Dato for udgivelse
09 Sep 2025 09:55
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
26 Aug 2025 12:36
SKM-nummer
SKM2025.507.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-0585415
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Personlig indkomst
Emneord
Servicefradrag, BoligJobordningen, Ligningsloven, Grøn istandsættelse, Håndværkerfradrag, Varmepumper
Resumé

Spørger, som tilbød servicering af luft til luft- og luft til vand-varmepumper, ønskede afklaret, hvorvidt denne service kunne omfattes af servicefradraget eller af fradrag for grøn istandsættelse (håndværkerfradraget) ifølge ligningslovens § 8 V. Herudover ønskede spørger at få bekræftet, at de konkrete beløb i typiske udgifter inkl. moms til spørgers service kunne anses for at være fradragsberettiget.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgers service vedrørende varmepumperne var omfattet af servicefradraget i ligningslovens § 8 V, da denne service ikke kunne anses som værende almindelig dagligdags rengøring.

Derimod kunne Skatterådet bekræfte, at spørgers service vedrørende varmepumperne var omfattet af fradraget for grøn istandsættelse i ligningslovens § 8 V, eftersom de oplistede ydelser i bilag 1, pkt. B, til ligningsloven alene kunne anses som eksempler på ydelser, der var omfattet. Service på varmepumperne kunne derfor anses for at være omfattet af håndværkerfradraget.

Skatterådet kunne ligeledes bekræfte, at de konkrete beløb i typiske udgifter inkl. moms kunne anses for fradragsberettiget som arbejdsløn efter ligningslovens § 8 V. Dette blev begrundet med, at materialeudgifterne og lønudgifterne til planlægning og koordination måtte anses som værende minimale.

Hjemmel

Lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023 om Bekendtgørelse af lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven)

Reference(r)

Ligningsloven § 8 V

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit C.A.4.3.6

Spørgsmål

  1. Vil service af luft til luft- og luft til vand-varmepumper kunne omfattes af servicefradraget i Boligjobordningen?
  2. Vil service af luft til luft- og luft til vand-varmepumper kunne omfattes af grøn istandsættelse (håndværkerfradraget) i Boligjobordningen?
  3. Hvis "Ja", er det hhv. de xxx kr. inkl. moms og y.yyy kr. inkl. moms, der er fradragsberettiget?

Svar

  1. Nej
  2. Ja
  3. Ja, se indstilling og begrundelse

Offentliggjort i forkortet og redigeret form.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger foretager salg, installation og servicering af varmepumper.

Spøger anfører, at servicen er en rensning og kontrol af varmepumper for at sikre optimal drift og undgå utætheder. Servicen er generelt en præventiv indsats for at sikre, at den ikke er defekt, idet varmepumper indeholder kølemidler som R410A, R32 m.fl.

Spørger har fremlagt oplysninger, der beskriver et serviceeftersyn af en luft til luft-varmepumpe. Heraf fremgår, at for varmepumpens indedel foretages der bl.a. kontrol af samlinger, rengøring af kondensatorer og blæsehjul, antibakteriel behandling og rensning af kondensslange, grovfilter og ind- og udvendig plastik. Om luft til luft-varmepumpens udedel fremgår det, at denne rengøres indvendig med børste og lufttryk, at propellen kontrolleres og rengøres, samt at aluminiumribber børstes.

Spørger har også fremlagt eksempler på tilbud, hvoraf det fremgår, at service af en luft til luft-varmepumpe koster xxx kr. inkl. moms, og service af luft til vand-varmepumpe koster y.yyy kr. inkl. moms. Der er ikke på tilbuddene angivet, hvor meget der udgør arbejdsløn af beløbene.

Om service af en luft til luft-varmepumpe har spørger oplyst, at denne service typisk koster xxx kr. inkl. moms, og at service af en luft til vand-varmepumpe typisk koster y.yyy kr. inkl. moms. Priserne omfatter hovedsagelig arbejdsløn til at koordinere, planlægge og faktisk udføre arbejdet med service på selve varmepumpen, da materialeforbruget er minimalt. Det skyldes, at der til rensning/rengøring anvendes luft fra en kompressor og børster, og vælger kunden en antibakteriel behandling, er dette et enkelt "pust" fra en spraydåse.

Ved spørgers service af en luft til vand-varmepumpe udføres stort set de samme arbejdsopgaver, som ved service af en luft til luft-varmepumpe. Service af en luft til vand-varmepumpe er dog mere omfattende, og tager derfor ca. en halv time længere at udføre. Det skyldes, at en luft til vand-varmepumpes indedel er væsentlig større end ved en luft til luft-varmepumpe. Hertil kommer, at der ved en luft til vand-varmepumpe er mere, der skal skilles ad og samles igen, ligesom der skal ske af- og tilkobling til vand.

Spørger påpeger, at service af varmepumper ikke længere er lovpligtigt, og dermed vil de mange tusinde varmepumper hos private blive serviceret mindre.

