Dato for udgivelse
10 feb 2025 09:26
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
08 nov 2024 08:50
SKM-nummer
SKM2025.60.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-0008378
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Overemner-emner
Fradrag
Emneord
Kompensation, købsmoms, forening, bespisning, frivillige, ansatte, udlæg
Resumé

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen alene havde imødekommet foreningens ansøgning om kompensation for købsmoms med samlet 10.682.901 kr. for kalenderåret 2022, herunder om foreningen var berettiget til kompensation for købsmoms af udgifter til bespisning af foreningens frivillige og ansatte i forbindelse med X samt berettiget til kompensation af købsmoms af udlæg, hvor fakturaen var udstedt til andre end foreningen. Landsskatteretten bemærkede, at i henhold til § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v. kunne foreningen ansøge om delvis kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med dens momsfri almenvelgørende aktiviteter. Dette måtte forstås således, at udgifterne skulle have en tilknytning til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, og at udgifter af privat karakter ikke var omfattet. Endvidere måtte det påhvile den, der ansøgte om momskompensation, at godtgøre, at betingelserne for kompensation var opfyldt. De afholdte udgifter til bespisning af foreningens ansatte og frivillige ansås ikke for at være afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, henset til udgifternes private karakter. Ud fra sagens oplysninger fandt Landsskatteretten det endvidere ikke i tilstrækkelig grad godtgjort, at de omhandlede udlæg dækkede over udgifter, der var afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter. På denne baggrund fandt Landsskatteretten, at det var med rette, at Skattestyrelsen havde nedsat foreningens kompensation af købsmoms af udgifter på fakturaer, der var udstedt til andre end foreningen. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Bekendtgørelse nr. 111 af 2. februar 2015 om momskompensation til velgørende foreninger m.v. § 1, stk. 1, § 5

Henvisning

-

Klagens skyldes, at Skattestyrelsen alene har imødekommet foreningens ansøgning om kompensation for købsmoms med samlet 10.682.901 kr. for kalenderåret 2022. 

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
H1 (herefter benævnt foreningen) er en velgørende forening for mennesker med [sygdom] og deres pårørende.

Foreningen er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekoden 889910 Foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende formål.

Repræsentanten har fremlagt et uddrag af foreningens vedtægter, hvor foreningens formål er beskrevet således:

"2 Formål
2.01 Det er H1s formål at forbedre livsvilkårene for mennesker med […] sygdomme, herunder
- at forbedre behandlingsmulighederne 
- at støtte og stimulere forskning i sygdommes årsager og følgevirkninger 
- at oplyse om sygdommene 
- at fremme handicappolitiske initiativer, der kan forberede de sociale og økonomiske vilkår for sygdomsgruppen. 
- at arrangere aktiviteter for og yde støtte og service til medlemmerne 

I prioriteringen af dette arbejde lægges der stor vægt på at løse de opgaver, som rejses af medlemmerne."   

Foreningens arbejde er primært finansieret gennem afholdelse af større kulturelle begivenheder, såsom X, der gennemføres med hjælp fra frivillige. Overskuddet fra X og andre begivenheder går ubeskåret til foreningens arbejde.

For kalenderåret 2022 har foreningen søgt om kompensation for udgifter til købsmoms for 13.599.394 kr. med en egenfinansieringsgrad på 95,33 %.

Skattestyrelsen har kontrolleret foreningens ansøgning om momskompensation og i den forbindelse har foreningen fremsendt årsrapport, opgørelse af egenfinansieringsgrad, opgørelse af udgifter til købsmoms, momsafstemning, kontospecifikationer, samt udvalgte bilag.

Udgifterne til købsmoms er fordelt på følgende poster:

-        Administrationsomkostninger mv.: 992.711,64 kr.
-        Forbrug i medlemsaktiviteter 2022: Fortæring, 25% af moms: 1.172.649,6 kr.
-        Konto 800030: 6.960 kr.
-        X udgifter 2022, 25% moms: 11.379.802,88 kr.
-        Handicap politik, politiske initiativer: 28.969,73 kr.
-        Køb statusposter: 18.300 kr.
-        I alt: 13.599.393,85 kr.

Som følge af Skattestyrelsens kontrol har Skattestyrelsen ikke godkendt foreningens udgifter til købsmoms på konto 15600: Intern Catering (incl. løn), 15900: Øvrige omkostninger frivillige og 17400: Øvrige adm. & personale omk.

Det er oplyst over for Skattestyrelsen, at konto 15600 vedrører bespisning af personale på X, herunder frivillige, projektansatte og fastansatte. På konto 15600 ses desuden udgifter til indkøb af maskiner, materiale mv. til den interne catering.

For konto 15900 og konto 17400 er det oplyst, at disse vedrører bespisning og diverse materiel indkøbt til de frivilliges arbejde på X.

I forbindelse med Skattestyrelsens kontrol har Skattestyrelsen gennemgået flere bilag, hvor det er konstateret, at der er fakturaer, som er udstedt til privatpersoner.

Skattestyrelsen har ikke godkendt udgifter til købsmoms af udlæg, der er udstedt til andre end foreningen.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har alene imødekommet foreningens ansøgning om kompensation for købsmoms med samlet 10.682.901 kr. for kalenderåret 2022.

Af Skattestyrelsens begrundelse fremgår blandt andet følgende:

"[…]
Vores bemærkninger og afgørelse

Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger
Skattestyrelsen har den 25. oktober 2023 modtaget bemærkninger til det fremsendte forslag af 5. oktober 2023. Der gøres alene indsigelser mod ændringerne vedr. konto 15600 og 15900 som omhandler bespisning af personale mv., samt ændringer vedr. udlæg hvor faktura er udstedt til privatperson.

Det bekræftes, at foreningen er enige i de øvrige ændringer, hvorfor der i nedenstående alene tages stilling til ovenstående to forhold:

Ændringer vedrørende konto 15600 og 15900 - Bespisning af personale mv.
[…]

Det er således fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at bespisning af ansatte og frivillige som udgangspunkt er at anse som en privat udgift, og at alene udgifter til kost til møder mv. vedrørende foreningens momsfri almenvelgørende/almennyttige aktiviteter kan medregnes ved opgørelsen.

Derfor fastholder Skattestyrelsen, at udgifterne til købsmoms på konto 15600, 15900 og 17400 ikke kan godkendes.

Ændringer vedrørende udlæg hvor faktura er udstedt til privatperson
[…]

Af bekendtgørelse nr. 111 om momskompensation til velgørende foreninger m.v. af 2. februar 2015 fremgår i § 1, at der kan søges om kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Det fremgår af § 5, at Skattestyrelsen har adgang til at kontrollere materiale, der ligger til grund for udbetalingen af kompensationen, ligesom det fremgår, at momsbekendtgørelsens almindelige regler om opbevaringspligt for materiale i § 91 tilsvarende finder anvendelse.

Det er således en betingelse, at foreningen kan dokumentere, at en udgift er afholdt i forbindelse med deres momsfrie almenvelgørende aktiviteter.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der kan opstilles krav til foreningens faktura, svarende til momsbekendtgørelsens § 57 for at sikre, at foreningen er rette omkostningsbærer, samt at udgiften er anvendt til deres momsfrie almenvelgørende aktiviteter.

Det er vores opfattelse, at når en faktura er udstedt til en privatperson, er der ikke sikkerhed for at varen eller ydelsen er leveret til foreningen, og dermed er der ikke sikkerhed for, at udgiften er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Således fastholder Skattestyrelsen ovenstående ændringer vedrørende udlæg hvor faktura er udstedt til privatperson.

Foretagne ændringer
Nedenfor gennemgås Skattestyrelsens vurdering og foretagne ændringer:
[…]

Konto 12500: Re-etabl. kørepla. Regnvejr
Bilag 10198: Udlæg A Oprydning alle pladser på 10.884,30 kr. er stikprøvevis indkaldt for at kontrollerer om fakturakrav mv. er opfyldt. Der er tale om et "samlebilag" med 22 faktura. De enkelte faktura er gennemgået:

Bilag nr.

