Bindende svar
Nr.
|
Spørgsmål
|
Spørgers opfattelse
|
Skattestyrelsens
indstilling
|
Skatterådets svar
|
1
|
Kan Skatterådet bekræfte, at der ikke skal pålægges afgift på talolie (KN kode 3803 00 10 / 3803 00 90), der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning i varmeværker, efter mineralolieafgiftsloven?
|
Ja.
|
Ja.
|
Ja.
|
2
|
Kan Skatterådet bekræfte, at der ikke skal pålægges afgift på talolie (KN kode 3804 00), der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning i varmeværker, efter mineralolieafgiftsloven?
|
Ja.
|
Ja.
|
Ja.
|
Beskrivelse af de faktiske forhold
Talolie er et affalds/restprodukt fra papirfremstilling, og er som sådan et CO2 neutralt produkt. Det er vort håb at kunne markedsføre produktet overfor mindre varmeværker, og dermed give et bidrag til bestræbelserne for at mindske CO2 emissionerne i Danmark.
Spørger har supplerende oplyst følgende til sagen:
"Talolie er et vegetabilsk bi/restolieprodukt ved papirfremstilling
Beskrivelse
|
Talolie, også kaldet flydende kolofonium eller talol, er en tyktflydende gul-sort lugtende væske fremkommet som et biprodukt af kraftprocessen ved fremstilling af træmasse ved pulpdannelse af hovedsageligt nåletræer.
|
Kemisk navn
|
2,4,6-Tris(demethylamino-methyl)-phenol.
|
KN koder
|
38 04 00 / 3803 00 10 / 3803 00 90
|
Anvendelse
|
Påtænkes solgt til opvarmningsformål på varmeværker.
|
Affald i henhold til kulafgiftslovens 1, stk. 1, nr. 6
|
Varen er et vegetabilsk olieprodukt, der kan finde anvendelse som erstatning for fossile olieprodukter. Henvisningen til kulafgiftsloven forekommer ikke ganske forståelig.
Efter Skattestyrelsens henvendelsen har vi nærmere undersøgt, hvorvidt talolie kan karakteriseres som affald - på baggrund heraf må konkluderes:
Talolie er et bi/restprodukt ved papirfremstilling. Det har forskellige andre anvendelsesmuligheder end afbrænding, og kan derfor ikke karakteriseres som affald.
|
"
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det forekommer som en rimelig antagelse, at alle 3 spørgsmål skal besvares med "JA".
Af Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, fremgår hvilke varer der pålægges olieafgift ud over de i stk. 1 nævnte varer:
A) Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU’s Kombinerede Nomenklatur, undtagen tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning.
Talolie har KN kode 3803 eller i nogle tilfælde 3804.
B) Af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof.
Talolie tænkes ikke solgt som motorbrændstof.
C) Af varer, der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraftvarmeværker, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende fyringsolier.
Talolie tænkes ikke solgt til El-produktion.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Kan Skatterådet bekræfte, at der ikke skal pålægges afgift på talolie (KN kode 3803 00 10 / 3803 00 90), der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning i varmeværker efter mineralolieafgiftsloven?
Begrundelse
Det fremgår af sagens oplysninger, at talolie er et bi-/restprodukt fra papirfremstilling. Spørger har yderligere oplyst, at talolie, også kaldet flydende kolofonium eller tallol, er en tyktflydende gul-sort lugtende væske fremkommet som et biprodukt af kraftprocessen ved fremstilling af træmasse ved pulpdannelse af hovedsageligt nåletræer.
Det fremgår endvidere, at Spørger har oplyst KN koderne for produktet som 3803 00 10 / 3803 00 10 og 38 04 00
Endelig har Spørger oplyst, at varen er et vegetabilsk olieprodukt, der kan finde anvendelse som erstatning for fossile olieprodukter.
Efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., er kulbrintebrændstoffer, som ikke er nævnt i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, og som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, afgiftspligtige (udfyldningsreglen), medmindre de ikke er omfattet af bestemmelsen, fordi de er afgiftspligtige efter kulafgiftsloven eller gasafgiftsloven.
Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, fastlægger hvilke former for energiprodukter, defineret ud fra KN-koder, der er omfattet af direktivets anvendelsesområde og dermed er underlagt afgiftspligt. Bestemmelsen er bl.a. implementeret i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1. Ingen af KN koderne 3803 00 10 / 3803 00 10 og 38 04 00 fremgår af direktivet eller mineralolieafgiftsloven.
Efter Spørgers opfattelse skal der ikke pålægges afgift efter mineralolieafgiftsloven, da afgiften ikke er omfattet af loven.
Skattestyrelsen har lagt til grund, at talolie i form af KN-koderne 3803 00 10 / 3803 00 90 ikke er omfattet af de afgiftspligtige produkter i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, i lighed med at disse KN koder ej heller er omtalt i energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1.
I forlængelse af ovennævnte er det endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at Spørgers produkt ikke er omfattet af de afgiftspligtige produkter under kulafgiftsloven, som fremgår af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-6, hvilket begrundes i det følgende.
Spørgers produkt er for det første ikke omfattet af de produkter, der er nævnt i bestemmelsens § 1, stk. 1, nr. 1-4, som omfatter bl.a. stenkul og brunkul.
Det fremgår af kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6, at afgiftspligten også omfatter varme produceret ved forbrænding af affald og affald anvendt som brændsel til produktion af varme. Ved affald forstås efter kulafgiftsloven affald, som det er defineret i miljøbeskyttelsesloven eller regler fastsat i medfør af miljøbeskyttelsesloven. Bekendtgørelse nr. 224 af 8. marts 2019 om affald (affaldsbekendtgørelsen) er udstedt i medfør af miljøbeskyttelsesloven. Efter affaldsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, er det kommunalbestyrelsen, der afgør, om et stof eller en genstand er affald.
På baggrund af sagens oplysninger lægger Skattestyrelsen til grund, som oplyst af Spørger, at Spørgers produkt ikke kan betegnes som affald, hvorfor det ikke er omfattet af afgiftspligten efter kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5 og 6.
Skattestyrelsen bemærker i den forbindelse, at Folketinget ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 ophævede den bestemmelse i kulafgiftsloven, der hidtil havde afgiftsbelagt talolie og visse andre varer udvundet af saften af træer, og dermed undtog disse varer fra det afgiftspligtige vareområde efter kulafgiftsloven.
De afgiftspligtige produkter efter gasafgiftsloven fremgår af gasafgiftslovens § 1, stk. 1. Det fremgår heraf, at det afgiftspligtige vareområde omfatter naturgas, bygas og gas, som er fremstillet på basis af biomasse. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Spørgers produkt ikke kan anses for at være ét af disse produkter, hvilket lægges til grund.
Dette fører til at undersøge, hvorvidt der skal pålægges afgift på Spørgers produkt efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., hvoraf det fremgår, at ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, og afgiftspligtige varer, der er nævnt i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., beskattes ethvert andet kulbrintebrændstof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt.
Hverken energibeskatningsdirektivet eller den danske bestemmelse i mineralolieafgiftsloven indeholder en beskrivelse af, hvad der forstås ved begrebet "kulbrintebrændstof".
I SKM2024.460.SR er begrebet kulbrinte imidlertid vurderet i forhold til brint. Det følger heraf, at der må ses på ordets betydning i de professionelle kredse, hvor det benyttes. Kulbrinter - eller som de hedder i engelsk litteratur: Carbon hydrides - er betegnelsen for molekyler bestående udelukkende af kulstof og brint:
[1]I kemien er en kulbrinte, carbonhydrid eller hydrocarbon et organisk stof, der udelukkende består af kulstof og brint. Det er fælles for disse stoffer, at de er bygget over et skelet af kulstof, hvortil brintatomerne er bundet. Kulstofskelettet kan være en forgrenet eller uforgrenet kæde af kulstofatomer (se alifatiske stoffer) eller ringe af kulstofatomer (se aromatiske stoffer). Kulbrinter findes i stor mængde som fossile brændstoffer og indgår som en vigtig del af kulstofkredsløbet.
