Dato for udgivelse
04 apr 2025 10:34
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
25 feb 2025 16:05
SKM-nummer
SKM2025.189.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1851574
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Miljøafgifter
Emneord
Afgifter, Emballageafgift, Engangsservice
Resumé

Skatterådet kunne bekræfte, at spørgers burgerboks ikke var afgiftspligtigt engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c.

Skatterådet lagde vægt på, at burgerboksen havde et integreret låg og lukkefunktion, hvorfor æsken efter en samlet vurdering måtte karakteriseres som en æske, der anvendtes til transport af burgere, og ikke som service, der kunne benyttes, når man spiser og drikker, jf. at Landsskatteretten i SKM2023.218.LSR fandt, at æske med integreret låg til pommes frites ikke var omfattet af afgiftspligten.

Hjemmel

Emballageafgiftsloven

Reference(r)

Emballageafgiftslovens § 2 c.

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.7.1.8

Spørgsmål

1.     Det ønskes bekræftet, at spørgers burgerboks ikke er afgiftspligtigt engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c?

Svar

1.     Ja

Beskrivelse af de faktiske forhold

Skattestyrelsens beskrivelse af den fremsendte burgerboks:

Boksen har fastmonteret låg, som kan "låses" med to tapper og matchende huller. Låget er ikke forberedt til at blive rykket af (er ikke perforeret i samlingen). Boksen er fremstillet af pap påklistret papir med tryk på ydersiden. Boksen er hvid/lys grå med blank overflade på indersiden. Boksen er i lukket tilstand bredest på midten, da sider på henholdsvis bund og låg skrår udad. Låg og bund har ca. samme højde.

Data:

-        Vægt ca. 21 g

-        Mål

o   Højde (lukket) ca. 8,2 cm

o   Bredde af bund ca. 11,7 cm

o   Længde af bund ca. 10,6 cm

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørger ønsker svar på, hvorvidt spørgers burgerboks er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at spørgers burgerboks ikke er afgiftspligtigt engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 1.

Begrundelse

Anmodningen handler om, hvorvidt Spørgers produkt er omfattet af afgiftspligten for engangsservice.

Der skal betales afgift af engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c.

Afgiften af engangsservice er ved lov nr. 1292/2000 overført fra lov om visse miljøafgifter til emballageafgiftsloven. Samtidigt blev fritagelsen for engangsservice til erhvervsmæssigt brug ophævet.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1292/2000, at "Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v. af plast og pap m.v., der benyttes, når man spiser og drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug, uanset at det måske kan anvendes flere gange."

Afgiften udgør 64,11 kr./kg (fejlrettet fra 60,77 kr. pr. kg til 64,11 kr. pr. kg i forbindelse med offentliggørelse), og blev tredoblet med virkning fra den 1. januar 2020. Af lovforslaget bag lovændringen fremgår det bl.a., at formålet med afgiften er at begrænse brugen af engangsservice, og derigennem nedbringe affaldsmængderne og sikre en højere genanvendelse for derved at mindske unødig brug af nye ressourcer til engangsformål.

Landsskatteretten fandt i SKM2023.218.LSR, at en æske i pap med låg til pommes frites (144 mm x 85 mm x 60 mm) ikke var omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 c, da æsken ifølge Landsskatteretten adskilte sig væsentligt fra afgørelsens øvrige afgiftspligtige produkter under samme varegruppe ved at have et integreret låg og lukkefunktion. Landsskatteretten fandt efter en samlet vurdering, at varen måtte karakteriseres som en æske, der anvendtes til transport af madvarer, og ikke som service, der benyttes, når man spiser og drikker.

Det fremgår også af Den juridiske vejledning af "Burgerpakninger (transportpakninger)" ikke anses for at være afgiftspligtige. Det er ikke nærmere præciseret, hvad der forstås ved "Burgerpakninger (transportpakninger)".

Det er Skattestyrelsens vurdering, at spørgers burgerboks ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 c.

Skattestyrelsen har i sin vurdering lagt vægt på, at burgerboksen har et integreret låg og lukkefunktion, hvorfor æsken efter en samlet vurdering må karakteriseres som en æske, der anvendes til transport af burgere, og ikke som service, der benyttes, når man spiser og drikker, jf. Landsskatterettens vurdering af æske med låg til pommes frites i SKM2023.218.LSR.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Emballageafgiftslovens § 2 c

"Der svares afgift af engangsservice.

