Indhold

Dette afsnit handler om opkrævning af visse krav, som beskrevet i opkrævningslovens kapitel 4 a.

Afsnittet indeholder:

  • Hvilke krav omfattes af kapitel 4 a?
  • Rykker
  • Renter
  • Modregning
  • Øremærkning og dækningsrækkefølge

Told- og skatteforvaltningen har hidtil opkrævet en række krav, herunder motorkrav, via opkrævningssystemet SAP38. Da dette opkrævningssystem skal udfases, vil disse krav fremadrettet blive opkrævet via en ny opkrævningsløsning. For at understøtte opkrævningen af disse krav, er der indsat et nyt kapitel 4 a i opkrævningsloven som vedtaget ved lov nr. 1694 af 30. december 2024 om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love, § 1, nr. 11, som bl.a. indeholder regler om, hvilke krav der er omfattet af kapitlet. Det bemærkes dog, at der vil være en paralleldriftsperiode, hvor der vil ske opkrævning både via den nye opkrævningsløsning og via opkrævningssystemet SAP38.

Hvilke krav omfattes af kapitel 4 a?

Opkrævningslovens § 15 er udformet således, at alle told- og skatteforvaltningens krav på skatter og afgifter mv. som udgangspunkt er omfattet af kapitel 4 a. Bestemmelsen undtager dog en række krav, som således ikke er omfattet af kapitlet. Opkrævningslovens § 15, stk. 2 oplister herudover en række krav, som er omfattet af kapitlet.

Undtaget fra kapitel 4 a er følgende krav:

  • Opkrævningslovens kapitel 5
  • Kildeskatteloven
  • Lov om spil
  • Pensionsafkastbeskatningsloven
  • Ejendomsskattelovens kapitel 8 og §§ 77-81
  • Afskrivningslovens § 40, stk. 7
  • Aktieavancebeskatningslovens §§ 39-40
  • Boafgiftslovens § 21 a, stk. 3, og § 26 a, stk. 3
  • Dødsboskattelovens §§ 14, 30, 87 og 89
  • Lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom § 6 D, stk. 10-12 og 14, og § 12
  • Lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, for så vidt angår beskatning af etableringskonto § 11, stk. 2, 10. pkt., og stk. 3, 5. pkt.
  • Virksomhedsskattelovens §§ 17 og 18, jf. dog stk. 2 og 3
  • Krav på sagsomkostninger
  • Tilbagebetalingskrav, der hverken omfattes af § 15 d, stk. 1, 1. pkt., eller skatteforvaltningslovens § 57, stk. 4, 1. pkt.
  • Erstatningskrav, medmindre der er tale om regreskrav
  • Krav tilhørende restanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre der er tale om tilbagebetalingskrav efter § 15 d, stk. 1, 1. pkt.

Se OPKL § 15, stk. 1.

Udover den ovennævnte negative afgrænsning af kapitel 4 a er følgende krav omfattet af kapitlet:

  • Krav på registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. for virksomheder registreret efter registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15
  • Krav på afgift efter opkrævningslovens § 4, stk. 2, ved en foreløbig fastsættelse af et sådant krav på registreringsafgift
  • Krav på nummerpladeafgift for virksomheder autoriseret efter § 15 i lov om registrering af køretøjer
  • Krav, der opkræves efter kildeskattelovens § 52, stk. 5, § 66, stk. 2, § 66 A, stk. 1, § 66 B, stk. 1, § 79, § 84, stk. 2, § 85, stk. 4 og 5, § 86, stk. 3, og § 87
  • Krav, der opkræves efter lov om spil § 63

Se OPKL § 15, stk. 2.

Rykker

Er krav omfattet af opkrævningslovens kapitel 4 a endnu ikke betalt efter udløbet af betalingsfristen, udsendes et rykkerbrev til skyldneren. Der pålægges et gebyr efter OPKL § 6 for udsendelse af rykkerbrevet, medmindre rykkerbrevet alene omhandler et rykkergebyr. Se OPKL § 15 a, stk. 1.

Der vil som hjemmel til gebyropkrævningen vedrørende de krav, der er omfattet af kapitel 4 a i opkrævningsloven, alene skulle henvises til reglen i OPKL § 15 a, stk. 1.

Betales kravet ikke inden udløbet af den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan kravet overdrages til inddrivelse. Se OPKL § 15 a, stk. 2.

Bestemmelsen i OPKL § 8, stk. 1, nr. 2, og stk. 5, finder tilsvarende anvendelse på gebyrer efter OPKL § 15 a, stk. 1, 2. pkt. Dermed vil Skatteforvaltningen, når det på grund af særlige omstændigheder findes rimeligt, også kunne meddele fritagelse for gebyrer efter bestemmelsen i § 15 a, stk. 1, 2. pkt., ligesom skatteministeren med bemyndigelsen i § 8, stk. 5, vil kunne fastsætte nærmere regler om anvendelsen af stk. 1, nr. 2. Se OPKL § 15 a, stk. 3.

