Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at X-brownies ikke er afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1?
- Kan det bekræftes, at der skal betales dækningsafgift af produktet efter chokoladeafgiftslovens § 22?
- Kan det bekræftes, at satsen for chokoladestykkerne på 9 % er 25,97 kr./kg?
- Kan det bekræftes, at satsen på kakaopulver er 22,08 kr./ kg?
- Er beregningen af afgiften for chokoladestykkerne korrekt?
Svar
- Ja
- Ja
- Afvises
- Afvises
- Afvises
Beskrivelse af de faktisk forhold
Spørger indkøber produktet X-brownies fra et andet EU-land, hvorefter de skal distribueres til dansk dagligvarehandel.
Produktet fremstår som en pose med 8 stykker mørkebrune brownies, som er pakket ind enkeltvis. Den enkelte brownie er delvist omsluttet af et muffins papir. Én pose med 8 stykker brownie har en samlet vægt på 200 gr. En brownie vejer ca. 25 gram og måler ca. 5x5 cm og 2 cm i højden.
Det fremgår af emballagen, at der er tale om brownies.
Produktet beskrives i produktspecifikationen som "Brownie with belgian chocolate chips and sugar decorations".
Produktets bagværk består efter det oplyste bl.a. af 5,3 % kakao og 21 % sukker. Derudover er der tilsat mel, æg, olie mv. Brownien indeholder derudover chokoladestykker, som benævnes "Belgian chocolate chips". Brownien er dekoreret med små sukkerdekorationer.
Chokoladestykkerne udgør ifølge produktspecifikationen 9 % af produktets samlede vægt og består bl.a. af sukker, kakaopasta og kakaosmør. Spørger har supplerende oplyst, at det samlede kakaoindhold i chokoladestykkerne udgør 44,6 %, mens sukkerindholdet i chokoladestykkerne udgør 54,2 %.
Sukkerdekorationen udgør ifølge produktspecifikationen 6 % af produktets samlede vægt, og består bl.a. af sukker, solsikkeolie, kartoffelstivelse, rismel og farvestoffer. Spørger har supplerende oplyst, at sukkerindholdet i dekorationen udgør 89,6 % af dekorationens vægt.
Spørger har indsendt vareprøver, produktspecifikation samt supplerende oplysninger om indholdet i de enkelte bestanddele.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørger har ikke tilkendegivet sin opfattelse eller begrundelse.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at produktet X-brownies ikke er afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Begrundelse
Chokoladeafgiftslovens § 1, er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper. Bl.a. nr. 1 som fx omfatter chokolade og chokoladevarer og kakaopræparater af enhver art, og nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art, samt nr. 8 som omfatter kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang. Derudover omfatter chokoladeafgiftsloven i nr. 9 en bestemmelse om afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
I lovbemærkningerne til § 1, stk. 1, i lovforslag LFF 1968-11-20 nr. 45, fremgår det bl.a., at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af bemærkningerne til LFF 2017-11-16 nr. 109 (bilag 4, høringsskema, s. 6) bl.a. fremgår, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Det er oplyst, at produktet bl.a. indeholder 5,3 % kakao, 21 % sukker, 9 % chokoladestykker samt 6 % sukkerdekoration.
Skattestyrelsen har foretaget en undersøgelse af vareprøven og vurderet afgiftspligten på baggrund af produktets egenskaber med hensyn til smag, visuelle fremtræden mv.
Den indsendte vareprøve fremstår som et mørkebrunt stykke bagværk dekoreret med små sukkerdekorationer.
Skattestyrelsen finder, at det er relevant at vurdere en eventuel afgiftspligt af hele produktet efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 4, 8 og 9.
Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1
Produktet indeholder 5,3 % kakao samt 9 % chokoladestykker. Det skal indledningsvist vurderes, hvorvidt produktet kan karakteriseres som en chokolade- eller kakaovare/et kakaopræparat af enhver art efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Østre Landsret har i SKM2015.654.ØLR udtalt, at bestemmelsen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Landsretten fandt, at bestemmelsen efter en naturlig sproglig forståelse af chokoladevarer omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet. Østre Landsret udtaler, at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af chokolade i varen,
- hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om
- varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at kriterierne skal anvendes analogt vedrørende kakaopræparater af enhver art.
Produktet fremstår som en luftig mørkebrun kage, der smager sødt og af kakao. Chokoladen fremstår som små chokoladestykker i bagværket, men bidrager ikke med en karaktergivende smag af chokolade til selve bagværket. Skattestyrelsen vurderer, trods bagværkets mørkebrune farve og smag af kakao og chokolade, at indholdet på 5,3 % kakaopulver samt 9 % chokoladestykker, ikke er karaktergivende for produktet.