Emne

Beløb

Kommentar

1

Hotel […]

598,00

Faktura fra "Hotels.com". Moms på faktura, men faktura er udstedt til er "A"

2

[Hotel]

746,10

Faktura fra "Hotels.com". Moms på faktura, men faktura er udstedt til er "A"

3

[…] Kro

625,00

Faktura fra "Hotels.com". Moms på faktura, men faktura er udstedt til er "A"

4

Hotel […]

449,10

Faktura fra "Hotels.com". Moms på faktura, men faktura er udstedt til "A"

5

[Færge]

649,00

Faktura er uden moms (personbefordring)

6

[Færge] mad ombord

125,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

7

Hoel […] parkering

100,00

Simpel faktura med moms

8

Burgerking

109,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

9

[Hotel] morgenmad

119,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

10

MacDonalds

131,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

11

Macdonalds

2.345,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

12

MacDonalds

174,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

13

Q8, trailerleje

233,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

14

MacDonalds

118,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

15

Burgerking

75,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

16

Harald Nyborg affaldssække

1.036,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

17

Netto […], cola og øl

1.544,50

Simpel faktura (kassebon) med moms

18

[…] Kro, aftensmad

334,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

19

Netto […], sodavand til Crew

224,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

20

[Hotel]

912,60

Faktura for overnatning. Moms på faktura men faktura er udstedt til "A".

21

Hotel […] parkering

100,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

22

MacDonalds

137,00

Simpel faktura (kassebon) med moms

I alt

10.884,30

Bilag nr. 1, 2, 3, 4 og 20 kan ikke godkendes da de ikke er udstedt til foreningen. Bilag nr. 5 kan ikke godkendes da der ikke er moms på faktura.

Tilsammen udgør udgifterne til disse 3.979,80 kr.

Revisor har i fremsendte bemærkninger tilkendegivet, at foreningen ikke er enig i vurderingen vedrørende bilag nr. 1, 2, 3, 4 og 20. Skattestyrelsen fastholder dog ændringen. Se ovenfor under "Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger" for yderligere begrundelse.

3.979,80 kr. fjernes fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. X.

[…]

Konto 13350: Bagscene (incl. løn)
Bilag 10429: B/div. Udlæg bagscene for 31.335,02 kr. er stikprøvevis indkaldt for at kontrollere om fakturakrav mv. er opfyldt.

Der er tale om et "samlebilag" med 22 faktura. De enkelte fakturaer er gennemgået:

Bilag nr.

Emne

Beløb

Kommentar

1

Hånklæder Jysk

9.372,97

Kassebon med angivelse af kunde. Kunden er angivet som kunde nr. 11000, B, [adr.], tlf. […], mail: […]

2

Div. […] + til bagscenen generelt

3.499,40

Simpel faktura (kassebon) fra SuperBrugsen med moms.

3

Div. […] + til bagscenen generelt

5.496,05

Simpel faktura (kassebon) fra SuperBrugsen med moms.

4

Div. […] + til bagscenen generelt

5.822,55

Simpel faktura (kassebon) fra Super- Brugsen med moms.

5

Tour de France fejring m artisterne

2.976,70

Simpel faktura (kassebon) fra Bilka med moms

6

Fælles-Hygge

651,00

Simpel faktura (kassebon) fra Netto med moms

7

Div. Til bagscene-baren

716,75

Simpel faktura (kassebon) fra Netto med moms

8

Div. Til bagscene-baren

63,00

Simpel faktura (kassebon) fra Røde Kors uden moms

9

Div. Til bagscene-baren

515,59

Simpel faktura (kassebon) fra Coop 365 med moms

10

Div. Til bagscenen generelt

219,80

Simpel faktura (kassebon) med moms

11

Div. Til bagscenen generelt

1.080,50

Simpel faktura (kassebon) fra Netto med moms

12

Div. Til bagscene-baren

84,86

Simpel faktura (kassebon) fra Coop 365 med moms

13

Div. Til bagscenen generelt

881,95

Simpel faktura (kassebon) fra Bilka med moms

14

Vaskepulver

846,90

Simpel faktura (kassebon) fra SuperBrugsen med moms.

15

Vask/tørring af nye håndklæder

7.599,00

Dagsdato kvittering underskrevet af B til dækning af Vask/tørring af nye håndklæder på møntvaskeri.

                 16   

 Vask/tørring af brugte hånd- klæder           

            6.048,00

Dagsdato kvittering underskrevet af B til dækning af Vask/tørring af brugte håndklæder på møntvaskeri.

 Mad-armbånd Mobile-Pay

         -12.550,00

 Drikkepenge

           -1.990,00

 I alt

          31.335,02

Indledningsvist bemærkes, at der ses udgifter på i alt 45.875 kr., men da der fremgår to indtægtsposter på hhv. 12.500 kr. og 1.990 kr. er der alene medregnet udgifter for 31.335 kr.

Umiddelbart burde der være medregnet 45.875 kr. under forudsætning af, at alle udgifter er med moms, og fakturakrav mv. er opfyldt.

Bilag 1 kan dog ikke godkendes, da den er udstedt til privat person og adresse.

Bilag 2, 3 og 4 kan ikke godkendes, da der er tale om forsimplede fakturaer, men grænsen for anvendelse af disse på 3.000 kr. i henhold momsbekendtgørelsens § 64, er for alle overskredet.

Bilag 8 kan ikke godkendes da der ikke er moms på faktura.

Bilag 15 og 16 kan ikke godkendes da der er tale om "Dags dato" kvitteringer underskrevet af udlægsholder, og ikke egentlige fakturaer med moms.

Samlet kan der ikke godkendes udgifter for 37.901 kr. Der kan derfor alene for dette udlæg godkendes udgifter for 7.974 kr. (beregnet som 45.875 kr. - 37.901 kr.).

Revisor har i fremsendte bemærkninger tilkendegivet, at foreningen ikke er enig i vurderingen vedrørende bilag nr. 1. Skattestyrelsen fastholder dog ændringen. Se ovenfor under "Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger" for yderligere begrundelse

23.361 kr. fjernes derfor fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. X. Dette beregnes som forskellen mellem det oprindeligt medregnede beløb på 31.335 kr. og det godkendte beløb på 7.974 kr.

[…]

Konto 17550 - Diverse
Bilag 9612: Erstatning C bortkomne ting på 1.186 kr. er stikprøvevis indkaldt for at kontrollere om fakturakrav mv. er opfyldt.

Der er tale om en mail hvor der bedes om at et beløb refunderes til en C for erstatning af køle-tasker og tæpper som crewet kom til at smide ud til X, som C har måtte købe. Der er vedlagt 3 fakturaer for de indkøbte genstande. To af disse er til C og den sidste til en D.

Da faktura ikke er udstedt til foreningen, kan de ikke godkendes.

Revisor har i fremsendte bemærkninger tilkendegivet, at foreningen ikke er enig i vurderingen. Skattestyrelsen fastholder dog ændringen. Se ovenfor under "Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger" for yderligere begrundelse.

1.186 kr. fjernes derfor fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. X.

Bespisning mv. - konto 15500: Crewaktiviteter, Konto 15600: Intern Catering (incl. løn), Konto 15900: Øvrige omkostninger frivillige og Konto 17400: Øvrige adm. & personale omk.

På ovenstående konti ses en række udgifter til frivillige og ansatte i forbindelse med afholdelse af X, herunder mad og drikke mv.

Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit D.A.23 Momskompensation til velgørende foreninger mv., at private udgifter som fx udgifter til købsmoms ved køb af kost til foreningens personale, ikke skal medregnes i opgørelsen af købsmoms. Derfor er revisor bedt redegøre for, hvorvidt udgifterne på ovenstående konti er udtryk for bespisning mv. til foreningens ansatte og frivillige.

Ved besvarelse modtaget den 15. september 2023 forklares, at der generelt er tale om udgifter til ansatte og frivillige som led i det almennyttige arbejde.

Det forklares yderligere, at konto 15500: Crewaktiviteter vedrører udgifter til ophold og forplejning for frivillige i forbindelse med obligatorisk fremmøde. Konto 15600: Intern Catering vedrører bespisning af personale på X, herunder frivillige, projektansatte og fastansatte. Indeholdt på kontoen er desuden udgifter til indkøb af maskiner, materiale mv. til den interne catering. Konto 15900 og konto 17400 vedr. øvrige omkostninger består af bespisning og div. materiel indkøbt til de frivilliges arbejde på X.

Der argumenteres for, at samtlige udgifter kan medregnes, da udgifterne må anses som en integreret del af H1s almennyttige arbejde. Det er revisors opfattelse, at udgifter afholdt til bespisning af frivillige mv., som danner grundlaget for de arrangementer der er en forudsætning for det almennyttige arbejde, kan medtages i momskompensationsordningen.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at bespisning af ansatte og frivillige som udgangspunkt er at anse som en privat udgift, der ikke kan søges om kompensation for. Udgifter af privat karakter er f.eks. udgifter til mad, som den ansatte/frivillige ville afholde, uanset om den pågældende var på arbejde/fungerende som frivillig.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at alene kost til møder mv. vedrørende de momsfri almenvelgørende/almennyttige aktiviteter kan medregnes.

