Spørgsmål
- Det ønskes bekræftet, at spørgeres drikkekopper af plast til flergangsbrug ikke anses som engangsservice og dermed ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven § 2 c, stk. 1.
- Det ønskes bekræftet, at spørgers drikkeglas af plast til flergangsbrug ikke anses som engangsservice og dermed ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven § 2 c, stk. 1.
Svar
Ja
Ja
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørgers genbrugskrus er designet i en kraftig kvalitet som efterligner glas, men uden disses risiko for at splintre. Spørger forventer derfor, at deres kopper vil erstatte glas til brug, hvor det er for usikkert at benytte glas.
Det kraftige design (og pris) gør det naturligt, at Spørgers plastkrus vaskes op efter brug og gemmes til næste gang.
Skattestyrelsens beskrivelse af produkterne
Ad. Spørgsmål 1
Spørgers plastkop findes i tre størrelser, herunder en lille, mellem og stor.
Kopperne fremstår ens i materiale og udtryk, der er således kun størrelsen til forskel.
Kopperne er produceret i PP, polypropylen, som er et hårdt termoplast materiale, mærket "recycle 5"-symbol på koppen, det vil sige de kan recykles. Desuden er kopperne mærket med et symbol om, at de kan gå i opvaskemaskinen.
Koppens fasthed fremstår en smule bøjelig, hvis der trykkes på den og er dermed ikke helt fast i sin form.
Plastkopperne fremstår som tiltænkt varmere drikke, herunder kaffe og te mv.
De er uden hank, således at brugerens hånd er i direkte kontakt med den flade, der støder op mod indholdet af koppen.
Koppen bliver varm, når indholdet er af kogende temperaturer, men smelter ikke og ændrer ikke form eller karakter. Det er muligt for brugeren at holde direkte på og drikke af koppen på samme vis som ved andre former for kaffekrus af eksempelvis porcelæn, der ikke er af termokarakter.
Koppens udseende fremstår ensfarvet og ikke gennemsigtig. Designet på koppens yderside er rillet, fremstår som et plastalternativ til en porcelænskop uden hank, og har en svag runding i koppens udformning i bunden.
Derudover er den lille og den store kop mærket synligt med "REUSE", "Reuse/Refill" og "Recycle" på siden.
Spørger har oplyst, at kopperne kan blive "customized" ved at kunden vælger eget artwork/branding på labelarealet. Det betyder, at der ikke nødvendigvis vil stå "reuse" eller "recycle" på produktet, når det er tilpasset den enkelte kunde.
Den lille kop
- Har et rumindhold på ca. 320 ml.
- Måler 7,8 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 34 g
Den mellemste kop
- Har et rumindhold på ca. 420 ml.
- Måler 10,1 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 42 g
Den store kop
- Har et rumindhold på ca. 515 ml.
- Måler 12,5 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 49 g
Ad. Spørgsmål 2
Spørgers drikkeglas af plast findes i tre størrelser, herunder et lille, mellem og stort.
Glassene fremstår ens i materiale og udtryk, der er således kun størrelsen til forskel.
Glassene er produceret i PP, polypropylen, som er et hårdt termoplast materiale mærket "recycle 5"-symbol på glasset.
Desuden er glassene mærket med et symbol om, at de kan gå i opvaskemaskinen.
Glassets fasthed fremstår en smule bøjelig, hvis der trykkes på det og er dermed ikke helt fast i sin karakter.
Plastglassene fremstår som tiltænkt kolde drikke, herunder øl og sodavand mv.
De fremstår uden hank, således at brugerens hånd er i direkte kontakt med den flade, der støder op mod indholdet af glasset.
Glasset smelter ikke og ændrer ikke karakter ved indhold med kogende temperatur.
Glassets udseende fremstår svagt gennemsigtigt, uden farve og det er muligt at se indholdets farve uden på glasset. Designet er af rillet karakter på glassets yderside og samtlige størrelser er mærket synligt med "REUSE", "REUSABLE CUPS" og "REDUCING WASTE" på siden.
Glasset kan også blive solgt i andre ikke-gennemsigtige farver. Kopperne kan blive "customized" ved at kunde vælger eget artwork/branding på label arealet.
Det lille glas
- Har et rumindhold på ca. 425 ml.
- Måler 10 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 33 g
Det mellemste glas
- Har et rumindhold på ca. 545 ml.
- Måler 13 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 41 g
Det store glas
- Har et rumindhold på ca. 675 ml.
