Dato for udgivelse
21 Feb 2025 12:37
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
04 Feb 2025 13:41
SKM-nummer
SKM2025.83.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1725419
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Kapitalindkomst og fradrag i kapitalindkomsten
Emneord
Afslag på ansøgning om tilladelse, udbytteskat, ej almennyttige formål
Resumé

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til et holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af kapitalandele i et datterselskab til en eksisterende fond, som var ved at få ændret formålsbestemmelsen, uden at ansøgeren blev udbyttebeskattet. Skatterådet fandt, at anmodningen ikke kunne imødekommes, da det ikke fremgik af fondens kommende vedtægt, at donationer til fx forskning, uddannelse, kunst, musik og sport skulle være donationer, som kunne anses for almennyttige.

Det var således Skatterådets opfattelse, at fondens formål ikke var formuleret tilstrækkeligt entydigt til, at formålene entydigt kunne anses for støtte til almenvelgørende eller almennyttige formål.

Hjemmel

Ligningsloven

Reference(r)

Ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2 C.B.3.1

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2 C.D.9.3.1

Tilladelsessag

Offentliggøres i redigeret form

Som advokat for H1 ApS og A som er ejer af anparterne i H1 ApS, skal vi hermed anmode Skatterådet om tilladelse til, at H1 ApS vederlagsfrit kan overdrage samtlige sine aktier i H2 A/S til B og A’s Almennyttige Fond (under navneændring til (…)) ("Fonden"), uden, at gaveoverdragelsen medfører, at A udbyttebeskattes som følge af overdragelsen.

Ansøgning om Skatterådets tilladelse søges i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Afgørelse

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der ikke gives tilladelse til det ansøgte.

Beskrivelse af de faktiske forhold

A ejer 100% af anpartskapitalen i H1 ApS. H1 ApS ejer 5,30 % af den samlede aktiekapital i H2.

H2 A/S ejer H3 A/S og flere andre selskaber. Der er tale om en familieejet virksomhed, som blev påbegyndt af A’s far, F. Koncernen ejes i dag, udover af A, af selskaber tilhørende A’s niecer.

H1 ApS påtænker at overdrage samtlige 5,3 % af selskabets aktier i H2 A/S til Fonden ved en vederlagsfri gaveoverdragelse. Det er afgørende for beslutningen om overdragelsen, at Skatterådets tilladelse efter ligningslovens 16 A, stk. 4, nr. 4, opnås således, at der ikke ved overdragelsen realiseres udbyttebeskatning for A som ultimativ ejer og hovedaktionær.

A og hans ægtefælle, B, har stiftet Fonden. A sidder i dag i bestyrelsen for Fonden som bestyrelsesformand.

Fondsbestyrelsen har ansøgt Civilstyrelsens om en række ændringer til fundatsen, herunder ændringen af Fondens navn.

Udkast til fundats for (…) og A’s Almennyttige Fond modtaget den 12. december 2024:

1. Fondens navn og hjemsted

1.1 Fondens navn er (…) og A’s Almennyttige Fond.

1.2 Fondens hjemsted er (xx) Kommune.

2. Fondens formål

2.1 Fondens formål er at yde støtte til børn, syge og ældre, herunder institutioner, der tager sig af disse persongrupper. Sådan støtte forudsætter økonomisk trang hos modtageren. Endvidere ydes støtte til forskning og uddannelse, samt til kunst, musik og sport. Endelig kan ydes støtte med henblik på forbedring af dyrevelfærd. Støtte kan gives til formål i såvel Danmark som i udlandet.

2.2 Fonden må ikke give støtte til politiske og religiøse formål.

2.3 Bestyrelsen afgør i hvert enkelt tilfælde, hvorledes støtten skal gives.

Fondens kapitalforhold

3.1 Fondens grundkapital udgør ved stiftelsen nom. 20.000 kr. aktier i H4 A/S svarende til en egenkapital på 2.841.000 mio. kr., idet stifterne B & A har doneret disse aktier til fonden.

3.2 Fonden er indsat som arving efter længstlevende i B og A’s fælles testamente, og denne arv tillægges til sin tid fondens grundkapital.

3.3 Fondens grundkapital må ikke anvendes til uddeling. Bestyrelsen er berettiget til at realisere aktierne i H4 A/S, hvorefter det således indvundne beløb må investeres i overensstemmelse med § 4.

3.4 Fondens øvrige kapital benævnes rådighedskapital (disponibel kapital).

4. Fondens investeringer og indtægter

4.1 Fondens indtægter består af afkast af fondens kapital.

4.2 Fonden kan efter bestyrelsens bestemmelse investere i fast ejendom, i aktier og anparter i erhvervsdrivende selskaber, i obligationer og pantebreve, ved udlån eller på anden måde, som bestyrelsen finder forsvarlig og formålstjenlig.

4.3 Midler, som ikke er investeret, skal indsættes på konto til højest mulige rente.

4.4 Bestyrelsen er berettiget til efter sit frie skøn at realisere et eller flere af fondens aktiver og anbringe provenuet på anden måde i overensstemmelse med bestemmelserne i § 4.