Henset til, at det er forklaret, at udgifterne på konto 15500: Crewaktiviteter er afholdt i forbindelse med obligatorisk fremmøde, kan aktiviteterne umiddelbart anses som "møder mv. vedrørende de momsfri almenvelgørende/almennyttige aktiviteter". Udgifterne på kontoen kan derfor godkendes.

Vedrørende de øvrige konti kan vi ikke godkende udgifter til bespisning. Udgifter til maskiner, materiale mv. kan dog godkendes. Det er dog ikke i det fremsendte specificeret hvad der er bespisning og hvad der er indkøb af materialer mv. Derfor forslog vi, at udgifterne på konti 15600, 15900 og 17400 ikke godkendes, og at 2.238.605 kr. fjernes fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. X.

I forslaget anførte vi yderligere, at såfremt en del af udgifterne på de tre konti ikke er til bespisning mv., men udgifter til maskiner, materiale mv., og derfor kan godkendes, skulle foreningen fremsende en specifikation af disse udgifter, inden fristen for at komme med bemærkninger til forslaget. Der er ikke modtaget en sådan opgørelse, men det er i stedet gentaget i det modtagne bemærkninger, at foreningen ikke er enig i ovenstående vurdering.

Skattestyrelsen fastholder dog ændringen. Se ovenfor under "Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger" for yderligere begrundelse.

2.238.605 kr. fjernes derfor fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. X.

[…]

Derudover ses en række udlæg medregnet, det drejer sig bl.a. om følgende udlæg vedr. E:

Bilagsnr.

Beskrivelse

Beløb

10997

E/Udlæg internet+avis+mobil

927

10990

E/Udlæg internet+avis+mobil

927

10989

E/Udlæg internet+avis+mobil

927

10542

E/Udlæg internet+avis+tlf

927

9454

E/Udlæg internet+avis+mobil

927

9451

E/Udlæg internet+avis+mobil

897

9036

E/Udlæg internet+avis+mobil

887

9487

E/Udlæg internet+avis+mobil

598

I alt

7.007

Bilag 10989: E/Udlæg avis+internet+mobil er stikprøvevis indkaldt for at kontrollerer om fakturakrav mv. er opfyldt.

Der er fremsendt 3 forskellige faktura:

-         Faktura fra Berlingske Media på 219 kr. Der er ikke moms på faktura.
-         Faktura fra [internetudbyder] vedr. internet på 399 kr. Der er moms på faktura, men den er ikke udstedt til foreningen, men til E.
-         Et skærmbillede af en abonnementsbetaling for telefon samt streamingtjenester på 309 kr. Det fremgår ikke om der er indeholdt moms, ligesom det ikke fremgår hvem der er afholder af udgiften.

De fremsendte faktura er enten uden moms eller ikke udstedt til foreningen. Derfor kan de ikke godkendes. Det antages at det samme er tilfældet for de øvrige udlæg ovenfor, hvorfor disse ikke kan godkendes.

Revisor har i fremsendte bemærkninger tilkendegivet, at foreningen ikke er enig i vurderingen vedrørende faktura fra [internetudbyder] vedr. internet på 399 kr. Skattestyrelsen fastholder dog ændringen. Se ovenfor under "Fornyet vurdering efter modtagne bemærkninger" for yderligere begrundelse.

7.007 kr. fjernes derfor fra beregningsgrundlaget for udgifter til købsmoms vedr. udgifter til handicap politik, politiske initiativer.

[…] 

Opsummering af ændringer vedr. udgifter til købsmoms

I henhold til ovenstående gennemgang foretages følgende ændringer af udgifter til købsmoms:

-         Nedsættelse vedr. administrationsomkostninger mv.: 45.988,23 kr.
-         Nedsættelse vedr. forbrug i medlemsaktiviteter i 2022: Fortæring, 25% af moms: 22.971,48 kr.
-         Nedsættelse vedr. konto 800030: 6.960 kr.
-         Nedsættelse vedr. X udgifter 2022: 2.833.377,49 kr.
-         Nedsættelse vedr. Handicap politik, politiske initiativer: 7.195,33 kr.

-         Samlet nedsættes udgifter til købsmoms med 2.916.492,53 kr. fra 13.599.393,85 kr. til 10.682.901,32 kr. (afrundes til 10.682.901 kr.).

[…]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har den 6. februar 2024 fremsendt bemærkninger til klagen. Heraf fremgår blandt andet følgende:

"[…]
Foreningen har klaget over dele af Skattestyrelsens afgørelse af 27. oktober 2023, hvori Skattestyrelsen nedsætter foreningens egenfinansieringsgrad og udgifter til købsmoms.

Der klages alene over følgende forhold: 1) moms af omkostninger afholdt som udlæg af foreningens personale mv. og 2) moms af omkostninger til bespisning. De øvrige ændringer i afgørelsen accepteres af foreningen.

Der er ikke fremkommet nye oplysninger i sagen.

1. Manglende hjemmel til begrænsning af det ansøgte momsgrundlag
Det er foreningens anbringende, at Skattestyresen ikke har hjemmel til at begrænse det ansøgte momsgrundlag, og derfor har reduceret det ansøgte kompensationsbeløb uden hjemmel.

Skattestyrelsen er ikke enig heri.

Det fremgår af bekendtgørelse 2015-02-02 nr. 111 om momskompensation til velgørende foreninger m.v. § 1, stk. 1, at godkendte foreninger i henhold til ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3 kan:

… ansøge om delvis kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter…

Det er således alene udgifter der er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, der kan søges kompensation for.

Afholdes der udgifter til andet, f.eks. momspligtige aktiviteter eller afholdelse af udgifter af privat karakter, vil disse ikke kunne anses for at være afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at Skattestyrelsen med henvisning til bekendtgørelsens § 1, stk. 1 utvivlsomt har hjemmel til at begrænse det ansøgte momsgrundlag således, at udgifter der ikke med sikkerhed vedrører foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter kan fratrækkes.

2. Udlæg afholdt af Foreningens frivillige ansatte mv.
Foreningen gør gældende, at Skattestyrelsen ikke kan begrænse ansøgningsbeløbet med henvisning til momsbekendtgørelsens § 57 og fakturakrav i denne bestemmelse.

Det fremgår af klagen, at foreningen er uforstående overfor, at Skattestyrelsen finder, at bestemmelsen i § 5 i bekendtgørelsen om momskompensation foreskriver, at momslovgivningen som helhed eller momsbekendtgørelsens § 57 finder anvendelse.

Det må hertil bemærkes, at Skattestyrelsen ikke i afgørelsen har anført, at hverken momslovgivningen som helhed eller momsbekendtgørelsens § 57 finder anvendelse. Det er alene angivet, at i forbindelse med kontrol af det materiale der ligger til grund for udbetalingen af kompensation, kan Skattestyrelsen stille krav til dokumentationen, svarende til de almindelige krav om faktura i momsbekendtgørelsens § 57.

Skattestyrelsen henviser i afgørelsen til § 5 i bekendtgørelsen, da denne giver hjemmel til at foretage kontrol af det materiale der ligger til grund for udbetalingen af kompensation. Kontrollen foretages for at sikre, at den pulje, som er afsat på finansloven til formålet, bliver fordelt på et korrekt grundlag.

Ved kontrollen undersøges bl.a., om udgifterne til købsmoms henholdsvis egenfinansieringsgraden er korrekt opgjort. Dette er en forudsætning for en korrekt fordeling af puljen. Ved kontrollen af, om udgifterne til købsmoms er korrekt opgjort, undersøges bl.a. om de ansøgte udgifter er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter (se evt. afsnit 1).

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at foreningen ved en kontrol skal kunne dokumentere, at en ansøgt udgift er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter. Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at der kan opstilles krav til foreningens dokumentation, svarende til de almindelige krav om faktura i momsbekendtgørelsens § 57. Dette for at sikre, at foreningen er rette omkostningsbærer.

Det er forsat Skattestyrelsens opfattelse, at når en faktura er udstedt til en privatperson, er der ikke sikkerhed for, at varen eller ydelsen er leveret til foreningen, og dermed er der ikke tilstrækkelig sikkerhed for, at udgiften er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Skattestyrelsen er ikke enig i, at det forhold at en udgift indgår i foreningens regnskab automatisk betyder, at så må omkostningen også naturligt være afholdt i forbindelse med H1s almennyttige aktivitet. Der bemærkes i den forbindelse, at Skattestyrelsen, efter enighed med foreningens rådgiver, faktisk har begrænset det ansøgte momsgrundlag grundet afholdelse af private udgifter. Dette vedrørerede udgifter som indgik i foreningens regnskab. Denne ændring er ikke en del af klagen og er således accepteret af foreningen.

