Sag BS-60109/2024-LYN Parter
H1-virksomhed
(v/ advokat Kaspar Bastian)
mod
Skatteministeriet Departementet
(v/ advokat Amanda Nordstrøm Emdal)
Denne afgørelse er truffet af dommer Seerup.
Sagens baggrund og parternes påstande Sagen, der er anlagt den 4. december 2024, angår en anfægtelse af Landsskatterettens afgørelse af 12. september 2024, hvorved Landsskatteretten har stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse af 4. november 2022 om indeholdelsespligt af A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Tvisten angår spørgsmålet om, hvorvidt 13 Y1-nationalitet håndværkere må anses for lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende i forbindelse med byggearbejdet udført for H1-virksomhed, og om H1-virksomhed i givet fald har handlet forsømmeligt.
H1-virksomhed har nedlagt følgende påstand:
Sagsøgte skal anerkende, at de foretagne forhøjelser af Sagsøgerens A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) for indkomstårene 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes til 0 kr.
Skatteministeriet har nedlagt påstand om frifindelse.
Oplysningerne i sagen Af Landsskatterettens afgørelse af 12. september 2024 fremgår bl.a.:
"Landsskatterettens begrundelse og resultat Landsskatteretten finder efter en samlet bedømmelse, at de Y1-nationalitet håndværkere stod i et tjenesteforhold til selskabet i forbindelse med udførelsen af arbejde for selskabet i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Landsskatteretten har lagt vægt på, at der er oplysninger om 13 forskellige Y1-nationalitet håndværkere, men der er kun fremlagt kontrakter for to af dem. De fremlagte kontrakter er kortfattede, generiske og uden oplysninger omkring arbejdssted, ligesom de ikke er dateret. Det er heller ikke på anden vis godtgjort, at selskabet og de Y1-nationalitet håndværkere har indgået aftaler omkring ligelig fordeling af ansvar og økonomisk risiko i forbindelse med arbejdets udførelse i form af eksempelvis sikkerhedsstillelse og garanti, eventuel betalingsplan, håndtering i tilfælde af fejl og mangler og forsinkelse med mere, hvilket er atypisk for entreprise. Det er heller ikke godtgjort, at de Y1-nationalitet håndværkere påtog sig videre afledet ansvar overfor selskabet eller selskabets kunder. Dertil kommer, at selskabet har anvendt flere Y1-nationalitet håndværkere i forbindelse med de samme opgaver, hvorfor det i praksis reelt vil være svært at afgrænse og placere ansvaret for eventuelle fejl og mangler hos den enkelte. Dette kan sidestilles med almindelige lønmodtagerforhold, hvor ansvaret ligger hos det selskab, der har indgået aftale med kunden.
Landsskatteretten har videre lagt vægt på, at selskabets direktør instruerede og førte tilsyn med de Y1-nationalitet håndværkere og dermed udøvede beføjelser, der normalvis tilfalder en arbejdsgiver.
Landsskatteretten har endelig lagt vægt på, at indkomsten havde karakter af nettoindtægt for de Y1-nationalitet håndværkere. Selskabet stillede både materialer og arbejdsbiler til rådighed. De Y1-nationalitet håndværkere sørgede kun for almindeligt håndværktøj. De afholdte dermed ikke driftsomkostninger, der efter deres karakter og omfang væsentlig adskiller sig fra det, lønmodtagere sædvanligvis afholder. Det forhold, at de Y1-nationalitet håndværkere kunne antage medhjælp samt det forhold, at de ikke var lønmodtagere ved praktiseringen af hverken ferieloven, arbejdsløshedsforsikringslovgivningen, funktionærloven, arbejdsskadeforsikringsloven eller dagpengeloven, ligesom de var registreret som selvstændige erhvervsdrivende i RUT-registret og deres hjemland og afregnet med omvendt moms, kan ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten finder efter en samlet vurdering af sagens faktiske omstændigheder sammenholdt med kriterierne i personskattecirkulæret, at det ikke er godtgjort, at de Y1-nationalitet håndværkere ved udførelsen af opgaverne for selskabet drev selvstændig erhvervsvirksomhed for egen regning og risiko. Selskabet har derfor været forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af fakturabeløbene. Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet selskabet ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne til de Y1-nationalitet håndværkere. Selskabet var bekendt med grundlaget for, at de Y1-nationalitet håndværkere må anses for lønmodtagere. Ud fra sagens oplysninger forelå der ikke en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar. Selskabet havde således ikke føje til at tro, at selskabet ikke skulle indeholde A-skat og AM-bidrag. Der henvises til Højesterets dom af 9. januar 2023, offentliggjort som SKM2023.13.HR. Selskabet har ikke fremlagt fakturaer og kontrakter for alle udbetalinger, der er konteret på kontoen (red.fjernet.konto) ydelser u/moms indenfor EU. Landsskatteretten har derfor i forhold til beregningsgrundlaget lagt kontoen (red.fjernet.konto) ydelser u/moms indenfor EU til grund, da kontrakterne og fakturaerne ikke kan afstemmes med kontoen.
Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens talmæssige opgørelse, hvorfor selskabet for perioden 1. januar 2019 til den 31. december 2021 hæfter for ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag på samlet 3.336.532 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse."
Forklaringer VC har forklaret, at han er direktør i H1-virksomhed, der er ejet af hans mor. Han tager sig af den daglige drift. Han finder og udvikler opgaver i samarbejde med kunderne. Han har et godt øje til gamle bygninger. Han var tidligere designer, men kom tilbage til byggebranchen i slutningen af 10’erne. Han blev anbefalet et par gode, dygtige, Y1-nationalitet folk, som han lavede et lille projekt med. Han fik pris på arbejdet. Han lagde det videre med et lille tillæg på. Kontrakterne er skrevet af advokat LP. Der er faktureret eksklusive moms, da der er tale om grænseoverskridende levering inden for EU. Hver underleverandør havde sit fag. Til sammen blev det til et fuldt projekt med murere, tømrere, stukkatører m.v. Bagved ligger en masse samtaler og forhandlinger, hvor de er blevet enige om projekt og pris. Mange ting er røget ud, når sagerne er afsluttet. Han har gemt fakturaer og udbetalinger, men ikke så meget andet. I hverdagen var der en mester, som tog sig af det daglige på pladsen. Han selv havde ikke noget med det daglige på pladsen at gøre, men havde det endelige ansvar over for kunden for tid og kvalitet. Han har altid haft et overordnet tilsyn. Projekterne blev derfor drøftet generelt. Når der var fejl og mangler, blev det påtalt og rettet undervejs. Der skete udbedringer, når noget ikke var i orden. Det var noget, der var drøftet på forhånd. De Y1-nationalitet entreprenører arbejdede også for andre. Det var folk, der i forvejen havde firma i Y1-land, og de arbejdede i Y1-land, Y2-land, Y3-land og Danmark. Nogle har han benyttet gentagende gange. Han havde en aftale med bygherre om månedlig fakturering efter procentuelt udført arbejde. Dette afspejlede sig også i faktureringerne fra underentreprenørerne. Han kommunikerede med mesteren om, hvor meget, der kunne kræves ad gangen af de enkelte. Hvis der er mere end en faktura i en måned, kan det skyldes, at der er faktureret for mere end en byggeplads.
Han har stået for levering af skurvogn, container, læssemaskiner, stillads, gravemaskiner m.v. Det er sædvanligt, at hovedentreprenøren selv leverer dette. Underentreprenørerne har selv medbragt håndværktøj, herunder sprøjtepudsanlæg. Byggematerialer er for en stor dels vedkommende leveret af H1-virksomhed. Sådan foregår det også i de store entreprenørfirmaer. Han betalte for materialerne. De Y1-nationalitet entreprenører har dog også haft materialer med i mindre omfang. Når entreprenørerne arbejdede for ham, arbejdede de kun for ham. Han har 100 % anset de Y1-nationalitet håndværkere som selvstændige. De arbejde jo også for andre kunder, herunder andre danske kunder. Der kunne på samme byggeplads være flere Y1-nationalitet håndværkere, som arbejdede sammen. H1-virksomhed havde ham selv som eneste ansatte. De supplerende aftaler mellem ham og de Y1-nationalitet entreprenører var mundtlige eller på papirlapper. Han bruger normalt ikke kontrakter. Man opgjorde løbende den procentuelle opgørelse. Mange af entreprenørerne taler hverken engelsk eller dansk. Man blev ikke enige om en fast pris fra start. Projekterne ændrede sig jo hele tiden. Han har ikke gemt de løbende opgørelser, da han ikke havde regnet med at få brug for dem. Da der blev indkaldt materiale i august 2021, var der ikke noget materiale at aflevere, da der ikke var noget skrevet ned. Hvis der var fejl og mangler, var det mesteren på projektet, der identificerede, hvem der havde lavet hvad.
