Spørgsmål
- Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslo-vens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 1 Hvid.
- Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslo-vens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 2 Lys.
- Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslo-vens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 3 Mørk.
Svar
- Nej
- Nej
- Nej
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger er en fødevare- og produktionsvirksomhed, som bl.a. sælger og producerer produkter med chokolade- og kakaoindhold. Herunder de ovennævnte tre produkter, som bedst kan beskrives som smørepålæg - nødde- & kakaocreme.
Produkterne importeres fra en leverandør i Italien, og sælges til detailkæder og butikker her i Danmark. Produkterne sælges i glas, indeholdende 200 gr.
Spørger har bl.a. indsendt vareprøver, billeder af detailemballage samt produktspecifikationer, hvoraf følgende fremgår:
Produkt 1 Hvid
Ingredienser: Rørsukker, ca. 20 % solsikkeolie, ca. 10 % skummetmælkspulver, ca. 5 % sødmælkspulver, ca. 5 % hasselnødder, ca. 3 % kakaosmør, naturlig aroma
Næringsindhold: Fedt ca. 30 %, Kulhydrat ca. 60 %, heraf ca. sukkerarter 60 %.
Skattestyrelsen bemærker, at produktets indhold af kakaosmør ikke fremgår af detailindpakningen.
Følgende oplysninger om produktet fremgår af Spørgers hjemmeside:
Smager af nødder og chokolade og hvid chokolade med masser af mælk.
Produkt 2 Lys
Ingredienser: Rørsukker, ca. 15 % hasselnødder, ca. 10 % solsikkeolie, ca. 8 % kakaopulver og ca. 3 % kakaosmør
Næringsindhold: Fedt ca, 25 %, Kulhydrat ca. 60 %, heraf sukkerarter ca. 60 %.
Følgende oplysninger om produktet fremgår af Spørgers hjemmeside:
Smager af nødder og chokolade, til morgenbrødet, i snackbarer eller is, glasur/frosting til kager
Produkt 2 Mørk
Ingredienser: Rørsukker, ca. 20 % fedtfattigt kakaopulver, ca. 15 % solsikkeolie, hasselnødder, ca. 2 % kakaosmør
Næringsindhold: Fedt ca. 25 %, Kulhydrat ca. 60 %, heraf sukkerarter ca. 50 %.
Følgende oplysninger om produktet fremgår af Spørgers hjemmeside:
Smager af nødder og chokolade, som mørk pålægschokolade, fx mellem to kiks som kage, eller til kage.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er vores opfattelse, at spørgsmålene bør besvares: Ja
Vi har historisk, og gør stadig, løftet høj afgift på hele varens vægt af et forsigtighedsprincip.
Vi bliver dog i tvivl om, vi egentlig løfter for meget i afgift, eller om vi "kun" skal løfte afgift svarende til den %-andelen af kakao, der er i produktet, og ikke 100% af produktets vægt, som vi gør nu.
Ud fra lovgivningen forstår vi, at der skal løftes afgift, når der er tale om en "masse".
På SKAT’s hjemmeside står følgende under "Produkter anset som chokolade, chokoladevarer og kakaopræparater af enhver art":
"Kakaoholdigt smørepålæg der fremtræder som en chokoladebrun, blød masse. Består af sukker, vegetabilsk fedtstof, hasselnødder, skummetmælkspulver (5 %), kakaopulver (8 %), lecitin og smagsstoffer. Produktet er omfattet af det afgiftspligtige vareområde."
Dette anser vi, at vores produkter falder ind under, men vi kan ikke tyde, hvor meget af varen der skal løftes/afregnes afgift på.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 1 Hvid.
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt varen er afgiftspligtig i sin helhed, og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Kan varen ikke anses som omfattet, skal der i stedet betales dækningsafgift af mængden af afgiftspligtige bestanddele, der indgår i varen, jf. § 22.
Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, er opdelt i forskellige afgiftspligtige varegrupper. Relevante varegrupper vedrørende denne anmodning er nr. 1, som omfatter chokoladevarer af enhver art, nr. 4, som omfatter sukkervarer af enhver art, samt nr. 9, om efterligninger af og erstatningsvarer for bl.a. chokolade- og sukkervarer.
Det fremgår af lovforarbejderne til lovforslag L 45 fra 1968, at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af lovforarbejderne til L 109 fra 2017, bilag 4, høringsskema, fremgår, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Af lovforarbejderne til lovforslag L 28 fra 1979, fremgår, at der ved vurdering af, om hvorvidt et produkt er omfattet af bestemmelsen om efterligninger og erstatningsvarer, skal foretages en samlet bedømmelse af produktets beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag.
