Skattestyrelsen har opkrævet 71.250 kr. i afgift af nikotinholdige væsker.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Faktiske oplysninger
Klageren [A] har ifølge oplysninger i Det Centrale Personregister (CPR) været registreret på adressen Adresse Y1, By Y1, siden den 1. april 2023. I perioden 13. oktober 2003 til 1. april 2023 har klageren været registreret på adressen Adresse Y2, By Y1.
Klageren er ikke registreret for afgift af nikotinholdige væsker efter forbrugsafgiftsloven.
Toldstyrelsen har den 19. januar 2023 udtaget tre kasser med pakkenummer […56] (herefter pakke 1) til kontrol hos G1, […]. Det fremgår af pakken, at den er adresseret til A, Adresse Y2, By Y1, Denmark, og at afsenderen er G2 GmbH, […], […], Germany.
Toldstyrelsen har den 29. marts 2023 udtaget fire kasser med pakkenummer […GL] (herefter pakke 2) til kontrol hos G3, […]. Det fremgår af pakken, at den er adresseret til A, Adresse Y2, By Y1, Denmark, og at afsenderen er G4, […], […], Germany.
På begge pakker er telefonnummeret + 45 xx xx xx xx angivet. Skatteankestyrelsen har foretaget et opslag i MobilePay, der viser, at telefonnummeret tilhører klageren.
De to pakker tilsammen indeholder i alt 2.850 elektroniske engangscigaretter, der er pakket i detailsalgspakninger. De elektroniske engangscigaretter indeholder i alt 28.500 ml nikotinholdige væsker med 50 mg nikotin pr. ml. Ingen af varerne er forsynet med stempelmærker.
Der foreligger fotodokumentation af pakkerne og pakkernes indhold.
Toldstyrelsen har beslaglagt varerne som sikkerhed for betaling af afgift, sagsomkostninger og eventuel bøde. Sagen er herefter oversendt til Skattestyrelsen til videre behandling. For så vidt angår pakke 1, er der kun beslaglagt 2 ud af 3 kasser, idet den sidste kasse ved en fejl er udleveret. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen formoder, at kassen er sendt til klageren. Klageren har den 1. oktober 2024 oplyst til Skatteankestyrelsen, at han ikke har fået kassen udleveret.
Den 13. september 2023 har Skattestyrelsen sendt et forslag til afgørelse til klageren om opkrævning af 71.250 kr. i afgift af nikotinholdige væsker som følge af importen af ovennævnte varer. Klageren har ikke fremsat bemærkninger til forslaget til afgørelse.
Skattestyrelsen har den 3. oktober 2023 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget til afgørelse.
Klageren har den 3. november 2023 klaget over afgørelsen og oplyst, at han ikke har bestilt de omhandlede varer.
Ved telefonsamtale den 1. oktober 2024 har klageren oplyst til Skatteankestyrelsen, at han ikke har foretaget politianmeldelse i forbindelse med, at hans navn og adresse er blevet misbrugt.
Klageren er også part (klager) i Skatteankestyrelsens sagsnr. 23-0098933, 23-0098934 og 23-0108771, der alle vedrører pakker fra udlandet med elektroniske engangscigaretter med nikotinholdige væsker med et nikotinindhold på over 12 mg pr. ml, hvor klagerens navn, adresse og telefonnummer fremgår af de respektive pakkelabels.
Medregnes nærværende sag, er der således blevet udtaget i alt 6 pakker adresseret til klageren ved kontrolbesøg hos transportfirmaer, hvoraf de 3 pakker, som blev udtaget til kontrol henholdsvis den 2. december 2022, 19. januar 2023 og 2. marts 2023, alle var adresseret til Adresse Y2, By Y1, og de 3 pakker, som blev udtaget til kontrol den 19. maj 2023, alle var adresseret til Adresse Y1, By Y1.
