Toldstyrelsen har afslået at ændre virksomhedens toldangivelse med nr. 2021 1 30310033.
Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.
Faktiske oplysninger
H1 (virksomheden) toldangav varer, som den importerede fra Storbritannien under position 7305200000. Antagelsesdatoen var den 7. september 2021.
Den 27. maj 2022 anmodede virksomheden om ændring af toldangivelsen. Følgende fremgår af anmodningen:
"Varepostnr. | Rubriknr | Tidligere indhold | Nyt indhold |
1 | 33 [varekode] | 7305200000 | 7304299090 |
1 | 36 [præference] | 300 | 120 |
1 | 39 [kontingentnr.] | - | 098995 |
(…)
Bemærkninger/begrundelse for rettelsen
Rettelse, fejl oplyste tarifnummer på faktura
Faktura er en del af ref- 202113099979 + 202113030014"
Varekode 7305200000 omfatter foringsrør af den art, der anvendes ved udvinding af olie og gas.
Varekode 7304299090 omfatter andre varer end borerør af rustfrit stål, andre borerør og andre varer af rustfrit stål, med udvendig diameter på over 406,4 m, som ikke er foringsrør.
Kode 300 betyder "Andre toldpræferencer"
Kode 120 betyder "Den normale toldordning - toldkontingent"
En søgning på Taric viser, at toldkontingent nr. 098995 vedrørende kvartalet 1. juli til 30. september 2021 blev tømt og lukket den 28. oktober 2021.
Repræsentanten har fremlagt en udskrift, hvoraf fremgår, at toldkontingent 098995 ifølge forordning 1029/21 havde startdato den 1. juli 2021 og slutdato den 30. juni 2022.
Toldstyrelsen har i fire andre sager imødekommet filialens anmodning om at ændre toldangivelser, fordi filialen mente, at den derved ville være berettiget til toldkontingent. Det drejer sig om sagerne, der er behandlet under Skatteankestyrelsens sagsnumre 22-0085247, 22-085248, 22-085249 og 22-085250.
De fire sager drejer sig om importer foretaget i september og oktober 2021, kontingent nr. 098995 og anmodning om ansøgning om ændring af angivelsen indgivet i april og maj 2022.
Toldstyrelsen har efter ændringen af de fire toldangivelser sendt en anmodning om træk på de omhandlede kontingenter til Kommissionen, der herefter har meddelt, at filialen ikke kunne tildeles kontingent i nogen af de fire tilfælde.
Toldstyrelsens afgørelse
Toldstyrelsen har afslået at ændre toldangivelsen med nr. 2021 1 30310033.
Afgørelsen er begrundet således:
"I kan ikke få ændret toldangivelsen, da kontingentet er lukket den 28. oktober 2021.
Vi har også undersøgt, om varerne opfylder de andre betingelser for at få ændret toldangivelsen. Men der er ikke tale om følgende:
· Defekte varer eller varer, der ikke svarer til bestillingen.
I har ikke afvist varerne.
· Fejl begået af toldmyndighederne.
Toldmyndighederne har ikke begået fejl.
· Rimelighed
I befinder jer ikke i en særlig situation i forhold til andre erhvervsdrivende, der udøver samme aktivitet.
· At toldangivelsen erklæres ugyldig.
Toldangivelsen for varerne er ikke angivet under forkert toldprocedure."
Udtalelse fra Toldstyrelsen
Toldstyrelsen har den 3. november 2022 fastholdt sin afgørelse med følgende bemærkninger:
"1. Klager skriver, at "vi får afslag på rettelse af kontingent behandling med den begrundelse at kontingent er opbrugt. Dette er ikke korrekt, kontingent er blevet lukket efter sats dato, men der var stadig nok mængde på"
Toldkontingentordningerne administreres af Europa-Kommissionen. Fordelingen mellem importørerne sker på EU-plan i kronologisk rækkefølge efter datoerne for antagelse af angivelserne til fri omsætning, jf. GF art. 49, stk. 1.