Chokoladevare
Det fremgår af SKM2015.654.ØLR, at begrebet “chokoladevarer" ikke er nærmere defineret i hverken lov eller forarbejder. Det fremgår endvidere, at da det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, nr. 1, omfatter varer af enhver art, så har lovgivningsmagten tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere understreges ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Østre Landsret har i SKM2015.654.ØLR fastslået, at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet. Det fremgår endvidere, at "Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade."
Produktet sælges i glas á 200 gr. Om produktet fremgår, at det smager af nødder og chokolade og hvid chokolade med masser af mælk.
Produktet er fremstillet af ca. 60 % sukkerarter, ca. 30 % fedt, ca. 15 % mælkepulver, ca. 5 % hasselnødder. Produktet indeholder ca. 3 % kakaosmør.
Spørger har udleveret en vareprøve, som har overskredet datoen for "Bedst før" d. 31. januar 2022, og har oplyst, at der ikke kan foretages smagsprøver.
På baggrund af en samlet vurdering af det oplyste om produktet, og henset til det høje indhold af tilsat sukker på ca. 60 %, herunder det lave indhold af kakaosmør på ca. 3 %, finder Skattestyrelsen ikke, at det kan anses for at være en chokoladevare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da chokoladen ikke er karaktergivende for produktet, henset til det lave indhold og varens visuelle fremtræden.
Sukkervarer af enhver art
Ved vurderingen af om produktet kan anses for at være en sukkervare, skal der henses til om sukker er karaktergivende for produktet, Der skal lægges vægt på bl.a. den relative mængde af sukker i varen, hvor fremtrædende dette er for smagen, og om varen visuelt fremtræder som værende af sukker. Bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde.
På baggrund af en samlet vurdering af det oplyste finder Skattestyrelsen, at produktet er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at sukker er karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af tilsat sukker på ca. 60 %, samt at produktet har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om en sukkerholdig vare.
Dette er i overensstemmelse med SKM2024.421.BR, hvor byretten lagde til grund, at kriterierne i SKM2015.654.ØLR kan anvendes analogt i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en vare er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Byretten fandt, at produkterne (med et sukkerindhold på ca. 25 %) duftede sødt, at smagen var meget sød, og at produkterne havde et udseende og en fremtoning der tydeligt signalerede, at der var tale om sukkerholdige varer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Efterligninger eller erstatningsvarer
Ved vurderingen af, om produktet kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en sukker- eller chokoladevare, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag.
Skattestyrelsen finder, at produktet kan anvendes som én blandt flere muligheder for smørepålæg, samt at det vil dække samme behov for forbrugeren som traditionelt sukkerholdigt smørepålæg.
På baggrund af en samlet vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse, og markedsføring, finder Skattestyrelsen alternativ, at det også kan anses for at være en efterligning eller erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, henset til at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende.
Dette er i overensstemmelse med SKM2018.531.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at en medium brun karamelsovs med en sød smag af karamel kunne anvendes som en blandt flere muligheder for topping/dessertsauce på is eller anden dessert, og at den vil dække samme behov for forbrugeren som en traditionel chokoladesovs, hvorfor produktet blev anset for at være en erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.2.3.3, fremgår, at afgiftspligtige efterligninger og erstatningsvarer (nr. 9) bl.a. omfatter brune smørepålæg af bl.a. sukker, glucose, mælketørstof, mælkefedt og vitaminer.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 2 Lys.
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt varen er afgiftspligtig i sin helhed, og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Kan varen ikke anses som omfattet, skal der i stedet betales dækningsafgift af mængden af afgiftspligtige bestanddele, der indgår i varen, jf. § 22.
Produktet vurderes på samme vis som produktet i spørgsmål 1. Forskellene er udover farven, andelen af indholdet af sukker, kakaopulver og kakaosmør.
Produktet sælges i glas á 200 gr. Om produktet fremgår bl.a. at det smager af nødder og chokolade, er til morgenbrødet, i snackbarer eller is, glasur/frosting til kager.
Produktet er fremstillet af ca. 60 % sukkerarter, ca. 25 % fedt, ca. 15 % hasselnødder, ca. 8 % kakaopulver og ca. 3 % kakaosmør.
Spørger har udleveret en vareprøve.
Chokoladevare
Udover det af spørger oplyste om produktet, som kan tiltrædes af Skattestyrelsen, finder Skattestyrelsen samtidig ved prøvesmagning, at produktet tillige har en meget sød smag.