De 6 pakker tilsammen indeholder i alt 5.333 elektroniske engangscigaretter med et samlet indhold af nikotinholdige væsker på 53.705,5 ml.
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har opkrævet 71.250 kr. i afgift af nikotinholdige væsker.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"…
Den 1. oktober 2022 indførte Danmark afgift på nikotinholdige væsker og nikotinprodukter, se forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1 og § 13 b, stk. 1. Disse produkter samt røgfri tobak blev desuden omfattet af reglerne omkring stempelmærker, se forbrugsafgiftslovens § 13 d.
Du står som modtager af pakkerne med pakkenumrene […56] og […GL] som indeholder i alt 2.850 engangs e-cigaretter af mærket Puff Flex 2800. Pakkerne er forsendt fra Tyskland. Det er derfor vores opfattelse, at du har købt og fået tilsendt afgiftspligtige varer fra et andet EU-land. Varerne er ikke forsynet med danske stempelmærker, og vores opfattelse er derfor, at der ikke er betalt afgift.
Private, som køber varer, der er omfattet af nationale punktafgifter fra andre EU-lande til levering her i landet, skal betale afgift heraf, og afgiften skal betales ved modtagelsen. Det står i forbrugsafgiftslovens § 16 b, stk. 1.
Men ud fra den tilsendte mængde er det vores opfattelse, at du burde have været registreret som oplagshaver efter forbrugsafgiftsloven § 14 a, stk. 1, og du skulle have købt stempelmærker til den tilsendte mængde efter forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1 og 2.
Når man ikke er autoriseret som oplagshaver, må man efter forbrugsafgiftslovens § 13 f ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukket og behørig stemplede pakninger.
Da du ikke har købt stempelmærker og dermed ikke har betalt afgift af de tilsendte varer, har vi opgjort forbrugsafgiften efter et skøn, se forbrugsafgiftslovens § 18 a, stk. 1, 2 pkt. og § 13 a, stk. 1.
Afgiften er opgjort på baggrund af de oplysninger, som vi har modtaget fra Toldstyrelsen, og de fremgår af opgørelsen nedenfor:
Nikotinholdige væsker - over 12 mg. nikotin pr. milliliter
Produkt | ml. pr. stk. | Antal stk. | ml i alt | Afgift i kr. |
Pakkenr. […56] Puff Flex 2800 50 mg. nikotin pr ml. | 10 ml. | 1.200 | 12.000 | 30.000 |
Pakkenr. […GL] Puff Flex 2800 50 mg. nikotin pr. ml. | 10 ml. | 1.650 | 16.500 | 41.250 |
I alt | | 2.850 | 28.500 | 71.250 |
Afgiftssatsen er 2,5 kr. pr. ml.
Vi opkræver 71.250 kr. i afgift af nikotinvæske efter forbrugsafgiftslovens § 18 a, stk. 1, 2. pkt., idet du hæfter for den manglende betalte afgift efter forbrugsafgiftslovens § 18 a, stk. 1, 1. pkt.
…"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 27. november 2023 udtalt følgende:
"…
Det bemærkes, at A ifølge CPR var tilmeldt adressen Adresse Y2, By Y1 indtil den 1. april 2023.
Herudover er der lagt vægt på at A har forespurgt hvad der vil ske, hvis han ikke indbetaler afgiftsbeløbet. Dette indikerer efter vores opfattelse, at A er rette modtager af forsendelserne.
…"
Skattestyrelsen har den 7. oktober 2024 fremsat følgende bemærkninger:
"…
I vedhæftede indrapportering fremgår det, at Toldstyrelsen har beslaglagt en pakke med pakke nr […87 DE] - kasse 3/3 samt en pakke med pakke nr. […56] - kasse 2/3.
Toldstyrelsen oplyser i vedhæftede indrapportering, at der har været yderligere en pakke i samme forsendelse - kasse 1/3.