Stålkontingenter er som udgangspunkt åbne i en periode på tre måneder. Er der mængde tilbage på et kontingent, når det lukkes, så overføres den resterende mængde til den næste kontingentperiode.
Det pågældende kontingent med løbenummer 098995 var åbent fra 1. juli 2021 til 30. september 2021. Den 28. oktober 2021 meddelte Kommissionen, at kontingentet var lukket. Dette fremgår ligeledes af Taric. Det fremgår desuden, at kontingentet blev lukket med en mænge på 0,0000. - se bilag 1.
2. Klager skriver, at "Der er tidligere blevet genåbnet kontingent ved EU for at rette. Afdelingen for godtgørelse vil ikke kendes ved dette, de har aldrig hørt om dette og fastholde at kontingent er opbrugt, hvor jeg påpeger, at dette er blevet lukket med mængde på. Har flere sager vedr. dette problem hvor vi er blevet afvist.
Det er korrekt, at det er muligt, at et kontingent kan genåbnes, efter det er blevet lukket. Dette kan eksempelvis ske, når en eller flere medlemsstater tilbagefører en vis mængde til toldkontingentet.
Såfremt et toldkontingent bliver genåbnet, kan der søges om en rettelse af toldangivelsen og dermed andel i kontingentet. Det vil dog fremgå af Taric, hvis et kontingent har været genåbnet, og med hvilken mængde det genåbner.
Det pågældende kontingent er ikke blevet genåbnet, efter at det er blevet lukket. Derfor er toldangivelsen ikke ændret.
3. Klager skriver, at "Hertil vil vi gerne gøre opmærksom på, at mængden af kontigent IKKE var opbrugt, hvilket var tydeligt i Nomenklaturen".
Det antages, at når klager skriver ’Nomenklaturen’, så mener de ’Taric’, som er det elektroniske opslagsværkstøj, hvor man kan fremsøge toldkontingentordningerne.
Som ovenfor forklaret blev det pågældende kontingent med løbenummer 098995 lukket den 28. oktober 2021. Kontingentet er ikke efterfølgende blevet genåbnet.
Vi gør opmærksom på, at når man skal søge på, om et kontingent er åbent eller ej i Taric, så skal man også søge den korrekte kontingentperiode frem. Her er det vigtigt, at man husker at angive den korrekte antagelsesdato i systemet. Det vil sige den dato, hvor toldangivelsen er antaget af toldmyndighederne. I denne sag er antagelsesdatoen den 7. september 2021."
Den 5. januar 2023 har Toldstyrelsen yderligere bemærket:
"Klager skriver, at de "Ikke enig i Toldstyrelses udtalelse. Det fremgår klart af Taric på satsdato den 06.09.2021, at kontingent 098995 er åben med en rest mænge ikke mindre end kilo 7937464,9010 - Kontingent blev som oplyst ikke opbrugt men lukket den 28.10.2021 - se vedlagte print af Taric og opgørelse af kontingent per. 06.09.22"
Når man ansøger om ændring af en toldangivelse med henblik på kontingenttoldbehandling, efter frigivelse af varerne, så skal det pågældende kontingent være åbent for tildeling eller genåbnet på tidspunktet for modtagelsen af ansøgningen herom hos Toldstyrelsen og tidspunktet for Toldstyrelsens afgørelse om ændring af toldangivelsen.
Ansøgningen blev modtaget den 27. maj 2022, og der blev truffet afgørelse i sagen den 18. august 2022. Hverken på tidspunktet for modtagelse af ansøgningen eller på tidspunktet for afgørelsen var det pågældende kontingent åbent for tildeling.
Når et kontingent bliver lukket med mængde på, så bliver den resterende mængde automatisk flyttet over til en ny kontingentperiode, og kontingentet lukkes med 0 i mængde. Det er dermed ikke længere muligt at få del i en eventuel restmængde.
(…)"
Klagerens opfattelse
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden er berettiget til toldkontingent for varerne indført på angivelse nr. 2021 1 30310033.
