med solceller: (Frivillig prøvningsordning for husstandsbatterier - Batterianlæg og grøn omstilling - Teknologisk Institut)
"Batterianlæg i kombination med solceller øger andelen af vedvarende energi og bidrager til at opfylde Danmarks klimamål.
Hvis danskerne bedre udnytter den lokale solenergi med et batterilager, så vil de aflaste el-nettet."
Se også 1KOMMA5° Danmarks hjemmeside Alt du skal vide om batteri til solceller 🔆| 1KOMMA5°:
"Når du har en batteribank, kan du lagre grøn og billig strøm, så du er dækket ind i de timer (om aftenen og natten), hvor dine solceller ikke producerer særlig meget strøm. Dette gør besparelserne endnu større og sikrer, at dit forbrug er endnu grønnere."
På Radius hjemmeside https://radiuselnet.dk/professionelle/tilslutning-af-batterier/ står der bl.a. følgende om tilslutning af batterier, herunder et lille batteri, der er beregnet til privatbrug:
"Med den grønne omstilling følger øgede krav til fleksibilitet i elnettet. Og her kan batterier gøre en forskel: Batterier kan bidrage til et mere stabilt elsystem, fordi de som lagerenheder både kan trække elektricitet fra elnettet og indføde elektricitet til elnettet."
Om installation af husstandsbatterier uden kombination med et solcelleanlæg fremgår bl.a. følgende af Andel Energis hjemmeside (https://andelenergi.dk/batterier/):
"I løbet af 2025 introducerer Andel Energi husstandsbatterier som et supplement til at udjævne de stærkt svingende elpriser.
Ved at installere et batteri har en husstand mulighed for at opnå en højere grad af stabilitet, f.eks. ved at batteriet fyldes op om natten, hvor strømmen typisk er billig, og anvendes i hjemmet i de dyre timer."
G1 har oplyst, at installation af et husstandsbatteri - enten separat eller i forbindelse med et solcelleanlæg - giver mulighed for optimering af energiforbrug, bidrager til energisystemets stabilitet og understøtter den grønne omstilling. Det er således G1’s opfattelse, at installation af et husstandsbatteri i vidt omfang understøtter de samme hensyn som et solcelleanlæg, der installeres i kombination med et batteri.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er fradrag for installation af et husstandsbatteri, der ikke er tilsluttet et solcelleanlæg.
Installation af husstandsbatteri som isoleret ydelse er ikke nævnt i opremsningen af omfattede ydelser i bilag 1 til ligningsloven. Batteri indgår således alene i kombination med solceller og hustandsvindmøller. Det er endvidere ikke på anden vis angivet i underpunktet til ydelsen, at der skulle være tale om en ikke udtømmende opremsning, som kunne omfatte separate batterier, der ikke er i kombination med solceller eller hustandsvindmøller.
Det er i den forbindelse Skattestyrelsens opfattelse, at et husstandsbatteri, der ikke er tilsluttet et solcelleanlæg, ikke kan sidestilles med et batteri, der er tilsluttet et solcelleanlæg. Det skyldes bl.a., at det fremgår af ovenstående beskrivelser af husstandsbatterier fra forskellige hjemmesider, at et husstandsbatteri, som ikke er tilsluttet et solcelleanlæg, trækker strøm fra det eksterne elnet bl.a. for at udjævne de svingende elpriser. Til forskel herfra opbevarer et husstandsbatteri i kombination med solceller ifølge ovenstående beskrivelse den strøm, som husstanden selv har produceret, til senere brug. Der er derfor forskel på de to tilfælde.