Denne pakke blev ikke beslaglagt af Toldstyrelsen, og har derfor aldrig været i Toldstyrelsen eller Skattestyrelsens varetægt. Vi formoder, at pakken er sendt til den modtager, der er oplyst på pakken.
…"
Klagerens opfattelse
Klageren har fremsat påstand om, at afgiften skal nedsættes til 0 kr.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"… Jeg har læst alle dokumenterne og kan nu konkludere, at det omhandler en stor fejl. Jeg har ikke bestilt de varer der nævnes i dokumenterne på noget tidspunkt. Af den dokumentation som Toldstyrelsen har fremsendt, bemærkes der, at der mangler fyldestgørelse i dokumentationen, eftersom der på intet tidspunkt er foretaget kontrol i forbindelse med afklaring af hvorvidt det er den rette modtager af disse varer. På baggrund af ovenstående, kan der derfor tydeligvis ikke træffes afgørelse på det foreliggende grundlag, eftersom der ikke fremgår andet end mit navn og min adresse, som er oplysninger, det er tilgængelige for alle, og dermed lettilgængelige oplysninger. I denne forbindelse, beder jeg om afklaring på, hvorvidt feltet hvor der udfyldes CPR-nr/fødselsdag (i Toldstyrelsens rapport) er udfyldt af selve Toldstyrelsen? Såfremt at dette er tilfældet, giver det anledning til endnu en hindring i at træffe afgørelse mod mig som part i sagen. Dette på grund af, at der bør og skal være kontroller hos henholdsvis Told og Skattestyrelsen, for at få afklaring i forhold til at finde rette modtager af ovennævnte varer, eftersom det ikke er overens med lovgivningen at træffe afgørelse mod mig som part, kun på baggrund af navn og adresse. Derfor vil jeg gerne klage over afgørelsen."
Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klageren har den 4. december 2023 fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
"… Det står mig nu tydeligt at min anmodning om aktindsigt og sagens videre forløb har været med til at danne grundlag for jeres afgørelse. Da jeg anmodede om en forklaring på sagens omstændigheder og de faktiske oplysninger Skattestyrelsen var i besiddelse af, modtog jeg desværre ikke fyldestgørende information for, at jeg var en ''part'' i denne sag. Efterfølgende har jeg forespurgt hvad en eventuel retsvirkning ville være for min manglende anerkendelse og til min store overraskelse har dette medført jeres, efter min mening, utrolig løse og manglende grundlag for sagens udtalelse. Det må stå dig og hele Skattestyrelsen tydeligt, at såfremt man som borger modtager et kæmpe afgiftskrav, som man intet har med at gøre på eboks, vil de fleste borgere anvende sin undersøgelsespligt og gøre Skattestyrelsen opmærksom på, at der tale om en fejl eller lignende. Jeg har adskillige gange forespurgt hvad der foreligger som grundlag for, at Skattestyrelsen har identificeret mig som part i denne sag, dertil er jeg blevet oplyst om, at Skattestyrelsen har identificeret et navn der er matchende med mit på de bestilte varer. Jeg har som en hver almindelig borger ville gøre, efterfølgende adspurgt omkring supplerende oplysninger, Skattestyrelsen er i besiddelse af som er med til at danne grundlag for identificering af mig som part, dog har jeg på intet tidspunkt modtaget en mere præcis og detaljeret forklaring på det grundlag der foreligger, hvilket højst sandsynligvis skyldes Skattestyrelsens manglende grundlag for dette. Afslutningsvist skal jeg gøre jer opmærksom på, at jeg på ingen måde er enig i afgørelsen. Jeg har nu lagt en masse timer i en korrespondance med Skattestyrelsen og ser det ikke længere hensigtsmæssigt at dette fortsætter, da jeg ikke kender til de omtalte varer eller bestillinger. Såfremt der rejses et afgiftskrav ses det hensigtsmæssigt at det belyses fra Skattestyrelsens side at jeg er en part i denne sag og at Skattestyrelsen identificerer direkte og ikke gennem oplysninger som er let tilgængelige for alle og henholdsvis ’’misbrug’’."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klageren har den 21. oktober 2024 fremsat følgende bemærkninger:
"…
Nu er der sendt de oplysninger af mig igen, som er liggende hos jer. Jeg kan fortælle, at alle har adgang til at finde mit telefon nr, adresse, fuldenavn og på baggrund af mit telefon nummer har de adgang til mit fulde navn.