Spørger anfører, at service af en varmepumpe ikke omfatter reparation, herunder udbedringer af fejl og mangler. Dette vil i givet fald ske separat. Service af en varmepumpe er for at undgå reparationer, og at kølemidler kommer ud i atmosfæren og det lokale miljø omkring varmepumpen.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørgsmål 1 ønskes besvaret: Ja

Spørgsmål 2 ønskes besvaret: Ja

Spørgsmål 3 ønskes besvaret: Ja

Service af varmepumper hos private bør kunne fradrages efter BoligJobordningen, enten som servicefradrag eller som grøn istandsættelse (håndværkerfradrag), idet lovkravet om et årligt service er fjernet for varmepumper med op til 3 kg kølemiddel. Lovændringen betyder, at stort set samtlige private varmepumper i Danmark er blevet fritaget for lovkrav om service, og at service af varmepumperne nu er frivillig.

Service af en varmepumpe er i sig selv næppe en reparation, men er utrolig vigtig for at vedligeholde, optimal drift og sikre, at kølemiddel ikke frigives til atmosfæren og miljøet. Manglende service af varmepumperne vil alt andet lige medføre, at flere varmepumper fejler, taber kølemiddel og får funktions- og driftsnedsættelse, samt resultere i flere reparationer.

Da miljøhensynet og reparationer af hårde hvidevarer er specifikt nævnt i ordningen, bør service af varmepumper falde ind under begge, eller mindst en af disse. Service har i sin natur til formål at undgå og sikre en drift uden forurening, optimal drift (energioptimering) og præventivt at undgå reparationer.

Lovkravet vedrørende service på varmepumper med under 3 kg kølemiddel er fjernet, fordi det forventes, at propan overtager som kølemiddel. Dette er dog langt fra sket endnu og kun i et meget lille omfang hos private. Det er altså en ændring, der har stor betydning for privates varmepumper, som de private ikke bare lige kommer til at skifte.

Spørger henviser til oplysninger fra Videnscentret Bolius, som citeret:

"I finansloven for 2025 er et af punkterne en forbedring af BoligJobordningen, der består af et grønt håndværkerfradrag og et servicefradrag, med en årlig pulje på 400 millioner kr. fra 2025-2027.

De 300 millioner kr. skal gå til at genoplive håndværkerfradraget, der blev afskaffet i 2022.

Samtidig skal servicefradraget forhøjes med 100 millioner kr. om året. Servicefradraget kommer til at omfatte flere opgaver, og som noget nyt bliver det også muligt at få fradrag for reparation af hårde hvidevarer.

Nyt håndværkerfradrag i 2025 skal give mere klimasikring og grønne løsninger.

Det nye grønne håndværkerfradrag bliver målrettet "grøn istandsættelse" af hjemmet eller fritidsboligen. Det kan fx være energibesparende forbedringer, energiforsyning og klimasikring.

Endelig kommer ordningen som noget nyt til at omfatte fradrag for reparation af hårde hvidevarer."

Herudover henviser spørger til oplysninger fra TEKNIQ, som citeret:

"1. juli 2024, trådte to nye bekendtgørelser i kraft, som særligt har betydning for virksomheder, der installerer og servicerer varmepumper. Det drejer sig om Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser (retsinformation.dk), samt om Bekendtgørelse om anvendelse af trykbærende udstyr (retsinformation.dk)."

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at service af en luft til luft- og en luft til vand-varmepumpe er omfattet af servicefradraget i BoligJobordningen.

Begrundelse

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for ydelser omfattet af den såkaldte BoligJobordning efter ligningslovens § 8 V. Fradraget er opdelt i forhold til serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. § 8 V, stk. 5, dvs. i et servicefradrag og et fradrag for grøn istandsættelse (håndværkerfradraget).

Fradragsretten for ydelser omfattet af BoligJobordningen er bl.a. betinget af, at den skattepligtige er fyldt 18 år ved indkomstårets udløb, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 1. Fradragsretten er endvidere betinget af, at den skattepligtige har fast bopæl, hvor arbejdet udføres. Hvis udgiften til arbejde vedrører en fritidsbolig, skal den skattepligtige være ejer og betale ejendomsværdiskat på ejendommen på tidspunktet for arbejdets udførelse, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 2. Ydermere er fradraget bl.a. betinget af, at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.

Den samlede fradragsberettigede udgift for serviceydelser kan højst udgøre 17.500 kr. i 2025. Se ligningsloven § 8 V, stk. 5.

Ved lov nr. 572 af 7. juni 2011 blev der oprindeligt indført en forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse af hjemmet, hvor der for serviceydelser blev taget udgangspunkt i hjemmeserviceordningen. Følgende fremgår bl.a. af lovforslag nr. 208 fremsat 19. maj 2011:

"(…)

2. Lovforslagets formål og baggrund

(…)

Sort arbejde er oftest serviceydelser, der knytter sig til boligen. Hver femte dansker har fået udført bygge- eller anlægsarbejde, og hver tiende har købt rengøring eller vinduespudsning sort.

Samtidig oplever mange familier - og især børnefamilier - et stort tidspres i hverdagen. Det er en udfordring for en familie at få hverdagen til at gå op, når arbejdet skal passes, børn hentes og bringes, og maden laves. Arbejdstider, åbningstider og sengetider sætter grænser for familiens mulighed for at indrette sin hverdag.

Oven i arbejdsdagen bruger en familie med små børn tilsammen over ni timer dagligt til huslige gøremål. Og der er ingen tvivl om, at mængden af husarbejde er med til at sætte pres på hverdagen. Jo mere husarbejde, der skal laves, desto mere stressende bliver hverdagen.