4.5 Det påhviler i øvrigt bestyrelsen at drage omsorg for, at fondens kapital sikres og anbringes under hensyntagen til værdiernes bevarelse. Fonden kan tage sædvanlige forretningsmæssige risici, herunder kan fonden optage lån med pant i fast ejendom. Fonden må ikke påtage sig kautionsforpligtelser.

5. Bestyrelse

5.1 Fonden skal ledes af en bestyrelse på 3-5 personer. Det enkelte medlem af bestyrelsen skal stedse opfylde fondslovgivningens til enhver tid gældende betingelser.

5.2 Fondens bestyrelse består d.d. af:

a. A, (adresse udeladt)  

b. C (adresse udeladt)  

c. D (adresse udeladt)  

d. E. (adresse udeladt)

5.3 Det under a. nævnte bestyrelsesmedlem har ret til at blive i bestyrelsen så længe, han selv ønsker det. Ønsker han at udtræde har han ret til at udpege sin efterfølger.

5.4 De to familier, D og C har hvert et familiemedlem i bestyrelsen for fonden. Når disse skal finde sine afløsere, skal de så vidt det er muligt udpege en fra sin egen familie. Den foreslåede person skal kunne godkendes af de øvrige medlemmer. Den til enhver tid udpegede statsautoriseret revisor skal ved uenighed være forligsmand.

5.5 I øvrigt supplerer bestyrelsen sig selv.

5.6 Bestyrelsen tager én gang årligt stilling til om bestyrelsens sammensætning er hensigtsmæssig og om hvert enkelt bestyrelsesmedlem må anses for at leve op til de intentioner, som ligger bag fondens virke.

5.7 Et bestyrelsesmedlem fratræder, når denne er fyldt 70 år, medmindre et flertal af de øvrige bestyrelsesmedlemmer beslutter, at bestyrelsesmedlemmet kan fortsætte. Sådan beslutning træffes i givet fald for 1 år ad gangen. Denne bestemmelse gælder ikke for det under 5.2, a. nævnte bestyrelsesmedlem.

5.8 Hvis bestyrelsen kun består af 3 medlemmer, skal der til stadighed være udpeget en suppleant, der kan indtræde i bestyrelsen ved vakance.

5.9 Stifterne eller personer i nær familie med stifterne, jf. fondslovens § 16, kan kun med fondsmyndighedens tilladelse udgøre bestyrelsens flertal.

5.10 Bestyrelsen konstituerer sig selv med valg af formand.

5.11 Til vedtagelser i bestyrelsen kræves simpel majoritet, hvor andet ikke er foreskrevet i loven eller fundatsen. Formandens stemme skal i tilfælde af stemmelighed ikke være afgørende. Det er en betingelse, at alle bestyrelsens medlemmer er til stede. Er alle bestyrelsens medlemmer ikke til stede udskydes beslutningen til det følgende bestyrelsesmøde, hvor beslutning kan træffes, såfremt den tiltrædes af mindst 3 af de bestyrelsesmedlemmer, der har været til stede også under det første bestyrelsesmøde.

5.12 Fonden tegnes af formanden for bestyrelsen og et bestyrelsesmedlem i forening eller af tre bestyrelsesmedlemmer i forening.

5.13 Bestyrelsen modtager vederlag for sit arbejde, idet bemærkes at hvervet som bestyrelsesmedlem skal være præget af en idealistisk holdning. Vederlaget må ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang.

6. Regnskabsår

6.1 Fondens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Første regnskabsår løber fra stiftelsen til den 31. december.

6.2 Ved hvert regnskabsårs afslutning udfærdiges et fuldstændigt regnskab over alle fondens indtægter og udgifter med status over fondens aktiver og passiver.

6.3 Regnskabet revideres af en statsaut. eller registreret revisor, der vælges af bestyrelsen.

7. Stifternes rettigheder

7.1 Der er ikke tillagt stifterne eller andre særlige rettigheder eller fordele.

7.2 Ingen del af fondens midler kan nogensinde tilbagebetales til stifterne eller andre bidragydere.

8. Ændring af fundatsen og opløsning af fonden

8.1 En enig bestyrelse kan med fondsmyndighedens godkendelse vedtage ændringer i bestemmelserne i denne fundats.

8.2 Stifterne ønsker, at fonden skal opløses og den resterende del af formuen udbetales i overensstemmelse med formålet 20 år efter den sidste af os er afgået ved døden.

Ansøgers opfattelse og begrundelse

Hjemmelsgrundlag for tilladelsen

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6 skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal denne dog ikke udbyttebeskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse til gaveoverdragelsen fra Skatterådet. Det er en betingelse for at opnå tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål, således at overdragelsen alene er i aktionærernes ideelle interesse.

Det fremgår desuden af forarbejderne til LFF 2020-10.07 nr. 29, som indførte de nævnte bestemmelser, at Skatterådets tidligere praksis og hensyn ved lignende

gaveoverdragelser skal indgå i vurderingen.

Skatterådet har fornyeligt givet tilladelse til denne type gaveoverdragelser i følgende to afgørelser: SKM2023.418.SR og SKM2022.77.SR, som vi mener, er begrundet i sammenlignelige omstændigheder som nærværende overdragelse.

