Dato for udgivelse
10 jan 2025 11:27
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
10. januar 2025
SKM-nummer
SKM2025.1.MOTORST
Myndighed
Skatteforvaltningen
Ansvarlig styrelse
Motorstyrelsen
Sagsnummer
24-1826322
Dokument type
SKM-meddelelse
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift + Motor - Indregistrering og vægtafgift
Emneord
Registreringsafgift, værdifastsættelse, brugte køretøjer, annonceudvælgelse
Resumé

Motorstyrelsen har oplevet en øget efterspørgsel efter en udførlig og samlet beskrivelse af retningslinjer for udvælgelse af annoncer i forbindelse med værdifastsættelse af brugte køretøjer. Denne meddelelse indeholder en beskrivelse af udsøgningskriterierne for annonceudvælgelse, og hvordan disse skal prioriteres, når det ikke er muligt at udsøge identiske annoncekøretøjer til brug for værdifastsættelsen.

Reference(r)

Registreringsafgiftslovens § 10

Henvisning

Den Juridiske Vejledning: I.A.1.5.3.1.2 og I.A.1.5.3.1.3

1.      Indledning
Motorstyrelsen oplever en øget efterspørgsel efter en mere udførlig og samlet beskrivelse af de retningslinjer, som styrelsen anvender ved udvælgelse af annoncer i forbindelse med værdifastsættelse af brugte køretøjer. Det er baggrunden for denne SKM-meddelelse.

Det bemærkes indledningsvis, at det i alle nedenstående tilfælde gælder, at der så vidt muligt skal anvendes annoncekøretøjer, der har en kilometerstand, der svarer til sagens køretøj, og som ikke adskiller sig væsentligt fra det konkrete køretøj.

2.      Identiske køretøjer
Ved værdifastsættelse af et brugt køretøj er det overordnet Motorstyrelsens opfattelse, at det bedste udgangspunkt er at vælge de annoncer, hvor der er behov for færrest mulige reguleringer i forhold til det konkrete køretøj. Derfor er udgangspunktet i Motorstyrelsens udsøgningskriterier først og fremmest at finde identiske køretøjer til sammenligningsgrundlaget.

Som hovedregel medtages der ikke annoncerede køretøjer, der har en liggetid på mere end 3 måneder uden en justering af annonceprisen i nedadgående retning. 

Identiske køretøjer skal forstås som køretøjer, der opfylder alle nedenstående punkter:

  • er samme mærke og model som køretøjet, der skal værdifastsættes.
  • er samme årgang og er indregistreret første gang samme år.
  • har samme motor/ydelse.
  • er samme karosserivariant.
  • har samme udstyrsniveau.

3.      Udsøgningskriterier- og prioriteringsrækkefølge, når der ikke findes identiske køretøjer
Udgangspunktet er, at der ved en værdifastsættelse skal anvendes mindst 3 annoncer til at understøtte handelsprisen og gerne 5 eller flere.

Er det ikke muligt at finde et tilstrækkeligt annoncemateriale ved udsøgning af identiske køretøjer, kan følgende prioritering af udsøgningskriterier i de fleste tilfælde bruges til at finde annoncekøretøjer, som kan anvendes i værdifastsættelsen.  

  1. Udstyrsniveau udvides til andre niveauer/udstyrsvarianter.
  2. Første registreringsår udvides, men med samme udstyrsniveau. (Først +/- 1 år og derefter +/- 2 år, medmindre der er sket facelift eller introduceret ny model).
  3. Udstyrsniveau og første registreringsår udvides.
  4. Samme første registreringsår, men med anden ydelse samt udstyrsniveau.
  5. Samme første registreringsår, men med anden motor samt udstyrsniveau.
  6. Pkt. 3-5 gentages, men hvor første registreringsår udvides efter pkt. 2.

Hvis der findes et tilstrækkeligt annoncegrundlag blandt både køretøjer, der er annonceret til salg, og køretøjer, der er solgt, skal solgte køretøjer prioriteres. Det understreges, at det ved brug af annoncer, hvor køretøjet er angivet som solgt, er annonceprisen der skal anvendes, og ikke en evt. angivet salgspris. Er annonceprisen blevet justeret, er det den seneste annoncepris, som skal anvendes. Salgspriser kan ikke anvendes, da det ikke er muligt at kontrollere, om salgsprisen fx er blevet påvirket af en byttebil eller lignende.  