Følgende begrundelse fremgår af klagen:
"Vi har for kunden H1 lavet en del rettelser vedr. import af stålrør og lign. fra GB.
Varerne var i første omgang angivet uden anmodning om kontingent behandling, samtidig var der også problemer med varekode- varekoden er blevet rettet. Men vi får afslag på rettelse af kontigent behandling med den begrundelse at kontingent er opbrugt. Dette er ikke korrekt, kontingent er blevet lukket efter sats dato, men der var stadig nok mængde på.
Der er tidligere blevet genåbnet kontingent ved EU for at rette. Afdelingen for godtgørelse vil ikke kendes ved dette, de har aldrig hørt om dette og fastholde at kontingent er opbrugt, hvor jeg påpeger, at dette er blevet lukket med mængde på. Har flere sager vedr. dette problem hvor vi er blevet afvist.
Jvf afvisningen så er begrundelsen " Reglerne om at vi ikke må rette til kontigent når mængden er opbrugt, står i artikel 117, stk 2 afsnit a i EU-toldkondeksen" Hertil vil vi gerne gøre opmærksom på, at mængden af kontigent IKKE var opbrugt, hvilket var tydeligt i Nomenklaturen.
Disse sager har stor økonomisk betydning for virksomheden, hvilket er årsagen til at klagen fremsendes.
Det omhandler kontigent 098995, 098996 samt 098647"
Klagerens bemærkninger til Toldstyrelsens udtalelse
Den 15. november 2022 har repræsentanten bemærket følgende til Toldstyrelsens udtalelse:
"Ikke enig i Toldstyrelsens udtalelse. Det fremgår klart af Taric på satsdato 07.09.2021, at kontingent 098995 er åben med rest mænge ikke mindre end kilo 7937339,6680 - Kontingent blev som oplyst ikke opbrugt men lukket den 28.10.2021 - se vedlagte print af Taric og opgørelse af kontingent per. 07.09.21"
Den 23. februar 2023 har repræsentanten yderligere bemærket:
"Ikke enig I toldstyrelsens udlægning vedr. lukning eller opbrugt kontingent.
Kontingent udviste på sats dato min. 7937339,668 kg og da dette lukkede Pr. 28.10.2021 - 7052757,576 kg. Ses også på det vedlagt print fra Toldstyrelsen.
Der kører total 7 klagesager vedr. manglende kontingent, for et beløb på total DKR. 1.305,466,-- Dette er for virksomheden stor økonomisk værdi.
Det kan også oplyses, at vi i mellem tiden har haft 2 personer på toldkursus i Oprindelse og Præference, der blev sagen vedr. rettelse/brug af kontingent drøftet, Iflg det der oplyst kan kontingent altid genoptages og afskrives af EU iflg. FA. 7.4 (…), underviser var fra Toldstyrelsen (…)"
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, om virksomheden havde krav på at få ændret toldangivelse nr. 2021 1 30310033 med henblik på at få del i toldkontingentet nr. 098995.
Retsgrundlaget
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 952/2013 (EU-toldkodeksen) bestemmer bl.a.:
Artikel 15, stk. 2:
"En person, der indgiver en toldangivelse, (…), er ansvarlig for samtlige følgende:
a) rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen
b) ægtheden, rigtigheden og gyldigheden af alle dokumenter til støtte for angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen
c) hvor det er relevant, overholdelsen af alle forpligtelser, der gælder i forbindelse med henførsel af varerne under den pågældende toldprocedure eller udførelsen af de tilladte transaktioner.
Første afsnit gælder også alle oplysninger i enhver anden form, som kræves af eller gives til toldmyndighederne.
Hvis det er en toldrepræsentant for den pågældende person, jf. artikel 18, der indgiver angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen eller giver oplysningerne, er den pågældende toldrepræsentant også omfattet af de forpligtelser, der er anført i nærværende artikels første afsnit."