(…)

3. Gældende ret

Indledning

Efter gældende ret er der som udgangspunkt ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter vedrørende serviceydelser i hjemmet. Der eksisterer dog statslige tilskudsordninger - blandt andet for hjemmeserviceydelser for folkepensionister og førtidspensionister efter lov om hjemmeservice. (…). 

3.1. Lov om hjemmeservice

Den nuværende hjemmeserviceordning giver ret til, at private husstande, hvor mindst én person enten er fyldt 65 år eller er førtidspensionist, kan få tilskud på 30 pct. til rengøringsarbejde, som husstanden ellers selv skulle have udført i hjemmet. Det er en generel betingelse, at arbejdet udføres i kundens bolig eller i direkte tilknytning dertil, f.eks. tæppebankning i haven eller i et gårdanlæg (Skattestyrelsens fremhævelse).

(…)

4.1. Forslagets baggrund

(…)

Forsøgsordningen skal give husholdningerne bedre muligheder for at betale sig fra tidskrævende dagligdagsopgaver som f.eks. rengøring, vinduespudsning, børnepasning og havearbejde. Samtidig tilgodeser ordningen behovet for bedre og mere energieffektive boliger, idet der også gives fradrag for lønudgifter til reparationer og udvendigt vedligehold, som f.eks. udskiftning af vinduer, tag, isoleringsarbejde m.v. (Skattestyrelsens fremhævelse).

(…)."

Der fremgår følgende om serviceydelserne i bilag 1 i forarbejderne til den lov, hvorved ydelserne omfattet af § 8 V blev udskilt til bilag 1. Se lovforslag nr. 95 af 15. december 2015, afsnit 4. Lovforslaget:

"Der foreslås ikke ændringer af de serviceydelser, der hidtil har været omfattet af BoligJobordningen.

De fradragsberettigede serviceydelser omfatter således som hidtil almindelig rengøring, herunder vask og aftørring af flader i boligen, rengøring af toilet og bad, støvsugning, gulvvask og boning, opvask, tøjvask og strygning, rensning eller vask af tæpper, gardiner og persienner m.v. Tilsvarende gælder vinduespudsning (indvendig og udvendig), børnepasning (herunder aflevering og afhentning af børn i daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktivitet) og almindeligt havearbejde (herunder græsslåning, hækkeklipning, lugning, beskæring af buske og træer og snerydning)."

Det kan således udledes af forarbejderne, at "almindelig rengøring" er den almindelige dagligdags rengøring, og det rengøringsarbejde som husstanden ellers selv skulle have udført i hjemmet.

Ved lov nr. 376 af 28. marts 2022 blev ligningslovens § 8 V ændret. Fradragsretten for håndværksarbejde blev afskaffet, mens fradrag for serviceydelser, den omfattede personkreds og de generelle betingelser for at opnå fradrag blev bibeholdt uændret.

Senest er ligningslovens § 8 V, med virkning fra 1. januar 2025, ændret ved lov nr. 95 af 4. februar 2025, hvor bl.a. fradragsretten for grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig (håndværkerfradraget) er genindført, og servicefradraget er udvidet. 

Af forarbejderne til lov nr. 95 af 4. februar 2025 fremgår det under de specielle bemærkninger til ligningslovens § 8 V, at der som hidtil kun kan opnås fradrag for ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1. Se lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024.

Efter den seneste lovændring ved lov nr. 95 af 4. februar 2025 har bilag 1 til ligningsloven, pkt. A, vedrørende serviceydelser i hjemmet og i en fritidsbolig følgende indhold:

"(...)

A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig

Almindelig rengøring

- Vask og aftørring af flader i boligen

- Rengøring af toilet og bad

- Støvsugning, gulvvask og boning

- Opvask, tøjvask og strygning

- Rensning eller vask af tæpper, gardiner, persienner m.v.

Vinduespudsning

- Indvendig

- Udvendig

Børnepasning

- Børnepasning i hjemmet eller fritidsboligen

- Aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter

Almindeligt havearbejde m.v.

- Græsslåning

- Klipning af hæk

- Lugning

- Beskæring af buske og træer

- Træfældning og bortskaffelse af væltede træer

- Snerydning inkl. saltning

- Fliserensning af terrasser, indkørsler m.v.

- Rensning af tagrender

- Belægningsarbejde

- Anlæg af ny græsplæne

Installation af tyverialarm

Reparation af hårde hvidevarer, dog kun til og med den 31. december 2027

(...)"

Bilag 1 til ligningsloven pkt. A, serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig, er således udvidet til også at omfatte installation af tyverialarm og reparation af hårde hvidevarer (dog kun til og med 31. december 2027. Herudover er der alene sket en udvidelse af de serviceydelser, der hører ind under den overordnede overskrift "Almindeligt havearbejde m.v."

Som det fremgår af det citerede fra bilag 1, pkt. A, er der under den overordnede overskrift “Almindelig rengøring" oplistet hvilke typer af rengøring, der er omfattet. Service af varmepumper er ikke med i denne oplistning. Under dette punkt er det endvidere kun i underpunktet “rensning eller vask af tæpper, gardiner og persienner m.m." (Skattestyrelsens fremhævelse), at oplistningen ikke er udtømmende. Herudover er service af varmepumpe heller ikke med i oplistningen i de øvrige overordnede overskrifter eller i underpunkterne i bilag 1, pkt. A.