Stk. 2.  Afgiften udgør 64,11 kr. pr. kilogram."

Forarbejder

L 59/2000 - lov nr. 1292/2000

Fra bemærkningerne til de enkelte bestemmelser

Til nr. 11

[...]

Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v. af plast og pap m.v, der benyttes, når man spiser og drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug, uanset at det måske kan anvendes flere gange. Hovedsigtet med afgiften er at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed minimere affaldsmængderne.

[...]"

Praksis

"E.A.7.1.8 Det afgiftspligtige vareområde for engangsservice

[...]

Eksempler på varer, som ikke er omfattet af afgiftspligten:

-        Aluminiumsbakker og -forme

-        Askebægre (aluminium eller pap med aluminiumsbelægning)

-        Burgerpakninger (transportpakninger)

-        Bægre og beholdere med et rumindhold på over 2 liter

-        Bægerholdere (genbruges)

-        Isbægre (emballager, som indgår i en fremstillingsproces, og som nedfryses sammen med isen)

-        Ispinde

-        Låg til bægre mv.

-        Papbakker til jordbær, tomater, champignons mv.

-        Pindemadspinde

-        Plattebakker af aluminium med mindst 5 rum

-        Serveringsbakker med en længde på mere end 33 cm

-        Servietter og engangsduge

-        Sugerør

-        Yoghurtbægre med påtryk.

-        Pommes frites æske, rektangulær med integrereret låg og lukkefunktion, karakteriseret som en æske anvendt til transport og ikke til at spise af

-        Drikkedunk af hård plast, der almindeligvis genanvendes ubegrænset

-        Service der ikke lignede sædvanligt engangsservice, men fremstod robuste og stive, hvor det forventedes at produkterne ville blive brugt flere gange."

SKM2023.272.VLR

Sagen angik en plastske, som appellanten producerede for en fast food-restaurationskæde, der anvendte skeen i forbindelse med salg af en isdessert. Plastskeen havde to funktioner, nemlig for det første at blive monteret på en røremaskine for at røre rundt i et isbæger med softice tilsat smagsgivere, og for det andet at blive udleveret til kunden, som anvender plastskeen til at spise isdesserten med og derefter bortkaster den som affald.

Landsretten fandt ligesom byretten, at plastskeen under hensyn til dens udformning, funktion og anvendelse måtte anses som engangsservice omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftslovens § 2 c. Landsretten henviste til, at skeen var udformet som en ske med henblik på, at restaurationskunderne kunne benytte den ved spisning af isdesserten, og at skeen var bestemt til bortkastning som affald efter brug. Det kunne ikke føre til andet resultat, at skeen også blev anvendt til at blande is og fyld inden servering for kunden.

SKM2023.218.LSR

Sagen angik, om forskellige produkter var omfattet af pligten til at betale emballageafgift. Landsskatteretten anførte, at det afgørende var, om de omhandlede produkter kunne karakteriseres som service, der blev benyttet i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis ville blive bortkastet. Landsskatteretten anførte herved, at det forhold, at produkterne kunne tjene flere formål, ikke kunne føre til et andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Landsskatteretten fandt, at bakker og æsker i pap i forskellige størrelser uden låg til pommes frites var afgiftspligtig engangsservice. Landsskatteretten fandt efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse måtte karakteriseres som spisebakker/-bægre, der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet. Der var derfor tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Retten havde ved sin vurdering lagt særlig vægt på de omhandlede produkters udformning og det materiale, de var fremstillet af. Selskabets sammenligning med andre konkrete produkter og selskabets anbringende om, at produkterne tjente flere formål, kunne ikke føre til andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Landsskatten fandt, at æske i pap til pommes frites med låg (144 mm x 85 mm x 60 mm) ikke var omfattet af afgiftspligten for engangsservice. Produktet adskilte ifølge Landsskatteretten sig væsentligt fra de øvrige produkter i varegruppen ved at have et integreret låg og lukkefunktion. Efter en samlet vurdering fandt retten, at varen måtte karakteriseres som en æske, der anvendtes til transport af madvarer, og ikke som service, der benyttes, når man spiser og drikker.

SKM2021.712.BR er stadfæstet af Landsretten ved SKM2023.272.VLR.