Det skal endelig bemærkes, at der efter en konkret vurdering kan anvendes såkaldte historiske annoncer, dvs. tidligere aktive annoncer, der har været tilgængelige inden for de seneste 12 måneder. Ved en kontrol af en selvanmelders værdifastsættelse vil Motorstyrelsen kunne anvende annoncer, der har været tilgængelige op til 12 måneder før og 3 måneder efter datoen for værdifastsættelsen, hvis der ikke er et tilstrækkeligt antal annoncer i annoncegrundlaget.  

Ovenstående er generelle retningslinjer, som ikke nødvendigvis vil være dækkende for alle typer af køretøjer. Det er derfor vigtigt, at man forholder sig til det konkrete køretøj, der skal værdifastsættes, herunder hvordan sammenligningsgrundlaget adskiller sig fra det konkrete køretøj, og at der reguleres i forhold til sådanne afvigelser.

4.      Specielle køretøjer
Med specielle køretøjer menes i denne sammenhæng køretøjer, hvor der ikke kan findes et tilstrækkeligt annoncegrundlag efter kriterierne i afsnit 2 og 3. 

Ved specielle køretøjer, hvor det ikke er muligt at finde hverken identiske eller tilsvarende køretøjer annonceret til salg, kan udsøgningen udvides til også at omfatte:

  • køretøjer, der er annonceret til salg uden afgift.
  • køretøjer, der i øvrigt vurderes sammenlignelige, uden at de falder ind under de ovennævnte kriterier nævnt i afsnit 2 og 3.

Annoncekøretøjer annonceret til salg uden afgift kan benyttes til at understøtte værditabet på det konkrete køretøj ud fra dettes nypris uden afgift. Det er også muligt at omregne annonceprisen ekskl. afgift til en pris inkl. afgift og så anvende denne annoncepris inkl. afgift i værdifastsættelsen. Denne omregning kan ske via Motorregistret beregningsmaskine, hvor der på baggrund af annonceprisen inkl. moms, men ekskl. afgift, kan beregnes en registreringsafgift. Denne afgift tillægges annonceprisen inkl. moms, men ekskl. afgift, hvorefter annonceprisen inkl. afgift kan anvendes i værdifastsættelsen. 

Benyttes der andre mærker eller modeller, er det væsentligt, at det understøttes og begrundes, hvorfor disse vurderes sammenlignelige. Der kan for eksempel lægges vægt på, om køretøjet er sammenligneligt med hensyn til nypris, årgang, ydelse/motor, karrosseritype, anvendelse, målgruppe og/eller sjældenhed.

Hvis der ikke kan fremsøges sammenlignelige annoncekøretøjer ud fra ovenstående kriterier, uden at liggetiderne overstiger 3 måneder, er det en mulighed at udvide denne periode, så der medtages annoncekøretøjer med en liggetid på mere end 3 måneder. Det skyldes, at omsætningshastigheden ofte vil være relativ lav for mere specielle køretøjer, og derfor er det også forventeligt, at liggetiden kan være længere end normalt. En lang liggetid for disse mere specielle køretøjer er derfor ikke nødvendigvis ensbetydende med, at annonceprisen ikke afspejler markedsprisen. 

Når der anvendes sammenlignelige køretøjer, er det Motorstyrelsens opfattelse, at der skal korrigeres for afvigelserne. Det kan typisk ske med afsæt i forskellen i nyprisen på det konkrete køretøj, der skal værdifastsættes, og det udsøgte køretøj, som vurderes at være sammenligneligt. Er der fx anvendt en annonce for et køretøj, der på grund af anden motor har en højere nypris end sagens køretøj, kan den procentuelle forskel mellem nypriserne for de to modeller danne grundlag for en regulering af annonceprisen. Er nyprisen for annoncekøretøjet fx 10 % højere end nyprisen for sagens køretøj, kan annonceprisen reguleres med 10 %.

Som anført ovenfor er udgangspunktet, at der ved en værdifastsættelse skal anvendes mindst 3 annoncer til at understøtte handelsprisen og gerne 5 eller flere. Der kan undtagelsesvist være tilfælde, hvor det kan accepteres, at der medtages mindre end 3 annoncer. Det gælder særligt ved helt specielle køretøjer, hvor sammenligningsgrundlaget er meget sparsomt, selv om udsøgningskriterierne udvides som beskrevet ovenfor.