Uanset om spørger servicerer en luft til luft-varmepumper eller en luft til vand-varmepumper anses servicen af den enkelte varmepumpe for at være en samlet pakke, der omfatter både rensning/rengøring og kontrol, der vedrører varmepumpens funktion.

I SKM2022.434.SR var spørgsmålet, om spørgers lovpligtige service af varmepumper var rengøring omfattet servicefradraget i ligningslovens § 8 V (BoligJobordningen). I forbindelse med servicebesøget blev der foretaget en gennemgang af varmepumpens dele, rensning og udskiftning af filtre, støvsugning og aftørring af kabinet og antibakteriel behandling. Det blev i sagen vurderet, at den beskrevne service af varmepumper var en samlet pakke, der omfattede en række forskellige kontroller og evt. udskiftninger, som vedrørte varmepumpens funktion.

I sagen fandt Skatterådet ikke, at de beskrevne serviceydelser var omfattet af “Almindelig rengøring" i bilag 1 til ligningsloven, da de ikke specifikt var medtaget i bilaget og ikke kunne sidestilles med ydelser som rensning eller vask af tæpper, gardiner eller persienner. Der var ikke blot tale om fx en vask af varmepumpens yderside. Hertil kom, at selve varmepumpen i øvrigt ikke kunne sidestilles med tæpper, gardiner eller persienner, og heller ikke udelukkende var placeret indenfor i boligen. Ydelserne kunne i deres helhed i øvrigt ikke anses for at være “almindelig rengøring". Skatterådet fandt derfor ikke, at udgifterne til de beskrevne serviceydelser var fradragsberettigede efter reglerne om servicefradraget i ligningslovens § 8 V.

Skattestyrelsen vurderer på baggrund af ovenstående, at de beskrevne serviceydelser vedrørende varmepumperne ikke kan anses som almindelig dagligdags rengøring, der er omfattet af “Almindelig rengøring" i bilag 1, pkt. A. Ved afgørelsen er der lagt vægt på art og omfang af de beskrevne serviceydelser, og det vurderes, at der heller ikke er tale om rengøringsarbejde, som en husstand selv ville have udført.

Spørgers service vedrørende varmepumperne er sammenlignelig med forholdene i SKM2022.424, SR, hvor de beskrevne serviceydelser vedrørende varmepumper ikke kunne anses for at være omfattet af "Almindelig rengøring" i bilag 1 til ligningsloven.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at udgiften til spørgers service vedrørende luft til luft- og luft til vand-varmepumper ikke er fradragsberettiget som en serviceydelse i hjemmet eller i en fritidsbolig efter ligningslovens § 8 V.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at service af luft til luft- og luft til vand-varmepumper er omfattet af grøn istandsættelse (håndværkerfradraget) i BoligJobordningen, jf. ligningslovens § 8 V. 

Begrundelse

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for ydelser omfattet af den såkaldte BoligJobordning efter ligningslovens § 8 V. Fradraget er opdelt i forhold til serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. § 8 V, stk. 1 og stk. 5, dvs. i et servicefradrag og et fradrag for grøn istandsættelse (håndværkerfradraget).

Fradragsretten for ydelser omfattet af BoligJobordningen er bl.a. betinget af, at den skattepligtige er fyldt 18 år ved indkomstårets udløb, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 1. Fradragsretten er endvidere betinget af, at den skattepligtige har fast bopæl, hvor arbejdet udføres. Hvis udgiften til arbejde vedrører en fritidsbolig, skal den skattepligtige være ejer og betale ejendomsværdiskat på ejendommen på tidspunktet for arbejdets udførelse, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 2. Ydermere er fradraget bl.a. betinget af, at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark, se ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.

Den samlede fradragsberettigede udgift for grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig kan højst udgøre 8.600 kr. i 2025. Se ligningsloven § 8 V, stk. 5.

Om baggrunden for at genindføre fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen fremgår følgende af de almindelige bemærkninger til den seneste ændring af ligningslovens § 8 V, se lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024:

"2.3. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget

(…) regeringen og aftalepartierne er enige om at indføre et grønt håndværkerfradrag og udvide det eksisterende servicefradrag for at gøre hverdagen nemmere for danskerne og frigive mere tid til familierne."

Om fradrag for grøn istandsættelse fremgår bl.a. følgende af de specielle bemærkninger til ligningsloven § 8 V:

"Den foreslåede ændring medfører, at udgifter til arbejdsløn til grøn istandsættelse, f.eks. isolering af tag og loft, udskiftning af vinduer og yderdøre og isolering af ydervægge, fremover vil kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst."

Reglerne om grøn istandsættelse blev første gang indført i ligningslovens § 8 V i 2016. I lovforslag nr. 95 fremsat 16. december 2015 fremgår følgende om baggrunden for indførelsen af reglerne i indledningen til de almindelige bemærkninger:

"Med lovforslaget omlægges BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen…"

Af afsnit 4.1.2. i de almindelige bemærkninger til loven fremgår bl.a. følgende:

"En række af de håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.

Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg."