Artikel 56:
"Stk. 1. Import- og eksportafgifter, der skal betales, baseres på den fælles toldtarif. (…)
Stk. 2. Den fælles toldtarif består af samtlige følgende:
a) den kombinerede nomenklatur (…)
b) enhver anden nomenklatur, som helt eller delvist er baseret på den kombinerede nomenklatur, eller som har yderligere underopdelinger, og som er opstillet i henhold til særlige EU-bestemmelser med henblik på anvendelse af tarifmæssige foranstaltninger i forbindelse med varehandelen
c) de bundne eller normale autonome toldsatser, der anvendes på varer, der er omfattet af den kombinerede nomenklatur
d) de præferencetoldforanstaltninger, der er fastsat i aftaler, som Unionen har indgået med visse lande eller områder uden for Unionens toldområde eller grupper af sådanne lande eller områder
e) de præferencetoldforanstaltninger, der vedtages ensidigt af Unionen til fordel for visse lande eller områder uden for Unionens toldområde eller grupper af sådanne lande eller områder
f) de autonome foranstaltninger, hvorved der fastsættes nedsættelse eller fritagelse af told for visse varer
g) de toldlempelser, der gælder for visse varer på grund af deres art eller deres særlige anvendelsesformål, inden for rammerne af foranstaltninger, der er nævnt under litra c)-f) eller h)
h) Andre toldmæssige foranstaltninger, der er fastsat ved landbrugs-, handels, eller andre EU-forskrifter.
Stk. 3. Når de pågældende varer opfylder de betingelser, der indgår i foranstaltningerne i stk. 2, litra d)-g), finder foranstaltningerne i disse bestemmelser anvendelse efter ansøgning fra klarereren i stedet for de i litra c) i samme stykke omhandlede foranstaltninger. En sådan ansøgning kan indgives efterfølgende, forudsat de tidsfrister og betingelser, der er fastsat i den pågældende foranstaltning, er opfyldt.
Stk. 4 Er anvendelsen af de i stk. 2, litra d)-g), omhandlede foranstaltninger eller den i litra h) i samme stykke omhandlede fritagelse for foranstaltninger begrænset til kun at omfatte en vis import- eller eksportmængde, ophører en sådan anvendelse eller fritagelse for så vidt angår toldkontingenter, når den specificerede import- eller eksportmængde er nået.
Stk. 5 (…)"
Artikel 77, stk. 1 og 2:
"Toldskyld ved import opstår, når ikke-EU-varer, der er importafgiftspligtige, henføres under en af følgende toldprocedurer:
a) Overgang til fri omsætning, herunder i henhold til bestemmelserne om særligt anvendelsesformål
b) Midlertidig import med delvis fritagelse for importafgifter.
Stk. 2. Toldskylden opstår på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen."
Artikel 117:
"1. Der ydes godtgørelse af eller fritagelse for et import- eller eksportafgiftsbeløb, hvis det beløb, der svarer til den oprindeligt meddelte toldskyld, overstiger det skyldige beløb, eller toldskylden var meddelt debitor i strid med artikel 102, stk. 1, andet afsnit, litra c) eller d).
2. Når ansøgningen om godtgørelse eller fritagelse er begrundet i, at der på datoen for antagelsen af angivelsen om varernes overgang til fri omsætning kunne anvendes en nedsat importafgift eller nulimportafgift inden for rammerne af et toldkontingent, et toldloft eller en anden toldlempelse, indrømmes der godtgørelse eller fritagelse, såfremt følgende forhold gør sig gældende på datoen for indgivelsen af ansøgningen ledsaget af de nødvendige dokumenter:
a) når det drejer sig om et toldkontingent, må dette ikke være opbrugt
b) i andre tilfælde må den normale sats ikke være genindført."
Kommissionens gennemførselsforordning nr. 2015/2447 fastlægger regler for administration af toldkontingenter i artiklerne 49 til 54.
Toldkontingentet 098995 blev indført ved Kommissionens gennemførselsforordning 2019/159 af 31. januar 2021 og forlænget ved Kommissionens gennemførselsforordning 2021/1029 af 24. juni 2021.