Der er tale om udgifter til bl.a. julehygge, fødselsdage mv. (se afgørelsens side 7-8). I notat fremsendt af revisor F den 15. september 2023 fremgår:

Udgifterne der spørges til, er private udgifter til personale hos H1 og de 33.887 kr. bør derfor ikke være medtaget i momsgrundlaget. 

Bespisning af Foreningens frivillige
Skattestyrelsen har nedsat foreningens ansøgte udgifter til købsmoms for udgifter til bespisning af foreningens ansatte/frivillige.

Det er foreningens opfattelse, at denne begrænsning støtter ret på momslovens § 42, stk. 1, nr. 1 og/eller et egen introduceret begreb "private udgifter".

Skattestyrelsen er ikke enig heri.

Det fremgår at Den juridiske vejledning, afsnit D.A.23 Momskompensation til velgørende foreninger mv., at der ikke kan søges kompensation for private udgifter. Som eksempel herpå nævnes kost til foreningens personale.

Denne begrænsning er ikke opstillet med hjemmel i momslovens bestemmelser, men har hjemmel i bekendtgørelsen om momskompensation til velgørende foreninger § 1, stk. 1, hvoraf det fremgår, at der alene kan søges kompensation for udgifter der er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter. Afholdes der udgifter til andet, f.eks. afholdelse af udgifter af privat karakter, vil disse ikke kunne anses for at være afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter. Se også afsnit 1.

At Skattestyrelsen accepterer, at der søges kompensation vedrørende udgifter til kost på møder m.v. er ej heller udtryk for at momslovens § 42 finder anvendelse, men at disse udgifter må anses for afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Det bemærkes desuden i klagen, at en forening, fond eller lign ikke generelt kan afholde omkostninger, der ligger uden for formålet og bestyrelsen og ledelsen er ansvarlige for at dette ikke sker. Det må bemærkes, at der er forskel på fonde og foreninger. Fonde er således underlagt tilsyn enten af fondsmyndigheden eller fra anden side, hvorfor der i medfør af tilsynet vil være en vis sikkerhed for, at der ikke afholdes udgifter til andet end formålet. Foreninger er derimod ikke underlagt et generelt tilsyn, og bestyrelsen og ledelsen er som udgangspunkt ansvarlige overfor generalforsamlingen. Såfremt medlemmerne på generalforsamlingen ikke gør indsigelse mod en udgift afholdt udenfor formålet, vil der som udgangspunkt ikke være konsekvenser for ledelsen.

Det bemærkes i den forbindelse endnu engang, at Skattestyrelsen, efter enighed med foreningens rådgiver, faktisk har begrænset det ansøgte momsgrundlag grundet afholdelse af private udgifter. Der har således været afholdt private udgifter, der ikke kan anses for at være en del af foreningens formål.

Som fremgår ovenfor i afsnit 2, har foreningen/revisor i notat modtaget den 15. september 2023 tilkendegivet, at der har været afholdt private udgifter til personale hos H1, som ikke burde være medtaget i momsgrundlaget. Det må således lægges til grund, at foreningen selv mener, at der kan være afholdt (private) udgifter, som ikke skal indgå i momsgrundlaget.

Som det fremgår af afgørelsen af 27. oktober 2023, er det Skattestyrelsens opfattelse, at bespisning af ansatte og frivillige som udgangspunkt er at anse som en privat udgift, der ikke kan søges om kompensation for. Der henses bl.a. til, at der er tale om udgifter som den ansatte/frivillige ville have afholdt, uanset om den pågældende var på arbejde eller fungerede som frivillig.

Skattestyrelsen fastholder således de foretagne nedsættelser af foreningens kompensationsbeløb

[…]"

Foreningens opfattelse
Repræsentanten har på vegne af foreningen nedlagt påstand om, at foreningen er berettiget til kompensation af købsmoms af udgifter til bespisning af foreningens frivillige og ansatte i forbindelse med X, samt berettiget til kompensation af købsmoms af udlæg.

Repræsentanten har således nedlagt påstand om, at foreningen tilkendes kompensation af købsmoms for yderligere 450.572,75 kr. for kalenderåret 2022.

Repræsentanten har til støtte herfor blandt andet anført følgende:

"[…]
Det er vores opfattelse, at Skattestyrelsen ved sin afgørelse af den 27. oktober 2023 har reduceret det ansøgte kompensationsbeløb uden, at der er hjemmel til reduktionen.

Regelsættet bag momskompensationsordningen for velgørende foreninger (Bekendtgørelsen) indeholder ikke bestemmelser, som giver Skattestyrelsen mulighed for at begrænse det ansøgte momsgrundlag.

Det følger af § 1, stk. 1 i Bekendtgørelsen, at:

"Almennyttige og velgørende foreninger mv. godkendt i henhold til ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3. kan ansøge om delvis kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter fra den pulje, som er afsat hertil i Finanslovens § 9"  

Endvidere følger det af stk. 2 i Bekendtgørelsen, at:

"Der kompenseres for udgifter til købsmoms i et givent kalenderår i forhold til den enkelte forenings egenfinansieringsgrad. I det omfang det samlede beløb, der ansøges om, overstiger det afsatte puljebeløb, fordeles kompensation proportionalt med det ansøgte beløb. Der kompenseres ikke for udgifter til købsmoms, som allerede er godtgjort efter momslovens § 45." 

Af ovenstående må det således udledes, at to forhold begrænser momskompensation for velgørende foreninger:

2.       Begrænsning som følge af egenfinansieringsgraden, således at der udelukkende kompenseres for omkostninger, som er betalt med "private indtægter"

3.       Udgifter hvor der er modtaget godtgørelse efter momslovens § 45.

De efterfølgende bestemmelser i Bekendtgørelsen indeholder ikke hjemmel til yderligere begrænsninger eller henvisning til generel anvendelse af hverken momslovens eller momsbekendtgørelsens bestemmelser.

Bekendtgørelsen angiver ikke yderligere begrænsninger, og der er således ikke hjemmel til at foretage disse begrænsninger.

Udlæg afholdt af Foreningens frivillige, ansatte mv. 

Skattestyrelsen gør gældende, at Foreningen ikke kan modtage kompensation for moms af de udgifter, som frivillige, ansatte mv. i første omgang har afholdt i eget navn, selvom disse omkostninger udelukkende afholdes som led i Foreningens velgørende aktivitet.

Skattestyrelsens begrundelse for at nægte kompensation af moms af omkostninger afholdt som udlæg, lyder som følger:

"Det fremgår af § 5, at Skattestyrelsen har adgang til at kontrollere materiale, der ligger til grund for udbetalingen af kompensationen, ligesom det fremgår, at momsbekendtgørelsens almindelige regler om opbevaringspligt for materiale i § 91 tilsvarende finder anvendelse. 

Det er således en betingelse, at foreningen kan dokumentere, at en udgift er afholdt i forbindelse med deres momsfrie almenvelgørende aktiviteter. 

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der kan opstilles krav til foreningens faktura, svarende til momsbekendtgørelsens § 57 for at sikre, at foreningen er rette omkostningsbærer, samt at udgiften er anvendt til deres momsfrie almenvelgørende aktiviteter. 

Det er vores opfattelse, at når en faktura er udstedt til en privatperson, er der ikke sikkerhed for at varen eller ydelsen er leveret til foreningen, og dermed er der ikke sikkerhed for, at udgiften er afholdt i forbindelse med foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter." 

Henvisning til Bekendtgørelsens § 5, som begrundelse for, at anden lovgivning generelt kan anvendes, udgør efter vores opfattelse en yderst lempelig fortolkning, idet ordlyden der af, er som følger:

"SKAT har adgang til at kontrollere materiale, der ligger til grund for udbetalingen af kompensationen. Foreningen skal efter anmodning udlevere eller indsende materiale til SKAT. Momslovens almindelige kontrolbestemmelser i §§ 74- 76 samt Skattekontrollovens § 6 finder anvendelse ved denne kontrol. Momsbekendtgørelsens almindelige regler om opbevaringspligt for materiale i § 93 finder tilsvarende anvendelse."  