Parternes anbringender H1-virksomhed har i sit påstandsdokument påberåbt følgende anbringender:
"Sagsøger gør overordnet gældende, at de foretagne forhøjelser af Sagsøgers A-skat og AM-bidrag er uberettigede og dermed skal frafaldes.
Det gøres gældende, at de Y1-nationalitet håndværkere er selvstændige erhvervsdrivende med den konsekvens, at Sagsøger ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af håndværkernes vederlag. Det gøres endvidere gældende, at Sagsøger ikke har handlet forsømmeligt som angivet af Landsskatteretten, og at betingelserne i kildeskattelovens § 69 for at pålægge Sagsøger at betale A-skat og AM-bidrag ikke er opfyldt.
Sagsøgers hovedsynspunkter er følgende:
De Y1-nationalitet håndværkere er selvstændigt erhvervsdrivende Efter Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, skal personer der erhverver lønindkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet, svare indkomstskat til staten. Lønindkomst skal i denne forbindelse afgrænses over for indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed.
Kriterierne for afgrænsningen mellem tjenesteforhold (lønmodtager) og selvstændig erhvervsdrivende fremgår af cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 til personskatteloven pkt. B.3.1.1., der er gengivet i den juridiske vejledning afsnit "C.C.1.2.1 Selvstændig erhvervsvirksomhed, afgrænsning overfor lønmodtagere".
Ifølge cirkulæret anses som lønmodtager den, der modtager vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold, mens selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud.
Ved vurderingen af om der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, kan der ifølge cirkulæret blandt andet lægges vægt på, om indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre. Der kan derudover lægges vægt på, om hvervgiverens forpligtelse over for indkomstmodtageren er begrænset til det enkelte ordreforhold, om indkomstmodtageren påtager sig en selvstændig økonomisk risiko, om indkomsten oppebæres fra en ubestemt kreds af hvervgivere, og om indkomsten afhænger af et eventuelt overskud.
Ingen af de nævnte kriterier, der taler henholdsvis for tjenesteforhold og selvstændig erhvervsvirksomhed, er i sig selv er afgørende, hvorfor vurderingen heraf beror på en samlet vurdering af de enkelte håndværkere og Sagsøgers forhold.
I nærværende sag har Sagsøger ved entreprisekontrakter antaget Y1-nationalitet virksomheder som underleverandører i forbindelse med byggeprojekter i Danmark. Der foreligger således et retsforhold mellem Sagsøger selv og en kunde, hvortil de Y1-nationalitet håndværkere er antaget som underleverandører.
Dette understøttes af det forhold, at de Y1-nationalitet håndværkere ikke var lønmodtagere ved praktiseringen af hverken ferieloven, arbejdsløshedsforsikringslovgivningen, funktionærloven, arbejdsskadeforsikringsloven eller dagpengeloven. Entreprisekontrakterne er ikke sammenlignelige med ansættelseskontrakter.
Ligeledes skal det påpeges, at underleverandørerne har noteret arbejdet, de har udført i Danmark, i Registret for udenlandske tjenesteydere ("RUT"), der er den danske stats officielle register til at anmelde udenlandske tjenesteydelser. Myndighederne har således haft mulighed for at føre tilsyn direkte hos underleverandørerne.
Som det ligeledes fremgår af Skattestyrelsens eget sagsnotat, er Sagsøgers instruktionsbeføjelser i relation til de Y1-nationalitet underentreprenører begrænset til at anvise, hvor selve arbejdet skal udføres og hvilket arbejde, der ønskes udført. Dette indebærer ingen reel ledelse, eller hvad der skal forstås som en løbende instruktion, der er sammenlignelig med et tjenesteforhold.
