Opdateret
05 aug 2025 14:32
Type
Driftsproblem
Status
Afsluttet
System
Import + DMS Import + DMS eksport + DMS Forsendelse (NCTS)
Meddelelse

Status tirsdag den 5. august kl. 14:30

DMS System-til-system er nu i normal drift, og nødprocedure er ikke længere tilladt. Vi følger naturligvis fortsat systemet tæt.

Der kan stadig være forlængede svartider.

Vi beklager de gener, som nedbruddet har medført.




Status tirsdag den 5. august kl. 9.10

En del angivelser går nu igennem i DMS System-til-system. Systemet er dog ustabilt og vil forventeligt være det et stykke tid endnu. Der kan også være forlængede svartider.

Der gives fortsat tilladelse til nødprocedure i nødvendigt omfang.

Læs mere om nødprocedurer: https://toldst.dk/erhverv/toldsystemer/noedprocedurer



Status mandag den 4. august kl. 17.10

Flere virksomheder oplever nu, at nogle angivelser går igennem i DMS System-til-system. Systemet er dog ustabilt og vil forventeligt være det et stykke tid endnu. Der kan også være forlængede svartider.

Der gives fortsat tilladelse til nødprocedure i nødvendigt omfang.

Læs mere om nødprocedurer: https://toldst.dk/erhverv/toldsystemer/noedprocedurer

Toldstyrelsen yder fortsat en udvidet service med åbningstid på telefonen 72 22 12 12 indtil kl. 21.00



Status mandag den 4. august kl. 13:15

Der er stadig problemer med DMS System-til-system, og der gives derfor fortsat tilladelse til nødprocedure i nødvendigt omfang.

Læs mere om nødprocedurer: https://toldst.dk/erhverv/toldsystemer/noedprocedurer

Vi arbejder hårdt på at løse problemerne og oplever en vis fremdrift. Vi kan dog desværre endnu ikke sige, hvornår problemerne er løst.


Status 11:15

Vi oplever fortsat udfordringer med DMS System-til-System. 

Der gives derfor tilladelse til nødprocedure i fornødent omfang.

https://toldst.dk/erhverv/toldsystemer/noedprocedurer

Status kl. 20.00:
Vi arbejder hårdt for at genstarte vores systemer, og del af dem kører igen efter fredagens nedbrud. Som det ser ud nu, forventer vi dog ikke at få DMS System-til-system i drift i dag. Det påvirker især de store eksportører.

Vi øger bemandingen på vores toldsteder fra tidligt mandag morgen, og vi opfordrer fortsat til at kontakte det lokale toldsted med spørgsmål om konkrete sager med import, eksport eller forsendelser. Vores telefoniske support er åben fra kl. 8 for tekniske spørgsmål og fra kl. 9 for generelle spørgsmål.


Opdatering 18:55 - Status uændret, fejlsøgningen og udbedring fortsætter ihærdigt.
Opdatering 16:55 - Status uændret, fejlsøgningen og udbedring fortsætter ihærdigt.
Opdatering 14:55 - Status uændret, fejlsøgningen og udbedring fortsætter ihærdigt.
Opdatering 12:55 - Status uændret, fejlsøgningen og udbedring fortsætter ihærdigt.
Opdatering 10:55 - Status uændret, fejlsøgningen og udbedring fortsætter ihærdigt.

Toldstyrelsens it-systemer har været påvirkede af it-problemer på tværs af Skatteforvaltningen. Problemerne har både ramt systemer til Import samt DMS Import, DMS Eksport og DMS Forsendelse samt vores muligheder for at kommunikere internt og eksternt. Vi er i gang med at genstarte systemerne. Vi forventer forlængede svartider, mens vi tester og efterfølgende, når der skal afvikles køer.

DMS Import, DMS Eksport og DMS Forsendelse er fortsat ikke tilgængeligt for filoverførsler via AS4 Gateway.

Online-løsningerne i DMS er tilgængelige.

Import Classic er tilgængelig for filoverførsler via Told Gateway.

Vi har pga. den særlige situation åbent for telefoniske henvendelser lørdag indtil kl. 21 og igen søndag fra 10-18.

Vi beklager de gener, som nedbruddet har medført