Vi er ud fra ordlyden uforstående overfor, hvori Skattestyrelsen finder, at bestemmelsen foreskriver at momslovgivningen som helhed eller momsbekendtgørelsens § 57 finder anvendelse ved opgørelse af kompensationens størrelse under momsrefusionsordningen for velgørende foreninger, som reguleret af Bekendtgørelsen.

Almindelig ordlydsfortolkning af Bekendtgørelsens § 5 leder alene til, at momslovens § 74-76 finder anvendelse, samt at Foreningen har pligt til at opbevare materialet, der ligger til grund for ansøgningen i henhold til Bekendtgørelsen. Der er ikke passager, der giver anledning til tvivl eller rum til en videre fortolkning. Vi er derfor uforstående for, hvori Skattestyrelsen finder hjemmel til på baggrund af Bekendtgørelsen § 5 at konkludere, at momsbekendtgørelsens bestemmelse om fakturamodtager i § 57 også finder anvendelse, når lovgiver specifikt har valgt at henvise til andre, specifikke paragraffer i momsbekendtgørelsen.

Det er derfor vores opfattelse, at Skattestyrelsen ikke frit kan "opfinde" yderligere betingelser til udbetaling af momskompensation i henhold til Bekendtgørelsen, og at der ikke er hjemmel til at lade ansøgningsbeløbet begrænse med henvisning til momsbekendtgørelsens § 57 og fakturakrav i denne bestemmelse.

Det skal endvidere her bemærkes, at Foreningen udelukkende afholder omkostninger - uanset om det er som udlæg eller ej - som led i deres velgørende aktiviteter. H1 bliver revideret af ekstern revisor, og er underlagt en række krav og kontroller i den forbindelse. Derfor må det være det klare udgangspunkt, at hvis H1 har valgt at betale for en omkostning, og den indgår i det regnskab, der er underlagt ekstern revision, så må omkostningen også naturligt være afholdt i forbindelse med H1s almennyttige aktivitet, og dermed er der - jf. ordlyden i bekendtgørelsen - en ret til at medtage beløbet i kompensationsansøgningen, uanset hvilket navn der fremgår på fakturaen.

Havde lovgiver ønsket, at de "sædvanlige" fakturakrav i momsbekendtgørelsens § 57 skulle finde anvendelse, så ville lovgiver naturligt have angivet dette direkte i bekendtgørelsen. Det må særligt være tilfældet, når nu lovgiver har fundet det nødvendigt at angive, at reglerne i momslovens § 74-76 finder anvendelse.

Bespisning af Foreningens frivillige  

Det ansøgte kompensationsbeløb er endvidere begrænset, idet Skattestyrelsen finder, at der ikke skal kompenseres for moms af omkostninger til bespisning til frivillige, som sker som led i Foreningens velgørende aktivitet.

Skattestyrelsen henviser i sin afgørelse af den 27. oktober 2023 til det foregående forslag af 5. oktober 2023 for begrundelse for begrænsning for moms af afholdte omkostninger til bespisning af frivillige. Her fremgår følgende:

"Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit D.A.23 Momskompensation til velgørende foreninger mv., at private udgifter som fx udgifter til købsmoms ved køb af kost til foreningens personale, ikke skal medregnes i opgørelsen af købsmoms". 

Endvidere anfører Skattestyrelsen:

"Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at bespisning af ansatte og frivillige som udgangspunkt er at anse som en privat udgift, der ikke kan søges om kompensation for. Udgifter af privat karakter er f.eks. udgifter til mad, som den ansatte/frivillige ville afholde, uanset om den pågældende var på arbejde/fungerende som frivillig. 

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at alene kost til møder mv. vedrørende de momsfri almenvelgørende/almennyttige aktiviteter kan medregnes." 

Ud fra tidligere afsnit må det konstateres, at denne begrænsning ikke har hjemmel i Bekendtgørelsen. Begrænsningen synes snarere at støtte ret på momslovens § 42, stk. 1, nr. 1 og/eller et egen introduceret begreb "private udgifter".

Den juridiske vejledning angiver i afsnit D.A.23, at kost til foreningernes personale, skal anses som private udgifter, som ikke kan kompenseres gennem ordningen. Denne betingelse ses dog ikke at have hjemmel i hverken lovgivning jf. førnævnte afsnit.

Yderligere materielle betingelser end angivet i Bekendtgørelsen ses således ikke at finde anvendelse ved momskompensation for velgørende foreninger. Skattestyrelsens egen fortolkningen uden hjemmel skal og må dermed ikke lægges til grund for opgørelsen af kompensationens størrelse.

I forlængelse heraf, skal vi endvidere gøre opmærksom på at Foreninger, der opfylder deres vedtægtsbestemte formål, ikke kan anses for at have private omkostninger. Afholdelsen af udgifter til såvel udlæg som bespisning er alle sket som led i Foreningens velgørende aktiviteter og ligger indenfor vedtægten som er:

"2 Formål
2.01 Det er H1s formål at forbedre livsvilkårene for mennesker med […] sygdomme, herunder
- at forbedre behandlingsmulighederne
- at støtte og stimulere forskning i sygdommes årsager og følgevirkninger 
- at oplyse om sygdommene 
- at fremme handicappolitiske initiativer, der kan forberede de sociale og økonomiske vilkår for sygdomsgruppen. 
- at arrangere aktiviteter for og yde støtte og service til medlemmerne 

I prioriteringen af dette arbejde lægges der stor vægt på at løse de opgaver, som rejses af medlemmerne."    

En forening, fond eller lign. kan generelt ikke afholde omkostninger, der ligger uden for formålet og bestyrelsen og ledelsen er ansvarlige for at dette ikke sker.

Omkostninger til bespisning af frivillige i forbindelse med fx X, som er nødvendig for at Foreningen kan indsamle midler til den almennyttige aktivitet kan derfor ikke anses for at være en "privat" omkostning. Uden X og de midler der indsamles, ville Foreningen have en væsentlig mindre økonomi, og derfor må omkostninger i forbindelse med disse, som Foreningen vælger at afholde, nødvendigvis være en omkostning, der kan kompenseres efter Bekendtgørelsen.

Vi skal yderligere bemærke, at Foreningen ikke har til formål "frit" at bespise ansatte eller frivillige og udgifterne afholdes udelukkende for at understøtte driften af X på linje med bespisning ved interne møder.

Ud over ovenstående skal vi dog bemærke, at når Skattestyrelsen angiver, at kun momsen fra omkostninger til interne møder kan kompenseres, så er dette igen en praksis som kommer fra de almindelige regler, hvor EU-Domstolen i C-371/07 Danfoss A/S og AstraZeneca A/S har anerkendt, at der er ret til momsfradrag for omkostninger ved interne møder.

Vi skal igen henvise til, at Bekendtgørelsen ikke er en del af de almindelige momsregler, og derfor er praksis fra EU-Domstolen ikke et relevant fortolkningsbidrag eller noget der med rette kan inddrages i praksis på området for momskompensation efter Bekendtgørelsen.

Det er således vores opfattelse, at Skattestyrelsen uberettiget har begrænset Foreningens kompensationsbeløb for moms af omkostninger til bespisning, idet der ikke er hjemmel til begrænsningen. Det er derfor vores opfattelse, at Foreningen er berettiget til kompensation for denne del af ansøgningen.

[…]"

Foreningens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Repræsentanten har den 22. februar 2024 fremsendt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 6. februar 2024. Heraf fremgår blandt andet:

"[…]
Manglende hjemmel til begræsning af det ansøgte momsgrundlag

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er hjemmel til at begrænse Foreningens momskompensation ved henvisning til Bekendtgørelsens § 1, stk. 1. Bestemmelsen fastslår, at godkendte Foreninger i henholdt til ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, kan ansøge om delvis momskompensation for udgifter til købsmoms, som benyttes til Foreningens almenvelgørende aktiviteter.

Momskompensationsordningens anvendelsesområde er dermed at kompensere Foreningens udgifter til dansk købsmoms, som Foreningen har afholdt i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter. Afholdes der omkostninger til brug for momspligtige aktiviterer, falder dette uden for kompensationens anvendelsesområde. Vi er derfor enige i Skattestyrelsens begrænsning, hvad angår momspligtige aktiviteter.

Bekendtgørelsens § 1, stk. 1 indeholder derimod ikke hjemmel til at begrænse yderligere for omkostninger til det almennyttige område. Begrænsningen for kompensationen følger af Bekendtgørelsens § 1, stk. 2, som angiver, at der ikke kompenseres for udgifter til købsmoms, som allerede er godtgjort efter momslovens § 45. Lovgiver har ikke i ordlyden begrænset muligheden for kompensation yderligere.