Ifølge Sagsøgte har Sagsøger haft instruktionsbeføjelser over de enkelte håndværkeres arbejde, hvilket taler for, at et tjenesteforhold eksisterede, jf. personskattelovscirkulæret pkt. 3.1.1.1, litra a. Det bemærkes hertil, at selvstændigt erhvervsdrivende i praksis som oftest arbejder under generelle rammevilkår med henblik på at opnå et bestemt resultat (f.eks. at opføre en bygning), hvorfor visse instrukser kan være nødvendige for at opfylde specifikke projektkrav. Dette betyder imidlertid ikke, at der er tale om et tjenesteforhold. I nærværende sag har Sagsøgers instruktionsbeføjelser været af en helt overordnet karakter, der ikke er sammenlignelig med instruktionsbeføjelserne i et tjenesteforhold. Det forhold at de enkelte håndværkeres arbejde er beskrevet overordnet i deres kontrakter understøtter blot dette forhold.
Sagsøgte anfører herudover, at det ikke fremgår af de fremlagte kontrakter, hvem der har ansvaret og bærer den økonomiske risiko for eventuelle fejl, mangler og forsinkelser i forbindelse med arbejdets udførelse, ligesom der ikke fremgår aftaler om sikkerhedsstillelse eller garanti, hvilket ifølge Sagsøgte understøtter, at Sagsøger har påtaget sig den økonomiske risiko. De enkelte håndværkere har under deres arbejde været ansvarlige for arbejdets udførelse og resultat, herunder arbejdets kvalitet og eventuelle mangler, mv., hvilket i modsætning til hvad Sagsøgte antager indikerer, at der er tale om selvstændigt erhvervsdrivende, der ved arbejdets udførelse har påtaget sig en økonomisk risiko, hvor indkomsten tillige afhænger af et eventuelt overskud. Blot fordi dette ikke udtrykkeligt har været anført i de enkelte håndværkeres kontrakter, kan det ikke lægges det til grund, at det modsatte måtte være tilfældet.
Sagsøgte fremhæver til støtte for, at der er tale om et tjenesteforhold, at fakturaerne er udskrevet månedligt, jf. bilag F. Hertil skal det bemærkes, at det også af bilag F fremgår, at der er tale om forskellige beløb, og at det netop ikke er hver måned, at der udbetales vederlag for arbejdet. Vederlaget er således først udbetalt i takt med arbejdets fremskridt og eventuelle mangler er udbedret, hvilket endnu en gang understøtter, at der er tale om arbejde udført som selvstændigt erhvervsdrivende, jf. hertil personskattelovscirkulæret pkt. 3.1.1.1, litra g og litra f.
Endelig anfører Sagsøgte, at de enkelte håndværkere ikke har haft flere hvervgivere i perioden, hvor de udførte arbejdet for Sagsøger. Det skal hertil bemærkes, at fraværet af flere hvervgivere i en periode, hvor det måske ikke har været muligt for de enkelte håndværkere at påtage sig flere hvervgivere, ikke i sig selv kan danne grundlag for, at der er tale om et tjenesteforhold, jf. hertil personskattelovscirkulærets pkt. 3.1.1.1, litra b. De Y1-nationalitet håndværkere har på intet tidspunkt været begrænset til alene at arbejde for Sagsøger, hvilket også taler i mod, at der foreligger lønmodtagerforhold.
Samlet gøres det således gældende, at de Y1-nationalitet enkeltmandsvirksomheder udfører selvstændig erhvervsvirksomhed, hvorfor Sagsøger ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag.
Sagsøger hæfter ikke for de omhandlede skatter Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Af samme lovs § 46, stk. 1, fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Personer, der har lønindkomst, mv. fra beskæftigelse udført her i landet, er ligeledes pligtige til at betale AM-bidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 2 og 7.
Det følger af kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2, at den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder skat med for lavt beløb, overfor det offentlige er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre vedkommende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i kildeskatteloven.