Det følger således af disse forarbejder til ligningslovens § 8 V, at den grønne Boligjobordning skal understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen.

I denne sag udbyder spørger service af luft til luft- og luft til vand-varmepumper.

Af forarbejderne til den nye lov nr. 95 af 4. februar 2025 under de specielle bemærkninger til ligningslovens § 8 V fremgår det, at der som hidtil kun kan foretages fradrag for ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1. Se lovforslag nr. 117 fremsat 19. december 2024.

I bilag 1, pkt. B, til ligningsloven, under "Grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig" er arbejder på varmepumper direkte nævnt og følgende fremgår:

"Arbejde på varmepumper, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion, luft til vand-varmepumper, og brine (jordvarme) til vand inkl. jordslange og borehul."

De typer af arbejder på luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion og luft til vand-varmepumper, der er oplistet i bilag 1, pkt. B er således omfattet af grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig (håndværkerfradraget) efter ligningslovens § 8 V. 

Hverken i ligningslovens § 8 V, bilag 1 til ligningsloven eller i forarbejderne hertil er det specifikt nævnt, at service/eftersyn af varmepumper er omfattet af grøn istandsættelse (håndværkerfradraget).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at service ud fra en almindelig sproglig forståelse i nærværende sammenhæng må sidestilles med eftersyn.

Som det fremgår af det citerede fra bilag 1, pkt. A, er ordlyden i den overordnede overskrift "Arbejde på varmepumper, f.eks.:". Det indebærer, efter Skattestyrelsens opfattelse, at de i underpunkter oplistede typer af arbejde på varmepumper kun kan anses for at være eksempler på typer af arbejde, der er omfattet af bestemmelsen. Opremsningen af typer af arbejde på varmepumper i bilag 1, pkt. A er således ikke udtømmende.

En tilsvarende overordnet overskrift i bilag 1, pkt. A, findes bl.a. også for arbejde på vandbåren varme. Under denne overskrift er der i underpunkter opremset følgende typer af arbejde på anlæg til vandbåren varme; installation, reparation eller udskiftning af radiatorer, gulvvarmeslanger og rørføring samt eftersyn på varmeanlæg (Skattestyrelsens fremhævelse).

Skattestyrelsen vurderer på baggrund af ovenstående, at de beskrevne serviceydelser vedrørende varmepumperne kan anses for at være omfattet af "Arbejde på varmepumper, f.eks.:" i bilag 1, pkt. B, til ligningsloven.

Ved afgørelsen har Skattestyrelsen lagt vægt på at arbejde på varmepumper fremgår af bilag 1, pkt. B, til ligningslovens § 8 V, og at ordlyden af den overordnede overskrift vedrørende typer af arbejde på varmepumper ikke er udtømmende. Den overordnede overskrift for typer af arbejde udelukker derfor ikke, at andre typer af arbejde end de oplistede kan være omfattet.

Herudover har Skattestyrelsen lagt vægt på, at der i forhold til arbejde på anlæg til vandbåren varme i bilag 1, pkt. B, som har en tilsvarende overordnet overskrift, direkte som eksempel på en type af arbejde fremgår, at eftersyn på varmeanlæg er omfattet.

Endelig er der lagt vægt på, at formålet med serviceydelserne er at sikre drift uden forurening samt energioptimering, hvilket indebærer et grønt sigte, som det er tilsigtet ifølge forarbejderne til loven.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at spørgers serviceydelser vedrørende luft til luft- og luft til vand-varmepumper er omfattet af grøn istandsættelse (håndværkerfradraget) i BoligJobordningen, jf. ligningslovens § 8 V.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".

Spørgsmål 3

Hvis det kan bekræftes, at serviceydelserne er omfattet af BoligJobordningen, kan det så bekræftes, at det er de hhv. xxx kr. inkl. moms og y.yyy kr. inkl. moms, der er fradragsberettiget.

Begrundelse

Med henvisning til besvarelsen af spørgsmål 2, er det Skattestyrelsens opfattelse, at spørgers serviceydelser vedrørende luft til luft- og luft til vand-varmepumper er omfattet af grøn istandsættelse (håndværkerfradraget), jf. ligningslovens § 8 V.

Spørgers service, når det gælder en luft til luft-varmepumpe, koster typisk xxx kr. inkl. moms og typisk y.yyy kr. inkl. moms for service vedrørende en luft til vand varmepumpe.

Efter det oplyste er materialeforbruget i forbindelse med serviceydelserne minimalt, da rensning/rengøring af varmepumperne sker ved luft fra en kompressor og ved hjælp af børster, og da en antibakteriel behandling er et "pust" fra en sprayflaske. Priserne vedrører derfor hovedsagelig arbejdsløn til at koordinere, planlægge og faktisk udføre arbejdet i hjemmet med service på selve varmepumperne.

Spørgsmålet er herefter, hvor stor en andel af udgiften til service hhv. de xxx kr. inkl. moms og y.yyy kr. inkl. moms spørgers kunder kan fradrage ifølge ligningslovens § 8 V.

Det fremgår af ordlyden i ligningslovens § 8 V, stk. 1, at "Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig…" (Skattestyrelsens fremhævelse).