Det er således vores opfattelse, at hverken Bekendtgørelsens § 1, stk. 1 eller efterfølgende bestemmelser indeholder hjemmel eller generelle principper, hvorefter det er muligt at begrænse Foreningens kompensation for afholdte udgifter, når disse anvendes til at understøtte Foreningens vedtægtsbestemte, almennyttige formål.

Udlæg afholdt af Foreningens frivillige ansatte mv.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Foreningen ikke kan opnå kompensation for moms af de udgifter, som frivillige og ansatte mv. i første omgang har afholdt i eget navn, selvom disse omkostninger udelukkende afholdes som led i Foreningens velgørende aktiviteter.

Skattestyrelsen mener, at ansøgningen om kompensation, i kraft af kontrolbeføjelserne i Bekendtgørelsens § 5, skal underlægges principper og begrænsninger svarende til momslovens og momsbekendtgørelsens bestemmelser. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at Foreningen ved kontrol skal kunne dokumentere, at Foreningen står som fakturamodtager på afholdte udgifter, svarende til kravene i momsbekendtgørelsens § 57, for at dokumentere, at en ansøgt udgift er afholdt i forbindelse med Foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Her til skal det bemærkes, at Bekendtgørelsens § 5 udelukkende henviser til momslovens §§ 74-76 samt Skatteforvaltningsloven § 69. Lovgiver har således alene valgt at henvise til momslovens kontrolbestemmelser. Hvis det var tydeligt, som det fremlægges af Skattestyrelsen, at enhver af momslovens bestemmelser kan anvendes ved brug af principperne og angivelse af "svarende til", ville det ikke have været nødvendigt at henvise til specifikke bestemmelser i momsloven.

Tværimod har det, at lovgiver alene har fundet anledning til at angive momslovens §§ 74 - 76, formodningen for sig, at det netop ikke er alle momslovens og momsbekendtgørelses bestemmelser, der finder anvendelse.

Vi er derfor uforstående overfor hvor Skattestyrelsen finder hjemmel til at underligge momskompensation efter Bekendtgørelsen et krav om, at Foreningen skal fremgå som fakturamodtager på afholdte udgifter. Et sådan krav, er der ikke hjemmel til - hvilket der ifølge legalitetsprincippet kræves.

Når Foreningen har afholdt en udgift, som er sket ved udlæg, er det netop fordi Foreningen har vurderet, at det er Foreningen, der er rette omkostningsbærer, og i kraft deraf også, at udgiften er afholdt som led i deres momsfritagne almenvelgørende aktivitet. Det må alt andet lige have formodningen for sig, at en udgift der indgår i Foreningens regnskab relaterer sig til Foreningens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter og deres samlede formål.

Vi skal her i øvrigt bemærke, at udtalelsen og reduktionen af ansøgningsbeløbet med 33.887 kr., som Skattestyrelsen henviser til vedrørende private udgifter, er sket ud fra et ressourcehensyn beløbets størrelse taget i betragtning. Det kan derfor ikke ud fra dette konkluderes, at Foreningen afholder private udgifter, eftersom vi blot ikke fandt det hensigtsmæssigt at forfølge dette yderligere..

Udlæg medtaget i kompensationsbeløbet er afholdt af frivillige og ansatte, som alle har medvirket til gennemførelse af Foreningens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter. Gennemførelsen af Foreningens aktiviteter afhænger i stor grad af frivilliges hjælp, som fx ved afholdelse af X.

Bekendtgørelsens § 1 angiver, at der kan kompenseres for moms af afholdte udgifter til momsfritagne almenvelgørende aktiviteter, idet omfang de ikke er godtgjort efter momslovens § 45. Det vil sige, at Foreningen kan ansøge om kompensation for moms af udgifter afholdt som led i deres momsfritagne almenvelgørende aktiviteteter uanset hvem der er angivet som fakturamodtager.

Det er således vores opfattelse, at Foreningen er berretiget til kompensation for denne del af ansøgningen, da udgifterne er afholdt som led i Foreningens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter. 

Bespisning af Foreningens frivillige

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der med udgangspunkt i Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, kan begrænses for moms af bespisning af Foreningens frivillige, da Skattestyrelsen anser bespisning for en privat udgift, uden vurdering af hvilken aktivitet udgiften afholdes som led i.

Skattestyrelsen henviser i sin begrundelse for begrænsningen til Den Juridiske Vejlednings afsnit D.A.23 Momskompensation til velgørende foreninger mv., som beskriver, at der ikke kan opnås kompensation for private udgifter, herunder kost til Foreningens ansatte.

Uanset om det er momslovens § 42 direkte eller principper "svarende til", der ligger til grund for Skattestyrelsens begrænsning, skal vi igen her bemærke, at der ikke er hjemmel til en sådan begrænsning, som Skattestyrelsen underligger momskompensation i henholdt til Bekendtgørelsen.

Det forhold, at begrebet "private udgifter" angives i Den Juridiske Vejledning afsnit D.A.23 udgør ikke i sig selv en hjemmel til at begrænse. Vi skal her bemærke, at begrebet ikke findes i Bekendtgørelsen, men alene udspringer af Skattestyrelsens egen fortolkning af bestemmelserne i Bekendtgørelsen.

Bekendtgørelsen angiver, at der kan kompenseres for moms af udgifter afholdt i forbindelse med ansøgernes momsfri almenvelgørende aktivitet. Det skal derfor ved opgørelsen af kompensationsbeløbet alene vurderes, hvorvidt udgifterne er afholdt i forbindelse med sådan aktivitet, og ikke hvorvidt udgiften ifølge Skattestyrelsen anses for privat. Begrebet "privat udgift" har ikke hjemmel i Bekendtgørelsen, og kan således ikke anvendes ved vurdering af kompensationen.

Skattestyrelsen begrunder også begrænsningen af kompensationen for moms af bespisning af frivillige i, at de frivillige ville have haft denne udgift uanset deres deltagelse i afholdelsen af X. Vi skal også her bemærke, at det ikke er et kritere for kompensation, idet det alene skal vurderes om udgiften er afholdt som led i ansøgerens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter.

Foreningens afholdelse af udgifter til bespisning af frivillige sker i forbindelse med Foreningens momsfritagne velgørende aktiviteter. Foreningens afholdelse af X sikrer et solidt økonomisk grundlag til brug for udøvelse af Foreningens vedtægtsbestemte arbejde. Alle omkostninger afholdt i denne forbindelse berettiger derfor til kompensation, eftersom udgifterne, herunder bespisning af de frivillige, er nødvendige for gennemførelsen af X. Frivilliges hjælp er afgørende for, at Foreningen kan gennemføre X - og dermed nødvendig for Foreningens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter.

Det er således vores opfattelse, at Foreningen er berretiget til kompensation for denne del af ansøgningen, da udgifterne er afholdt som led i Foreningens momsfritagne almenvelgørende aktiviteter.

Vi skal her i øvrigt bemærke, at der som Skattestyrelsen antyder, ikke bør være forskel om ansøger er en fond eller en forening. Begge enheder har et vedtægtsbestemt formål, som skal efterleves. Vi er derfor ikke enige i, at en fond ikke kan have private udgifter modsat en forening, som angivet af Skattestyrelsen. En sådan forskel og forudindtaget indstilling til kontrol af kompensationen ville give anledning til en forskelsbehandling, som ikke bør finde sted

[…]"

Repræsentanten har den 28. februar 2024 fremsendt en redegørelse for klagens genstand, hvoraf fremgår følgende:

"[…]
Vi har med udgangspunkt i Skattestyrelsens afgørelse opgjort klagens genstand til værende:

Udlæg afholdt af frivillige mv.
Konto 12500
Afholdte udlæg, hvor kompensation nægtes på baggrund af fakturamodtager, som her ikke er angivet som Foreningen, men derimod frivillige mv., som i første omgang har afholdt udlægget, hvorefter Foreningen har godtgjort udgiften.

Delbilag 10198, underbilag 1,2,3,4 og 20, som udgør 3.300,80 kr. 

Konto 13350:
Afholdt udlæg, hvor kompensation nægtes på baggrund af fakturamodtager, som her ikke er angivet som Foreningen, men derimod en frivillig, som i første omgang har afholdt udlægget, hvorefter Foreningen har godtgjort udgiften.

Underbilag 10429, delbilag 1, som udgør 9.372,97 kr. 