Skattestyrelsen skal endvidere henvise til vejledning om tarifering af varer i form af "Forklarende Bemærkninger" til henholdsvis HS-nomenklaturen (forkortes FBHS) og KN (forkortes FBKN) til position 3803, som udgivet af Verdenstoldorganisationen (WCO) og EU-Kommissionen - seneste version af de forklarende bemærkninger til KN findes i EU Official Journal - C 119 af 29. marts 2019.
På baggrund af Spørgers oplysninger om sammensætningen af Spørgers produkt under KN koderne 3803 00 10 / 3803 00 90 og beskrivelsen af KN kode 3803 under de "Forklarende Bemærkninger", som Skattestyrelsen har lagt til grund for sin vurdering, samt ovenstående definition på en kulbrinte, er det Skattestyrelsens opfattelse, at Spørgers produkt ikke kan betegnes som kulbrintebrændstof, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning.
Der er derfor ikke afgiftspligt for Spørgers produkt efter energibeskatningens udfyldningsregel i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., om beskatning af ethvert andet kulbrintestof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt.
Der skal herefter ses på, hvorvidt Spørgers produkt er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., hvorefter der skal betales afgift af alle varer, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof (udfyldningsreglen).
Spørger har oplyst til sagen, at produktet ikke tænkes anvendt som motorbrændstof. På baggrund af Spørgers oplysninger om sammensætningen af Spørgers produkt under KN kode 3803 00 10 / 3803 00 90 og beskrivelsen af KN kode 3803 og ovenstående beskrivelse fra de "Forklarende Bemærkninger", som Skattestyrelsen har lagt til grund for sin vurdering, er det Skattestyrelsens opfattelse, at Spørgers produkt ikke kan anvendes eller være bestemt til at blive anvendt som motorbrændstof. Der er derfor ikke afgiftspligt for Spørgers produkt efter energibeskatningens udfyldningsregel i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., ift. betingelsen om et produkts anvendelse som eller bestemt til anvendelse som motorbrændstof.
Skattestyrelsen bemærker endelig, at det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1174 af 5. november 2014, at;
"Talolie og VE-affaldsbrændsel er ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet."
Sammenfattende er det derfor Skattestyrelsens vurdering, at der ikke skal betales afgift efter mineralolieafgiftsloven af Spørgers produkt til den anvendelse, som det er påtænkt.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål nr. 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Kan Skatterådet bekræfte, at der ikke skal pålægges afgift på Talolie (KN kode 3804 00), der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning i varmeværker efter mineralolieafgiftsloven?
Begrundelse
Se begrundelsen ovenfor under spørgsmål nr. 1
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål nr. 2 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1 og 2
Lovgrundlag
Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1 og 2:
"Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er satserne for de enkelte år som anført i bilag 2. For 2015 udgør afgiften for følgende mineralolieprodukter m.v.:
- Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.
- Anden gas- og dieselolie, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.
- Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.), 288,1 øre pr. liter ved dagtemperatur og 286,4 øre pr. liter ved 15 °C.
- Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.
- Svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.
- Svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.), 266,0 øre pr. liter ved dagtemperatur og 264,5 øre pr. liter ved 15 °C.
- Fuelolie, 243,0 øre pr. kg.
- Fyringstjære, 218,8 øre pr. kg.
- Petroleum, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.
- Anden petroleum, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.
- Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. liter), 495,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 491,7 øre pr. liter ved 15 °C.
- Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 420,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 417,4 øre pr. liter ved 15 °C.
- Blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 413,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 410,4 øre pr. liter ved 15 °C.
- Autogas i form af LPG, 181,4 øre pr. liter.
- Anden flaskegas i form af LPG, der anvendes som motorbrændstof, 333,5 øre pr. kg.
- Anden flaskegas i form af LPG og gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas, 275,1 øre pr. kg.
- Karburatorvæske, 469,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 465,5 øre pr. kg ved 15 °C.