Varen vurderes derimod at fremstå som et traditionelt stykke bagværk og dermed ikke som en chokolade- eller en kakaovare der skal henføres til det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Efter en konkret og samlet vurdering af den indsendte vareprøve er det herefter Skattestyrelsens opfattelse, at bagværket ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, som en chokolade- eller en kakaovare/ et kakaopræparat af enhver art.
Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 4
Da det er oplyst, at produktet indeholder 21 % sukker, skal det vurderes, hvorvidt der er tale om en sukkervare af enhver art efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
I SKM2024.421.BR, SKM2021.600.LSR, SKM2022.27.LSR, SKM2023.239.LSR er det lagt til grund, at kriterierne i SKM2015.654.ØLR vedrørende chokoladevarer, skal anvendes analogt i forbindelse med vurderingen af, om en vare er afgiftspligtig efter § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare. Dvs. det skal vurderes om sukkeret er karaktergivende for produktet.
Der må i den forbindelse bl.a. lægges vægt på:
- den relative mængde af sukker i varen,
- hvor fremtrædende sukkersmagen er, og om
- varen visuelt fremtræder som en sukkervare.
Efter en konkret vurdering af produktets sukkerindhold, smag og visuelle fremtræden er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet ikke skal anses som en sukkervare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Skattestyrelsen lægger vægt på, at produktet trods en vis sødme i smagen, ikke har en fremtrædende smag af sukker. Visuelt fremstår produktet ikke som værende en sukkervare. Sukkeret vurderes derfor ikke at være karaktergivende for produktet.
Produktet er herefter ikke omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 8
Afgiftspligten efter chokoladeafgiftsloven omfatter endvidere kager, kiks og lignende når disse delvis består af skummasse. Da produktet ikke indeholder skummasse, anses det ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 8.
Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 9
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produktet kan være en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produktet udbydes som en brownie, der fremstår som et traditionelt bagværk.
Efter en konkret vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse og markedsføring, finder Skattestyrelsen ikke, at produktet kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7. Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift af produktet efter chokoladeafgiftslovens § 22.
Begrundelse
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3, at der skal svares dækningsafgift af varer under toldtariffens positioner 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, når disse indføres fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, eller ved modtagelse fra andre EU-lande.
Afgiftspligten omfatter dermed varer under toldtarifpositionerne 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der indføres eller modtages fra udlandet, og som ikke i sig selv er chokolade- og sukkerafgiftspligtige, men som indeholder chokolade- og sukkerafgiftspligtige bestanddele.
Skattestyrelsen lægger til grund, at produktet modtages fra et EU-land, og at produktet henhører under toldtariffens position 1905 ("Brød, wienerbrød, kager, kiks og andet bagværk, også tilsat kakao; kirkeoblater, oblatkapsler af den art der anvendes til lægemidler, segloblater og lignende varer af mel eller stivelse").
Det pågældende produkt der er genstand for nærværende bindende svar, indeholder en række bestanddele, som i sig selv er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftsloven.
På baggrund af en konkret vurdering af den fremsendte vareprøve samt produktspecifikation, er det Skattestyrelsens vurdering, at der skal svares dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3 af henholdsvis kakaopulveret i bagværket, den fulde vægt af chokoladestykkerne samt den fulde vægt af sukkerdekorationen.
Dette begrundes med, at kakaopulver og chokoladestykker er afgiftspligtigt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1. Kakaopulveret og chokoladestykkerne er dermed afgiftspligtige bestanddele, hvoraf der skal svares dækningsafgift af henholdsvis kakaopulveret i bagværket samt den fulde vægt af chokoladestykkerne.
For så vidt angår sukkerdekorationen er det Skattestyrelsens vurdering, at der i afgiftsmæssig henseende er tale om en selvstændig identificerbar bestanddel som skal anses som en sukkervare af enhver art efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Skattestyrelsen lægger ved denne vurdering afgørende vægt på det høje sukkerindhold på 89,6 %, den søde smag og den visuelle fremtræden. Yderligere lægger Skattestyrelsen vægt på, at dekorationen har undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, hvorefter der ikke er tale om sukker, men om en sukkervare af enhver art omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at der skal betales dækningsafgift af den fulde vægt af sukkerdekorationen.