Af forarbejderne til ligningslovens § 8 V fremgår det, at der kun gives fradrag for udgifter til arbejdsløn inkl. moms (Skattestyrelsens fremhævelse). Udgifter til materialer kan således ikke fradrages. Se de specielle bemærkninger i lovforslag nr. 208 fremsat 19. maj 2011 til § 1, nr. 1.

Skatteministeren har ved besvarelse af spørgsmål 27, i forbindelse med behandling af lov nr. 572 af 7. juni 2011 (forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse af hjemmet) oplyst, at arkitekt- og ingeniørrådgivning ikke er omfattet af BoligJobordningen, og at der kun gives fradrag for rene håndværksydelser i form af selve udførelsen af arbejdet (Skattestyrelsens fremhævelse).

I forhold til serviceydelser, omfattet af ligningslovens § 8 V, er det dog i praksis accepteret, at minimale materialeudgifter til eksempelvis rengøringsmidler, kan indgå i den udgift, der er faktureret til den private kunde, som arbejdsløn.

Af bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 om BoligJobordningen, kapitel 3, vedrørende dokumentation for det udførte arbejde, fremgår det af § 3, at det er en betingelse for fradraget at den skattepligtige har skriftlig eller elektronisk dokumentation for det udførte arbejde. Dokumentationen kan bestå i en faktura, en serviceerklæring eller anden aftale om arbejdets udførelse og skal indeholde:

  1. oplysninger om det udførte arbejde,
  2. oplysninger om lønudgiftens størrelse,
  3. oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af cvr-nummer for virksomheder og cpr-nummer for personer,
  4. dato for arbejdets udførelse og
  5. stedet/adressen for arbejdets udførelse.

Det følger således af § 3, stk. 1, nr. 2, at “oplysninger om lønudgiftens størrelse" skriftligt eller elektronisk skal dokumenteres af den skattepligtige, som en af betingelserne for fradraget.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er den arbejdsløn inkl. moms, der knytter sig til selve udførsel af servicen for den enkelte kunde, der kan fradrages efter ligningslovens § 8 V. Det forhold, at denne indeholder arbejdsløn til planlægning og koordinering af selve servicebesøget ændrer ikke herved, idet Skattestyrelsen har lagt til grund, at denne del kun udgør en minimal andel af den arbejdsløn, der faktureres til kunden.

Da de beskrevne serviceydelser vedrørende varmepumperne anses for omfattet af ligningslovens § 8 V, og materialeudgifterne samt planlægning og koordination i forbindelse med de beskrevne serviceydelser efter Skattestyrelsens opfattelse må anses for at være minimale, kan Skattestyrelsens bekræfte, at de hhv. typisk xxx kr. inkl. moms for service på en luft til luft-varmepumpe og de typisk y.yyy kr. inkl. moms for service på luft til vand-varmepumpe kan anses for fradragsberettiget som arbejdsløn efter ligningslovens § 8 V

Det bemærkes, at det er forudsætning for fradrag, at de øvrige betingelser i ligningslovens § 8 V og bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 er opfyldt.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Ja, se indstilling og begrundelse.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Ligningslovens § 8 V (Lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, senest ændret ved lov nr. 95 af 4. februar 2025)

"§ 8 V. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.

Stk. 2. Fradraget er betinget af,

1) at den skattepligtige person ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år,

2) at arbejdet er udført vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets udførelse, eller at arbejdet er udført vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person er ejer og skattepligtig efter ejendomsværdiskatteloven af fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets udførelse,

3) at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark,

(…)

Stk. 5. De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt højst udgøre et grundbeløb på 13.300 kr. (2010-niveau) pr. person. De fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse kan højst udgøre et grundbeløb på 6.500 kr. (2010-niveau) pr. person. Grundbeløbene reguleres efter personskattelovens § 20.

(…)."

Bilag 1 til ligningsloven (ændret senest ved lov nr. 95 af 4. februar 2025)

"(…)

Bilag 1

A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig

Almindelig rengøring (Skattestyrelsens fremhævelse)

- Vask og aftørring af flader i boligen

- Rengøring af toilet og bad

- Støvsugning, gulvvask og boning

- Opvask, tøjvask og strygning

- Rensning eller vask af tæpper, gardiner, persienner m.v. (Skattestyrelsens fremhævelse)

Vinduespudsning

- Indvendig

- Udvendig

Børnepasning

- Børnepasning i hjemmet eller fritidsboligen

- Aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter

Almindeligt havearbejde m.v.

- Græsslåning

- Klipning af hæk

- Lugning

- Beskæring af buske og træer

- Træfældning og bortskaffelse af væltede træer

- Snerydning inkl. saltning

- Fliserensning af terrasser, indkørsler m.v.

- Rensning af tagrender

- Belægningsarbejde

- Anlæg af ny græsplæne

Installation af tyverialarm

Reparation af hårde hvidevarer, dog kun til og med den 31. december 2027

B. Grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig

Isolering af tag og loft

Reparation og forbedring af skorsten, f.eks.:

- Indsættelse af isolerende foring og filter

- Montering af røgsuger

- Ændring af skorstenshøjde, når tilhørende brændeovn eller pejs efterlever reglerne om alder, jf. reglerne om skrotning af ældre brændeovne/pejse

Udskiftning af vinduer og yderdøre, f.eks.:

- Ruder, vinduer og forsatsvinduer m.v.

