Dato for udgivelse
23 Jan 2025 13:18
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
11 Nov 2024 13:06
SKM-nummer
SKM2025.39.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Motorstyrelsen
Sagsnummer
23-0009489
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Emneord
Nyt køretøj, nypris, fastsættelse, standardpriser.dk
Resumé

Motorstyrelsen havde i forbindelse med afgiftsberigtigelsen anset et køretøj for nyt og havde fastsat køretøjets nypris til 375.800 kr. Da køretøjet tidligere havde været registreret i udlandet, kunne det ikke anses for nyt i forbindelse med, at det importeredes til Danmark og registreredes her. Landsskatteretten hjemviste sagen til Motorstyrelsen til fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for det brugte køretøj på tidspunktet for registreringen i Danmark den 16. november 2021.   

Reference(r)

Registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, § 10, stk. 1
De almindelige bemærkninger til pkt. 2 i lovforslag nr. 130 af 6. februar 1991 om ændring af registreringsafgiftsloven
De specielle bemærkninger til nr. 41 (vedrørende indsættelsen af § 9 a i registreringsafgiftsloven) i lovforslag nr. 4 af 3. oktober 2017 om ændring af bl.a. registreringsafgiftsloven
Registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 27, bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021

Henvisning

-

 

Motorstyrelsen har ved en kontrol af selskabets månedsangivelse for november 2021 fundet, at sagens køretøj er blevet afgiftsberigtiget på et forkert grundlag. Motorstyrelsen har beregnet registreringsafgiften for køretøjet til 65.483 kr. Da selskabet oprindeligt har indbetalt 22.610 kr. i registreringsafgift, har Motorstyrelsen opkrævet 42.873 kr. i difference. 

Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling i Motorstyrelsen.

Faktiske oplysninger
Sagens køretøj (Seat Leon FR 1,4 E-hybrid) er en personbil med første registreringsdato den 23. december 2020 i udlandet. 

Det fremgår af en faktura, at køretøjet blev købt den 27. august 2021 af G1 ApS hos G2 GmbH i Tyskland. Ved registrerings-/toldsynet den 13. september 2021 blev køretøjets stand vurderet til middel og kilometerstanden aflæst til 1.000 km. 

Det fremgår af Køretøjsregistret, at køretøjet blev oprettet i registret den 13. september 2021. Køretøjets registreringsafgift blev beregnet den 16. september 2021 af H1 ApS (herefter selskabet) på grundlag af en handelspris på 247.457 kr. og en nypris 278.410 kr., hvilket medførte en afgiftspligtigværdi på 209.035 kr. og en registreringsafgift på 22.610 kr. Køretøjet blev efterfølgende registreret den 16. november 2021 med G3 ApS (autoforhandler) som ejer og bruger.

Motorstyrelsens afgørelse
Motorstyrelsen har som følge af en kontrol af selskabets månedsangivelse for november 2021 opkrævet yderligere 42.873 kr. i registreringsafgift for køretøjet. 

Som begrundelse har Motorstyrelsen anført følgende: 

"[…]
Det anmeldte køretøjs skønnes at være nyt, jf. Bekendtgørelse om registreringsafgift § 27.
Ifølge § 27 anses et køretøj, der er mindre end 4 år gammelt, for nyt, indtil det har kørt 2.000 km med mindre, køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges som nyt. 

I virksomhedens anvendte nypris er alt ekstraudstyr er ikke medtaget. Derudover har virksomheden taget udgangspunkt i en 2020 prisliste fra den 16. oktober 2020. Prislisten tager derfor udgangspunkt i de gamle afgiftssatser for Plug-in Hybrid køretøjer. Det anmeldte køretøj er registeret første gang d. 23. december 2020, hvorfor den falder under L203/L129 (lov om nye bilafgifter). Virksomhedens anvendte nypris vurderes derfor ikke at have været markedsdannende, hvorfor Motorstyrelsen tilsidesættes denne. 

Motorstyrelsen har skønsmæssigt fastsat nyprisen til 375.800 kr. 

I bilagene kan I se en uddybende begrundelse og mere om, hvordan Motorstyrelsen har beregnet køretøjet. Motorstyrelsen forhøjer registreringsafgiften for køretøjet med 42.873 kr." 

Det fremgår af bilagene, at nyprisen inkl. ekstraudstyr er fundet på standardpriser.dk.

Udtalelse fra Motorstyrelsen
Motorstyrelsen har den 10. februar 2023 sendt følgende udtalelse, hvor den påklagede afgørelse fastholdes: 

"Markedsdannende nypris
Parten mener, at det strider mod Bekendtgørelse om registreringsafgift §27, og at køretøjets fakturapris skal danne grundlag for beregning af registreringsafgift. 

Bekendtgørelsens §27 henviser til, hvornår et køretøj anses for at være nyt eller brugt. Det vedrører således ikke beregningen. 

Motorstyrelsen haneviser i stedet til I.A.1.5.2. afsnit under Parallelimport.
Ved indregistrering og afgiftsberigtigelse af nye køretøjer skelnes der ikke mellem køretøjer, der er importeret via en officiel importør eller via parallelimport. 

Hvis et nyt parallelimporteret køretøj videresælges til en bruger, der skal anvende køretøjet her i landet, udgøres den afgiftspligtige værdi af salgsprisen - dvs. den almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Det er en forudsætning herfor, at der er indregnet mindst 9 pct. i avance til importøren (og eventuelt efterfølgende salgsled). 

Hvis parallelimportøren vil udtage køretøjet til eget brug, udgøres den afgiftspligtige værdi af importprisen (købsprisen) tillagt 9 pct. 

Da køretøjet er importeret og værdifastsat med henblik på videresalg, er det den almindelige pris til bruger her i landet der danner grundlag. Fakturaprisen er derfor irrelevant og tillægges ikke værdi. 

Der henvises dermed til afgørelsen for opgørelse af nyprisen inklusive ekstraudstyr. 

Da køretøjet opfattes som nyt i henhold til BEK §27 anvendes der ikke annoncer, men udelukkende markedsdannende nypris."

Klagerens opfattelse
Det er klagerens opfattelse, at sagens køretøj skal afgiftsberigtiges som nyt på grundlag af fakturaprisen. Subsidiært påstår klageren, at registreringsafgiften ikke kan overstige 22.610 kr. 

Klageren har til støtte for påstanden anført følgende: 

"Det pågældende køretøj er knap 1 år gammel, og har kørt 1.000 km og skal berigtiges som et ny køretøj efter fakturapris. Motorstyrelsen anerkender, at køretøjet er nyt, men har ikke værdifastsat ud fra fakturapris som Bekendtgørelse om registreringsafgift § 27 siger. 

[...] Uafhængig af beregningsmetode kan afgiften efter vores vurdering ikke overstige 22.610,-." 

Klageren har desuden som dokumentation for afgiftsberigtigelsen i nærværende sag sendt et uddrag af afgiften på to køretøjer, som ifølge klageren er tilsvarende sagens køretøj: 

"Dokumentationen indeholder kopi af købsfaktura fra G1, og derudover vedhæfter jeg 2 billeder og dokumentation for 2 tilsvarende biler, som tidligere er værdifastsat og ses på Skat.dk. På baggrund af bl.a. dette undrer vi os over den påklagede beregning."

Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, hvordan køretøjet skal afgiftsberigtiges.

Retsgrundlaget
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, lovbekendtgørelse nr. 1194 af 2. juni 2021, at: 

"Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov." 

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 27, bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021, at: 

"Et køretøj, der er mindre end 4 år gammelt, anses for nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges som nyt, jf. dog § 31." 

Det fremgår af de almindelige bemærkninger til pkt. 2 i lovforslag nr. 130 af 6. februar 1991 om ændring af registreringsafgiftsloven, at: 

"EF-Domstolen afsagde den 11. december 1990 dom i sagen om registreringsafgiften af nye og brugte importerede biler. 

Efter de nuværende regler beregnes afgiften af alle personkøretøjer og varebiler, der indføres som brugte, af køretøjets oprindelige pris som nyt, ekskl. afgift, eller 90 pct. af denne pris, hvis køretøjet har været registreret og benyttet i udlandet i mindst 6 måneder. 

Det er domstolens opfattelse, at brugte importerede biler efter disse regler beskattes for hårdt i forhold til brugte »danske« biler, og at dette er traktatstridigt. 

Det foreslås derfor, at afgiftsgrundlaget for alle brugte køretøjer, der ikke tidligere har været fuldt afgiftsberigtiget her i landet, bliver den ved vurdering fastsatte almindelige pris ved salg til bruger her i landet, inkl. moms, men uden registreringsafgift, for det pågældende køretøj." 

Det fremgår af de specielle bemærkninger til nr. 41 (vedrørende indsættelsen af § 9 a i registreringsafgiftsloven) i lovforslag nr. 4 af 3. oktober 2017 om ændring af bl.a. registreringsafgiftsloven, at: 

"[…]For køretøjer, som tidligere har været registreret i udlandet, er der ikke tale om nye køretøjer, og disse vil derfor skulle afgiftsberigtiges efter de almindelige regler om brugte køretøjer." 

Det følger af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, at: 

"For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres."

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten bemærker, at Motorstyrelsen har skønnet, at køretøjet i forbindelse med afgiftsberigtigelsen skal anses for nyt, jf. registreringsbekendtgørelsens § 27, og på baggrund heraf har Motorstyrelsen fundet køretøjets nypris på 375.800 kr. ved opslag på standardpriser.dk. 

Landsskatteretten finder i overensstemmelse med de ovenstående lovforarbejder, at et køretøj, som tidligere har været registreret i udlandet, ikke kan anses for nyt i forbindelse med, at køretøjet importeres til og registreres i Danmark. Registreringsbekendtgørelsens § 27 kan ikke ændre herpå. 

Landsskatteretten hjemviser herefter sagen til fornyet behandling ved Motorstyrelsen, herunder med henblik på en fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for det brugte køretøj på tidspunktet for registreringen i Danmark den 16. november 2021, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1.