- Smøreolie og lign. under pos. 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,5 øre pr. liter ved 15 °C.
- Bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 214,5 øre pr. liter.
- Metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 94,4 øre pr. liter.
Stk. 2. Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 38 24 90 99 i EU’s Kombinerede Nomenklatur, undtagen tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. Af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof. Af varer, der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraftvarmeværker, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende fyringsolier."
Gasafgiftslovens § 1 stk. 1:
"Der betales afgift til statskassen af naturgas og bygas, der forbruges her i landet. Det samme gælder for gas, som er fremstillet på basis af biomasse, når gassen er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, eller når gassen anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker."
Kulafgiftslovens § 1, stk. 1:
"Der betales afgift efter brændværdien eller energiindholdet, jf. dog stk. 4, i følgende varer m.v.:
1) Stenkul, inkl. stenkulsbriketter, samt koks, cinders og koksgrus.
2) Jordoliekoks.
3) Brunkulsbriketter og brunkul.
4) Andre varer henhørende under position 2713, 2714 og 2715 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme
a) med et vandindhold på mindst 27 pct. og
b) med et vandindhold på mindre end 27 pct.
5) Varme produceret ved forbrænding af affald. Ved affald forstås affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
6) Affald anvendt som brændsel til produktion af varme i anlæg. Ved affald forstås affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse."
Energibeskatningsdirektivet 96/2003
[...]
Artikel 2:
"1. I dette direktiv forstås ved »energiprodukter« nedennævnte
varer:
- varer under KN-kode 1507-1518, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof
- varer under KN-kode 2701, 2702 og 2704-2715
- varer under KN-kode 2901 og 2902
- ikke-syntetiske varer under KN-kode 2905 11 00, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof
- varer under KN-kode 3403
- varer under KN-kode 3811
- varer under KN-kode 3817
- varer under KN-kode 3824 90 99, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof"
[...]
"3. Energiprodukter, ud over dem, der er fastsat en afgiftssats for i dette direktiv, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller brændsel til opvarmning, beskattes, alt efter anvendelse, med den sats der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof eller brændsel til opvarmning."
Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes produkter, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof, eller som tilsætnings- eller fyldstof i motorbrændstof, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof.
Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes ethvert andet kulbrintebrændstof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt."
Forarbejder
Forarbejder til lov nr. 1174 af 5. november 2014 - LFF 2014-10-08 nr. 4 til lov 2014-11-05 nr. 1174
De almindelige bemærkninger
3.3. Tilpasning af afgiftsregler for VE-energiprodukter
3.3.1. Gældende ret
[…]
"Talolie, trætjære, trætjæreolie, vegetabilsk beg og andre varer udvundet af saften fra træer, som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, er pålagt energiafgift efter kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4."
[…]
"Talolie og VE-affaldsbrændsel er ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet. Desuden er der i dag ingen afgift på typiske VE-brændsler anvendt til rumvarme m.v., såsom træpiller, brænde m.v."
3.3.2. Lovforslaget
Det foreslås at tilpasse afgiftsreglerne for VE-brændsler. Hermed sikres, at der sker en ensartet afgiftsmæssig behandling med hensyntagen til energibeskatningsdirektivet.
Det foreslås således at fritage talolie m.v., fiberfraktioner og visse typer VE-affald for energiafgift. Det foreslås desuden, at bioolier m.v., såsom fedtstoffer, samt metanol, der anvendes som brændsel, pålægges almindelig energiafgift, og disse bliver dermed omfattet af satserne for fossilt brændsel.
[…]
De specielle bemærkninger
Til § 6
Til nr. 1
Efter gældende ret er talolier og trætjære m.v. som brændsel pålagt almindelig energiafgift, jf. kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen, og dermed undtage talolie og visse andre varer udvundet af saften af træer fra det nugældende afgiftspligtige vareområde efter kulafgiftsloven.
Ændringerne skal ses i sammenhæng med øvrige foreslåede ændringer i afgiftsreglerne vedrørende VE-brændsel, hvorved der sker en samlet tilpasning af afgiftsreglerne i forhold til energibeskatningsdirektivet.
