(v/ advokat Arne Møllin Ottosen for alle)
(v/ advokat Sune Riisgaard)
I tidligere instans er afsagt dom af Østre Landsrets 14. afdeling den 10. juni 2024 (BS-19211/2022-OLR).
I pådømmelsen har deltaget fem dommere: Poul Dahl Jensen, Jan Schans Christensen, Kurt Rasmussen, Rikke Foersom og Mohammad Ahsan.
Appellanterne, H1, H2, H3, H4, H5 og H6, har nedlagt påstand om, at indstævnte, Skatteministeriet, skal anerkende, at Skattestyrelsens afgørelser af 21. december 2018, 29. maj 2019, 29. juni 2020 og 9. december 2020 for H1 for indkomstårene 2012, 2013, 2014 og 2015 og afgørelser af 29. juni 2020 og 9. december 2020 for H5 for indkomstårene 2014 og 2015 er ugyldige, og at ændringer afledt heraf for H2, H3, H4, H6 og G1-virksomhed er ugyldige.
Den del af påstandene, der angår afgørelserne for H1 for indkomstårene 2012, 2013 og 2015, er nye for Højesteret og er en følge af Landsskatterettens korrigerede afgørelse af 6. september 2024.
Appellanterne har endvidere nedlagt påstand om, at Skatteministeriet skal betale 625.000 kr. med procesrente fra den 1. juli 2024. Betalingspåstanden angår tilbagebetaling af sagsomkostninger for landsretten.
Skatteministeriet har påstået stadfæstelse og frifindelse for de nye påstande.
Supplerende sagsfremstilling
Landsskatteretten traf ved en fejl den 25. august 2021 afgørelse over for H1 alene for indkomståret 2014. Den 6. september 2024 fremsendte Landsskatteretten en korrigeret afgørelse, der også omfatter indkomstårene 2012, 2013 og 2015. Af fremsendelsesbrevet fremgår bl.a.:
Skatteankestyrelsen sendte den 25. august 2021 en afgørelse fra Landsskatteretten af samme dato vedrørende H1, cvr. nr. ...11.
Imidlertid var den fremsendte afgørelse fejlbehæftet, idet vi ved en meget beklagelig fejltagelse i forbindelse med udsendelse af afgørelsen af 25. august 2021 ved en fejl har "klippet" teksten fra en af de andre sager i samme kompleks ind i afgørelsen stedet for den tekst, der rent faktisk blev voteret for.
Derved fremstår afgørelsen med bl.a. forkerte år, men også forkert cvr.nr. og forkert tekst i skemaet på afgørelsens side 2, som vedrører det andet selskab."
Af den korrigerede afgørelse fremgår følgende om skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 og 5:
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at Skattestyrelsen skal afsende varsel om foretagelse eller ændring af en skatteansættelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal senest foretages den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
For skattepligtige omfattet af den dagældende § 3 B i skattekontrolloven udløber fristen i § 26, stk. 1, dog først i det sjette år efter indkomstårets udløb for så vidt angår de kontrollerede transaktioner. Det fremgår af den dagældende skatteforvaltningslovs § 26, stk. 5.
Skattestyrelsen har udsendt fire agterskrivelser for indkomstårene 2012, 2013, 2014 og 2015 for Selskabet. Her er den største tidsmæssige forskel mellem indkomstår og agterskrivelse at finde i indkomståret 2013, hvor agterskrivelse blev udsendt den 30. april 2019, altså uden for ordinær genoptagelsesfrist, men inden for den forlængede ligningsfrist.
Selskabet og dets koncernforbundne udenlandske datterselskaber er omfattet af den kreds, der er nævnt i den dagældende skattekontrollovs § 3 B, stk. 1. Selskabet skal derfor i selvangivelsen give oplysninger om sine handelsmæssige og økonomiske transaktioner med de interesseforbundne selskaber mv.
Af Landsskatterettens afgørelse, refereret i SKM2020.393.LSR, fremgår følgende:
"Skatteansættelsen er en samlebetegnelse for såvel ansættelsen af indkomsten som for den skatteberegning, der foretages på grundlag af ansættelsen. Det fremgår bl.a. af forarbejderne til lov nr. 381 af den 2. juni 1999 og af forarbejderne til lov nr. 427 af den 6. juni 2005. SKAT’s ændring af det nedslag, selskabet er berettiget til, udgør således en ændring af skatteansættelsen."
"I skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, er det angivet, hvilke skattepligtige der er omfattet af bestemmelsen, og det fremgår, at der ved kontrollerede transaktioner forstås handelsmæssige eller økonomiske transaktioner mellem de pågældende interesseforbundne selskaber mv. Højesteret tiltræder, at 6-års-fristen i overensstemmelse med ordlyden omfatter enhver ansættelsesændring vedrørende de pågældende skattepligtiges kontrollerede transaktioner."
Heraf fremgår det, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, omfatter enhver ansættelsesændring vedrørende de pågældendes handelsmæssige eller økonomiske kontrollerede transaktioner samt, at korrektionsadgangen omfatter alle økonomiske elementer og øvrige vilkår af relevans for beskatningen. Rækkevidden af, hvad der anses for kontrollerede transaktioner, er således vidtrækkende.
Repræsentanten har henvist til Landsskatterettens afgørelse, j.nr. 1101358. Landsskatteretten fandt, at nedslag i den danske skat for skat betalt i udlandet er en del af skatteberegningen og dermed af skatteansættelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 26. Landsskatteretten fandt derimod ikke, at der var tale om en kontrolleret transaktion hvorfor forholdet ikke var omfattet af den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Ministeriet anerkendte dog under retssagen, at betingelserne for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, var opfyldt, herunder at nedslag for skat betalt i udlandet udgør en ansættelsesændring, og at datterselskabernes betaling af renter udgør en kontrolleret transaktion. Ministeriet tog derfor bekræftende til genmæle.
I overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse, offentliggjort i SKM2020.393.LSR, er det rettens opfattelse, at den lempelsesberegning, der skal foretages i Danmark i medfør af ligningslovens § 33 aktualiseres som følge af en kontrolleret transaktion, hvorfor beregningen omfattes af den forlængede ligningsfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Skattestyrelsens ændring af selskabets skatteansættelse er derfor foretaget rettidigt."
Højesterets begrundelse og resultat
Af de grunde, som landsretten har anført, tiltræder Højesteret, at ændringerne i lempelsesansættelserne - der angår beregningen af den danske indkomstskat, som H1-H6-selskaberne skal betale af de kontrollerede transaktioner - er skatteansættelser omfattet af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, jf. stk. 1.
Højesteret stadfæster derfor dommen og frifinder Skatteministeriet for de nye påstande.
Landsrettens dom stadfæstes og i øvrigt frifindes Skatteministeriet.
I sagsomkostninger for Højesteret skal H1, H2, H3, H4, H5 og H6 solidarisk betale 500.000 kr. til Skatteministeriet.
Det idømte sagsomkostningsbeløb skal betales inden 14 dage efter denne højesteretsdoms afsigelse og forrentes efter rentelovens § 8 a.