Dato for udgivelse
11 apr 2025 14:37
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
25 mar 2025 10:15
SKM-nummer
SKM2025.208.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-2582034
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Overemner-emner
Momspligt
Emneord
Forening – økonomisk virksomhed – momspligt – rådgivningsydelser
Resumé

Spørger var en forening, som havde til opgave at gennemføre et omfattende projekt, som skulle sikre restaurering og istandsættelse af bevaringsværdige og fredede huse i en dansk by.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørger var en afgiftspligtig person, der drev selvstændig økonomisk virksomhed med levering af ydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 3, stk. 1

Videre kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger drev momspligtigt salg med levering af administrations- og projektstyrings-ydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Hjemmel

SFL § 21, stk. 4, nr. 1

Reference(r)

Momslovens § 3.

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, D.A.3.1.4.1

Spørgsmål

1.      Kan Skatterådet bekræfte, at Spørger er en afgiftspligtig person der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1?

2.      Hvis spørgsmål 1 besvares med "Ja", kan Skatterådet bekræfte, at Spørger driver momspligtigt salg med levering af, administrations- og projektstyringsydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 4, stk. 1?

Svar

1.      Ja

2.      Ja

Under hensyn til skattemyndighedernes tavshedspligt, jf. skatteforvaltningslovens § 17, offentliggøres det bindende svar i redigeret form.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger er en forening, der har til opgave at gennemføre et omfattende projekt, som skal sikre restaurering og istandsættelse af bevaringsværdige og fredede huse i byen X. Projektet vil bidrage til bevarelsen af områdets kulturarv.

Af Spørgers vedtægter fremgår bl.a. følgende:

" 1. Navn og hjemsted

1.01 Foreningens navn er xxxx.

1.02 Foreningen har hjemsted i xxxx.

2. Formål

2.01 Forenings formål er på almennyttigt grundlag at sikre, udvikle og istandsætte det værdifulde kulturmiljø i X.

2.02 at sikre en fysisk istandsættelse af de bevaringsværdige, fredede og for kulturmiljøet vigtige ejendomme i X så de fremstår så autentisk som mulige i det bebyggede miljø. Dette sker ved at formidle støtte til konkrete projekter til bygningsistandsættelse.

2.03 at arbejde systematiske og dokumenteret på at mindske klimabelastningen og ressourceforbruget i et livscyklusperspektiv., ud fra en bred bæredygtighedsopfattelse hvor både miljømæssige, sociale, økonomiske og kulturelle værdier vægtes.

3. Medlemmer af foreningen

3.01 Medlemmer af Foreningen er de til enhver tid værende partnere i Spørger.

3.02 Medlemmer ved Foreningens stiftelse er xxxx."

Ejerne af ejendommene er ikke medlemmer af Spørger. De betaler ikke kontingent eller andet, men har valgt at benytte Spørger som "samarbejdspartner" i forbindelse med renoveringsprojektet for deres respektive ejendom.

Projektet forventes at omfatte ca. x privatejede bevaringsværdige ejendomme suppleret af ca. x privatejede fredede ejendomme i X. Området er nærmere defineret, men afgrænset til det centrale X.

Alle ejere af bevaringsværdige eller fredede ejendomme i området vil blive inviteret til at søge om bevillinger og tilskud for restaurering og istandsættelse af deres ejendom. Der kan desuden ansøges for ejendomme, der endnu ikke er beskyttede i området. For alle de ejendomme der udvælges til at blive restaureret og istandsat, vil processen for de enkelte ejer blive håndteret ens af Spørger.

Restaureringen og istandsættelsen af de udvalgte ejendomme omfatter kun udvendige opgaver. Opgaverne vil variere for det enkelte projekt, men typisk være følgende:

· Restaurering af tag, facader, vinduer, døre og i det hele taget tilbageføring af

bygningen til oprindeligt udtryk

· Planlægning, handleplan/projektforslag, ejeraftaler, hovedprojekt, udbud,

byggeledelse/tilsyn, aflevering, 1 års gennemgang

· Projekteringsledelse, økonomistyring, rapportering, myndighedsforhold etc.