Gaven ydes i aktionærens ideelle interesse

A har oprettet Fonden sammen med sin hustru. De ønskede med fondsoprettelsen at yde økonomisk støtte til en bredere kreds af trængende personer og institutioner. Baggrunden for dette var (og er), at den formue som ægtefællerne har opsparet over årene, skal gå til almennyttige godgørende formål, da ægtefællerne ikke selv har fået børn.

Ligningslovens § 8 A om gaver af almenvelgørende/almennyttig karakter, karakteriseres som værende almennyttige formål. Fonden yder støtte til en bred kreds af personer ud fra en objektiv vurdering, som ikke på forhånd er bestemt.

Fondens tidligere uddelinger har i ethvert tilfælde opfyldt formålet. Fondens midler bliver således anvendt i almennyttigt øjemed. Fonden har dog, i de seneste år, ikke haft midler til at foretage uddelinger.

Hensigten med overdragelse af aktierne i H3 A/S til Fonden er, at fremtidige udbytteudbetalinger fra H3 dermed vil tilfalde Fonden og vil kunne bruges til uddelinger. Hovedaktionæren opnår ingen personlige fordele ved gaveoverdragelsen.

Ingen særlige rettigheder tillagt stifterne

Ifølge Fundatsens § 7, er der; ikke tillagt stifterne eller andre særlige rettigheder eller fordele.

Ingen del af fondens midler kan nogensinde tilbagebetales til stifterne eller andre bidragydere.

Fondsbestyrelsens sammensætning

G og B er udtrådt af fondsbestyrelsen. I dag udgøres fondsbestyrelsen af;

a. A, (adresse udeladt)  

b. C, (adresse udeladt)  

c. D, (adresse udeladt)  

d. E, (adresse udeladt)

Vi bemærker, at fondsbestyrelsens flertal herved udgøres af medlemmer, som ikke er beslægtet med stifterne.

Ifølge fundatsens § 5.12 må ethvert bestyrelsesmedlem alene modtage honorar der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang.

Afsluttende bemærkninger

Det er vores opfattelse, at Fondens formål alene kan anses for almennyttigt/almenvelgørende og til støtte for en bred, ubestemt, kreds af persongrupper.

Hovedaktionæren har ingen personlig interesse i at begunstige Fonden, og gaveoverdragelsen kan herved ikke ses for ydet af ham personligt. Aktionærens interesse i gaveoverdragelsen er således alene grundet i en ideelle interesse, herunder et ønske om, at tilføre fonden kapital således, at der igen bliver mulighed for fonden at opfylde sit formål og yde støtte til de nævnte trængende persongrupper.

Vi bemærker, at gaveoverdragelsen vil blive vedtaget ved generalforsamlingsbeslutning i H2 i henhold Selskabslovens § 195 forudsat Skatterådets tilladelse opnås.

Den 6. januar 2025 gjorde rådgiver følgende gældende:

Vi har modtaget Skattestyrelsens sagsfremstilling af den 18. december 2024, hvori Skattestyrelsen indstiller, at der ikke gives tilladelse til, at gaveoverdragelsen af kapitalandele fra H1 ApS til fonden og A Almennyttige Fond ("Fonden") kan ske uden, at gavens værdi ved overdragelsen skal medregnes som skattepligtigt udbytte for A personligt som ultimativ ejer af selskabet.

Den negative indstilling begrundes med, at Fonden ikke i tilstrækkelig grad kan karakteriseres som almennyttig og/eller almenvelgørende. Vi er ikke enige i, at Fonden ikke kan kategoriseres som værende en almennyttig/almenvelgørende fond, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Det fremgår af sagsfremstillingen, at det er Skattestyrelsens opfattelse, "at det antageligt har været hensigten med fondens formål, at denne skulle være almenvelgørende/almennyttigt". Dette kan vi tiltræde.

Denne sag vedrører to spørgsmål.

1.      Det principielle spørgsmål om, hvornår en fond kan kategoriseres som værende almennyttig/almenvelgørende.

1.      Hvorvidt Fonden konkret kan karakteriseres som værende almennyttig/almenvelgørende.

Ad.1.: Hvornår kan en fond kategoriseres som almennyttig/almenvelgørende?

Det er et principielt spørgsmål, hvornår en fond opfylder kriterierne for at være almennyttig og/eller almenvelgørende, da det har afgørende betydning i en lang række skattemæssige sammenhænge.

Skattestyrelsen skriver i sin indstilling til Skatterådet, at det er Skattestyrelsens opfattelse;

"… at Fondens formål i denne sag ikke kan anses for i tilstrækkelig grad at tilgodese almennyttige eller almenvelgørende formål. Der er herved henset til følgende:

•         Donationer til institutioner er ikke altid almenvelgørende eller almennyttig

•         Donationer til forskning er ikke altid almennyttigt

•         Donationer til uddannelse er ikke altid almenvelgørende eller almennyttigt.

•         Donationer til kunst, musik og sport er ikke altid almennyttigt.

Formålsbestemmelsen er formuleret således, at det også er muligt at donere til formål, som ikke er almenvelgørende eller almennyttigt."