Det følger af praksis, at arbejdsgivere alene hæfter, hvis der i den konkrete situation med "rimelig tydelighed" skulle indeholdes A-skat og AM-bidrag, jf. f.eks. Den juridiske vejledning 2020, 2. afsnit A.D.5.2.2.
Det gøres gældende, at denne betingelse ikke er opfyldt i nærværende sag. Selvom retten måtte finde, at der er tale om lønmodtagerforhold, er der en sådan tvivl herom, at der ikke er grundlag for at bebrejde Sagsøger, at han opfattede forholdene anderledes.
Betingelser i kildeskattelovens § 69 for at pålægge Sagsøger at opkræve A-skat og AM-bidrag er således ikke opfyldt."
Skatteministeriet Departementet har i sit påstandsdokument påberåbt følgende anbringender:
"Skatteministeriet gør overordnet gældende, at H1-virksomhed var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af de omhandlede vederlag betalt fra selskabet til Y1-nationalitet arbejdere i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2021, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, jf. § 43, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet vederlagene udgør vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold. …
Skatteministeriet gør endvidere overordnet gældende, at H1-virksomhed er ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet selskabet ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side i forbindelse med den manglende indeholdelse. …
H1-virksomhed var forpligtiget til at indeholde A-skat og AM-bidrag af vederlagene
Personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet, er skattepligtige af vederlaget, hvad enten de er fuldt skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1, jf.
statsskattelovens § 4, eller er skattemæssigt hjemmehørende i et andet land som f.eks. Y1-land, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1, at ved enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 finder bestemmelserne i kildeskatteloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse m.v. tilsvarende anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af AM-bidrag.
Det afgørende for, om H1-virksomhed er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede vederlag betalt til Y1-nationalitet arbejdere er, om arbejderne har udført arbejdet i tjenesteforhold til selskabet, det vil sige som lønmodtagere, eller som selvstændigt erhvervsdrivende.
Den skattemæssige sondring mellem lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende skal ske efter en samlet vurdering af de kriterier, der er angivet i Cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven (herefter personskattelovscirkulæret), pkt. 3.1.1, jf. f.eks. UfR 2023.1141 H og UfR 1996.1027 H. Selvstændig erhvervsvirksomhed er overordnet kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud, jf. cirkulærets pkt. 3.1.1.
Bevisbyrden for, at de faktiske forhold er sådan, at de Y1-nationalitet arbejdere må anses for selvstændige erhvervsdrivende og ikke lønmodtagere, påhviler H1-virksomhed, jf. f.eks. UfR 2023.1141 H, UfR 2000.2226 H og SKM2017.739.ØLR.
Denne bevisbyrde er ikke løftet. Derimod fører en samlet afvejning af de foreliggende oplysninger og omstændigheder til, at arbejdernes arbejde må anses for udført i et tjenesteforhold til selskabet. Dette støttes nærmere på følgende:
Det må lægges bevismæssigt til grund, at H1-virksomhed havde instruktionsbeføjelser over de Y1-nationalitet arbejdere, hvilket taler for, at der foreligger et tjenesteforhold, jf. personskattelovscirkulæret, pkt. 3.1.1.1, litra a. Således oplyste de arbejdere, som Skattestyrelsen henholdsvis Arbejdstilsynet traf ved uanmeldte kontrolbesøg den 19. august 2021 på Y4-adresse, og den 16. februar 2022 på Y5-adresse, at det var VC - direktøren i H1-virksomhed (bilag A) - der instruerede dem i deres arbejde, førte tilsyn og godkendte det færdige arbejde, jf. Skattestyrelsens sagsnotat (bilag 3) og Arbejdstilsynets brev (bilag G) med billeder fra kontrolbesøget (bilag H).
De tre fremlagte kontrakter for 2021 for arbejderne, UP (bilag 4 og 5) og SW (bilag 6), understøtter også, at H1-virksomhed havde en almindelig adgang til at fastlægge generelle og konkrete instrukser for arbejdets udførelse, herunder føre tilsyn og kontrol. Således er opgavebeskrivelserne i de tre kontrakter alene beskrevet helt overordnet som henholdsvis "Renovation and construction" (bilag 4 og 6) og "Various Building and construction works" (bilag 6). Kontrakterne indeholder dermed ingen klar og detaljeret beskrivelse af de arbejdsopgaver, som arbejderne skulle udføre, hvilket havde været naturligt, hvis der var tale om en kontrakt indgået med en selvstændigt erhvervsdrivende. Dette understøtter, at det arbejde, som de Y1-nationalitet arbejdere har udført, er indgået som en naturlig og integreret del af selskabets virksomhed.