Artikel 1 i forordning 2019/159 bestemmer bl.a.:
"1. Med forbehold af artikel 6 og 7 åbnes der et toldkontingent for import til Unionen for hver af de 26 berørte varekategorier (defineret under henvisning til de KN-koder, der er anført i den forbindelse i bilag I), og for hver af de perioder, der er anført i bilag IV.1 og IV.2.
2. For hver af de pågældende varekategorier og med undtagelse af varekategori 1 tildeles en del af hvert toldkontingent til de lande, der er anført i bilag IV.
3. Den resterende del af hvert toldkontingent samt toldkontingentet for varekategori 1 tildeles efter »først til mølle«-princippet baseret på et toldkontingent, der fastsættes ligeligt for hvert kvartal i anvendelsesperioden.
4. Træk på hvert kvartalskontingent indstilles den tyvende arbejdsdag af Kommissionen efter udgangen af kvartalsperioden. Ved udgangen af hvert kvartal overføres den uudnyttede del af toldkontingentet automatisk til næste kvartal. Der overføres ingen uudnyttet saldo ved udgangen af det sidste kvartal i hvert anvendelsesår for det endelige toldkontingent.
5. (…)."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Den, der indgiver en toldangivelse, er ansvarlig for, at angivelsen er korrekt. Det fremgår af artikel 15 i EU-toldkodeksen.
Toldskyld opstår på tidspunktet for antagelsen af toldangivelsen. Det fremgår af artikel 77, stk. 2, i EU-toldkodeksen.
Der er enighed om, at virksomheden importerede varer fra Storbritannien. Varerne blev antaget af Toldstyrelsen den 7. september 2021. På dette tidspunkt opfyldte angivelsen ikke betingelserne for kontingenttoldbehandling, og virksomheden blev derfor opkrævet tarifmæssig told.
Den 27. maj 2022 anmodede virksomheden om ændringer af toldangivelsen med henblik på at få del i toldkontingentet nr. 098995. Virksomheden anmodede derved om toldgodtgørelse efter artikel 117 i EU-toldkodeksen.
Der er enighed om, at den importerede varekategori var omfattet af toldkontingent nr. 098995 og, at kontingentet ikke var opbrugt den 7. september 2021. Spørgsmålet er således alene, om kontingentet skal anses for opbrugt, da virksomheden anmodede om ændring af toldangivelsen den 27. maj 2022.
Det fremgår af artikel 1, stk. 3 og 4, i Kommissionens gennemførselsforordning 2019/159, at toldkontingenterne fastsættes ligeligt for hvert kvartal og, at Kommissionen indstiller træk på hvert kvartalskontingent den 20. arbejdsdag efter udgangen af kvartalsperioden.
Det fremgår af forordningens bilag IV, at toldkontingent nr. 098995 bl.a. løb fra den 1. juli 2021 til den 30. september 2021. Det fremgår af Taric, at kontingentet for dette kvartal blev tømt og lukket den 28. oktober 2021.
Toldkontingenter forvaltes af Kommissionens Generaldirektorat for Beskatning og Toldunion i samarbejde med de nationale toldmyndigheder. Det er afgørende for kontingentordningerne, at de administreres ens, således at alle importører i EU behandles på samme måde.
Kommissionen har i fire andre sager med en tilsvarende problemstilling, som virksomheden har påklaget til Landsskatteretten, (sagsnr. 22-0085247, 22-0085248, 22-0085249 og 22-0085250) afvist at tildele virksomheden kontingent og dermed tilkendegivet, at der ikke kan tildeles kontingent efter det er tømt og lukket. Det må således anses for Kommissionens praksis, at forordningens inddeling i kvartaler betyder, at hvert kvartal udgør en kontingentperiode, og når et kvartalskontingent lukkes, skal det derfor anses for opbrugt, selv om kontingentet indeholdt en restmængde, der blev overført til en ny kontingentperiode.
Toldstyrelsens afgørelse stadfæstes derfor.