Det forhold, at en installation af et husstandsbatteri uden at være i kombination med solceller eller husstandsvindmøller evt. kan anses for at understøtte den grønne omstilling, kan efter Skattestyrelsens vurdering ikke føre til et andet resultat. Se i den forbindelse også SKM2017.390.SR, hvor Skatterådet udtalte, at uanset formålet med installationen af de omhandlede forbrugsmålere måtte anses for "grønt", var installationen ikke omfattet af Bilag 1 til ligningsloven og dermed ikke omfattet af BoligJobordningen for 2016-2017.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at man ikke som privatperson kan benytte håndværkerfradraget i forbindelse med installation af batteri (et såkaldt husstandsbatteri) i sin bolig, der ikke sker i kombination med solceller.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
§ 8 V i ligningsloven (lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som bl.a. ændret ved lov nr. 95 af 4. februar 2025)
§ 8 V. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.
Stk. 2. Fradraget er betinget af,
1) at den skattepligtige person ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år,
2) at arbejdet er udført vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets udførelse, eller at arbejdet er udført vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person er ejer og skattepligtig efter reglerne om ejendomsværdiskat i ejendomsskatteloven af fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets udførelse,
3) at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark,
[…]
Stk. 5. De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt højst udgøre et grundbeløb på 13.300 kr. (2010-niveau) pr. person. De fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse kan højst udgøre et grundbeløb på 6.500 kr. (2010-niveau) pr. person. Grundbeløbene reguleres efter personskattelovens § 20.
[…]
Bilag 1 til ligningsloven - Ydelser omfattet af BoligJobordningen i 2025 og frem
B. Grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig
Arbejde på solceller og husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri, medmindre reglerne for erhvervsmæssig virksomhed anvendes, f.eks.:
- Installation, reparation eller udskiftning af solceller, herunder i kombination med batteri
- Installation, reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri
Forarbejder
Lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024, almindelige bemærkninger
2.3. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget
[…]
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 22. november 2024 Aftale om finanslov for 2025. Det fremgår af aftalen, at regeringen og aftalepartierne er enige om at indføre at grønt håndværkerfradrag og udvide det eksisterende servicefradrag for at gøre hverdagen nemmere for danskerne og frigive mere tid til familierne.
Lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024, bemærkning til § 8 V (§ 2, nr.2)
Den foreslåede ændring medfører, at udgifter til arbejdsløn til grøn istandsættelse, f.eks. isolering af tag og loft, udskiftning af vinduer og yderdøre og isolering af ydervægge, fremover vil kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det vil være en betingelse for fradragsretten, at arbejdet er udført i hjemmet eller i en fritidsbolig, og at udgiften er betalt og dokumenteret.
Lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024, bemærkning til § 8 V (§ 2, nr. 6)
Som hidtil vil det ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kun være de ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1, der vil kunne foretages fradrag for.
Lovforslag nr. 95 fremsat den 16. december 2015, almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den gældende BoligJobordning ophører ved udgangen af 2015. Med lovforslaget omlægges BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen, jf. aftalen Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017 af 6. november 2015.
4.1.2. Grøn istandsættelse, herunder nye grønne ydelser
En række af de håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.
Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg.
Praksis
SKM2017.390.SR
Skatterådet kan ikke bekræfte, at et projekt med etablering af forbrugsmålere på vand- og varmeforsyning, kan omfattes af håndværkerfradraget (Grøn boligjobordning).
De omhandlede målere skal installeres for at måle forbruget i forhold til de enkelte boliger i en rækkehusbebyggelse. Der er ikke tale om, at de omhandlede målere installeres for at automatisere styring og forbruget.
Installation af forbrugsmålere, til måling af henholdsvis varmeforbrug og forbrug af koldt og varmt forbrugsvand er ikke specifikt angivet i bilag 1 til ligningsloven.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.4.3.6
Bemærk
Der er den 30. januar 2025 vedtaget lovforslag L117 B om bl.a. genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen (håndværkerfradraget) og udvidelse af servicefradraget, jf. LL § 8 V. Se nu lov nr. 95 af 4. februar 2025 § 1. Ændringen af LL § 8 V har virkning fra og med den 1. januar 2025 og vil blive indarbejdet i den kommende udgave af Den juridiske vejledning, 2025-2.