Skattestyrelsen begrunder således sin indstilling med, at det ikke kan udelukkes, at der kan ske ikke-almenvelgørende eller ikke-almennyttige uddelinger, jf. ordene "ikke altid" og "at det også er muligt at donere til formål, der ikke er almenvelgørende eller almennyttigt".

Skattestyrelsen henviser til, at det følger af forarbejderne til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, jf. LFF 2020-10-07 nr. 29, at det er muligt for en almennyttig/almenvelgørende fond at have andre aktiviteter foruden det almennyttig/og eller almenvelgørende formål, dog kun erhvervsmæssige aktiviteter eller meget begrænsede aktiviteter. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at;

"Det er således ikke efter forarbejderne muligt, at en fond kan uddele til aktiviteter, der ikke i øvrigt er almenvelgørende eller almennyttige, når der ikke er tale om erhvervsmæssige aktiviteter eller meget begrænsede aktiviteter, såsom vedligeholdelse af et gravsted i en tidsbegrænset periode."

Det er imidlertid ikke ovenstående der fremgår af forarbejderne, idet ordlyden af forarbejderne er som følger:

"Fondene skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, jf. f.eks. SKM2010.467.SR, hvor Skatterådet ud fra det i vedtægterne beskrevne formål vurderede, at fondens formål hovedsagelig var af almennyttig/almenvelgørende karakter. Der må derfor heller ikke være tale om en fond, der tilgodeser en bestemt familie. Fonden kan godt have erhvervsmæssige aktiviteter og kan også have en mindre og tidsbegrænset forpligtelse til at vedligeholde overdragerens gravsted."

Det vi kan læse ud af forarbejderne, er altså, at formålet hovedsageligt skal være almennyttigt eller almenvelgørende, at der ikke må tilgodeses en bestemt familie, at fonden kan have erhvervsmæssige aktiviteter, og at mindre forpligtigelser ift. et gravsted kan accepteres.

Forarbejderne præciserer herved, at en almennyttig og/eller almenvelgørende fond hovedsageligt skal have et almennyttig/almenvelgørende formål, Det kan altså ikke udledes af forarbejderne, at en fond skal være vedtægtsmæssigt udelukket fra at foretage uddelinger til aktiviteter, der ikke er almenvelgørende eller almennyttige. Tværtimod fremgår det, at almennyttige/almenvelgørende fonde kan have sådanne andre aktiviteter, når fondens formål hovedsageligt er almennyttigt og/eller almenvelgørende.

Det fremgår også af forarbejderne, at der ikke er tiltænkt en ændring af praksis ved indsættelsen af ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Spørgsmålet om, hvornår en fond kan kategoriseres som værende almennyttig/almenvelgørende er et principielt spørgsmål, som der er taget stilling til i en lang række sager. Vi henviser derfor til følgende praksis, hvor fondene/foreningerne i alle tilfælde er blevet kvalificeret som værende almennyttige/almenvelgørende.

SKM2022.77.SR:

Fondens formål var som følger:

"2.2 Fondens formål er for så vidt angår uddelinger:

2.2.1 At yde økonomisk bistand til kræftramte personer og deres familier

bosiddende i A-kommune og B-kommune

2.2.2 At yde økonomisk bistand til julearrangementer afholdt i A-kommune eller B-

kommune af offentlige eller private foretagender målrettet mod hjemløse og

ensomme personer

2.2.3 At yde støtte til gennemførelse af kulturelle arrangementer afholdt i A-

kommune eller B-kommune."

SKM2023.194.SR

Fondens formål var som følger:

"2 Fondens formål

2.1 Fonden har følgende sideordnede formål

at yde støtte til lokale projekter og initiativer, for eksempel foreninger, institutioner eller plejehjem, der kan være med til at udvikle [Y Kommune]

at yde støtte til projekter inden for kultur og sport - eller øvrige aktivitetsskabende projekter i [Y Kommune]

at yde rejselegater til personer med tilknytning til [Y Kommune], som ønsker at uddanne sig i udlandet

at yde støtte til ældreområdet i [Y Kommune], herunder skabe mulighed for aktiviteter for [Y Kommunes] pensionister samt generelt at skabe forbedrin-

ger for beboere fra [Y Kommune], der bor på plejehjem, friplejehjem eller private plejehjem samt i øvrigt at yde støtte til projekter/personer, der er foreneligt med ovenstående."

Af Skattestyrelsens sagsfremstilling ved sagens behandling ved Skatterådet fremgår, at;

"… den påtænkte fond må anses for almennyttig, idet det fremgår af fondens vedtægter, pkt. 2.1, at fonden skal yde støtte til lokale projekter og initiativer, for eksempel foreninger, institutioner eller plejehjem, der kan være med til at udvikle Y Kommune, yde støtte til projekter inden for kultur og sport - eller øvrige aktivitetsskabende projekter i Y Kommune, yde rejselegater til personer med tilknytning til Y Kommune, som ønsker at uddanne sig i udlandet, yde støtte til ældreområdet i Y Kommune, herunder skabe mulighed for aktiviteter for Y Kommunes pensionister samt generelt at skabe forbedringer for beboere fra Y Kommune, der bor på plejehjem, friplejehjem eller private plejehjem samt i øvrigt at yde støtte til projekter/personer, der er foreneligt med ovenstående."