Det eneste, som undre mig, er mit cpr nr. Jeg er utryg i forvejen over der er blevet lavet nogle bestillinger i mit navn, som er ulovlige, men skal jeg forstå det som, at de mennesker også har adgang til mit cpr. nr? For så bliver jeg nød til at forholde mig til mange andre ting.
Udover det, så kan de oplysninger i har indsamlet ikke tages betragtning af at det er mig som har bestilt det, da man som ovenstående skrevet, hurtigt kan finde frem til de oplysninger og bestille/købe ting på andres navne. Der skal ingen MITID igennem for at gennemføre en bestilling. Jeg har aldrig nogen sinde, bestilt de ulovlige midler eller modtaget dem. Jeg er dybt bekymret for at mine oplysninger, kan bruges så nemt og at jeg kan blive anklaget for noget jeg ikke har gjort man burde kunne se at bestillingen ikke er kommet til min adresse, eller at jeg har modtaget/underskrevet."
Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, om klageren hæfter for 71.250 kr. i afgift af 28.500 ml nikotinholdige væsker, der af Toldstyrelsen blev fundet i to pakker adresseret til klageren ved kontrolbesøg henholdsvis den 19. januar 2023 hos G1 […] og den 29. marts 2023 hos G3, […].
Retsgrundlaget
Når der henvises til forbrugsafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1445 af 21. juni 2021 om forskellige forbrugsafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunkterne den 19. januar 2023 og den 29. marts 2023.
Der skal her i landet betales afgift af nikotinholdige væsker. Afgiften for nikotinholdige væsker, hvis indhold af nikotin er højere end 12 mg nikotin pr. ml, udgør 2,5 kr. pr. ml. Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Følgende fremgår af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1, og 2:
"Afgiftspligtige varer omfattet af § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, skal være pakket i detailsalgspakninger senest 1 måned efter fremstillingen af varen her i landet eller modtagelsen af varen fra udlandet. Detailsalgspakninger skal påføres et stempelmærke ved pakning af varen heri eller senest ved modtagelsen fra udlandet, hvis de afgiftspligtige varer modtages fra udlandet i detailsalgspakninger.
Stk. 2. Betalingen af afgiften skal ske i forbindelse med bestillingen af stempelmærker, medmindre den registrerede oplagshaver har stillet sikkerhed efter § 13 g, stk. 1."
Følgende fremgår af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1:
"Virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgiftspligtige varer, skal registreres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen. Virksomheder, der ompakker eller omhælder varer omfattet af afsnit IX, skal ligeledes registreres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen. Til oplagshavere udstedes et bevis for registreringen."
Følgende fremgår af forbrugsafgiftslovens § 18 a:
"Enhver virksomhed, der overdrager, erhverver, tilegner sig, opbevarer eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet. Opkrævningslovens §§ 6 og 7 og § 8, stk. 1, nr. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Under kontrollerne hos G1 […] den 19. januar 2023 og hos G3 […] den 29. marts 2023 udtog Toldstyrelsen to pakker, der var sendt fra Tyskland og tilsammen indeholdt i alt 2.850 elektroniske engangscigaretter med i alt 28.500 ml nikotinholdige væsker med et nikotinindhold på over 12 mg pr. ml. De nikotinholdige væsker er afgiftspligtige efter forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Detailsalgspakningerne med elektroniske engangscigaretter er ikke forsynet med stempelmærker. Afgiften for den nikotinholdige væske er derfor forfaldet til betaling. Det følger af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1, og stk. 2.