Dækningsafgiften betales ved indførsel eller modtagelse fra udlandet og beregnes på grundlag af vægten af de afgiftspligtige bestanddele i varen efter følgende satser, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4:
Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 g, jf. CHOAL § 22, stk. 4, nr. 1 | 25,97 kr. pr. kg |
Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g sukker pr. 100 g, jf. CHOAL § 22, stk. 4, nr. 2 | 22,08 kr. pr. kg |
På baggrund af ovennævnte er det derfor Skattestyrelsens vurdering, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1. og 3 af indholdet af henholdsvis kakaopulveret i bagværket, den fulde vægt af chokoladestykker samt den fulde vægt af sukkerdekoration efter de anførte satser.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Spørgsmål 3 og 4
Det ønskes i spørgsmål 3 og 4 bekræftet, at der anvendes de korrekte satser ved beregning af dækningsafgift for henholdsvis chokoladestykker og kakaopulver.
Begrundelse
Efter skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1, kan enhver hos told- og skatteforvaltningen få et bindende svar på spørgsmål om den skattemæssige virkning for spørgeren af en disposition, når told- og skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet. Det kan være om en disposition, som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage.
Det fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningsloven, at en disposition på afgiftsområdet defineres som følgende:
- Leverancer af varer og ydelser mod vederlag
- Erhvervelse af varer og ydelser mod vederlag
- Ud- og indførsel af varer og ydelser
- Udvinding eller fremstilling af afgiftspligtige varer
- Oplagring af afgiftspligtige varer
- Andre aktiviteter, der har afgiftsmæssige konsekvenser.
Der kan således kun gives bindende svar om de afgiftsmæssige virkninger af en konkret disposition, som er foretaget eller vil blive foretaget af en konkret afgiftspligtig eller betalingspligtig person.
Bindende svar gives således kun om handlinger, der har en afgiftsmæssig konsekvens, hvad enten den fører til afgiftspligt, til afgiftsfritagelse eller til at dispositionen falder helt uden for afgiftslovgivningens område.
Det betyder, at der udelukkende kan gives bindende svar på spørgsmål, der vedrører den afgiftsmæssige virkning af en disposition.
De stillede spørgsmål om afgiftssatser vedrører ikke spørgsmål om konkrete produkter eller dispositioner, der kan karakteriseres som en handling der har en afgiftsmæssig konsekvens. Spørgsmålene er derfor ikke omfattet af de typer af spørgsmål, der kan gives bindende svar på jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.
Da et bindende svar forudsætter, at der spørges til en afgiftsmæssig virkning af en konkret disposition, afvises spørgsmålene jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 og 4 afvises.
Spørgsmål 5
Det ønskes bekræftet, at Spørgers beregning af dækningsafgift, for så vidt angår chokoladestykkerne, er korrekt.
Begrundelse
Spørger har i anmodningen om bindende svar beskrevet beregningen for dækningsafgift af chokoladestykker, for hvilket det ønskes bekræftet, om beregningen er korrekt.
Med henvisning til begrundelsen for spørgsmål 3 og 4 anses spørgsmålet ikke for at være omfattet af de situationer, hvor der kan gives et bindende svar. Spørgsmålet afvises derfor jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 5 afvises.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 26 af 13. januar 2025 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (Chokoladeafgiftsloven)
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Stk. 1. Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3. Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5. Tyggegummi.
6. Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7. Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, figurer og lign.
8. Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang.
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
Forarbejder
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968
I bemærkningerne til § 1, stk. 1, står der, at (uddrag):
"Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der i øvrigt (uddrag):
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017
I bilag 4 (høringsskema, s. 6) til lovforslaget fremgår bl.a. (uddrag):
"Derudover er der med lovforslaget ikke tiltænkt ændringer i praksis.
Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej. Afgiftspligtige masser lader sig ikke entydigt afgrænse, idet de kan bestå af en lang række ingredienser, hvis sammensætning er afgørende for, om varen må anses for at udgøre en chokolade- og sukkervare herunder massens indhold af chokolade og sukker. Ved vurderingen af, om en masse anses for afgiftspligtig, indgår, om varen efter sin beskaffenhed, anvendelse og ernæringsindhold må betragtes som en chokolade- og sukkervare."
Praksis
SKM2024.421.BR
Sagen angik, om to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 (/5) som "sukkervarer af enhver art".
Retten udtalte, at det er produkternes udformning og objektive kendetegn på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden, der danner grundlaget for vurderingen af, om produkterne er omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftsloven.
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
SKM2015.654.ØLR:
Østre Landsret formulerede specifikke kriterier til forståelsen af bestemmelsen om afgift af chokoladevarer.
Landsretten fandt, at begrebet “chokoladevarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven, i forarbejderne til denne lov eller i de tidligere love om afgift på chokoladevarer. Landsretten fandt videre, at anvendelsen af ordene “chokolade og chokoladevarer … af enhver art" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, viser, at lovgivningsmagten har tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere er understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10 (i dag nr. 9).