Praksis
Den Juridiske Vejledning
E.A.4.1.3.2 Energibeskatningens udfyldningsregel mv.
[...]
Varmefremstilling MINAL § 1, stk. 2, 1. pkt.
Der skal betales afgift af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU's Kombinerede Nomenklatur, undtagen af tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i KULAL § 1, stk. 1, og i GASAL § 1, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning. Der betales afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. Bestemmelsen omfatter i praksis alle øvrige flydende mineralolieprodukter, der anvendes til eller er bestemt til at blive anvendt til fremstilling af varme.
Dette gælder også for varer, hvoraf der almindeligvis ikke betales afgift, fx specielle olieprodukter til industrielle formål mv., herunder produkter til kemisk rensning, og produkter der bruges som fortyndere ved fremstilling af maling, lakker og træbeskyttelsesmidler, hvis produkterne anvendes til varmefremstilling. Dette gælder også for genindvundne råoliedampe.
Genbrugsolie/spildolie, fx brugt motorolie, gearkasseolie, skæreolie eller spild- eller slopolie fra skibe er også afgiftspligtig. Dette gælder uanset om varerne er indsamlet her i landet eller modtages fra udlandet. Disse produkter anvendes almindeligvis i stedet for fuelolie.
Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er afgiftspligtig efter udfyldningsreglen, når varerne er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning, og ikke afgiftspligtige efter andre bestemmelser.
KN-koden refererer til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, da energibeskatningsdirektivets afgrænsning tager udgangspunkt i samme forordning. Denne forordning er efterfølgende ændret. ►Kommissionen har ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/552 af 6. april 2018 om ajourføring af henvisningerne i Rådets direktiv 2003/96/EF til den kombinerede nomenklaturs koder for visse produkter ajourført relevante KN-koder i energibeskatningsdirektivet. Af artikel 1, nr. 1, fremgår, at "i artikel 2, stk. 1, litra h), ændres KN-kode »3824 90 99« til »3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90." ◄
Varer, der hører under position 2713, 2714 og 2715 i EU's kombinerede nomenklatur og som bruges til eller er bestemt til at blive brugt til fremstilling af varme og faste brændsler, som fx jordoliekoks, er omfattet af afgiftspligten efter lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. Se også afsnit E.A.4.2 om afgift på stenkul, brunkul og koks mv.
Motorbrændstof MINAL § 1, stk. 2, 2. pkt.
Der skal betales afgift af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i KULAL § 1, stk. 1, og i GASAL § 1, hvis de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof. Afgift skal betales efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof.
Bestemmelsen omfatter i praksis alle varer, der anvendes som eller er bestemt til at blive anvendt som motorbrændstof. Det gælder også vegetabilske olier, fx rapsolie og animalske olier.
Hvis det er diesel, der erstattes, skal der betales afgift efter MINAL § 1, stk. 1, nr. 4 eller 5 (svovlfattig diesel eller svovlfri diesel). Disse afgiftssatser kan dog kun benyttes, hvis virksomheden kan godtgøre, at svovlindholdet for svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.) og svovlindholdet for svovlfri diesel (0,001 pct.) er opfyldt. Hvis dette ikke er tilfældet, beskattes varen efter satsen for nr. 1 (gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof). Der skal endvidere betales CO2-afgift svarende til afgiften af det brændstof, der erstattes, dog ikke for så vidt angår biobrændstoffer. For biobrændstoffer, hvor afgiften opgøres efter energiindhold, der blandes med andre afgiftspligtige varer, betales der forholdsmæssig afgift af biobrændstoffer og de øvrige afgiftspligtige varer. Se MINAL § 1, stk. 1, og MINAL § 1, stk. 8.
Motorer i kraftvarmeværker MINAL § 1, stk. 2, 3. pkt.
Der skal betales afgift efter satsen for tilsvarende fyringsolier af hele det forbrug af afgiftspligtige varer, der bruges til at fremstille elektricitet og varme på stationære motorer i kraftvarmeværker.