SKM2010.329.SR

Formålene for hhv. fonden (a) og foreningen (c) i sagen var som følger:

"a. Fonden Den Selvejende Institution

Af vedtægterne for Fonden Den Selvejende Institution Hallen fremgår at institutionens formål er at drive en bygning, der indeholder fritids- og forsamlingslokaler, fortrinsvis beregnet til benyttelse af Kommunens beboere og disses foreninger, idet dog tilbørlig hensyn skal tages til kredse udenfor kommunen, der støtter institutionen, samt til stævner, turneringer og lignende.

Bygningen skal fortrinsvis være til disposition for sportsklubber, gymnastikforeninger og skoler for udøvelse af sport og idræt, men bygningen skal også kunne benyttes af ungdomsforeninger og andre foreninger med fortrinsvis kulturelle formål, samt til arrangementer af udstillinger, møder, stævner, teater, koncerter og lignende. Anden virksomhed med tilsvarende sigte kan optages efter beslutning af generalforsamlingen efter bestyrelsens indstilling.

Alle beboere i sognet (inkl. nabosognet) eller medlemmer af en brugende forening, har adgang til og stemmeret på institutionens generalforsamling. Min, alder 15 år. En forening opfattes som brugende, hvis den har en kontrakt med hallen for en sæson.

Opløses institution tilfalder formuen kommunen."

Og

"c. Pensionistforeningen

I henhold til vedtægterne er formålet at samle pensionister og efterlønsmodtager om aktiviteter af oplysende, kulturel og social art.

Som medlemmer kan optages alle, der er på efterløn eller modtager stats- eller socialpension, samt øvrige, der støtter foreningens formål.

Ved foreningens opløsning skal formuen gives til sociale formål der særligt kommer pensionister og efterlønsmodtager til gode."

Alle de ovenstående fonde og foreninger er karakteriseret af skattemyndighederne som almennyttige/almenvelgørende.

Ingen af de ovenfor citerede formålsbestemmelser er formuleret på en måde, hvor det er vedtægtsmæssigt udelukket, at der kan ske uddelinger til formål, som ikke er almennyttige og/eller almenvelgørende. Det fremgår således ikke af nogen af de nævnte formålsbestemmelser, at uddelinger altid skal være almennyttige og/eller almenvelgørende.

Ovenstående praksis viser derfor, at skattemyndighederne ikke i tidligere sager har stillet krav om, at det skal være vedtægtsmæssigt udelukket for en fond at kunne uddele til formål, som ikke er almenvelgørende eller almennyttige. Som det også fremgår af forarbejderne, er det afgørende, om en fonds formål hovedsageligt er almennyttigt og/eller almenvelgørende. Ved vurderingen heraf ses der på formuleringen af formålsbestemmelsen, da den er udtryk for, hvad der var stifternes hensigt ved stiftelsen af fonden.

Såfremt Fonden ikke kvalificeres som værende almennyttig og/eller almenvelgørende fordi det ikke kan udelukkes, at der kan ske uddelinger til ikke-almennyttige/ikke-almenvelgørende formål, er der tale om en væsentlig praksis ændring.

Ad. 2.: Kan Fonden konkret karakteriseres som almennyttig/almenvelgørende?

Fondens navn er: (…) og A’s Almennyttige Fond

Fondens formål er følgende:

"Fondens formål er at yde støtte børn, syge og ældre, herunder institutioner, der tager sig af disse persongrupper. Sådan støtte forudsætter økonomisk trang hos modtageren. Endvidere ydes støtte til forskning og uddannelse, samt til kunst, musik og sport. Endelig kan ydes støtte med henblik på forbedring af dyrevelfærd. Støtte kan gives til formål i såvel Danmark som i udlandet."

Som det ses, har stifterne valgt, i forbindelse med etablering af fonden, i navnet at indføje ordet "Almennyttige". Der kan derfor ikke være nogen tvivl om, hvad der har været stifternes hensigt, nemlig at etablere en almennyttig fond.

Fondens formål er formuleret bredt, men alle dele af formålsbestemmelsen opfylder kriterierne for at være almennyttige eller almenvelgørende. Af indstillingen kan vi se, at Skattestyrelsen heller ikke har været i tvivl om, at hensigten har været at etablere en almennyttig/almenvelgørende fond.

Spørgsmålet er således alene, om formålsbestemmelsen levner plads til, at der kan ske uddelinger, der ikke er almennyttige/almenvelgørende, og hvis det er tilfældet, om det har den konsekvens, at fonden ikke af den årsag er almennyttig/almenvelgørende. Dette er efter vores opfattelse en teoretisk diskussion, fordi stifterne allerede ved navngivningen af fonden har bestemt, at uddelinger skal være almennyttige.

Der er derfor ikke levnet fondsbestyrelsen mulig for at foretage uddelinger til ikke-almennyttige/ikke-almenvelgørende formål.

Fonden er således en almennyttig/almenvelgørende fond i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, idet fondens formål klart opfylder betingelserne for at være almennyttig/almenvelgørende.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgeren personligt, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, hvis H1 ApS vederlagsfrit gaveoverdrager samtlige sine aktier i H2 A/S til B og A’s Almennyttige Fond under navneændring til fonden og A’s Almennyttige Fond af 2004. 

