Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at e-væsken X ikke er omfattet af afgiftspligten i forbrugsafgiftslovens § 13 a?
- Pålægges der afgift med tilbagevirkende kraft i perioden fra før anmodningen om bindende svar til det bindende svar foreligger?
Svar
- Nej
- Afvises
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger er en distributionsvirksomhed som afsætter hardware, tilbehør, baser og e-væsker til elektroniske cigaretter.
Spørger er i dialog med svenske og norske producenter/distributører, om handel med produktet X. Spørger påtænker at sælge produktet i Danmark.
Spørger oplyser, at produktet er en væske, som bruges i forbindelse med Vape produkter. Væsken indeholder ifølge Spørger ikke konventionel nikotin, men indeholder andre stoffer.
X findes i tre varianter benævnt henholdsvis 18 mg, 36 mg og 72 mg. Spørger har indsendt vareprøver på alle tre varianter.
Spørger oplyser, at produkterne vil blive modtaget færdig pakkede fra producenten i emballage, der er klar til det danske marked, med dansk tekst mv.
Spørger har indsendt kopi af emballagen, som den vil blive markedsført. Af emballagen fremgår det, at produktet ikke indeholder nikotin. Produktet skal distribueres i små plastflasker indeholdende 10 ml. væske pr. flaske.
Spørger har sammen med vareprøverne indsendt i alt seks sikkerhedsdatablade (SDS). Af disse sikkerhedsdatablade fremgår bl.a. følgende (uddrag):
“[...]
Relevant uses: Liquid for electronic cigarettes
[...]
Chemical description: Nicotine preparation, liquid
[...]
14.2 UN proper shipping name: NICOTINE PREPARATION, LIQUID, N.O.S. (2-methyl-5-[(2S)-1-methylpyrrolidin-2-yl]pyridine)
[...]"
Skattestyrelsen har hos FORCE Technology fået foretaget en analyse af hvorvidt de tre varianter af X indeholder nikotin. FORCE Technology har modtaget vareprøver samt sikkerhedsdatablade for de tre varianter af X.
FORCE Technology har udarbejdet én rapport for hver af de tre varianter. Rapporterne har følgende resultater:
X 18 mg - rapport T1
Af rapporten fremgår følgende om indholdet i væsken:
Nikotinindhold:
Indhold pr. g. e-væske: 0,09 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 0,10 mg/ml
Estimeret indhold af 6-Methylnikotin:
Indhold pr. g. e-væske: 3,8 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 4,4 mg/ml
Identificerede stoffer i væsken (kvalitativ GC-MS-screening): glycerin, propylenglycol, 6-methyl-nikotin, små mængder nikotin m.fl.
FORCE Technology skriver i rapporten følgende:
"Den foreliggende vare er en lille [farvet] flaske med dråbetud, der indeholder en e-væske. Varen er påklistret et skinnende, [farvet] mærkat med følgende skrift i hvid: "X" "Effect 18 mg", "VG/PG 50/50" og "Liquidbase for e-cigarettes", og hvor der angives at indholdet er 10 ml. På bagsiden angives at varen ikke indeholder nikotin, men indeholder "Y". Layout af denne angivelse er i sort skrift på hvid baggrund og minder om den type skriftlige advarsler, der findes på nikotinprodukter.
"Y" refererer til stoffet 6-methylnikotin, også kendt som metatin, der er en syntetisk nikotinanalog/substitut. Da stoffet er en nikotinanalog, antages det at "Effect 18 mg" refererer til den nikotin-effekt indholdet af 6-methylnikotin svarer til. Hvorvidt det betyder at indholdet i hele væsken svarer til 18 mg nikotin, eller om det betyder at indholdet svarer til 18 mg nikotin/ml, er uklart. FORCE har ikke foretaget en ekstensiv litteratursøgning, men umiddelbart indikerer data fundet på nettet (og bl.a. et FDA-citat fra Reuters) at 6-methylnikotin kan være mere potent end nikotin.
Angivelsen "VG/PG 50/50" angiver sandsynligvis at væsken består af en 1:1 blanding af glycerin (vegetable glycerin, VG) og propylenglycol (PG), hvilket stemmer overens med resultaterne af GC-MS-screeningen (se nedenfor).