I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse af “chokoladevarer" fandt Landsretten, at bestemmelsen omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet, og at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a.:
· den relative mængde af chokolade i varen,
· hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om
· varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Østre Landsret udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
SKM2021.600.LSR:
Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar fra Skatterådet om, at en chokolade/sukkerbar var en sukkervare, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, om sukkervarer, fordi sukker var karaktergivende for varen, henset til indholdet af tilsat sukker på 34% af varen, den søde smag samt, at varen fremtrådte som en traditionel slikvare.
Bemærk, Landsskatterettens afgørelse er indbragt for domstolene.
SKM2022.27.LSR:
Landsskatteretten stadfæstede SKAT’s afgørelse, hvorefter en række flydende glasurprodukter på tube (til kageovertræk og dekoration) er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten anførte, at begrebet "sukkervarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven eller i lovens forarbejder. Anvendelsen af ordene "…i øvrigt sukkervarer af enhver art" i § 1, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med de varer, der i øvrigt specifikt var nævnt i bestemmelsen, viste imidlertid, at bestemmelsen var tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere var understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10. Retten fandt i overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse, at "sukkervarer" i § 1, stk. 1, nr. 4, omfattede varer, hvis objektive karakteristika medførte, at sukkeret var karaktergivende for produktet.
Henset til produkternes høje indhold af sukkerarter, søde smag, og konsistens, samt at produkterne, udover sukkerarter, bestod af en række øvrige ingredienser, der samlet set havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, fandt retten, at de fem omhandlede varer var sukkervarer, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Bemærk, Landsskatterettens afgørelse er indbragt for domstolene.
SKM2023.239.LSR:
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter 11 forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier, er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Retten fandt, at det afgørende for vurderingen af, om de omhandlede produkter er omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, i nærværende sag var, om produkterne kunne anses som sukkervarer. Retten bemærkede i den henseende, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde.
Retten fandt, at der ved vurderingen af, om de omhandlede produkter kunne anses som sådanne sukkervarer, skulle lægges vægt på, om sukkeret var karaktergivende for produkterne. For den vurdering fandt retten, at der bl.a. skulle tages hensyn til den relative mængde af sukker i varerne, hvor fremtrædende sukkersmagen var, og om produkterne visuelt fremtrådte som værende af sukker, jf. SKM2022.27.LSR.
Henset til varernes indhold af sukker, varernes smag samt varernes udseende fandt Landsskatteretten, at varerne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Klagerens henvisning til varernes pris, varernes benævnelse som kosttilskud samt varernes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
Spørgsmål 2
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 26 af 13. januar 2025 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (Chokoladeafgiftsloven)
Kap. 3. Dækningsafgiften
§ 22
Stk. 1. Af varer under toldtariffens pos. 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, svares ved indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 10 a tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Ved modtagelse af varer fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet. Bestemmelserne i lovens § 10 a finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af vægten af de afgiftspligtige bestanddele:
1. | Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 g | 25 kr. og 97 øre pr. kg |
2. | Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g sukker pr. 100 g | 22 kr. og 8 øre pr. kg |
Spørgsmål 3-5
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 1053 af 20. september 2024 Skatteforvaltningsloven
§ 21
Enhver kan hos told- og skatteforvaltningen få et bindende svar på spørgsmål om den skattemæssige virkning for spørgeren af en disposition, når told- og skatteforvaltningen i øvrigt har kompetence til at afgøre spørgsmålet, jf. dog stk. 3. Det kan være om en disposition, som spørgeren har foretaget eller påtænker at foretage.
Forarbejder
Lovforslag nr. 110 af 24. februar 2024
I bemærkningerne til § 21 fremgår bl.a., at:
" Efter stk. 1 kan der indhentes bindende svar fra told- og skatteforvaltningen om de skattemæssige virkninger for spørgeren af en foretagen eller påtænkt disposition. [...].
Bindende svar gives kun om de skattemæssige virkninger af en disposition. Det vil sige handlinger, der har en skattemæssig konsekvens, hvad enten den fører til skattepligt eller til skattefritagelse.
På moms- og afgiftsområdet forstås ved en sådan disposition leverancer af varer og ydelser mod vederlag, erhvervelse af varer og ydelser mod vederlag, ud- og indførsel af varer og ydelser, udvinding eller fremstilling af afgiftspligtige varer, oplagring af afgiftspligtige varer, samt andre aktiviteter, der har afgiftsmæssige konsekvenser.
Alle afgifts- eller betalingspligtige kan få et bindende svar. Det gælder såvel de, der er afgifts- eller betalingspligtige her til landet, som de, der vil blive afgifts- eller betalingspligtige her til landet. Alle godtgørelsesberettigede vil desuden kunne få et bindende svar.
[...]"