På baggrund af en samlet vurdering af produktet finder Skattestyrelsen, at dette er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, som en chokoladevare af enhver art.
Der er lagt vægt på, at chokoladen er karaktergivende for produktet, den relative mængde af chokolade i varen, smagen af chokolade, og at varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Sukkervarer af enhver art
På baggrund af en samlet vurdering finder Skattestyrelsen, at produktet alternativt også er omfattet af det afgiftspligtige vareområde som en sukkervare af enhver art, henset til at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at sukker er karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af tilsat sukker på ca. 60 %, den meget søde smag, samt at produktet har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om en sukkerholdig vare.
Efterligninger eller erstatningsvarer
Skattestyrelsen finder, at produktet også kan anvendes som én blandt flere muligheder for smørepålæg, samt at det vil dække samme behov for forbrugeren som traditionelt sukkerholdigt chokoladesmørepålæg.
På baggrund af en samlet vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse, smag og markedsføring, finder Skattestyrelsen derfor, at det alternativt kan anses for at være en efterligning eller erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at der skal betales dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22 af kakaoindholdet i Produkt 3 Mørk.
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt varen er afgiftspligtig i sin helhed, og dermed omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Kan varen ikke anses som omfattet, skal der i stedet betales dækningsafgift af mængden af afgiftspligtige bestanddele, der indgår i varen, jf. § 22.
Produktet vurderes på samme vis som produktet i spørgsmål 1. Forskellene er udover farven, andelen af indholdet af sukker, kakaopulver og kakaosmør.
Produktet sælges i glas á 200 gr. Om produktet fremgår det, at det smager af nødder og chokolade, som mørk pålægschokolade, til brug fx mellem to kiks som kage, eller til kage.
Produktet er fremstillet af ca. 50 % sukkerarter, ca. 25 % fedt, ca. 20 % kakaopulver og ca. 2 % kakaosmør, samt ca. 5 % hasselnødder.
Spørger har udleveret en vareprøve.
Chokoladevare
Udover det af spørger oplyste om produktet, som kan tiltrædes af Skattestyrelsen, finder Skattestyrelsen samtidig ved prøvesmagning, at produktet tillige har en sød smag.
På baggrund af en samlet vurdering af produktet finder Skattestyrelsen, at dette er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, som en chokoladevare af enhver art.
Der er lagt vægt på, at chokoladen er karaktergivende for produktet, den relative mængde af chokolade i varen, smagen af chokolade, og at varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Sukkervarer af enhver art
Skattestyrelsen finder, at varen alternativt også kan være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde.
Der er herved lagt vægt på, at sukker er karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af tilsat sukker på 50 %, den søde smag, samt at produktet har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om en sukkerholdig vare.
Efterligninger eller erstatningsvarer
Skattestyrelsen finder, at produktet også kan anvendes som én blandt flere muligheder for smørepålæg, samt at det vil dække samme behov for forbrugeren som traditionelt sukkerholdigt chokoladesmørepålæg.
På baggrund af en samlet vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse, smag og markedsføring, finder Skattestyrelsen derfor, at det alternativt kan anses for at være en efterligning eller erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1, 2 og 3
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2021-06-21 nr. 1446 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (chokoladeafgiftsloven)
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3. Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5. Tyggegummi.
6. Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7. Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, figurer og lign.
8. Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang.
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
Forarbejder
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968
I bemærkningerne til § 1, stk. 1, står der, at "Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der i øvrigt:
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet.
(...)"
Lovforslag nr. 28 af 15. november 1979
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der til § 1:
"[...] at afgiftspligten tillige omfatter andre varer, der efter beskaffenhed, anvendelse eller smag betragtes som erstatningsvarer for eller efterligninger af de under 1-8 nævnte varer.
Det foreslås, at det tydeliggøres, at også en vares markedsføring (emballage, reklamering mv.) skal indgå i bedømmelsen vedrørende afgiftspligt efter denne bestemmelse."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017
Den tidligere § 1, stk. 1, nr. 3, blev ændret, og der blev indsat en ny bestemmelse i § 1, stk. 1, nr. 4.
Af bilag 4 til lovforslaget fremgår bl.a.:
"(...) Derudover er der med lovforslaget ikke tiltænkt ændringer i praksis.
Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej. Afgiftspligtige masser lader sig ikke entydigt afgrænse, idet de kan bestå af en lang række ingredienser, hvis sammensætning er afgørende for, om varen må anses for at udgøre en chokolade- og sukkervare herunder massens indhold af chokolade og sukker. Ved vurderingen af, om en masse anses for afgiftspligtig, indgår, om varen efter sin beskaffenhed, anvendelse og ernæringsindhold må betragtes som en chokolade- og sukkervare.