FORCE modtog sammen med prøverne til T1, T2 og T3 seks SDS'er. SDS'en "X 6 methyl 50VG/50PG (18mg) 4.5mg/ml" antages at svare til den foreliggende vare. Her angives indhold af tre stoffer under sektion 3: 61-70 % Glycerol (andet navn for glycerin), 25-30 % Propane-1,2-diol (engelsk version af IUPAC-navnet for propylenglycol) og 0,25-0,5 % 2-methyl-5-[(2S)-1-methylpyrrolidin-2-yl]pyridine (engelsk version af IUPAC-navnet for 6-methylnikotin).
En kvalitativ GC-MS-screening viste at væsken i varen hovedsageligt indeholder glycerin og propylenglycol og derudover indeholder både 6-methylnikotin og små mængder nikotin. Nikotin og 6-methylnikotin kunne tydeligt adskilles i såvel screeningen, som i den kvantitative måling af nikotinindholdet.
Indholdet af 6-methylnikotin blev estimeret ved at beregne overfor opløsninger med et kendt indhold af nikotin. Det angivne indhold er derfor alene et estimat, men stemmer overens med SDS'en, hvor der i navnet angives et indhold på 4,5 mg/ml. Det målte indhold af nikotin i varen er ca. 40x mindre end det estimerede indhold af 6-methylnikotin, og kan derfor fx være en urenhed fra produktionen af varen eller
skyldes nedbrydning af 6-methylnikotin til nikotin.
Det estimerede indhold af 6-methylnikotin i varen er ca. halvt så stort som indholdet i T2 og ca. 1/4 af det estimerede indhold i T3, hvilket stemmer overens med at effekten af varerne angives til 18, 36 og 72 mg for hhv. T1, T2 og T3."
X 36 mg - rapport T2
Af rapporten fremgår følgende om indholdet i væsken:
Nikotinindhold:
Indhold pr. g. e-væske: 0,05 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 0,06 mg/ml
Estimeret indhold af 6-Methylnikotin:
Indhold pr. g. e-væske: 7,9 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 9,1 mg/ml
Identificerede stoffer i væsken (kvalitativ GC-MS-screening): glycerin, propylenglycol, 6-methyl-nikotin, små mængder nikotin m.fl.
FORCE Technology skriver i rapporten følgende:
"Den foreliggende vare er en lille [farvet] flaske med dråbetud, der indeholder en e-væske. Varen er påklistret et skinnende, [farvet] mærkat med følgende skrift i hvid: "X" "Effect 36 mg", "VG/PG 50/50" og "Liquid base for e-cigarettes", og hvor der angives at indholdet er 10 ml. På bagsiden angives at varen ikke indeholder nikotin, men indeholder "Y". Layout af denne angivelse er i sort skrift på hvid baggrund og minder om den type skriftlige advarsler, der findes på nikotinprodukter.
"Y" refererer til stoffet 6-methylnikotin, også kendt som metatin, der er en syntetisk nikotinanalog/substitut. Da stoffet er en nikotinanalog, antages det at "Effect 36 mg" refererer til den nikotin-effekt indholdet af 6-methylnikotin svarer til. Hvorvidt det betyder at indholdet i hele væsken svarer til 36 mg nikotin, eller om det betyder at indholdet svarer til 36 mg nikotin/ml, er uklart. FORCE har ikke foretaget en ekstensiv litteratursøgning, men umiddelbart indikerer data fundet på nettet (og bl.a. et FDA-citat fra Reuters) at 6-methylnikotin kan være mere potent end nikotin.
Angivelsen "VG/PG 50/50" angiver sandsynligvis at væsken består af en 1:1 blanding af glycerin (vegetable glycerin, VG) og propylenglycol (PG), hvilket stemmer overens med resultaterne af GC-MS-screeningen (se nedenfor).
FORCE modtog sammen med prøverne til T1, T2 og T3 seks SDS'er. SDS'en "X 6 methyl 50VG/50PG (36mg) 9mg/ml" antages at svare til den foreliggende vare. Her angives indhold af tre stoffer under sektion 3: 61-70 % Glycerol (andet navn for glycerin), 25-30 % Propane-1,2-diol (engelsk version af IUPAC-navnet for propylenglycol) og 0,5-<1 % 2-methyl-5-[(2S)-1-methylpyrrolidin-2-yl]pyridine (engelsk version af IUPAC-navnet for 6-methylnikotin).
En kvalitativ GC-MS-screening viste at væsken i varen hovedsageligt indeholder glycerin og propylenglycol og derudover indeholder både 6-methylnikotin og små mængder nikotin. Nikotin og 6-methylnikotin kunne tydeligt adskilles i såvel screeningen, som i den kvantitative måling af nikotinindholdet.