Ansøgeren ejer 100% af anpartskapitalen i H1 ApS. H1 ApS ejer 5,30 % af den samlede aktiekapital i H2.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 6, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.

For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.

Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.

Det fremgår af Den juridiske vejledning 2024-2, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:

"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. […] For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. […] Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almen velgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.

SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.

Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.

Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.

I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.

I SKM2023.418.SR, som rådgiver henviser til, bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage kapitalandele til en fond, uden at dette ville udløse beskatning af Spørger. Der var tale om indskud af kapitalandele til en fond, der havde til formål at være en almenvelgørende fond. Fondens formål var følgende:

"3.1 Fondens almenvelgørende formål er:

3.1.1 at virke til fremme og yde støtte til videnskabelige, kulturelle, miljømæssige og sociale formål til personer, foreninger samt andre juridiske personer, der har bopæl (personer) eller hjemsted (juridiske personer) på […].

3.1.2 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til fysiske personer, der er i økonomisk trang eller til personer til brug for uddannelse, studierejser og studieophold. Lån ydes kun, hvor det skønnes at være af særlig betydning for den pågældende.

3.1.3 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til samfundsgavnlige formål, herunder bl.a. til støtte af erhvervslivet, der kan kvalificeres som almenvelgørende og/eller almennyttige formål.

3.2 Fondens bestyrelse træffer beslutning om i hvilket omfang hvert af de ovenfor anførte formål skal tilgodeses, herunder om og i hvilket omfang, der skal ydes lån.

3.3 Med henblik på opfyldelse af formålsbestemmelsen kan Fonden eje kapitalselskaber helt eller delvist, i hvilke selskaber Fonden skal sikre og udbygge det økonomiske grundlag. Fonden kan i den forbindelse opkøbe og/eller etablere andre selskaber indenfor tilsvarende virksomhedsaktiviteter med de af fonden ejede selskaber.

[…]"

I SKM2022.77.SR, som rådgiver også henviser til, bekræftede Skatterådet, at Ansøgeren ikke skulle udbyttebeskattes, hvis S Holding ApS overdrog alle aktierne i N Holding A/S til den nystiftede fond "Fonden", jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Af vedtægten for den påtænkte fond "Fonden" fremgår bl.a. følgende:

2. Formål

2.1 Fondens formål er for så vidt angår anbringelse af Fondens formue:

2.1.1 At eje kapitalandele i N Holding A/S og dermed besidde og udøve den bestemmende indflydelse i selskaberne Y A/S og / eller X ApS, herefter tilsammen benævnt "Datterselskaberne".

2.1.2 At sikre fremgang, udvikling af og drift i Y A/S samt til stadighed at sikre dette selskabs og X ApS’s finansielle grundlag.

2.2 Fondens formål er for så vidt angår uddelinger:

2.2.1 At yde økonomisk bistand til kræftramte personer og deres familier bosiddende i A-kommune og B-kommune

2.2.2 At yde økonomisk bistand til julearrangementer afholdt i A-kommune eller B-kommune af offentlige eller private foretagender målrettet mod hjemløse og ensomme personer

2.2.3 At yde støtte til gennemførelse af kulturelle arrangementer afholdt i A-kommune eller B-kommune.

Vurdering af nærværende sag

Ved vurderingen lægges det udkast til fondsvedtægt, som Skattestyrelsen har modtaget den 12. december 2024, til grund. 

Fondens formål

Det fremgår af § 2, at Fondens formål skal være følgende:

2. Fondens formål

"2.1 Fondens formål er at yde støtte til børn, syge og ældre, herunder institutioner, der tager sig af disse persongrupper. Sådan støtte forudsætter økonomisk trang hos modtageren. Endvidere ydes støtte til forskning og uddannelse, samt til kunst, musik og sport. Endelig kan ydes støtte med henblik på forbedring af dyrevelfærd. Støtte kan gives til formål i såvel Danmark som i udlandet.

2.2 Fonden må ikke give støtte til politiske og religiøse formål.

2.3 Bestyrelsen afgør i hvert enkelt tilfælde, hvorledes støtten skal gives."

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Fondens formål i denne sag ikke kan anses for i tilstrækkelig grad at tilgodese almennyttige eller almenvelgørende formål. Der er herved henset til følgende:

·         Donationer til institutioner er ikke altid almenvelgørende eller almennyttig

·         Donationer til forskning er ikke altid almennyttigt

·         Donationer til uddannelse er ikke altid almenvelgørende eller almennyttigt.

·         Donationer til kunst, musik og sport er ikke altid almennyttigt. 

Formålsbestemmelsen er formuleret således, at det også er muligt at donere til formål, som ikke er almenvelgørende eller almennyttigt. Forarbejderne til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, nævner som eksempel på formål, som en fond godt kan have ved siden af det almennyttige eller almenvelgørende formål, at fonden kan have erhvervsmæssige aktiviteter og en mindre og tidsbegrænset forpligtelsen til at vedligeholde aktionærens gravsted. Det er således ikke efter forarbejderne muligt, at en fond kan uddele til aktiviteter, der ikke i øvrigt er almenvelgørende eller almennyttige, når der ikke er tale om erhvervsmæssige aktiviteter eller meget begrænsede aktiviteter, såsom vedligeholdelse af et gravsted i en tidsbegrænset periode. 