Praksis
SKM2015.654.ØLR
Østre Landsret har formuleret specifikke kriterier til forståelsen af bestemmelsen om afgift af chokoladevarer.
Landsretten fandt, at begrebet “chokoladevarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven, i forarbejderne til denne lov eller i de tidligere love om afgift på chokoladevarer. Landsretten fandt videre, at anvendelsen af ordene “chokolade og chokoladevarer … af enhver art" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, viser, at lovgivningsmagten har tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere er understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10 (i dag nr. 9).
I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse af “chokoladevarer" fandt Landsretten, at bestemmelsen omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet, og at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af chokolade i varen,
- hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om
- varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Østre Landsret udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
SKM2024.421.BR
Sagen omhandlede, hvorvidt to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 (/5) som "sukkervarer af enhver art".
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
SKM2023.266.LSR - stadfæstet ved byrettens dom, SKM2024.421.BR
Landsskatteretten fandt, at to forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier, skulle anses som omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens kapitel 1.
Retten fandt, at det afgørende for vurderingen af, om de omhandlede produkter var omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, var hvorvidt produkterne kunne anses som sukkervarer af enhver art. Retten bemærkede i den henseende, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Retten fandt, at der ved vurderingen af, om de omhandlede produkter kunne anses som sådanne sukkervarer, skulle lægges vægt på, om sukkeret var karaktergivende for produkterne. Retten fandt, at der bl.a. skulle tages hensyn til den relative mængde af sukker i varerne, hvor fremtrædende sukkersmagen var, og om produkterne visuelt fremtrådte som værende af sukker, jf. SKM2022.27.LSR.
Henset til produkternes indhold af sukker, produkternes smag samt produkternes udseende fandt Landsskatteretten, at produkterne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Selskabets henvisning til produkternes pris, produkternes benævnelse som kosttilskud samt produkternes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
SKM2023.239.LSR
Landsskatteretten fandt, at 11 forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier, er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Retten fandt, at det afgørende for vurderingen af, om de omhandlede produkter var omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, var hvorvidt produkterne kunne anses som sukkervarer. Retten bemærkede i den henseende, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Retten fandt, at der ved vurderingen af, om de omhandlede produkter kunne anses som sådanne sukkervarer, skulle lægges vægt på, om sukkeret var karaktergivende for produkterne. Retten fandt, at der bl.a. skulle tages hensyn til den relative mængde af sukker i varerne, hvor fremtrædende sukkersmagen var, og om produkterne visuelt fremtrådte som værende af sukker, jf. SKM2022.27.LSR.
Henset til varernes indhold af sukker, varernes smag samt varernes udseende fandt Landsskatteretten, at varerne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Klagerens henvisning til varernes pris, varernes benævnelse som kosttilskud samt varernes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
SKM2022.577.LSR
Landsskatteretten fandt, at der skulle svares dækningsafgift af en række produkter, herunder at der skulle svares afgift af produkter med henholdsvis glasur og karamel.
Til produkterne med karamel udtalte Landsskatteretten, at det fremgik af ingredienslisterne til produkterne med varenr. 5001607 og 5001499, at karamellen i disse produkter bl.a. indeholdt glukosesirup, sukret kondenseret skummetmælk, sukker, vand, fedtstof, modificeret stivelse, aroma, emulgatorer og surhedsregulerende middel. Herudover var der mindre variationer i indholdet i den anvendte karamel i de omhandlede produkter. Retten lagde derfor til grund for sin afgørelse, at den karamel, der er anvendt i de fire omhandlede produkter alle grundlæggende bestod af sukkerarter, kondenseret mælk, fedtstoffer, emulgator, og aroma.
Den karamel, der var anvendt i produkterne, havde et højt indhold af sukkerarter, og disse udgjorde den primære ingrediens. Sukkeret blev efter det oplyste anset for at have en afgørende indvirkning på både karamellens smag og fremtræden i form af glinsende, gyldenbrun masse. Karamellen bestod udover sukkerarter også af kondenseret mælk, fedtstoffer og andre tilsætningsstoffer. Samlet set havde alle ingredienserne undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, og indholdet af karamel i varerne kunne fortæres uden yderligere forarbejdning. Henset hertil fandt retten, at indholdet af karamel i de omhandlede fire varer skulle anses som afgiftspligtige bestanddele, hvoraf der skal svares dækningsafgift ved importen her til landet, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 4.