Indholdet af 6-methylnikotin blev estimeret ved at beregne overfor opløsninger med et kendt indhold af nikotin. Det angivne indhold er derfor alene et estimat, men stemmer overens med SDS'en, hvor der i navnet angives et indhold på 9 mg/ml. Det målte indhold af nikotin i varen er ca. 150x mindre end det estimerede indhold af 6-methylnikotin, og kan derfor fx være en urenhed fra produktionen af varen eller
skyldes nedbrydning af 6-methylnikotin til nikotin.
Det estimerede indhold af 6-methylnikotin i varen er ca. dobbelt så stort som indholdet i T1 og ca. halv størrelse af det estimerede indhold i T3, hvilket stemmer overens med at effekten af varerne angives til 18, 36 og 72 mg for hhv. T1, T2 og T3."
X 72 mg - rapport T3
Af rapporten fremgår følgende om indholdet i væsken:
Nikotinindhold:
Indhold pr. g. e-væske: 0,04 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 0,05 mg/ml
Estimeret indhold af 6-Methylnikotin:
Indhold pr. g. e-væske: 15 mg/g
Indhold pr. ml e-væske (skønnet densitet på 1,15 g/ml): 17 mg/ml
Identificerede stoffer i væsken (kvalitativ GC-MS-screening): glycerin, propylenglycol, 6-methyl-nikotin, små mængder nikotin m.fl.
FORCE Technology skriver i rapporten følgende:
"Den foreliggende vare er en lille [farvet] flaske med dråbetud, der indeholder en e-væske. Varen er påklistret et skinnende, [farvet] mærkat med følgende skrift i hvid: "X" "Effect 72 mg", "VG/PG 50/50" og "Liquid base for e-cigarettes", og hvor der angives at indholdet er 10 ml. På bagsiden angives at varen ikke indeholder nikotin, men indeholder "Y". Layout af denne angivelse er i sort skrift på hvid baggrund og minder om den type skriftlige advarsler, der findes på nikotinprodukter.
"Y" refererer til stoffet 6-methylnikotin, også kendt som metatin, der er en syntetisk nikotinanalog/substitut. Da stoffet er en nikotinanalog, antages det at "Effect 72 mg" refererer til den nikotin-effekt indholdet af 6-methylnikotin svarer til. Hvorvidt det betyder at indholdet i hele væsken svarer til 72 mg nikotin, eller om det betyder at indholdet svarer til 72 mg nikotin/ml, er uklart. FORCE har ikke foretaget en ekstensiv litteratursøgning, men umiddelbart indikerer data fundet på nettet (og bl.a. et FDA-citat fra Reuters) at 6-methylnikotin kan være mere potent end nikotin.
Angivelsen "VG/PG 50/50" angiver sandsynligvis at væsken består af en 1:1 blanding af glycerin (vegetable glycerin, VG) og propylenglycol (PG), hvilket stemmer overens med resultaterne af GC-MS-screeningen (se nedenfor).
FORCE modtog sammen med prøverne til T1, T2 og T3 seks SDS'er. SDS'en "X 6 methyl 50VG/50PG (72mg) 18mg/ml" antages at svare til den foreliggende vare. Her angives indhold af tre stoffer under sektion 3: 41-50 % Glycerol (andet navn for glycerin), 41-50 % Propane-1,2-diol (engelsk version af IUPAC-navnet for propylenglycol) og 1-1,8 % 2-methyl-5-[(2S)-1-methylpyrrolidin-2-yl]pyridine (engelsk version af IUPAC-navnet for 6-methylnikotin).
En kvalitativ GC-MS-screening viste at væsken i varen hovedsageligt indeholder glycerin og propylenglycol og derudover indeholder både 6-methylnikotin og små mængder nikotin. Nikotin og 6-methylnikotin kunne tydeligt adskilles i såvel screeningen, som i den kvantitative måling af nikotinindholdet.
Indholdet af 6-methylnikotin blev estimeret ved at beregne overfor opløsninger med et kendt indhold af nikotin. Det angivne indhold er derfor alene et estimat, men stemmer nogenlunde overens med SDS'en, hvor der i navnet angives et indhold på 18 mg/ml. Det målte indhold af nikotin i varen er ca. 350x mindre end det estimerede indhold af 6-methylnikotin, og kan derfor fx være en urenhed fra produktionen af varen eller skyldes nedbrydning af 6-methylnikotin til nikotin.