Hertil kommer, at det ikke fremgår af de fremlagte kontrakter, hvem der har ansvaret og bærer den økonomiske risiko for eventuelle fejl, mangler og forsinkelser i forbindelse med arbejdets udførelse, ligesom der ikke fremgår aftaler om sikkerhedsstillelse eller garanti. Den manglende beskrivelse af ansvarsfordelingen understøtter, at arbejderne udelukkende har leveret deres personlige arbejdskraft til H1-virksomhed og ikke entrepriseydelser, som kendetegnes ved en forpligtigelse til at levere et bestemt arbejdsresultat.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at de enkelte arbejderes arbejde og ansvar ikke klart er afgrænset fra hinanden, f.eks. ved at én arbejder er ansvarlig for vvs-installationer, én arbejder er ansvarlig for elinstallationer osv. Tværtimod er deres arbejde i de fremlagte kontrakter defineret overordnet som arbejde vedrørende "renovation", "construction" og/eller "building". Den manglende afgrænsning af de enkelte arbejderes arbejdsopgaver og ansvar gør det vanskeligt at placere ansvaret for eventuelle fejl og mangler hos den enkelte. Der foreligger da heller ingen oplysninger om, at H1-virksomhed har gjort mangelsansvar eller lignende gældende mod arbejderne, eller at de for egen regning skulle have udbedret eventuelle fejl og mangler. Det må derfor lægges til grund, at alt ansvar for arbejdets udførelse påhvilede H1-virksomhed, og at de pågældende arbejdere ikke har påtaget sig et økonomisk ansvar eller risiko, hvilket er en afgørende forskel mellem en selvstændigt erhvervsdrivende og en lønmodtager, jf. også UfR 2023.1141 H og personskattelovscirkulæret, pkt. 3.1.1.
Den omstændighed, at der ikke foreligger kontrakter for de øvrige Y1-nationalitet arbejdere, må komme selskabet bevismæssigt til skade. Det fremgår af materialeindkaldelsen af 27. august 2021 (bilag B), at selskabet, efter Skattestyrelsens kontrolbesøg den 19. august 2021, blev anmodet om kontrakter indgået med udenlandske underleverandører. H1-virksomhed blev således anmodet om at udlevere materiale på et tidspunkt, hvor det må lægges til grund, at arbejdet endnu ikke var afsluttet og endeligt afregnet. H1-virksomhed havde således anledning til at sikre sig og udlevere de kontrakter, der måtte være indgået. Det bemærkes herved, at det er bevismæssigt usikkert, om der overhovedet var indgået skriftlige kontrakter med de øvrige arbejdere, og hvad det nærmere indehold af disse kontrakter i givet fald var.
Det er de faktiske forhold, der er afgørende for vurderingen af, om der foreligger et lønmodtagerforhold, og ikke hvordan parterne betegner sig i f.eks. en aftale, jf. personskattelovscirkulæret, pkt. 3.1.1.5, og f.eks. U.2008.861.H.
Det er derfor også uden betydning for vurderingen, at de Y1-nationalitet arbejdere har registreret sig som selvstændige erhvervsdrivende i RUT-registreret (Registret for udenlandske tjenesteydere), jf. bilag C. En sådan registrering er ikke udtryk for, at Skatteforvaltningen ved registreringen har vurderet, om registreringsansøgeren i de enkelte hvervforhold er lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende, jf. tilsvarende UfR 2023.1141 H, hvor de omhandlede dykkeres registreringer af sig selv som selvstændige erhvervsdrivende hos de Y6-nationalitet myndigheder ikke blev tillagt vægt.
Det er endvidere ikke afgørende for vurderingen, at der f.eks. ikke udbetales feriepenge, allerede fordi mange af de rettigheder en lønmodtager har, f.eks. ret til ferie og feriepenge m.v., beror på præceptive lovregler, som ikke kan fraviges ved aftale mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren.