Projektet administreres overordnet af Spørger. Spørger indgår rammeaftalerne med de private ejere og udvalgte rådgivere, og styrer via rådgiveren overordnet rammerne for projektet.

Spørger indgår aftaler med flere rådgivere, som stilles til rådighed for projekterne. Foreningen tildeler på baggrund af dialog med ejerne af ejendommene til hvert projekt en rådgiver, som har ansvar for gennemførelsen af det konkrete projekt på vegne af ejeren. Rådgiveren indgår i en rådgivergruppe, der samarbejder om restaurerings- og istandsættelsesprojekterne.

Rådgivergruppen støtter Spørger i udvælgelse og omfang af de enkelte projekter. Spørger samarbejder med rådgivergruppen om at indhente de nødvendige myndighedstilladelser for gennemførelse af projekterne.

De private ejere af ejendommene er juridiske bygherrer i de enkelte projekter og giver rådgiverne fuldmagt til at styre projekterne, herunder eksempelvis at indgå aftaler med håndværkere om udførelse - med respekt for det styrende budget for projektet. Rådgiveren styrer projektet på vegne af ejeren, men er formelt styret af Spørger.

De tilknyttede rådgivere udsteder deres fakturaer til Spørger. Herefter allokerer Spørger udgifterne ud på de individuelle byggeregnskaber, som Spørger fører for de enkelte private ejere. Allokeringen sker efter en budgetteret fordelingsnøgle eller efter det enkelte projekts konkrete træk på rådgiverudgiften.

Spørger indgår en samlet aftale mellem de enkelte ejere, Spørger og eksterne rådgivere, hvoraf bl.a. fremgår:

"2. ET TYPISK FORLØB FOR EJER

Overordnet oplever ejerne dette forløb:

· Informationsmøder, præsentations projekt, muligheder og vilkår, prioritering af projekterne, tidsplan mv.

· Personlig dialog - interesserede ejere.

· Interessetilkendegivelse fra ejer, skriftlig

· Der tilknyttes en Rådgiver, som udarbejder et tidligt projekt (dispositionsforslag med bygningsdelsbudget) med beskrivelse af omfang og budget

· Grundig drøftelse med ejer om projektet

· Ejendommen får tilbud om støtte med et forventet udførelsestidspunkt (eller sat på venteliste)

· Indgåelse af foreløbig ejeraftale inkl. servitut

· Rådgiver udarbejder udbudsprojekt og beregner styrende budget

· Ejeraftalen underskrives af alle parter

· Projektet sendes i udbud. Ejerbetalingen skal indbetales.

· Der modtages tilbud og indgås Kontrakt ml. ejer og entreprenør, rådgiver koordinerer

· Udførelse, rådgiver fører tilsyn

· Aflevering

· 1 års gennemgang, mangeludbedring, garantier nedskrives

3. Spørgers ROLLE

Spørger er et styringsorgan, som leder projektet overordnet og konkret i forhold til de enkelte ejendomme, indgår aftaler med ejere og rådgivere.

Spørger yder /administrerer tilskud til de enkelte projekter og styrer via rådgiveren overordnet rammerne for faglighed, kvalitet, aftaler og økonomi.

Ejeraftalen fastlægger Spørgers forudsætninger for støtte med forudsætninger og vilkår, som ejeren samtidig forpligter sig på.

Spørger indgår rammeaftale med et antal rådgivere, som stilles til rådighed for projekterne.

Spørger samarbejder med rådgiverne om det faglige arbejdsgrundlag og projekternes styring - og stiller rådgivere til rådighed for hvert enkelt projekt under Spørgers ledelse.