Det estimerede indhold af 6-methylnikotin i varen er ca. fire gange så stort som indholdet i T1 og ca. dobbelt så stort som det estimerede indhold i T2, hvilket stemmer overens med at effekten af varerne angives til 18, 36 og 72 mg for hhv. T1, T2 og T3."
FORCE Technology har ved levering af rapporterne oplyst, at: "Vi har bekræftet med GC-MS at det faktisk er nikotin og selvom det er lidt, er indholdet også over kvantificeringsgrænsen for vores metode (den nederste grænse, hvor man med rimelighed kan måle koncentrationen af et stof)."
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørger har ikke tilkendegivet sin opfattelse af, hvorvidt X er afgiftspligtigt. Spørger oplyser dog følgende:
"Produktet markedsføres både i Sverige og i Norge som værende et produkt uden afgift. Ud fra nuværende praksis som man ser i Sverige og Norge, vil vores danske konkurrencesituation blive forringet, da produkterne inden for kort tid vil komme til Danmark enten med Spørger som distributør eller en anden Svensk eller Norsk distributør. "
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at e-væsken X ikke er omfattet af afgiftspligten i forbrugsafgiftslovens § 13 a.
Begrundelse
Den 1. oktober 2022 blev der i forbrugsafgiftslovens §§ 13, 13 a og 13 b indført afgift på henholdsvis røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker. Afgiften er en national punktafgift.
Det afgiftspligtige vareområde for nikotinholdige væsker er fastsat i forbrugsafgiftslovens § 13 a, og omfatter alle nikotinholdige væsker, der ikke direkte er fritaget efter lovens § 13 a, stk. 2.
Af forarbejderne til indførelsen af afgift på nikotinholdige væsker i forbrugsafgiftslovens § 13 a i lov nr. 2616 af 28. december 2021 fremgår det bl.a.:
"[...] Ved nikotinholdig væske vil der skulle forstås alle nikotinholdige væsker. Definitionen vil dække både nikotinholdige væsker, der kan forbruges direkte i e-cigaretter, og nikotinholdige væsker, der kan bruges til at fremstille væsker, der kan forbruges i e-cigaretter. Nikotinholdige væsker vil således ikke nødvendigvis være e-væsker. Med den foreslåede definition vil den tiltænkte brug af væsken, ikke være afgørende for, om væsken er afgiftspligtig. Det foreslås derfor, at det afgiftspligtige vareområde defineres som "nikotinholdige væsker", og at det vil skulle omfatte alle nikotinholdige væsker, bortset fra de væsker, som der foreslås fritagelse for. Hvis en væske således indeholder nikotin, vil den være omfattet af afgiftspligten, uanset om den kan forbruges eller er tiltænkt forbrugt i en e-cigaret, medmindre væsken er omfattet af de i stk. 2 eller § 13 c foreslåede fritagelser. Dermed vil afgiften omfatte alle nikotinholdige væsker, der ikke er direkte fritaget. [...][Skattestyrelsens understregninger]."
I medfør af ordlyden i forbrugsafgiftslovens § 13 a, er det afgiftspligtige vareområde afgrænset til væsker indeholdende nikotin.
Spørger påtænker at distribuere e-væsken X i Danmark. Væsken findes i tre varianter benævnt henholdsvis 18 mg, 36 mg og 72 mg.
Spørger har oplyst, at X ikke indeholder nikotin. Det fremgår imidlertid af databladene, at det er et nikotinpræparat.
FORCE Technology har analyseret de tre varianter af X. Af rapporterne fremgår det, at de tre varianter af X indeholder nikotin. Nikotinindholdet er ifølge rapporterne henholdsvis 0,10 mg/ml, 0,06 mg/ml og 0,05 mg/ml.
FORCE Technology anfører i rapporterne at indholdet af nikotin kan være en urenhed fra produktionen af varen eller skyldes nedbrydning af 6-methylnikotin til nikotin. FORCE Technology oplyser supplerende, at indholdet af nikotin dog er over kvantificeringsgrænsen for den metode FORCE Technology anvender, og som er udtryk for den nederste grænse, hvor man med rimelighed kan måle koncentrationen af et stof.
På baggrund af FORCE Technologys analyse, er det Skattestyrelsens opfattelse, at de tre varianter af X skal anses som nikotinholdige væsker omfattet af forbrugsafgiftslovens § 13 a.
Der lægges vægt på, at produkterne indeholder nikotin, hvilket er en betingelse for at blive omfattet af det afgiftspligtige vareområde i forbrugsafgiftslovens § 13 a.