I SKM2024.244.SR fandt Skatterådet på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse. Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål. Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang. Hvis midler fx gives til en virksomhed, som selv skal anvende forskningen i sin drift, så er der ikke tale om en almennyttig uddeling.

I nærværende sag fremgår det ikke af vedtægten, at det skal være donationer til fx forskning, uddannelse, kunst, musik og sport, som kan anses for almennyttig, som uddelinger skal ske til.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at fondens formål, som det antageligt har været hensigten skulle være almenvelgørende eller almennyttige, ikke er formuleret tilstrækkeligt entydigt til, at formålene entydigt kan anses for støtte til almenvelgørende eller almennyttige formål.

Uafhængig bestyrelse

Det fremgår af udkastet til ny fundats pkt. 5.2, at Ansøgeren A er medlem af bestyrelsen.

Det er oplyst, at fondsbestyrelsens flertal udgøres af medlemmer, som ikke er beslægtet med stifterne.

Midler til Fondens stifter

Af pkt. 7.1 i det ændret udkast til fundats fremgår, at der er ikke tillagt stifterne eller andre særlige rettigheder eller fordele

Det er B og A, som i sin tid stiftede Fonden

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til rådgivers høringssvar:

Skattestyrelsen læser forarbejderne således, at det er en betingelse for at opnå tilladelse, at den fond, som aktierne m.v. overdrages til, ud over at anvende midler til erhvervsmæssige aktiviteter og uddelinger til almenvelgørende og almennyttige formål, i meget begrænset omfang må anvende midler til ikke almenvelgørende eller almennyttige formål. I forarbejderne er nævnt, at der kan opnås tilladelse, hvis fonden fx uddelinger midler til hovedaktionærens gravsted.

Når det fremgår klart af forarbejderne, at der kan opnås tilladelse, hvis fonden fx uddelere til hovedaktionærens gravsted, kan efter Skattestyrelsens opfattelse kun læses på den måde, at der kun kan opnås tilladelse, hvis fonden i meget begrænset omfang kan donere til andre formål end erhvervsmæssige eller almenvelgørende eller almennyttige formål.

Det betyder efter Skattestyrelsens opfattelse, at hvis fondens formål åbner mulighed for at der generelt doneres til formål, som ikke kan anses for almengørende eller almennyttige, så kan der ikke opnås tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. 

Skattestyrelsen har følgende bemærkninger til de af rådgiver i høringssvaret nævnte afgørelser:

I SKM2022.77.SR, som Skattestyrelsen også har kommenteret på ovenfor, var den påtænkte fonds formål følgende:

"2.1 Fondens formål er for så vidt angår anbringelse af Fondens formue:

2.1.1 At eje kapitalandele i N Holding A/S og dermed besidde og udøve den bestemmende indflydelse i selskaberne Y A/S og / eller X ApS, herefter tilsammen benævnt "Datterselskaberne".

2.1.2 At sikre fremgang, udvikling af og drift i Y A/S samt til stadighed at sikre dette selskabs og X ApS’s finansielle grundlag.

2.2 Fondens formål er for så vidt angår uddelinger:

2.2.1 At yde økonomisk bistand til kræftramte personer og deres familier bosiddende i A-kommune og B-kommune

2.2.2 At yde økonomisk bistand til julearrangementer afholdt i A-kommune eller B-kommune af offentlige eller private foretagender målrettet mod hjemløse og ensomme personer

2.2.3 At yde støtte til gennemførelse af kulturelle arrangementer afholdt i A-kommune eller B-kommune."

Ansøgeren i SKM2022.77.SR havde også anmodet om bindende svar om samme påtænkte fond. Det bindende svar er offentliggjort som SKM2022.78.SR.

I SKM2022,78,SR blev der i spørgsmål 1 spurgt, om fonden kunne anses for udelukkende at have almennyttigt/almenvelgørende formål.

Af Skattestyrelsens begrundelse, som blev tiltrådt af Skatterådet fremgik bl.a. følgende:

"Som Skattestyrelsen forstår pkt. 2.2.1 i den påtænkte fonds formål, er det tanken at yde økonomisk støtte til kræftramte personer og deres familier ved at uddele penge direkte til disse personer. Der er altså ikke, som for så vidt angår fx pkt. 2.2.2., tale om at pengene ydes til at afholde arrangementer for de kræftramte personer og deres familier.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at alle tre formål kan anses for almenvelgørende eller almennyttige, idet det forudsættes, at de kræftramte personer og familier, der eventuelt uddeles til, er økonomisk dårlig stillet.

Spørgsmålet kan derfor efter Skattestyrelsens opfattelse besvares bekræftende."

Det var således forudsat i det bindende svar, at den påtænkte fond i SKM2022.77.SR, uddelte til kræftramte personer og familier, der var økonomisk dårlig stillet.

I nærværende sag er der ikke tale om en påtænkt fond, men en eksisterende fond, som efter vedtægten kan uddele til bl.a. forskning, uddannelse, kunst, musik og sport.

Efter Skattestyrelsen opfattelse er de to sager således ikke sammenlignelige.