- Terrassedøre og franske altandøre, hvor størstedelen er glas

- Yderdøre

Isolering af ydervægge, f.eks.:

- Isolering

- Hulmursisolering

Isolering af gulv, f.eks.:

- Isolering af terrændæk

- Isolering af krybekælder op mod gulv

Afmontering af brændeovn

- Afmontering af eksisterende brændeovn og pejseindsats

Arbejde på varmestyringsanlæg, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af radiatortermostatventiler, vejrkompenseringsanlæg, urstyring og cirkulationspumper

Arbejde på anlæg til vandbåren varme, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af radiatorer, gulvvarmeslanger og rørføring

- Eftersyn af varmeanlæg (Skattestyrelsens fremhævelse)

Arbejde på solceller og husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri, medmindre reglerne for erhvervsmæssig virksomhed anvendes, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af solceller, herunder i kombination med batteri

- Installation, reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller, herunder i kombination med et batteri

Arbejde på solfangere, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af hele solvarmesystemet inkl. varmtvandsbeholder

Arbejde på fjernvarmeunits, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af fjernvarmeunits inkl. varmtvandsbeholder

Arbejde på varmepumper, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion, luft til vand-varmepumper, og brine (jordvarme) til vand inkl. jordslange og borehul (Skattestyrelsens fremhævelse)

Arbejde på elvandvarmer, f.eks.:

- Installation, reparation eller udskiftning af elvandvarmer

Installation, reparation eller forbedring af ventilation, f.eks.:

- Balanceret ventilationsanlæg med varmeindvinding

Installation eller forbedring af visse afløbsinstallationer og dræn, f.eks.:

- Kloakarbejder på egen grund

- Udskiftning af kloakrør

- Fornyelse og etablering af dræn

- Udskiftning og etablering af opsamlingstank, nedsivningsanlæg, minirensningsanlæg, rodzoneanlæg, højvandslukkere og regnvandsfaskiner

Radonsikring, f.eks.:

- Radonudsugning og radonspærre."

Forarbejder

Lovforslag 208 fremsat 19. maj 2011 (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet):

"(…)

2. Lovforslagets formål og baggrund

(…)

Sort arbejde er oftest serviceydelser, der knytter sig til boligen. Hver femte dansker har fået udført bygge- eller anlægsarbejde, og hver tiende har købt rengøring eller vinduespudsning sort.

Samtidig oplever mange familier - og især børnefamilier - et stort tidspres i hverdagen. Det er en udfordring for en familie at få hverdagen til at gå op, når arbejdet skal passes, børn hentes og bringes, og maden laves. Arbejdstider, åbningstider og sengetider sætter grænser for familiens mulighed for at indrette sin hverdag.

Oven i arbejdsdagen bruger en familie med små børn tilsammen over ni timer dagligt til huslige gøremål. Og der er ingen tvivl om, at mængden af husarbejde er med til at sætte pres på hverdagen. Jo mere husarbejde, der skal laves, desto mere stressende bliver hverdagen.

(…)

3. Gældende ret

Indledning

Efter gældende ret er der som udgangspunkt ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter vedrørende serviceydelser i hjemmet. Der eksisterer dog statslige tilskudsordninger - blandt andet for hjemmeserviceydelser for folkepensionister og førtidspensionister efter lov om hjemmeservice. (…).

3.1. Lov om hjemmeservice

Den nuværende hjemmeserviceordning giver ret til, at private husstande, hvor mindst én person enten er fyldt 65 år eller er førtidspensionist, kan få tilskud på 30 pct. til rengøringsarbejde, som husstanden ellers selv skulle have udført i hjemmet. Det er en generel betingelse, at arbejdet udføres i kundens bolig eller i direkte tilknytning dertil, f.eks. tæppebankning i haven eller i et gårdanlæg.

(…)

4.1. Forslagets baggrund

(…)

Forsøgsordningen skal give husholdningerne bedre muligheder for at betale sig fra tidskrævende dagligdagsopgaver som f.eks. rengøring, vinduespudsning, børnepasning og havearbejde. Samtidig tilgodeser ordningen behovet for bedre og mere energieffektive boliger, idet der også gives fradrag for lønudgifter til reparationer og udvendigt vedligehold, som f.eks. udskiftning af vinduer, tag, isoleringsarbejde m.v. 

(…)."

Lovforslag nr. 95 fremsat den 16. december 2015 (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017)

"(…)

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

(…)

Med lovforslaget omlægges BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen.

(…)

4. Lovforslaget

(…)

Der foreslås ikke ændringer af de serviceydelser, der hidtil har været omfattet af BoligJobordningen.

De fradragsberettigede serviceydelser omfatter således som hidtil almindelig rengøring, herunder vask og aftørring af flader i boligen, rengøring af toilet og bad, støvsugning, gulvvask og boning, opvask, tøjvask og strygning, rensning eller vask af tæpper, gardiner og persienner m.v. Tilsvarende gælder vinduespudsning (indvendig og udvendig), børnepasning (herunder aflevering og afhentning af børn i daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktivitet) og almindeligt havearbejde (herunder græsslåning, hækkeklipning, lugning, beskæring af buske og træer og snerydning).