Desuden lægges der vægt på, at forbrugsafgiftslovens § 13 a med tilhørende forarbejder ikke skelner til hvorledes nikotinen i nikotinholdige væsker er tilført eller opstået. Herunder om nikotinen er tilsat særskilt, eller om indholdet af nikotin er opstået som følge af - eller som en reaktion på tilsætning af andre stoffer i væsken.
Forbrugsafgiftslovens § 13 a indeholder ikke en minimumsgrænse for indholdet af nikotin. De tre varianter af X er derfor omfattet af det afgiftspligtige vareområde i forbrugsafgiftslovens § 13 a, da alle varianter af X indeholder nikotin.
De tre varianter af X kan, efter Skattestyrelsens vurdering, ikke omfattes af fritagelserne i forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 2. Der lægges vægt på, at produkterne ikke kan anses som godkendte lægemidler eller medicinsk udstyr, eller er omfattet af kapitel 5 i lov om kemikalier.
Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at X 18 mg, 36 mg og 72 mg er
omfattet af afgiftspligten for nikotinholdige væsker i forbrugsafgiftslovens § 13 a. Der lægges afgørende vægt på, at de tre varianter af X ifølge FORCE Technologys undersøgelser indeholder nikotin.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Spørgsmål 2
Der ønskes svar på hvorvidt der pålægges afgift med tilbagevirkende kraft i perioden fra før anmodningen om bindende svar til det bindende svar foreligger.
Begrundelse
Efter skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1, kan enhver hos told- og skatteforvaltningen få et bindende svar på spørgsmål om den skattemæssige virkning for spørgeren af en disposition, når told- og skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet. Det kan være om en disposition, som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage.
Der kan således kun gives bindende svar om de afgiftsmæssige virkninger af en konkret disposition, som er foretaget eller vil blive foretaget af en konkret afgiftspligtig eller betalingspligtig person.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, at en anmodning om bindende svar i særlige tilfælde kan afvises, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Af bemærkningerne til lovforslag nr. L110 til skatteforvaltningsloven, som fremsat den 24. februar 2005, fremgår angående § 24, stk. 2, bl.a., at "afvisningsmuligheden er i øvrigt tænkt anvendt på spørgsmålet om en påtænkt disposition, hvis spørgsmålet er af mere teoretisk karakter."
Spørger har oplyst, at produktet endnu ikke udbydes af Spørger, men at der er dialog mellem Spørger og distributører fra Norge og Sverige. Spørger har efter det oplyste således ikke solgt de pågældende e-væsker i perioden før afgivelsen af det bindende svar.
Det stillede spørgsmål om eventuel opkrævning af afgift for allerede solgte produkter vedrører derfor ikke et spørgsmål om en konkret disposition foretaget af Spørger.
Da spørgsmålet dels angår et processuelt spørgsmål samt at spørgsmålet ikke angår en konkret disposition som Spørger har foretaget, og derved anses som en teoretisk situation, kan der ikke gives et bindende svar på spørgsmålet jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1 og § 24, stk. 2.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Afvises".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovbekendtgørelse nr. 1445 af 21. juni 2021 med senere ændringer (Forbrugsafgiftsloven)
§ 13 a
Der skal betales afgift af nikotinholdige væsker, jf. dog stk. 2 og § 13 c. Afgiften betales efter følgende satser på grundlag af den afgiftspligtige volumen:
1) Varer, hvis indhold af nikotin udgør 12 mg nikotin eller derunder pr. ml, 1,5 kr. pr. ml.
2) Varer, hvis indhold af nikotin er højere end 12 mg nikotin pr. ml, 2,5 kr. pr. ml.
Stk. 2. Der skal ikke betales afgift af følgende:
1) Nikotinholdige væsker, der er godkendt ved en markedsføringstilladelse efter lov om lægemidler eller i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse af humanmedicinske lægemidler, eller som markedsføres som medicinsk udstyr forsynet med CE-mærkning i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 957 af 29. april 2021 om medicinsk udstyr og produkter uden medicinsk formål.
2) Nikotinholdige væsker, der er omfattet af kapitel 5 i lov om kemikalier, og som ikke er omfattet af lov om elektroniske cigaretter m.v.
Forarbejder
Lovforslag nr. 89 af 17. november 2021
"Almindelige bemærkninger
[...]
2.2. Indførelse af afgift på nikotinprodukter
[...]
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
[...]