SKM2022.27.LSR
Landsskatteretten fandt, at en række flydende glasurprodukter på tube (til kageovertræk og dekoration) er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten anførte, at begrebet "sukkervarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven eller i lovens forarbejder. Anvendelsen af ordene "…i øvrigt sukkervarer af enhver art" i § 1, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med de varer, der i øvrigt specifikt var nævnt i bestemmelsen, viste imidlertid, at bestemmelsen var tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere var understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10. Retten fandt i overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse, at "sukkervarer" i § 1, stk. 1, nr. 4, omfattede varer, hvis objektive karakteristika medførte, at sukkeret var karaktergivende for produktet.
Henset til produkternes høje indhold af sukkerarter, søde smag, og konsistens, samt at produkterne, udover sukkerarter, bestod af en række øvrige ingredienser, der samlet set havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, fandt retten, at de fem omhandlede varer var sukkervarer, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
SKM2021.600.LSR
Landsskatteretten fandt, at en chokolade/sukkerbar var en sukkervare, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, om sukkervarer, fordi sukker var karaktergivende for varen, henset til indholdet af tilsat sukker på 34 % af varen, den søde smag samt, at varen fremtrådte som en traditionel slikvare.
SKM2018.531.LSR
Landsskatteretten fandt, at der skulle svares chokoladeafgift af karamelsovs i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10.
Landsskatteretten fandt ikke, at karamelsovsen er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da produktet hverken indeholder chokolade eller kakao.
Ved vurderingen af, hvorvidt karamelsovsen kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en sukker- eller chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse og markedsføring.
Det er Landsskatterettens opfattelse, at den pågældende karamelsovs kan anvendes som en blandt flere muligheder for topping/dessertsauce på is eller anden dessert, og at den vil dække samme behov for forbrugeren som en traditionel chokoladesovs. Det er oplyst om karamelsovsen, at den har en medium gylden brun farve og er en tyktflydende væske med en sød smag af karamel.
Landsskatteretten fandt derfor, at karamelsovsen, efter en samlet vurdering af dens beskaffenhed og anvendelse, kan anses for at være en erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10.
SKM2024.116.SR
Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle svares afgift af det færdigproducerede produkt Dulche de leche efter chokoladeafgiftsloven. Produktet bestod af kondenseret mælk med tilsat sukker (45 %) samt bl.a. vaniljearoma.
Skatterådet fandt, at produktet var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter "sukkervarer af enhver art".
Der blev lagt vægt på produktets høje sukkerindhold på 45 %, produktets søde smag og duft af karamel samt dets visuelle fremtræden som en sukkervare. Derudover blev der lagt vægt på, at produktet havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, hvorefter produktet var direkte anvendeligt, og kunne konsumeres uden yderligere forarbejdning.
SKM2023.514.SR
Skatterådet fandt, at en proteinbar var omfattet af begrebet "sukkervarer", jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter sukkervarer af enhver art. Der blev lagt vægt på den relative mængde af sukkerarter (31 %), samt på produktets smag og visuelle fremtræden. Indholdet af sukker var karaktergivende for produktet, med henvisning til SKM2015.654.ØLR, jf. SKM202021.600.LSR, samt SKM2009.816.LSR.
Den juridiske vejledning 2024-2 afsnit E.A.2.3.3
Chokoladevarer, lovens § 1, stk. 1, nr. 1, omfatter bl.a. følgende produkt:
- Kakaoholdigt smørepålæg der fremtræder som en chokoladebrun, blød masse. Består af sukker, vegetabilsk fedtstof, hasselnødder, skummetmælkspulver (5 %), kakaopulver (8 %), lecitin og smagsstoffer. Produktet er omfattet af det afgiftspligtige vareområde.
Andre varer der betragtes som efterligninger eller erstatningsvarer, lovens § 1, stk. 1, nr. 9 omfatter bl.a. følgende produkt:
- Produktet sælges som smørepålæg og fremtræder som en brun masse, der bl.a. består af sukker, mælketørstof og mælkefedt og desuden tilsat vitaminer og glucose. Produktet er omfattet af det afgiftspligtige vareområde.
Andre varer der ikke betragtes som efterligninger eller erstatningsvarer, lovens § 1, stk. 1, nr. 9 omfatter bl.a. følgende produkt:
Produktet sælges som smørepålæg og fremtræder som et lysebrunt kunsthonningprodukt bestående af sukker, vand, kaffe, moccaekstrakt og vanilje-essens. Produktet er ikke omfattet af det afgiftspligtige vareområde, medmindre det fremstilles med en mørkebrun farve.