F.A.5.2 Tarifering og Toldtariffen
[…]
Ad a) Forklarende Bemærkninger
Verdenstoldorganisationen (WCO) og EU-Kommissionen har hver udgivet en vejledning om tarifering af varer i form af "Forklarende Bemærkninger" til henholdsvis HS-nomenklaturen (forkortes FBHS) og KN (forkortes FBKN). De Forklarende Bemærkninger er ikke juridisk bindende, men er retningsgivende for tariferingen, da de angiver EU's anvendte fortolkninger af de gældende positionstekster og bestemmelser mv. Seneste version af de forklarende bemærkninger til KN findes i EU Official Journal - C 119 af 29. marts 2019.
I Danmark er disse vejledninger samlet i én udgave, der udgives af Toldstyrelsen under titlen "Forklarende Bemærkninger til Toldtariffen" (ofte forkortet FB).
Heri findes nærmere vejledning om, hvilke varer der er omfattet af eller undtaget fra de enkelte afsnit, kapitler og positioner i Toldtariffen. For at lette identifikationen af varer indeholder FB i stort omfang oplysninger om varernes udseende, fremstillingsmåde, anvendelse osv. Der findes desuden også henvisninger til enkelte domme for EU-Domstolen.
[...]
38.03 FB
3803 Tallolie (tallsyre), også raffineret
Tallolie (tallsyre, undertiden kaldet flydende harpiks) udvindes af den sorte affaldslud fra fremstillingen af træmasse efter alkali- eller især sulfatmetoden. Når affaldsluden hældes i udfældningsbassiner, dannes en skummende masse på overfladen. Rå tallolie fås efter opvarmning og syrebehandling, som regel med fortyndet svovlsyre, af denne skummende masse.
Rå tallolie er en mørkebrun, halvflydende blanding af fedtsyrer (hovedsagelig olie- og linolsyrer og disses isomere), harpikssyrer (især af abietin-typen) og en mindre mængde uforsæbelige stoffer (steroler, højere alkoholer og forskellige urenheder) i varierende forhold efter træets beskaffenhed.
Raffneret tallolie kan fremstilles ved destillation af rå tallolie under meget lavt tryk (destilleret tallolie) eller ved andre processer (fx behandling med særlige opløsningsmidler eller aktiverede jordarter). Det er en gullig væske, der i det væsentlige består af fedtsyrer og harpikssyrer.
Tallolie anvendes bl.a. til fremstilling af emulsioner til vejbelægning, almindelig sæbe, metalsæber, fugtnings- og emulgeringsmidler til tekstil- eller papirindustrien, tørrende olier (som anvendes ved fremstillingen af lakker, maling og linoleum), olier til metalbearbejdning, desinfektionsmidler, mastikser mv.; tallolie anvendes endvidere som blødgøringsmiddel for gummi og i stigende grad til udvinding af talloliefedtsyrer og tallolieharpikssyrer.
Undtaget fra positionen er:
a. Forsæbet tallolie, fremstillet ved neutralisering af destilleret tallolie ved hjælp af et alkali (natrium- eller kaliumhydroxid) (pos. 3401
b. Affaldslud fra fremstillingen af træmasse efter alkali- eller sulfatmetoden, også koncentreret, samt den skummende masse udskilt af sådan lud i udfældningskarrene (pos. 3804).
c. Tallolieharpikssyrer, i det væsentlige bestående af en blanding af harpikssyrer udskilt fra talloliens fedtsyrer (pos. 3806).
d. Sulfatbeg (talloliebeg), der er et restprodukt fra destillationen aftalloiie (pos. 3807).
e. Talloliefedtsyrer indeholdende 90 vægtprocent eller derover (beregnet på varens tørsubstans) af fedtsyrer, fremstillet ved at den overvejende del aftalloliens harpikssyrer er udskilt ved fraktioneret vakuum.
destillation eller på anden måde (pos. 3823).
Bemærkninger til KN-underpositioner
3803 00 10.- Rå varer
Se Forklarende Bemærkninger til HS, pos. 3803, de to første stykker.
38 — 6
FB 38.04
3804 Affaldslud fra fremstillingen af træmasse, også koncentreret, afsukret eller kemisk behandlet, herunder ligninsulfonater, men ikke tallolie henhørende under pos.
3803
Denne position omfatter:
i. Affaldslud fra fremstillingen af træmasse ved sulfitmetoden, også koncentreret, afsukret eller kemisk behandlet. Koncentreret sulfitlud består for størstedelen afsalte af ligninsulfonsyrer blandet med sukker og andre stoffer. Den er sædvanligvis i form afen tyktflydende væske, en klæbrig brunlig pasta, en sort masse med glasagtigt brud (i dette tilfælde kaldes det undertiden sulfitbeg eller cellulosebeg) eller som et tørt pulver.
Koncentreret sulfitlud anvendes som bindemiddel i brændselsbriketter eller til støbekemer, ved fremstilling af lim, imprægneringsmidler, afsvampningsmidler eller tanniner samt til fremstilling af alkohol mv.
Til denne gruppe hører endvidere ligninsulfonater, der som regel udvindes ved fældning fra sulfitlud. Ligninsulfonater anvendes som bestanddel i klæbestoffer, som dispergeringsmiddel, som tilsætningsstof til beton eller som additiv til boreslam.
2. Affaldslud fra fremstillingen af træmasse efter soda- eller sulfatmetoden, også koncentreret, afsukret eller kemisk behandlet (herunder den skummende masse, der dannes på overfladen af denne lud i udfældningskarrene). Disse former for lud, der normalt er sorte, anvendes til udvinding aftallolie og undertiden til fremstilling af natriumhydroxid.
Undtaget fra positionen er:
a. Natriumhydroxid (pos. 2815).
b. Tallolie (pos. 3803).
c. Sulfatbeg (talloliebeg) (pos. 3807).
Bemærkninger til KN-underpositioner
Generelt
Denne position omfatter bl.a. inddampet sulfitlud.
Inddampet sulfitlud fremstilles ved kraftig koncentration afaffaldslud fra fremstillingen aftræmasse ved sulfitmetoden, idet denne affaldslud eventuelt først er blevet underkastet forskell ige kemiske behandlinger, fx med henbtik på at ændre surhedsgraden eller alkaliindholdet, askeindhotdet, farven eller de kolloide egenskaber.
[...]
EU-domstolen C-43/13 og C-44/13 Kronos Titan GmbH (C-43/13), Rhein-Ruhr Beschichtungs-Service GmbH (C-44/13)
Præmisserne 37 og 38
"Det følger heraf, at den »tilsvarende brændsel til opvarmning eller motorbrændstof« i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 2, stk. 3, i direktiv 2003/96, først skal afgøres i forhold til det pågældende produkts anvendelse som brændsel til opvarmning eller som motorbrændstof, før det afgøres, hvilket motorbrændstof eller brændsel til opvarmning i den relevante tabel i bilag I til direktiv 2003/96 produktet reelt kan udskiftes med i sin anvendelse eller i mangel heraf efter sin beskaffenhed og sit anvendelsesformål.
Henset til de ovenstående bemærkninger skal det forelagte spørgsmål besvares med, at betingelsen i artikel 2, stk. 3, i direktiv 2003/96, hvorefter energiprodukter, ud over dem, der er fastsat en afgiftssats for i det pågældende direktiv, beskattes, alt efter anvendelse, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof eller brændsel til opvarmning, skal fortolkes således, at det først skal afgøres, om det omhandlede produkt anvendes som brændsel til opvarmning eller som motorbrændstof, før det derefter fastslås, hvilket motorbrændstof eller brændsel til opvarmning der svarer hertil i det enkelte tilfælde."
SKM2024.460.SR
Skatterådet bekræftede, at der ikke skal betales afgift efter mineralolieafgiftsloven af spørgers bioprodukt, når produktet markedsføres og sælges som restprodukt.