Spørger koordinerer for de konkrete projekter:

· Tværgående projektstyring, dokumentation

· Rådgivning udbud og rammeaftaler

· Tildeling af rådgivere til projekterne og rådgiveraftaler i dialog med ejeren som bygherre

· Ejerdialog og Ejeraftaler

· Økonomistyring, projektoverblik,

· Ansøgning/hjemtagning projektbevillinger

· Ansøgning byfornyelsesmidler

· Hjemtagning/administration af bevillinger

· Administration, bogholderi

· Regnskaber

· Servitutter og input til lokalplaner

· Bevarende lokalplaner, koordination med kommunen

· Koordination med rådgivere om styring af de enkelte projekter

· Myndighedstilladelser

· Projektafslutning, regnskab, rapportering

· Tværgående fokus Byomdannelse og bygningsfornyelse

4. RÅDGIVERENS ROLLE

Spørger tildeler på baggrund af dialog med bygningsejer til hvert projekt en rådgiver, som har rådgiveransvar for gennemførelsen af det konkrete bygningsprojekt på vegne af ejeren.

Det er således rådgiver, der på vegne af bygherren gennemfører byggesagen, herunder byggemøder, aftaler, tekniske valg, tilsyn, økonomistyring og rapportering etc. Rådgiveren har selvstændigt ansvar for de projekterede løsninger overfor ejeren.

Samtidig refererer Rådgiveren styringsmæssigt til Spørger, som indgår en rammeaftale med denne - og som definerer faglig og økonomisk styring af projektet.

Rådgiveren har således et ansvarsforhold både til Spørger og det enkelte projekts ejer.

Rådgiveren forestår:

· Forprojekt, beskrivelse, omfang, løsninger, bygningsmæssige forudsætninger, budget

· Afklaring med ejeren om bygningsændringer, som er en forudsætning for helheden og for deltagelse

· Budget for den samlede opgave inkl. rådgivning

· Udarbejdelse af udkast til ejeraftale

· Indstilling til Spørger om bevilling og indgåelse af ejeraftale (skabeloner)

· Efter godkendelse: Udbudsmateriale, tidsplaner og budget (paradigme koordineret med rådgivergruppen) Deltage i udarbejdelse af deklaration samt tekst til lokalplan. Projektchef tovholder.

· Præsentation af deklaration ift. ejerne samt indhold af lokalplan for ejer samt indhente skriftlig accept fra ejer

· Aftale tidsplan, drift under ombygning med ejer

· Endelig indgåelse af ejeraftaler, underskrives af rådgiver og ejer samt Spørger

· Udbudsproces. Kontraktgrundlag til Spørger til godkendelse (ensartet grundlag) og indgå kontrakt på vegne af ejer.

· Indhente garantier, kontrollere at vilkår i deklaration er opfyldt, igangsætte udførelse.

· Støtte ejer i indgåelse af all-riskforsikring

· Styring af udførelse, tilsyn, dokumentation. Fokus på koordination, sikkerhed og kvalitetssikring.

· Afleveringsforretning, opfølgning på evt. mangler samt 1 års gennemgang

· Samlet dokumentation på projektet, fotos før/under/efter, beskrivelser og tegninger, samt alle dokumenter afleveres til Spørger.

5. EJERENS ROLLE

· Den til enhver tid værende ejer af ejendommen omfattet af projektet er juridisk bygherre.

· Med ejeraftalen giver ejeren rådgiveren fuldmagt til styring af projektet - til at håndtere og administrere projektet fagligt, økonomisk og styringsmæssigt, - herunder at indgå aftaler med håndværkerne om udførelse.

· Ejeren forpligter sig på at søge servitut tinglyst umiddelbart efter inden indgåelse af ejeraftale som grundlag for dennes gyldighed

· Ejeren forpligter sig på at anerkende rammer og vilkår i den bevarende lokalplan, der bliver udarbejdet efter projektets afslutning

· Ejeren indgår ejeraftale og indbetaler ejerbetalingen senest xx uger før projektstart

· Ejeren rydder arbejdsarealet efter anvisning fra rådgiveren

· Ejeraftalen rummer øvrige forpligtelser for ejer, som forudsætning for modtagelse af støtte, formidlet eller tildelt af Spørger.