Der er ingen oplysninger i de Y1-nationalitet arbejderes "fakturaer" til H1-virksomhed (bilag D og E) eller i de fremlagte kontrakter (bilag 4-6) om, hvordan vederlaget for det udførte arbejde skal opgøres, herunder om vederlaget omfatter levering af materialer m.v. Der er alene angivet en kontraktsum i én af kontrakterne, hvoraf det fremgår, at der er aftalt et beløb på 100.000 kr. (bilag 4). Det må derfor lægges til grund, at vederlaget alene dækker arbejdskraft, og vederlaget må derfor i overvejende grad anses for at være nettoindkomst, hvilket taler for, at der er tale om et lønmodtagerlignende forhold.
Dette understøttes yderligere af, at langt størstedelen af fakturaerne er udskrevet hver måned, mens enkelte fakturaer er udskrevet hver 14. dag, jf. uddrag af Skattestyrelsens regneark vedrørende fakturaer for 2019 og 2020 (bilag F). Vederlaget udbetales således periodisk, hvilket er karakteristisk for vederlag for arbejde ydet i tjenesteforhold, jf. personskattelovscirkulæret, pkt. 3.1.1.1, litra g. Den omstændighed, at der udbetales forskellige beløb, og at der i enkelte tilfælde ikke udbetales vederlag hver måned, må - i fraværet af andre oplysninger - anses som udslag af, at omfanget af arbejde har varieret gennem perioden, og at der har været perioder, hvor der ikke er udført arbejde, f.eks. som følge af ferieafholdelse.
Hertil kommer, at fakturaerne - med enkelte undtagelser - er nummereret fortløbende, jf. uddrag af Skattestyrelsens regneark (bilag F). Det må derfor lægges til grund, at arbejderne ikke i perioden har udstedt fakturaer til andre hvervgivere og dermed ikke havde andre hvervgivere. Det understøttes også af, at det var arbejderne selv, der udførte arbejdet på ejendommene, og at samtlige arbejdere var registreret i RUT-registeret uden ansatte i perioden, jf. bilag C. Oplysningen i kontrakten mellem selskabet og SW (bilag 6) om, at sidstnævnte skulle stille med fire personer i perioden fra april 2021 til april 2022, strider mod, at han har registreret i RUT-registeret, at han var uden ansatte i perioden, og at der kun blev udført arbejde af "Antal personer: 1", jf. f.eks. bilag C, s. 17, nederst. At arbejderne ikke har haft andre hvervgivere i de perioder, hvor de udførte arbejdet for H1-virksomhed, og endvidere ikke havde ansatte, taler for, at der er tale om et tjenesteforhold, jf. personskattelovscirkulæret, pkt. 3.1.1.1, litra b, og pkt. 3.1.1.2, litra e.
Der foreligger ingen oplysninger om, at de Y1-nationalitet arbejdere har afholdt udgifter i forbindelse med arbejdets udførelse, hvilket almindeligvis vil være tilfældet ved selvstændige erhvervsdrivende. Derimod må det på baggrund af det oplyste i forbindelse med kontrolbesøgene lægges til grund, at H1-virksomhed både stillede materiale og - i hvert fald på adressen, Y5-adresse - også stillede biler til rådighed, mens arbejderne kun sørgede for almindeligt håndværktøj, jf. Skattestyrelsens sagsnotat (bilag 3) og Arbejdstilsynets brev (bilag G) med billeder fra kontrolbesøget (bilag H). Det må derfor lægges til grund, at arbejderne ikke har afholdt udgifter i forbindelse med udførelsen af arbejdet, der efter deres karakter og omfang væsentlig adskiller sig fra det, lønmodtagere sædvanligvis afholder, jf. tilsvarende f.eks. UfR 2023.1141 H og UfR 1997.1013 H.
Det gøres på den baggrund sammenfattende gældende, at de Y1-nationalitet arbejdere må anses for at have udført personligt arbejde i tjenesteforhold til H1-virksomhed, og at selskabet derfor var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af vederlagene ydet til arbejderne, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1, jf. § 43, stk. 1.