Konto 17550
Afholdt udlæg, hvor kompensation nægtes på baggrund af fakturamodtager, som her ikke er angivet som Foreningen, men derimod en frivillig, som i første omgang har afholdt udlægget, hvorefter Foreningen har godtgjort udgiften.

Underbilag 9612, som udgør 1.186 kr. 

Bilag 10989
Afholdt udlæg, hvor kompensation nægtes på baggrund af fakturamodtager, som her ikke er angivet som Foreningen, men derimod en frivillig, som i første omgang har afholdt udlægget, hvorefter Foreningen har godtgjort udgiften.

Beløbet udgør 399 kr. for internet.

Samlet udgør begrænsningen af beregningsgrundlaget som følge af udlæg afholdt af frivillige 14.258,77 kr. som svarer til 2.851,8 kr. i afholdt moms.

Bespisning af frivillige ved X 

Konto 15500, 15600, 15900 og 17400
Alle konti og tilhørende bilag indeholder posteringer, som omhandler bespisning af foreningens frivillige, som led i Foreningens afholdelse af X.

De samlede ændringer for disse konti udgør til sammen 2.238.605 kr. i beregningsgrundlaget, hvoraf afholdt moms udgør 447.721 kr.

Klagens genstand samlet
Ovenstående som Skattestyrelsen har begrænset Foreningens beregningsgrundlag for momskompensation med uden hjemmel dertil udgør 2.252.863,77 kr.

Ud fra de under klagesagen fremkomne argumenter, er det således vores opfattelse, at Skattestyrelsen ikke har hjemmel til at begrænse kompensationens størrelse som gjort, og Foreningen derfor skal tilkendes kompensation for yderligere 450.572,754 kr., som svarer til momsen af reduktionen af beregningsgrundlaget.
[…]"

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"[…]
Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller, at Skattestyrelsen i afgørelsen fra 27. oktober 2023 har været berettiget til at nedsætte klagers ansøgning om momskompensation for købsmoms for kalenderåret 2022 med i alt 450.572 kr., jf. bekendtgørelse nr. 111 af 2. februar 2015 om momskompensation til velgørende forening m.v. (herefter benævnt bekendtgørelsen) § 1, stk. 1.

Velgørende foreninger kan, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 1, jf. Finanslovens § 9, søge om kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter.

Idet der er tale om en undtagelse til de normale momsbestemmelser, må udgangspunktet for udbetaling af momskompensation derfor skulle fortolkes indskrænkende, henset til Finanslovens af 2022 § 9 nr. 107 som fordeler momskompensation proportionalt blandt med de ansøgte beløb. Det konstateres videre at der kan gives kompensation for "udgift til den købsmoms, der ikke kan godtgøres efter momslovens regler, jf. momslovens § 45." jf. § 09.51.14 nr. 10 i Finansloven.

Klager er omfattet af momslovens § 3, idet klager driver selvstændig økonomisk virksomhed ved afholdelse af X, og leverer momspligtige ydelser, jf. § 4, stk. 1, men bemærker at disse fritaget efter anmodning jf. lovens § 13, stk. 1, nr. 17.

For at kunne få fradrag for købsmoms, er det efter lovens § 37, stk. 2, nr. 1 et krav at den fradragsberettigede udgift er leveret til klager, ligesom det, jf. momsbekendtgørelsens § 57, er et krav at klagers navn og adresse fremgår af faktura.

Det er således ikke tilstrækkeligt at klager afholder udgiften hertil. Efter Skattestyrelsens opfattelse må det, ved momskompensation have formodningen for sig, at der er krav om opfyldelse af fakturakrav efter momslovens krav, for at kunne få kompensation for selvsamme købsmoms jf. bekendtgørelsen § 1, stk. 1.

Der er på konto 15300: Intern Catering (incl. løn) bogført omkostninger til brug for bespisning af personale på X, dette værende både frivillige, projektansatte samt fastansatte.

[…]

Idet kost til foreningens personale, heriblandt til de frivillige, betragtes som værende af privat karakter, vedrører det ikke foreningens almenvelgørende aktiviteter, hvorfor der ikke kan indrømmes kompensation herfor.
[…]"

Foreningens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse
Foreningens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:

"[…]
Det er fortsat vores opfattelse, at det skal anerkendes, at Foreningen er berettiget til momskompensation af omkostninger Foreningen har afholdt til bespisning af Foreningens frivillige og udlæg afholdt af Foreningens frivillige, ansatte mv., idet alle omkostninger er afholdt i relation til Foreningens velgørende formål jf. § 1, stk. 1 i Bekendtgørelsen.

[…]

Bespisning af Foreningens frivillige
Det er Skatteankestyrelsens opfattelse, at bespisning af Foreningens frivillige er en privat udgift, som er Foreningens formål uvedkommende, og som Foreningen derfor ikke kan medtage i ansøgningen om momskompensation.
Vi er uenig i denne opfattelse. Bespisning af Foreningens frivillige udgør et nødvendigt element i afholdelsen af X, som er grundlaget for Foreningens velgørende aktiviteter.

Hvert år deltager [antal] frivillige i planlægning og afholdelse af X. Det er således de frivillige, der muliggør Foreningens indsamlingsaktiviteter, og uden deres bidrag, vil Foreningen ikke kunne gennemføre X og sikre sit økonomiske grundlag til brug for Foreningens arbejde med personer og pårørende berørt af [sygdom].

De frivillige på X udfører et betydeligt stykke humanitært arbejde, og er med til at sikre Foreningens videre arbejde for [sygdom]. Det frivillige arbejde er yderst værdsat og en vigtig del af Foreningens arbejde, så det er vigtig for Foreningen at sikre, at alle [antal] frivillige får en god oplevelse. I tråd med det velgørende element opfordres der til holdånd og fællesskab. Flere af de frivillige er med gennem alle årets [arrangementer] rundt i Danmark, og en del kommer igen som frivillig, år efter år.

Bespisning af de frivillige til et arrangement, som X, er en naturlig del af hensyn til den praktiske gennemførelse […]. X er et stort tiltag med op mod [antal] gæster til hvert [arrangement], […]. Det kræver store arealer og meget materiel og gear, som skal håndteres, og alle de frivillige skal være i gang sideløbende med hinanden […]. […]. For at lette arbejdet og sikre tidsplanen, så det store set-up kan glide, er der sørget for bespisning af de frivillige, så det kan sikres, hvem der gør hvad, hvornår.

Bespisning af de frivillige er således vigtigt for gennemførelsen […], da det letter det praktiske store set-up […], og samtidig er med til at skabe sammenhold mellem de frivillige, og gøre det attraktivt for dem at hjælpe. De frivilliges hjælp er nødvendig for gennemførelsen af X - uden de [antal] frivillige, ville det ikke kunne lade sig gøre - det er derfor vigtigt, at det er attraktivt at tage del i X så der sikres nok frivillig hjælp til gennemførelsen deraf. Omkostninger til bespisning kan således ikke udskillelses fra øvrige driftsomkostninger, og afholdes således som led i Foreningens velgørende aktivitet.

Det er således vores opfattelse, at Foreningen er berettiget til momskompensation for de omkostninger Foreningen har til bespisning af frivillige, da omkostningerne er afholdt som led i Foreningens momsfritaget almenvelgørende aktiviteter.

Udlæg afholdt af Foreningens frivillige, ansatte mv.
Det er Skatteankestyrelsens opfattelse, at Foreningen ikke kan ansøge om momskompensation for omkostninger, som de frivillige, ansatte mv. i første omgang har afholdt i eget navn, da der efter Skatteankestyrelsens opfattelse, ikke er sikkerhed for, at en vare eller ydelse benyttes i overensstemmelse med Foreningens almenvelgørende formål, hvor Foreningen ikke fremgår af fakturaen.

Vi er ikke enige i Skatteankestyrelsen opfattelse, og skal bemærke, at der i Bekendtgørelsen ikke er fremsat krav om, at ansøger skal være fakturamodtager på de omkostninger, der søges om momskompensation for - eneste krav er, at omkostningerne skal være afholdt i forbindelse med ansøgerens velgørende aktiviteter jf. bekendtgørelsens § 1.

Hvorvidt en omkostning anses for at være afholdt i forbindelse med ansøgerens velgørende aktivitet, som det er betingelsen i Bekendtgørelse, afgøres efter vores opfattelse ikke af, hvem fakturamodtager er, men af omkostningens art og anvendelsen af det indkøbte.

Foreningen har afholdt omkostningerne, som alle relaterer sig til afholdelse og gennemførelse af X, som sker som led i Foreningens velgørende aktivitet - det skal her bemærkes, at Foreningen kan alene afholde omkostninger med relation til deres virke. Foreningen er dermed rette omkostningsbærer og afholder derfor omkostningerne efter udlæg fra de frivillige og ansatte, som af praktiske hensyn ved gennemførelsen af X har afholdt omkostningerne som en start.

Det er således vores opfattelse, at Foreningen er berettiget til at opnå kompensation for udlæg afholdt af Foreningens frivillige, ansatte mv.

Skattestyrelsens afgørelse
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er muligt at anvende momslovens og momsbekendtgørelsens bestemmelser til brug for begrænsning af Foreningers ret til momskompensation. Vi er fortsat uenig i dette, idet det alene er Bekendtgørelsen, som skal lægges til grund, og denne ikke henviser til momslovens regelsæt samlet, men alene de enkelte bestemmelser, som finder anvendelse.

Skattestyrelsen henviser desuden til den juridiske vejledning afsnit D.A.23, som retskilde for momskompensation for velgørende foreninger. Vi skal her igen gøre opmærksom på, at den juridiske vejledning ikke er en bindende retskilde, og der derfor ikke kan støttes ret derpå ved fortolkningen af anvendelsesområdet for momskompensationen for frivillige foreninger mv. Vi skal derfor henstille til, at sagen afgøres på baggrund af Bekendtgørelsens regelsæt.

Afsluttende bemærkninger
Det er således fortsat vores opfattelse, at Foreningen er berettiget til at medtage omkostninger til bespisning af frivillige, samt udlæg afholdt af Foreningens frivillige, ansatte mv. i ansøgningen om momskompensation jf. § 1, stk. 1 i Bekendtgørelsen.

Foreningens omkostninger til bespisning af frivillige er afholdt for gennemførelse af X, som er en del af Foreningens almenvelgørende aktiviteter. Ligesom omkostninger afholdt som udlæg af Foreningens frivillige og ansatte er sket i relation til Foreningens velgørende aktiviteter, hvor Foreningen er rette omkostningsbærer, og omkostningerne derfor skal indgå i momskompensationen.
[…]"

Retsmøde
Selskabets repræsentant nedlagde påstand og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det til retsmødet udleverede talepapir.

Det blev blandt andet anført, at for så vidt angår foreningens udlæg, kan en henvisning til momsbekendtgørelsens fakturakrav, eller generel henvisning til momsloven og momsbekendtgørelsens regelsæt ikke findes i bekendtgørelsen om momskompensation. Da der er tale om en tilskudsordning, som skal kompensere afholdte udgifter, er der ikke hjemmel til at opfinde en parallel af regler fra fx momslovgivningen, hvis der ikke er eksplicit hjemmel til det. Der kan derfor ikke opstilles en betingelse om, at der ikke kan kompenseres for købsmoms af udgifter, som er sket efter udlæg, hvis de ikke er stilet til foreningen.

For så vidt angår foreningens udgifter til bespisning af frivillige til X anførte repræsentanten blandt andet at foreningen har valgt af bespise de frivillige, så foreningen let og gnidningsfrit får alle elementer til at fungere sideløbende med hinanden, idet X kræver et stort og logistisk setup. Ingen steder i bekendtgørelsen er der indskærpet hvilke typer omkostninger, der kan medtages, så længe de er afholdt i forbindelse med den velgørende aktivitet. I den henseende anførte repræsentanten, at alle omkostninger som foreningen har afholdt i forbindelse med sine velgørende aktiviteter berettiger til momskompensation, og det gælder uanset udgiftstypens karakter.

Skattestyrelsen erklærede sig enig i Skatteankestyrelsens indstilling om at stadfæste Skattestyrelsens afgørelse. Det blev anført, at det er afgørende, at der er tale om udgifter, der er afholdt i forbindelse med den momsfri almenvelgørende aktivitet.

Adspurgt om, hvorvidt det var tvivlen om foreningens udlæg eller krav til formalia, der var afgørende for Skattestyrelsens afgørelse vedrørende foreningens udlæg svarede Skattestyrelsen, at det var tvivlen, der var det bærende element. Hertil supplerede repræsentanten, at i de tilfælde, hvor der er fremlagt en kassebon, er det ikke anfægtet af Skattestyrelsen, at det er foreningens udgift. Det er alene i det tilfælde, hvor der er fremlagt en faktura, som der er foretaget udlæg for. Det bliver således en vurdering af form over indhold.

Landsskatterettens afgørelse
Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen alene har imødekommet foreningens ansøgning om kompensation for købsmoms med samlet 10.682.901 kr. for kalenderåret 2022.

Herunder skal der tages stilling til, om foreningen er berettiget til kompensation for købsmoms af udgifter til bespisning af foreningens frivillige og ansatte i forbindelse med X, samt berettiget til kompensation af købsmoms af udlæg, hvor fakturaen er udstedt til andre end foreningen.

Retsgrundlaget
Af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 111 af 2. februar 2015 om momskompensation til velgørende foreninger m.v. fremgår følgende:

"Almennyttige og velgørende foreninger m.v. godkendt i henhold til ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, kan ansøge om delvis kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med deres momsfri almenvelgørende aktiviteter fra den pulje, som er afsat hertil i Finanslovens § 9."

Af samme bekendtgørelses § 5 fremgår følgende:

"Skatteforvaltningen har adgang til at kontrollere materiale, der ligger til grund for udbetalingen af kompensationen. Foreningen skal efter anmodning udlevere eller indsende materialet til Skatteforvaltningen. Momslovens almindelige kontrolbestemmelser i §§ 74 - 76 samt skattekontrollovens § 6 finder anvendelse ved denne kontrol. Momsbekendtgørelsens almindelige regler om opbevaringspligt for materiale i § 91 finder tilsvarende anvendelse."

Landsskatterettens begrundelse og resultat
I henhold til § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v. kan foreningen ansøge om delvis kompensation for udgifter til købsmoms i forbindelse med dens momsfri almenvelgørende aktiviteter. Dette må forstås således, at udgifterne skal have en tilknytning til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, og at udgifter af privat karakter ikke er omfattet. Endvidere må det påhvile den, der ansøger om momskompensation, at godtgøre at betingelserne for kompensation er opfyldt

Sagen angår, om foreningen kan få kompensation for købsmoms af udgifter til bespisning mv. på konto 15600: Intern Catering (incl. løn), 15900: Øvrige omkostninger frivillige og 17400: Øvrige adm. & personale omk.

Konto 15600 vedrører bespisning af personale på X, herunder frivillige, projektansatte og fastansatte. På konto 15600 ses desuden udgifter til indkøb af maskiner, materiale mv. til den interne catering.

Konto 15900 og konto 17400 vedrører bespisning og diverse materiel indkøbt til de frivilliges arbejde på X.

Bespisning af foreningens ansatte og frivillige må anses for en udgift af privat karakter, som er foreningens almennyttige aktivitet uvedkommende, da der er tale om udgifter, som foreningens ansatte og frivillige ville have afholdt, uanset om den pågældende var på arbejde/var frivillig eller ej.

De afholdte udgifter til bespisning af foreningens ansatte og frivillige anses ikke for at være afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter, henset til udgifternes private karakter, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v.

Der er ikke fremlagt materiale, der specificerer, om de tre konti indeholder udgifter til andet end bespisning.

Henset hertil finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat foreningens kompensation af købsmoms af udgifter til bespisning af foreningens frivillige og ansatte i forbindelse med X.

Der skal herefter tages stilling til, hvorvidt foreningen kan få kompensation for købsmoms af udgifter i henhold til fakturaer, der er udstedt til andre end foreningen.

Skattestyrelsen har gennemgået en række bilag, hvor det er konstateret, at fakturaen er udstedt til andre end foreningen.

Det er en betingelse for at opnå delvis kompensation for udgifter til købsmoms, at foreningen kan godtgøre, at udgifterne er afholdt i forbindelse med foreningens momsfrie almenvelgørende aktiviteter, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger m.v.

Henset til de i sagen fremlagte oplysninger, herunder de fremlagte udlæg, finder Landsskatteretten det ikke i tilstrækkelig grad godtgjort, at udlæggene dækker over udgifter, der er afholdt til foreningens momsfri almenvelgørende aktiviteter.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat foreningens kompensation af købsmoms af udgifter på fakturaer, der er udstedt til andre end foreningen.

Samlet finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen alene har imødekommet foreningens ansøgning om kompensation for købsmoms med samlet 10.682.901 kr. for kalenderåret 2022.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.