Økonomiske forhold

Spørger håndterer den samlede finansiering af projekterne på ejernes vegne. Foreningen sørger for betalingen af de løbende omkostninger ved restaurerings- og istandsættelsesprojekterne og opstiller regnskab.

Spørger fastlægger, efter oplæg fra rådgiverne, et budget for hvert restaurerings- og istandsættelses projekt. Der aftales for hvert projekt et styrende budget, som opdateres og godkendes af Spørger ved hvert faseskift. Der afsættes til projekterne en reserve i Spørger, som kan disponeres efter en konkret beslutning i dialog med rådgiveren.

De private ejere af bevaringsværdige eller fredede ejendomme forpligtes til selv at betale 25% af totalprisen for restaurering og istandsættelse af deres ejendom, hvilket inkluderer rådgivning og administration foretaget af rådgiverne og Spørger.

De resterende 75% af totalprisen for restaurering og istandsættelse dækkes af enten midler bevilget af en række større fonde og kommunen eller af staten, afhængigt af ejendommens status:

· Hvis ejendommen er bevaringsværdig, vil de resterende 75% af totalprisen for restaurering og istandsættelse blive dækket af midler bevilget af en række større fonde og kommunen.

· Hvis ejendommen er karakteriseret som fredet, vil de resterende 75% af totalprisen for restaurering og istandsættelse blive dækket af midler bevilget af Z.

Spørger varetager at ansøge om projektbevilling ved Z og byfornyelsesmidler fra kommunen på vegne af de private ejere. Det er således de private ejere som ansøger og bevilliges tilskud. Ejerne giver dog i henhold til samarbejdsaftalen transport til Spørger i tilskuddet. Spørger administrerer herefter tilskud og bevillinger og planlægger de løbende udbetalingsrater til omkostningerne.

Spørger forventer, at administrationsomkostningerne forbundet med projekterne vil udgøre følgende:

· Administrationsomkostninger af projekterne, ca. 8-10% af de 25% de private ejere for forpligtet til at betale.

· Styring af rådgiverne på de enkelte projekter, ca. 15% af de 25% de private ejere for forpligtet til at betale.

Der er tale om, at Spørger leverer og fakturerer den samlede rådgivningsydelse til de enkelte projektejere og disse ydelser dækkes af ejernes egenbetaling og de af ejeren modtagne tilskudsmidler. Spørger har således ikke det overordnede formål at afholde og fordele udgifter på vegne af medlemmerne. Spørger adskiller sig således væsentligt fra traditionelle ejerforeninger, som efter praksis ikke anses for at drive erhvervsmæssig aktivitet omfattet af momsloven.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørgsmål 1

En grundlæggende forudsætning for, at der skal beregnes moms ved levering af en

leverance er, at leverancen leveres af en afgiftspligtig person, der handler i egenskab af at være afgiftspligtig person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Momslovens § 3, stk. 1, definerer en afgiftspligtig person som enhver juridisk eller

fysisk person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Dette omfatter enhver

form for virksomhed, uanset formålet med eller resultatet af virksomheden.

Momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, definerer nærmere begreberne "afgiftspligtig person" og "økonomisk virksomhed".

En afgiftspligtig person anses for enhver, der selvstændigt udøver økonomisk virksomhed, uanset formålet med eller resultatet af denne virksomhed. Økonomisk virksomhed omfatter alle former for virksomhed som producent, handlende og tjenesteyder med henblik på at opnå indtægter af en vis varig karakter. Denne brede definition sikrer, at mange forskellige typer af aktiviteter kan falde ind under begrebet "økonomisk virksomhed", så længe de udføres med henblik på at opnå indtægter.

Når man skal vurdere, om Spørger potentielt er momspligtig, skal man derfor foretage en vurdering, af hvorvidt Spørger falder ind under begreberne "afgiftspligtig person" og "økonomisk virksomhed", jf. momslovens § 3, stk. 1.