Se også afsnit A.D.8 Renter og gebyr ved forsinket eller manglende betaling.

Renter

Betales krav omfattet af dette kapitel ikke rettidigt, forrentes de efter § 7, stk. 1. Krav på bøde, gebyr omfattet af kapitel 4 a, forsendelsesomkostninger ved udbringning af nummerplader, jf. § 14, stk. 3, i lov om registrering af køretøjer, afgift efter § 4, stk. 8, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og afgift efter momslovens § 29 a forrentes ikke. Se OPKL § 15 b, stk. 1.

For told- og skatteforvaltningens regreskrav beregnes renten efter stk. 1, 1. pkt., fra den dag, der følger af rentelovens § 3. Se OPKL § 15 b, stk. 2.

Bestemmelsen i OPKL § 8, stk. 1, nr. 3, og stk. 5, finder tilsvarende anvendelse på renter efter OPKL § 15 b, stk. 1, 1. pkt. Se OPKL § 15 b, stk. 3.

Se også afsnit A.D.8 Renter og gebyr ved forsinket eller manglende betaling.

Modregning

Der er ikke i dansk lovgivning fastsat nærmere regler for, hvornår modregning må finde sted. Modregning sker således efter regler, der hviler på retspraksis og retssædvane. Modregning gennemføres ved at der træffes en afgørelse om modregning, og der sendes en modregningserklæring til skyldneren. Modregningen får virkning fra det tidspunkt, hvor modregningserklæringen kommer frem til skyldneren. For krav omfattet af kapitel 4 a reguleres virkningstidspunktet for modregning i OPKL § 15 c, idet virkningstidspunktet fremrykkes. Betingelserne for at modregne skal fortsat være opfyldt. Se afsnit A.D.13.3.2 og A.D.13.3.3.

Beslutningstidspunktet som virkningstidspunktet for modregning

For told- og skatteforvaltningen er det forbundet med udfordringer at fastslå virkningstidspunktet for modregning, idet det ikke altid er muligt at fastslå, hvornår modregningserklæringen er kommet frem til skyldneren. Ved brug af fysisk post vil der være usikkerhed om, hvornår skyldneren modtager modregningserklæringen. Ved brugen af Digital Post vil modregningserklæringen som udgangspunkt nå frem samme dag, men også her kan der være usikkerhed om modtagelsestidspunktet. Denne usikkerhed giver risiko for fejl i forhold til korrekt administration af bl.a. forældelses- og dækningsrækkefølgeregler, ligesom der er risiko for, at der modregnes med et for stort beløb, idet gælden på anden vis kan være blevet nedbragt inden modregningserklæringens fremkomst til skyldneren.

For at imødegå denne usikkerhed er det i OPKL § 15 c fastsat, at modregning med krav omfattet af kapitel 4 a har virkning fra det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen beslutter, at der vil blive gennemført modregning. Ved gennemførelsen af modregning underrettes skyldneren så vidt muligt om modregningen. Modregningen er imidlertid gyldig, selv om underretning ikke sker.

I de tilfælde, hvor en skyldner ikke er tilsluttet eller er fritaget fra Digital Post, anvendes den fysiske adresse, der på baggrund af oplysninger fra Det Centrale Personregister eller Det Centrale Virksomhedsregister for skyldneren er registreret i told- og skatteforvaltningens opkrævningssystemer, ved told- og skatteforvaltningens fremsendelse af meddelelser og afgørelser m.v. til skyldneren om modregning som nævnt i OPKL § 15 c, stk. 1, 1. pkt.

Fristen for klage over modregning løber senest fra 1-årsdagen for virkningstidspunktet for modregningen.

Øremærkning og dækningsrækkefølge

Betalinger til krav som opkræves via opkrævningslovens kapitel 4 a kan øremærkes, modsat udgangspunktet for betalinger via skattekontoen, jf. OPKL § 16 b.

 Hvis indbetalingen ikke er øremærket, vil den blive anvendt til at dække krav efter følgende rækkefølge: 

  1. Administrative ordens- og takstbøder, tvangsbøder
  2. Periodiske motorkrav (vejafgift, vægtafgift, brændstofforbrugsafgift, CO2-baseret afgift) og registreringsafgift
  3. Andre krav, der opkræves efter kapitel 4 a:
    1. Gebyrer (omkostninger)
    2. Renter
    3. Hovedkrav

Dækningsrækkefølgen skal anvendes til at afgøre, hvilke krav der skal dækkes, i tilfælde hvor et beløb modtages ved en frivillig indbetaling, en delindbetaling på et opkrævet krav, eller i tilfælde hvor debitor har et krav mod told- og skatteforvaltningen, som kan anvendes til modregning.