(…)

4.1.2 Grøn istandsættelse, herunder nye grønne ydelser

En række af de håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.

Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg.

(…)."

Lovforslag nr. 117 fremsat 19. december 2024 (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag, genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget, samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne m.v.)

"(…)

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

(…)

Til § 2

(…)

Til nr. 6

(…)

Som hidtil vil det ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kun være de ydelser, der fremgår af ligningslovens bilag 1, der vil kunne foretages fradrag for.

De ydelser, der fremgår af det hidtil gældende bilag 1. Ydelser omfattet af boligjobordningen i 2024 og frem vil blive videreført i det nyaffattede Bilag 1, og det vil således fortsat være muligt at foretage fradrag for disse ydelser."

Praksis

SKM2022.434.SR

Spørger, der foretog servicering af varmepumper bestående i bl.a. gennemgang af varmepumpens dele samt rensning og udskiftning af filtre, støvsugning og aftørring af kabinet og antibakteriel behandling, ønskede at få bekræftet, at udgiften til det lovpligtige service af varmepumpe var fradragsberettiget for deres kunder efter servicefradraget, jf. ligningslovens § 8 V. Spørger mente, at der var tale om rengøring og påpegede i øvrigt, at varmepumper skulle have lovpligtigt service hvert år.

Dette kunne Skatterådet ikke bekræfte. De beskrevne servicer af varmepumper, der var en samlet pakke, der omfattede en række forskellige kontroller, og evt. udskiftninger, som vedrørte varmepumpens funktion, kunne ikke anses for at være omfattet af "Almindelig rengøring" i bilag 1 til ligningsloven, og var derfor ikke fradragsberettigede efter servicefradraget i ligningslovens § 8 V.

Spørgsmål 2

Lovgrundlag

Se under spørgsmål 1.

Forarbejder

Se under spørgsmål 1.

Lovforslag nr. 95 fremsat 16. december 2015, almindelige bemærkninger

"1. Indledning

Den gældende BoligJobordning ophører ved udgangen af 2015. Med lovforslaget omlægges BoligJobordningen til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen, jf. aftalen Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017 af 6. november 2015.

(…)

4.1.2. Grøn istandsættelse, herunder nye grønne ydelser

En række af de håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås derfor videreført som fradragsberettigede ydelser.

Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg.

(…)."

Lovforslag nr. 117 fremsat den 19. december 2024

"Bemærkninger til lovforslaget

(…)

2.3. Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i BoligJobordningen og udvidelse af servicefradraget

(…)

2.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 22. november 2024 Aftale om finanslov for 2025. Det fremgår af aftalen, at regeringen og aftalepartierne er enige om at indføre at grønt håndværkerfradrag og udvide det eksisterende servicefradrag for at gøre hverdagen nemmere for danskerne og frigive mere tid til familierne.

(…)

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

(…)

Til § 2

(…)

Til nr. 2

(…)

Den foreslåede ændring medfører, at udgifter til arbejdsløn til grøn istandsættelse, f.eks. isolering af tag og loft, udskiftning af vinduer og yderdøre og isolering af ydervægge, fremover vil kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det vil være en betingelse for fradragsretten, at arbejdet er udført i hjemmet eller i en fritidsbolig, og at udgiften er betalt og dokumenteret.

(…)"

Praksis

Se under spørgsmål 1.

Spørgsmål 3

Lovgrundlag

Se under spørgsmål 1.

Bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 om boligjobordningen, kapitel 3

"Kapitel 3

Dokumentation for det udførte arbejde

§ 3. Det er en betingelse for fradraget, at den skattepligtige har skriftlig eller elektronisk dokumentation for det udførte arbejde. Dokumentationen kan bestå i en faktura, en serviceerklæring eller anden aftale om arbejdets udførelse og skal indeholde

1) oplysninger om det udførte arbejde,

2) oplysninger om lønudgiftens størrelse,

3) oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af cvr-nummer for virksomheder og cpr-nummer for personer,

4) dato for arbejdets udførelse og

5) stedet/adressen for arbejdets udførelse."

Forarbejder

Lovforslag nr. 208 fremsat 19. maj 2011. Specielle bemærkninger § 1, nr. 1

"(…)

Der gives kun fradrag for udgifter til arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan således ikke fradrages.

(…)."

Spørgsmål og svar til LFF nr. 208 2011-05-19 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om hjemmeservice. (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)

"(…)

Spørgsmål 27

Spørgsmål stillet af Jesper Petersen (SF)

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. maj 2011 fra Danske ARK og Foreningen af Rådgivende Ingeniører, jf. L 208 - bilag 4, og herunder tage stilling til, om det skal være muligt med BoligJobordningen at få fradrag for udgifter i forbindelse med rådgivning vedr. f.eks. energirenovering af boliger.

Svar

Jeg henviser til min kommentar til henvendelsen fra Danske ARK og FRI, jf. L 208 - bilag 4. Ligesom det var tilfældet i relation til Renoveringspuljen i 2009, er udgifter til arkitekt- og ingeniørrådgivning ikke omfattet af fradragsordningen. Der gives kun fradrag for rene håndværksydelser i form af selve udførelsen af arbejdet.

Der skal efter min opfattelse ikke gøres undtagelser herfra som følge af, at rådgivningen vedrører energirenovering af boliger.

(…)."