Det er Spørgers opfattelse, at Spørgers aktiviteter med levering af administrations- og projektstyringsydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, er omfattet definitionen af at være selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3, stk. 1 og momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1.

EU-Domstolen har bl.a. i sag C-230/94, Renate Enkler, udtalt, at for at en aktivitet kan klassificeres som "økonomisk virksomhed", skal den udføres med det formål at generere indtægter af en vis varig karakter. Domstolen fastslog, at det ikke er tilstrækkeligt, at aktiviteten blot skaber indtægter, men at der skal være en vis kontinuitet. Dette sikrer, at kun aktiviteter, der reelt har karakter af erhvervsmæssig virksomhed, omfattes af definitionen.

Spørgers levering af administrations- og projektstyringsydelser indebærer planlægning, koordinering og styring af de enkelte istandsættelses- og restaureringsprojekter. Ydelserne leveres af Spørger mod vederlag, med henblik på at opnå indtægter af en vis varig karakter.

Det er på baggrund heraf Spørger vurdering, at Spørger er en afgiftspligtig person, der udfører selvstændig økonomisk virksomhed med henblik på at opnå varige indtægter.

Det er således Spørgers opfattelse, at spørgsmål 1 skal besvare med "ja".

Spørgsmål 2

En grundlæggende forudsætning for, at der skal beregnes moms ved leverancer foretaget af en afgiftspligtig person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed er, at leverancen foretages mod vederlag.

Momslovens § 4, stk. 1, fastslår, at der skal betales moms af leverancer af varer og ydelser, der bliver leveret mod vederlag. Det er en betingelse, at leverancen foretages af en afgiftspligtig person, og at denne handler i egenskab af at være en afgiftspligtig person. Det er blevet bekræftet i ovenstående spørgsmål.

Momslovens § 4, stk. 1, fastslår, desuden, at der skal være en direkte sammenhæng mellem leverancen og vederlaget. For at en transaktion kan anses for at være momspligtig, skal vederlaget derfor være direkte tilknyttet til den specifikke leverance. Dette betyder, at enhver transaktion, der indebærer levering af varer eller ydelser mod vederlag, som ikke er omfattet af en momsfritagelse, er momspligtige, hvis det udføres af en afgiftspligtig person.

Momssystemdirektivets artikel 2, stk. 1, litra c, præciserer dette ved at fastslå, at levering af ydelser mod vederlag er momspligtige transaktioner.

Momssystemdirektivets artikel 24, stk. 1, definerer levering af ydelser som enhver transaktion, der ikke udgør levering af varer. Denne definition omfatter en bred vifte af aktiviteter, hvilket sikrer, at mange forskellige typer af ydelser bliver omfattet af momspligt.

Ydelserne omfatter blandt andet projektstyring af de enkelte istandsættelses- og restaureringsprojekter, hvor Spørger varetager koordineringen mellem rådgiverne og de private ejere af ejendommene og den overordnet styring af de enkelte projekter. Dette indebærer planlægning, overvågning og sikring af den nødvendige dokumentation for istandsættelses- og restaureringsprojekterne.

Spørger varetager den løbende administration af de bevilligede tilskud eller bevillinger, som de private ejere af ejendommene modtager til deres respektive istandsættelses- og restaureringsprojekt. Dette inkluderer budgettering for de enkelte projekter og økonomisk styring, hvor Spørger holder kontrol med, hvordan midlerne anvendes i projekterne. Spørger sørger for, at alle udgifterne dokumenteres korrekt, og at midlerne bruges i overensstemmelse med de betingelser, der er fastsat af tilskudsgiverne, hvilket kan være særdeles tidskrævende og svært for de private ejere af ejendommene selv at håndtere.