Da der er tale om import af 2.850 elektroniske engangscigaretter med i alt 28.500 ml nikotinholdige væsker inden for en periode på tre måneder, finder Landsskatteretten, at der er tale om import af varer i et omfang, der har erhvervsmæssig karakter. Modtageren af de to pakker skal derfor være autoriseret som oplagshaver efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1.
Spørgsmålet er, om klageren hæfter for den manglende afgift på 71.250 kr. i henhold til forbrugsafgiftslovens § 18 a.
Afsenderne af pakkerne er angivet som henholdsvis G2 GmbH, […], […], Germany, og G4, […], […], Germany, og begge pakker er adresseret til A, Adresse Y2, By Y1, Denmark, med angivelse af telefonnummeret + 45 xx xx xx xx. Begge tyske selskaber har således sendt pakkerne til klageren på hans adresse og med angivelse af hans telefonnummer. Under disse omstændigheder er der en formodning for, at klageren har erhvervet varerne, jf. forbrugsafgiftslovens § 18 a. Som udgangspunkt har klageren derfor bevisbyrden for, at dette ikke er tilfældet.
Herefter - og da der ikke foreligger konkrete omstændigheder, der giver grundlag for at antage, at Skattestyrelsen kunne have tilvejebragt et bedre grundlag for at træffe afgørelsen - må klageren for at løfte sin bevisbyrde i fornødent omfang dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at han ikke har erhvervet varerne.
Klageren har afvist at have bestilt varerne og har gjort gældende, at der ikke er grundlag for den påklagede afgørelse, da den er truffet på baggrund af oplysninger, som er let tilgængelige, og som andre derfor nemt kan bruge.
Klagerens oplysning om, at han ikke har bestilt varerne, er ikke nærmere begrundet eller uddybet, og der foreligger ikke nogen objektive kendsgerninger, som støtter, at han ikke har erhvervet varerne. Der foreligger ingen konkrete oplysninger om eller indikationer for, at klagerens oplysninger skulle være blevet misbrugt.
Klageren er ikke, herunder heller ikke for Landsskatteretten, fremkommet med oplysninger om, hvorvidt han har modtaget opkrævning, betalingspåmindelser eller har afvist betaling over for afsenderne. Klageren har heller ikke fremlagt korrespondance eller lignende mellem klageren og afsenderne, hvorved klageren afviser, at han har erhvervet varerne.
Som sagen foreligger for Landsskatteretten, har klageren således - til trods for Skattestyrelsens afgørelse og klagebehandlingen - ingen relevante bevisskridt foretaget med henblik på i fornødent omfang at dokumentere eller i hvert fald at sandsynliggøre, at han ikke har erhvervet de varer, som de tyske selskaber har sendt til ham på hans adresse i By Y1.
Herefter må det lægges til grund, at klageren har erhvervet varerne og dermed hæfter for afgiften, jf. forbrugsafgiftslovens § 18 a.
Det forhold, at der må anses at være tale om import af varer i et omfang, der har erhvervsmæssig karakter, bestyrkes i øvrigt af, at Landsskatteretten også i sagerne med sagsnr. 23-0098933, 23-0098934 og 23-0108771 har fundet, at klageren har erhvervet afgiftspligtige nikotinholdige væsker og hæfter for afgiften heraf.
Ved kontrolbesøg hos transportfirmaer i perioden 2. december 2022 - 19. maj 2023 er der således - når nærværende sag medregnes - udtaget i alt 6 pakker adresseret til klageren på hans respektive adresser i perioden med angivelse af hans telefonnummer. De 6 pakker tilsammen indeholder i alt 5.333 elektroniske engangscigaretter med et samlet indhold af nikotinholdige væsker på 53.705,5 ml.
Landsskatteretten stadfæster på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse.