►Indhold

Dette afsnit handler om beregning og opkrævning af vejafgift.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftsgrundlaget
  • Afgiftssatser
  • Opkrævning af afgift

Afgiftsgrundlaget

Afgiften fastsættes på baggrund af den fulde længde af den tilbagelagte strækning på det afgiftsbelagte vejnet målt i kilometer, jf. § 2, og ud fra en vejafgiftssats pr. kilometer fastsat i overensstemmelse med § 5. Se VEAL § 4, stk. 1.

Den tilbagelagte strækning på afgiftspligtige veje, jf. § 4, stk. 1, opgøres som den samlede længde i kilometer af de vejsegmenter, som det afgiftsbelagte køretøj er indkørt på, jf. dog VEAL § 4, stk. 4 og 5. Et vejsegment defineres som en vejstrækning mellem to vejknudepunkter. Et vejknudepunkt udgøres af et vejkryds, en rundkørsel, en vejafslutning eller en landegrænse.

I opgørelsen af antallet af kilometer, der skal betales vejafgift for, indgår det fulde antal kilometer, som et vejsegment udgør, hvis blot køretøjet er indkørt på det pågældende vejsegment. Den samlede længde af vejsegmentet indgår således i opgørelsen, selvom vejsegmentet ikke er gennemkørt fuldt ud. Den tilbagelagte kørsel på det afgiftspligtige vejnet opgøres herefter ved først at sammenlægge længderne opgjort i kilometer af det samlede antal vejsegmenter, som det afgiftspligtige køretøj er indkørt på under sin færdsel. Dernæst kan afgiften beregnes ved at gange det opgjorte antal kilometer med den gældende sats for køretøjets CO2-emissionsklasse m.v.

Se VEAL § 4, stk. 2 og 3.

Der er dog ikke pligt til at svare vejafgift, hvis der alene er indkørt på et vejsegment i forbindelse med krydsning af en afgiftspligtig vejstrækning, men hvor der ikke herudover foretages kørsel herpå. Det pågældende vejsegment indgår derfor ikke i opgørelsen af den tilbagelagte strækning. Se VEAL § 4, stk. 4.

Indkørsel på samme vejsegment to eller flere gange inden for 24 timer, uden at der er indkørt på andre vejsegmenter i den mellemliggende periode, medtages kun én gang i den samlede opsummering af antallet af kørte kilometer. Det betyder f.eks., at hvis et køretøj har læsset varer af på en vej, og dette vejsegment er identificeret både ved stop og start, så medtages det kun én gang i opgørelsen af kilometer. Se VEAL § 4, stk. 5.

Der betales et tillæg til afgiften for de vejsegmenter, der i bilag 1 er markeret som helt eller delvis placeret i geografiske områder, hvor der er oprettet miljøzoner efter reglerne i kapitel 2 f i lov om miljøbeskyttelse, og som samtidig ikke udgøres helt eller delvis af det transeuropæiske vejnet eller af motorveje. Kun miljøzoner, der er oprettet pr. 1. august 2022, er omfattet af tillægsafgiften.

Se VEAL § 4, stk. 6 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 og bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslag nr. 74 af 29. marts 2023.

Afgiftssatser

Der svares afgift for motorkøretøjer efter de CO2-emissionsklasser, der følger af artikel 7ga i direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer med senere ændringer, efter nedenstående satser:

A. Afgiftssatser 

Kroner pr. kilometer 

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17. ‍‍9‍99 kg 

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg 

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg 

CO2-emissi‍onsklasse 1 

0,86 

1,00 

1,10 

CO2-emissi‍onsklasse 2 

0,79 

0,92 

1,01 

CO2-emissi‍onsklasse 3 

0,69 

0,82 

0,91 

CO2-emissi‍onsklasse 4 

0,46 

0,53 

0,58 

CO2-emissi‍onsklasse 5 

0,13 

0,13 

0,13 

Se VEAL § 5, stk. 1 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024

Ved kørsel på afgiftspligtige vejsegmenter, som helt eller delvis er placeret inden for miljøzoner, jf. § 4, stk. 6, lægges følgende beløb til satserne i stk. 1 for lastbiler og køretøjskombinationer:

B. Tillæg i miljøzoner 

Kroner pr. kilometer 

Teknisk tilladt totalvægt på 12.000- 17. ‍‍9‍99 kg 

Teknisk tilladt totalvægt på 18.000- 32.000 kg 

Teknisk tilladt totalvægt på over 32.000 kg 

CO2-emissi‍onsklasse 1 

0,43 

0,50 

0,55 

CO2-emissi‍onsklasse 2 

0,40 

0,46 

0,51 

CO2-emissi‍onsklasse 3 

0,35 

0,41 

0,46 

CO2-emissi‍onsklasse 4 

0,23 

0,27 

0,29 

CO2-emissi‍onsklasse 5 

0,07 

0,07 

0,07 

Se VEAL § 5, stk. 2, som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024

Satserne i stk. 1 udgør den samlede værdi af afgiften for de eksterne omkostninger og infrastrukturafgiften forbundet med motorkøretøjernes brug på det afgiftsbelagte vejnet. Den samlede vejafgift inklusive oplysninger om infrastrukturafgift og afgift for eksterne omkostninger skal fremgå af den faktura eller kvittering, der sendes til den afgiftspligtige, jf. § 3, efter endt kørsel. Den afgiftspligtige kan indvillige i ikke at modtage oplysningerne. Til og med den 1. december 2025 er det tilstrækkeligt, at oplysningerne, jf. 1. pkt., kan tilgås via en faktura eller kvittering.

Se VEAL § 5, stk. 3 og 4,  som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024.

Opkrævning af afgiften

Sund & Bælt Holding A/S opkræver afgiften på vegne af staten. Opkrævning sker enten elektronisk ved anvendelse af køretøjsudstyr eller gennem salg af rutebilletter. Opkrævning ved anvendelse af køretøjsudstyr kræver, at der i køretøjet er installeret køretøjsudstyr på baggrund af en aftale mellem ejeren eller brugeren og en EETS-udbyder. Ved køretøjsudstyr forstås et elektronisk system, der indsamler data vedrørende køretøjets kørsel på det afgiftebelagte vejnet med henblik på  fastsættelse af den afgiftspligtige kørsel og beregning af afgiften. Afgiften beregnes af Sund & Bælt Holding A/S ud fra de kørselsdata, der indsamles under kørslen gennem køretøjsudstyret. Ejeren af køretøjet har pligt til at sørge for, at køretøjsudstyret er aktiveret under kørslen. Hvis der er registreret en afgiftspligtig bruger af køretøjet, har denne dog pligten. Ved opkrævning af  afgiften udsteder EETS-udbyderen udsteder faktura med oplysning om Sund & Bælt Holding A/S' navn. Betaling af afgift med frigørende kan dog alene ske til EETS-udbyderen.

Se VEAL § 6 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 og § 7.

Hvis der ikke er tilknyttet køretøjsudstyr, eller køretøjsudstyret er uvirksomt, har den afgiftspligtige ejer pligt til at sikre, at der købes en rutebillet inden kørsel på det afgiftsbelagte vejnet. Hvis der er registreret en afgiftspligtig bruger af køretøjet, har denne dog pligten. Betaling for rutebilletten udgør betaling for gennemkørsel af én angivet rute på den afgiftsbelagte vejstrækning i et afgiftspligtigt køretøj, jf. § 1 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024, inden for en på rutebilletten angivet gyldighedsperiode. Rutebilletter kan købes fra 14 dage før gyldighedsperiodens begyndelse. 

Ved køb af rutebillet oplyses følgende:

1) Fornavn, efternavn, e-mail, telefonnummer og eventuelt bopælsadresse på den afgiftspligtige person, jf. § 3.

2) Oplysninger vedrørende dansk og udenlandsk registrerede køretøjer, som disse oplysninger fremgår af køretøjets registreringsattest, om nationalitetsmærke, identifikationsnummer, registreringsnummer, teknisk tilladt totalvægt og CO2-emissionsklasse.

3) Et begyndelsestidspunkt for kørsel på det afgiftspligtige vejnet (gyldighedsperiodens begyndelse).

4) Den planlagte rute på det afgiftspligtige vejnet.

5) Oplysninger om betaling.

Ændring af oplysninger nævnt i pkt. 1 og 4. kan ændres, indtil gyldighedsperiodens begyndelsestidspunkt. Rutebilletten kan annulleres inden for samme frist. Hvis den på forhånd oplyste forventede rute mellem start- og slutpunkt ændres, skal denne ændres til den faktiske rute senest 72 timer efter starttidspunktet for rutebillettens gyldighedsperiode, hvis der er forskel. Pligten påhviler den afgiftspligtige, jf. § 3.

Ved manglende dokumentation for køretøjets teknisk tilladte totalvægt og CO2-emissionsklasse i forbindelse med køb af rutebillet kategoriseres det afgiftspligtige køretøj under den tungeste vægtklasse og CO2-emissionsklasse 1, jf. § 5 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024.

Se VEAL § 6 som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 og § 8.◄