Endelig giver Spørger rådgivning gennem hele processen, hvilket inkluderer løbende vejledning og bedste praksis for anvendelse af tilskuds- eller bevillingsmidlerne for det enkelte istandsættelses- og restaureringsprojekt. Dette hjælper de private ejere af ejendommene med at navigere i de eventuelle udfordringer, der måtte opstå undervejs i projekterne.

Det er Spørger opfattelse, at ovenstående ydelser er momspligtige ydelser, jf. momslovens § 4, stk. 1.

De private ejere af ejendommene er forpligtet til selv at betale 25% af totalprisen for restaureringen og istandsættelsen af deres ejendom. Denne betaling fra de private ejere inkluderer rådgivning, administrations- og projektstyringsydelser foretaget af rådgiverne og Spørger.

Spørger forventer, at rådgivningen, administrations- og projektstyringsydelserne vil udgøre følgende for de enkelte projekter:

· Administrationsomkostninger af projekterne, ca. 8-10% af de 25% de private ejere for forpligtet til at betale.

· Styring af rådgiverne på de enkelte projekter, ca. 15% af de 25% de private ejere for forpligtet til at betale.

Det er Spørger opfattelse, at der foretages levering af rådgivning, administrations- og projektstyringsydelser af Spørger til de private ejere mod vederlag, hvor vederlaget udgør 25% af totalprisen for restaureringsprojekterne, som de private ejere af ejendommene indbetaler som en del af de enkelte istandsættelses- og restaureringsprojekter.

EU-Domstolen har bl.a. i sag C-16/93, Tolsma, udtalt, at for en ydelse kan anses for at være leveret "mod vederlag" i henhold til momssystemdirektivet, skal der være et retsforhold mellem yderen og modtageren, der indebærer en gensidig udveksling af ydelser. Det betyder, at det modtagne vederlag skal være den faktiske modværdi af den leverede ydelse.

I Tolsma-sagen konkluderede Domstolen, at der ikke var en sådan direkte sammenhæng mellem den musikalske ydelse og de modtagne beløb. De forbipasserende kunne frivilligt selv bestemme beløbets størrelse, hvilket betød, at der ikke var en fastlagt modydelse.

Det er Spørger opfattelse, at der en klar og direkte sammenhæng mellem Spørgers levering af rådgivning, administrations- og projektstyringsydelser til de private ejere af ejendommene mod vederlag. Vederlaget er fastlagt som en del af de samlede omkostninger for istandsættelses- og restaureringsprojekterne svarende til 25% af disse omkostninger.

Spørger er dermed af den opfattelse, at Spørger driver momspligtigt salg med levering af administrations- og projektstyringsydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Det er således Spørgers opfattelse, at spørgsmål 2 skal besvare med "ja".

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at Spørger er en afgiftspligtig person der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Begrundelse

Spørger er en forening, som har til formål at sikre en fysisk istandsættelse af de bevaringsværdige, fredede og for kulturmiljøet vigtige ejendomme i X. Medlemmer af Spørger er de til enhver tid værende partnere.

Spørger forventer at indgå en aftale med ca. x ejere af bevaringsværdige og fredede ejendomme i X. I henhold til aftalen forpligter Spørger sig til at forestå de administrative opgaver forbundet med gennemførelsen af renoveringen af ejernes ejendomme, herunder betaling af fakturaer, ansøgning om tilskud på vegne af ejerne, udarbejdelse af byggeregnskaber, tinglysning af servitutter, kommunikation, samt overordnet styring af projekterne.

Spørger stiller endvidere en individuel rådgiver til rådighed for ejerne. Rådgiverens rolle er at indhente tilbud på vegne af ejerne samt at forhandle og udarbejde entreprisekontrakter til ejernes underskrift.

Spørger fakturerer den samlede rådgivningsydelse til ejerne.

Det bemærkes, at det følger af momslovens § 3, at afgiftspligtige personer, er både juridiske eller fysiske personer, som driver økonomisk virksomhed.

Ved en afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed, se hertil momssystemdirektivet, artikel 9, stk. 1, 1. afsnit.

Ved økonomisk virksomhed forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv.

Økonomisk virksomhed kan kun udøves selvstændigt. Lønmodtagere og andre personer er derfor ikke omfattet af momsreglerne i det omfang, at de er forpligtede over for deres arbejdsgiver ved en arbejdskontrakt eller ved et andet retligt forhold, som skaber et arbejdstager-arbejdsgiverforhold

Det bemærkes, at der med henblik på at fastslå, om en tjenesteydelse er udført- eller en vare er leveret mod vederlag på en sådan måde, at denne virksomhed skal kvalificeres som økonomisk virksomhed, skal foretages en vurdering af samtlige de omstændigheder, hvorunder varen eller ydelsen er leveret, jf. præmis 48 i EU-Domstolen dom i sag C-846/19, EQ.

Der skal herved foretages en vurdering fra sag til sag under henvisning til den typiske adfærd for en erhvervsdrivende, der er aktiv inden for det pågældende område, jf. præmis 48 i EU-Domstolens dom i sag C-616/21, Gmina L.

Afgørelsen af, om der i det enkelte tilfælde er tale om økonomisk virksomhed, skal bero på en vurdering af, om formålet med den pågældende virksomhed er at "tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter". Ved denne vurdering kan der bl.a. henses til arten af de goder, som udnyttes, kundekredsens omfang og indtægternes størrelse, jf. f.eks. sag C-230/94, Renate Enkler, præmis 24 og 26-29.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at Spørger er en afgiftspligtig person, når Spørger leverer administrationsydelser til ejerne af de bevaringsværdige og fredede bygninger i X.

Der er herved henset til, at Spørger udøver aktiviteten selvstændigt, ligesom Spørger i forbindelse hermed oppebærer indtægter af vis varig karakter, idet Spørger i henhold til den fremlagte samarbejdsaftale opkræver ejerne vederlag for den samlede rådgivningsydelse, som Spørger leverer til ejerne.

Det er ved vurderingen tillagt vægt, at det er ejerne af ejendommene, som ansøger og modtager tilskudsmidlerne, som skal dække 75 % af omkostningerne til renoveringsprojekterne. Det kan på denne baggrund lægges til grund, at ejerne af ejendommene betaler Spørger det fulde vederlag for de leverede rådgivningsydelser.

At ejerne i henhold til samarbejdsaftalen giver Spørger transport i de modtagne tilskud medfører efter Skattestyrelsens opfattelse ikke, at tilskuddene skal anses for udbetalt til Spørger med den konsekvens, at ejerne må anses for alene at betale 25 % af vederlaget for rådgivningsydelserne.

Forholdene i Spørgers situation er derfor heller ikke sammenlignelige med EU-Domstolens dom i sag C-612/21, Gimina O, hvor EU-Domstolen fandt, at en kommune ikke udøvede økonomisk virksomhed i momssystemdirektivets forstand, idet aftagerne af kommunens ydelser alene betalte 25 % af omkostningerne, mens de resterende omkostninger blev finansieret af offentlige midler.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at Spørger driver momspligtigt salg med levering af, administrations- og projektstyringsydelser og videresalg af rådgivningsydelser til de private ejere af ejendommene, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Begrundelse

Varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, er momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ydelser kan kun anses for udført mod vederlag og er derfor kun momspligtige, hvis der mellem tjenesteyderen og aftageren består et retsforhold, der vedrører en gensidig udveksling af ydelser, idet vederlaget til tjenesteyderen udgør momsgrundlaget for ydelsen til aftageren. Se EUF-Domstolens dom i sag C-16/93, Tolsma, præmis 14.

Skattestyrelsen bemærker, at Spørger mod vederlag leverer administrations- og rådgivningsydelser til ejerne af ejendommene på baggrund af en samarbejdsaftale indgået mellem Spørger og ejerne af ejendommene.

Spørgers ydelser er derfor momspligtige, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.