I SKM2023.194.SR var fondens formål følgende:

"2 Fondens formål

2.1 Fonden har følgende sideordnede formål

  • at yde støtte til lokale projekter og initiativer, for eksempel foreninger, institutioner eller plejehjem, der kan være med til at udvikle [Y Kommune]
  • at yde støtte til projekter inden for kultur og sport - eller øvrige aktivitetsskabende projekter i [Y Kommune]
  • at yde rejselegater til personer med tilknytning til [Y Kommune], som ønsker at uddanne sig i udlandet
  • at yde støtte til ældreområdet i [Y Kommune], herunder skabe mulighed for aktiviteter for [Y Kommunes] pensionister samt generelt at skabe forbedringer for beboere fra [Y Kommune], der bor på plejehjem, friplejehjem eller private plejehjem samt i øvrigt at yde støtte til projekter/personer, der er foreneligt med ovenstående.

Efter Skattestyrelsens opfattelse kunne fonden i SKM2023.194.SR fx alene yde støtte til sport inden for Y-kommune. I nærværende sag kan der ydes støtte til sport generelt. Det betyder, at fonden bl.a. vil kunne donere gaver til fx professionelle klubber.

Efter Skattestyrelsens opfattelse kan fonden i nærværende sag således donere til fx sport, som hverken kan anses for almenvelgørende eller almennyttigt.  

I SKM2010.329.SR ønskedes i spørgsmål 1 bekræftet, at Foreningen kunne fradrage udlodningen af formuen ved foreningens opløsning, hvis midlerne blev fordelt mellem foreninger i lokalområdet f.eks.:

  • Den selvejende institution Hallen.
  • Borgerforeningen
  • Pensionistforeningen.

Af SKATs begrundelse, som blev tiltrådt af Skatterådet, fremgik bl.a. følgende:

"SKAT finder at Foreningen er skattepligtig iht. Selskabsskattelovens § 1 stk. 1, nr. 6. Foreningen kan dermed jfr. selskabsskattelovens § 3 stk. 2 fradrage udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige ved indkomstopgørelsen.

SKAT finder, at udlodning af formuen til de pågældende foreninger i forbindelse med opløsning af foreningen er "fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål" idet udlodningen må anses for at være i overensstemmelse med foreningens vedtægter og formål.

[…]

Foreningens udlodninger til de pågældende foreninger vil således være fradragsberettigede iht. selskabsskatteloven § 3 stk. 2.  […]."

Det er rigtigt, som rådgiver gør gældende, at i SKM2010.329.SR blev både uddelinger til Den selvejende institution Hallen og Pensionistforeningen anset for at være uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål.

Efter Skattestyrelsens opfattelse kan fonden i nærværende sag fx donere til sport, som hverken kan anses for almenvelgørende eller almennyttigt, da der kan uddeles til sport uden begrænsninger.  

Efter Skattestyrelsens opfattelse er der ikke tale om en praksisændring i forhold til tilladelser i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, når det er en forudsætning for tilladelse, at det kun i meget begrænset omfang er muligt at uddele til formål, som ikke er almenvelgørende eller almennyttige, da det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at der fx kan uddeles til hovedaktionærens gravsted.

Skattestyrelsen bemærker, at det at det af fondens navn "fonden og A’s Almennyttige Fond", fremgår, at fonden er almennyttig, ikke gør, at fonden kan anses for at have et almennyttig formål.

I SKM2010.556.VLR fremgik det af en antenneforenings vedtægt, at den udelukkende var almennyttig. Foreningen havde i vedtægternes formålsbestemmelse kendetegnet sig selv som almennyttig og en evt. formue skulle i tilfælde af opløsning uddeles til almennyttige formål. Landsretten anførte, at selv om foreningen i vedtægtens formålsbestemmelse havde betegnet sig som almennyttig, blev det lagt til grund, at det egentlige formål med foreningen var at varetage økonomiske interesser for medlemmerne. 

Efter Skattestyrelsens opfattelse kan en fond ikke anses for hovedsageligt almenvelgørende eller almennyttige formål, alene fordi ordet almennyttig fremgår af fondens vedtægt. Det skal efter Skattestyrelsens opfattelse være klart efter fondens vedtægter, at fonden, udover at støtte et eventuelt erhvervsmæssigt formål (fx understøtte driften i underliggende selskaber), hovedsageligt kan uddele til almennyttige og almenvelgørende formål.

Som vedtægten er formuleret i nærværende sag, er det således muligt at uddele alle midlerne til erhvervsmæssig forskning (fx donation til et selskab, som selv skal bruge resultatet af forskningen i sin virksomhed) erhvervsmæssig uddannelse (fx donation til uddannelse af lederne i en virksomhed), erhvervsmæssig musik (fx donation til en professionel musiker) og erhvervsmæssig sport (fx donation til en professionel cykelrytter). 

Det er således fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at fonden i nærværende sag har mulighed for at donere til formål, som hverken er almenvelgørende eller almennyttige, idet den kommende vedtægt åbner mulighed for, at fonden kan donere til fx forskning, uddannelse, musik og sport, som ikke kan anses for almennyttig.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse ikke gives.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.