H1-virksomhed er ansvarlig for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag
Efter kildeskattelovens § 69, stk. 1, er den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, umiddelbart ansvarlig for betaling af det manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i kildeskatteloven. Bestemmelsen finder også anvendelse i forhold til indeholdelse af AM-bidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Det påhviler H1-virksomhed at godtgøre, at der ikke er udvist forsømmelighed, jf. bestemmelsens ordlyd og f.eks. UfR 2023.1141 H, UfR 2009.2487 H og UfR 1999.1050 H.
Denne bevisbyrde er ikke løftet. Det må derimod lægges til grund, at H1-virksomhed var bekendt med grundlaget for, at arbejderne må anses for lønmodtagere, og der foreligger ikke omstændigheder, der har givet selskabet føje til at tro, at selskabet ikke skulle indeholde A-skat og AM-bidrag, jf. f.eks. UfR 2023.1141 H. H1-virksomhed er derfor ansvarlig for de indeholdelsespligtige beløb."
Parterne har under hovedforhandlingen nærmere redegjort for deres opfattelse af sagen.
Rettens begrundelse og resultat
Afgrænsningen mellem lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende inden for skattelovgivningens område skal ske efter de kriterier, som er angivet i pkt. B. 3.1.1. i cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven, jf. herved bl.a. Højesterets domme i U 1996.1027, U 2008.861 og U2023.1141.
Retten tiltræder Landsskatterettens samlede vurdering, hvorefter de Y1-nationalitet håndværkere stod i et lønmodtagerforhold til H1-virksomhed i forbindelse med udførelsen af arbejde for selskabet i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1. Retten har herved lagt vægt på de samme omstændigheder, herunder særligt at de for retten fremlagte udaterede kontrakter mellem H1-virksomhed og tre ud af de 13 Y1-nationalitet håndværkere er korte uden præcis angivelse af arbejdstider, arbejdssteder og fordeling af økonomisk ansvar og risiko. Heller ikke for retten har H1-virksomhed godtgjort, at de Y1-nationalitet håndværkere påtog sig et videre ansvar over for H1-virksomhed eller dette selskabs kunder. Også efter bevisførelsen for retten må det lægges til grund, at det var direktør VC, der instruerede og førte tilsyn med de Y1-nationalitet håndværkere og dermed udøvede normale arbejdsgiverbeføjelser. Hans forklaring om, at instruktionsbeføjelsen blev varetaget af en ikke nærmere identificeret "mester" er ikke bestyrket ved objektive omstændigheder eller på anden måde sandsynliggjort. Det er for retten ubestridt, at H1-virksomhed har stillet værktøj, biler og byggematerialer til rådighed, hvorfor det må lægges til grund, at de Y1-nationalitet håndværkere i det væsentlige ikke har påtaget sig eller afholdt driftsudgifter. Der er for retten således ikke fremkommet dokumentation for, at de Y1-nationalitet håndværkere for egen regning og risiko har udøvet en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud. De Y1-nationalitet håndværkere må derfor anses som H1-virksomhed’s lønmodtagere, der har modtaget en regelmæssig, provisionsbaseret nettoløn uden indeholdelse af A-skat eller AM-bidrag.
Retten finder, at H1-virksomhed ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og AM-bidrag. Retten lægger herved vægt på, at selskabet har været bekendt med de faktiske og retlige forhold, der begrunder, at håndværkerne havde status som lønmodtagere. H1-virksomhed hæfter derfor for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Den af Skatteministeriet nedlagte frifindelsespåstand tages herefter til følge.
Sagsomkostningerne er efter sagens værdi, forløb og udfald fastsat til dækning af advokatudgift inklusive moms med 140.000 kr. Retten har herved lagt vægt på, at sagen har været forbundet med betydeligt mindre arbejde end normalt for sager med en tilsvarende sagsgenstand, herunder at sagen er hovedforhandlet uden vidneførsel på under ½ retsdag.
THI KENDES FOR RET:
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
H1-virksomhed skal til Skatteministeriet inden 14 dage betale sagsomkostninger med 140.000 kr.
Sagsomkostningerne bliver forrentet efter rentelovens § 8 a.