Ved nikotinprodukter vil skulle forstås alle produkter, der indeholder nikotin, og som ikke er røgfri tobak efter forbrugsafgiftslovens § 13, en nikotinholdig væske efter § 13 a, stk. 1, eller en tobaksvare omfattet af tobaksafgiftsloven. Definitionen foreslås dermed at skulle dække alle produkter, der indeholder nikotin uanset den tiltænkte brug af nikotinproduktet. Den tiltænkte brug af produktet er dermed ikke afgørende for, om produktet er afgiftspligtigt. Det afgørende er, hvorvidt produktet indeholder nikotin. Hvis et produkt indeholder nikotin, vil det således være omfattet af afgiftspligten, medmindre nikotinproduktet er omfattet af de foreslåede fritagelser. Dermed vil afgiften omfatte alle nikotinholdige produkter, der ikke er direkte fritaget.
Det foreslås at fritage nikotinprodukter, som er godkendt ved en markedsføringstilladelse efter lov om lægemidler eller i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse af humanmedicinske lægemidler. Dette vil være i overensstemmelse med den øvrige afgiftslovgivning, hvor lægemidler også er fritaget for afgift. Der kan i den forbindelse f.eks. henvises til chokoladeafgiftsloven, hvor nikotintyggegummi er fritaget for afgift.
[...]
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
[...]
Ad § 13 a
[...]
Det foreslås i § 13 a at fastsætte det afgiftspligtige vareområde for nikotinholdige væsker.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at der vil skulle betales afgift af nikotinholdige væsker.
Det betyder, at nikotinholdige væsker som udgangspunkt bliver afgiftspligtige, og at nikotinholdige væsker fra og med den 1. juli 2022 vil blive en punktafgiftspligtig vare. Med det foreslåede vil det afgiftspligtige vareområde omfatte alle nikotinholdige væsker, der ikke er foreslået fritaget for afgift, jf. det foreslåede § 13 a, stk. 2 og § 13 c.
Ved nikotinholdig væske vil der skulle forstås alle nikotinholdige væsker. Definitionen vil dække både nikotinholdige væsker, der kan forbruges direkte i e-cigaretter, og nikotinholdige væsker, der kan bruges til at fremstille væsker, der kan forbruges i e-cigaretter. Nikotinholdige væsker vil således ikke nødvendigvis være e-væsker. Med den foreslåede definition vil den tiltænkte brug af væsken, ikke være afgørende for, om væsken er afgiftspligtig. Det foreslås derfor, at det afgiftspligtige vareområde defineres som "nikotinholdige væsker", og at det vil skulle omfatte alle nikotinholdige væsker, bortset fra de væsker, som der foreslås fritagelse for. Hvis en væske således indeholder nikotin, vil den være omfattet af afgiftspligten, uanset om den kan forbruges eller er tiltænkt forbrugt i en e-cigaret, medmindre væsken er omfattet af de i stk. 2 eller § 13 c foreslåede fritagelser. Dermed vil afgiften omfatte alle nikotinholdige væsker, der ikke er direkte fritaget.
[...]"
Praksis
Der findes ingen praksis på området. Der er tale om en helt ny produkttype, som der ikke er taget afgiftsmæssig stilling til.
Spørgsmål 2
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 1053 af 20. september 2024 Skatteforvaltningsloven
§ 21
Enhver kan hos told- og skatteforvaltningen få et bindende svar på spørgsmål om den skattemæssige virkning for spørgeren af en disposition, når told- og skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet, jf. dog stk. 3. Det kan være om en disposition, som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage.
§ 24
En anmodning om et bindende svar skal være skriftlig og indeholde alle de oplysninger af betydning for svaret, som står til rådighed for spørgeren. Skønner told- og skatteforvaltningen respektive Skatterådet, at spørgsmålet ikke er tilstrækkeligt oplyst, kan spørgeren anmodes om yderligere oplysninger eller dokumentation. Efterkommes anmodningen ikke inden for en rimelig frist, kan spørgsmålet afvises eller svaret begrænses til de forhold, der skønnes tilstrækkeligt oplyst.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen respektive Skatterådet kan i øvrigt i særlige tilfælde afvise at give et bindende svar, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Forarbejder
Lovforslag nr. 110 af 24. februar 2024
I bemærkningerne til § 24 fremgår bl.a., at:
" [...]
Afvisningsmuligheden er i øvrigt tænkt anvendt på spørgsmålet om en påtænkt disposition, hvis spørgsmålet er af mere teoretisk karakter."