- Måler 16 cm. i højden og har en diameter på 8,9 cm.
- Vægt 47 g
Spørgers opfattelse og begrundelse
Emballageafgiften er rettet mod produkter, der har risiko for at ende som affald efter brug.
Det afgørende er forbrugerens opfattelse af produktet - kvalitet/robusthed og indkøbsprisen - som gør, at det helt naturligt kommer i opvaskemaskinen efter brug og ikke i naturen eller skraldespanden.
Udgangspunktet for spørgers design er derfor at give samme brugeroplevelse som ved husholdningens kopper og glas.
Spørger mener, at deres design adskiller sig markant fra et engangsprodukt med hensyn til brugeropfattelse i og med det er meget kraftigere/tykkere og dermed har samme brugsoplevelse som et tilsvarende produkt i porcelæn eller glas.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at spørgeres drikkekopper af plast til flergangsbrug ikke anses som engangsservice og dermed ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven § 2 c, stk. 1.
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt Spørgers drikkekopper i plast er omfattet afgiftspligt for engangsservice.
Afgiften på engangsservice blev indført i 1982 som en forbrugsbegrænsende foranstaltning med det formål at nedbringe affaldsmængderne.
Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, bl.a. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v., der benyttes, når man spiser og drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug, uanset at det måske kan anvendes flere gange. Det følger af emballageafgiftslovens § 2 c og lovens forarbejder.
Afgiften udgør 60,77 kr. pr. kg, og blev tredoblet med virkning fra den 1. januar 2020. Af lovforslaget bag lovændringen fremgår det bl.a., at formålet med afgiften er at begrænse brugen af engangsservice, og derigennem nedbringe affaldsmængderne og sikre en højere genanvendelse for derved at mindske unødig brug af nye ressourcer til engangsformål.
Skattestyrelsen finder efter en samlet vurdering, at de omhandlede drikkekopper af plast ikke er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Der er lagt vægt på produkternes beskaffenhed, og at produkterne ikke ligner sædvanligt engangsservice. Produkterne fremstår robuste og forholdsvis stive, og smelter ikke eller ændrer karakter ved brug med indhold af væske med kogende temperaturer, ligesom det er muligt at holde direkte på koppen i samme omfang som almindelige kopper af eksempelvis porcelæn, som kan bruges et ubegrænset antal gange, og det forventes, at produkterne vil blive brugt igen og igen.
Dette er er i overensstemmelse med SKM2023.517.SR, hvor Skatterådet fandt, at en del af den omhandlede service fremstod robust og ikke lignede sædvanligt engangsservice, og derfor ikke var omfattet afgiftspligt for engangsservice.
Skatterådet har i SKM2023.276.SR endvidere taget stilling til, hvorvidt en drikkedunk, der var fremstillet i hård plast, var omfattet afgiftspligten for engangsservice. Her fandt Skatterådet også, at drikkedunken ikke fremstod som bestemt til bortkastning efter brug, og drikkedunken blev vurderet til at være genstand for ubegrænset genanvendelse.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at spørgers drikkeglas af plast til flergangsbrug ikke anses som engangsservice og dermed ikke er omfattet af afgiftspligten efter emballageafgiftsloven § 2 c, stk. 1.
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt Spørgers drikkeglas i plast er omfattet afgiftspligt for engangsservice.
Anmodningen behandles på samme vis som spørgsmål 1 i henhold til emballageafgiftslovens § 2 c.
Skattestyrelsen finder efter en samlet vurdering, at de omhandlede drikkeglas af plast ikke er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c.
Der er lagt vægt på produkternes beskaffenhed, og at produkterne ikke ligner sædvanligt engangsservice. Produkterne fremstår robuste og forholdsvis stive, og smelter ikke eller ændrer karakter ved brug med indhold af væske med kogende temperaturer, og kan bruges et ubegrænset antal gange, og det forventes, at produkterne vil blive brugt igen og igen som et almindeligt drikkeglas.
Dette er i overensstemmelse med SKM2023.517.SR, hvor Skatterådet fandt, at en del af den omhandlede service fremstod robust og ikke lignede sædvanligt engangsservice, og derfor ikke var omfattet afgiftspligt for engangsservice. Skatterådet har i SKM2023.276.SR endvidere taget stilling til, hvorvidt en drikkedunk, der var fremstillet i hård plast, var omfattet afgiftspligt for engangsservice. Her fandt Skatterådet også, at drikkedunken ikke fremstod som bestemt til bortkastning efter brug og drikkedunken blev vurderet til at være til ubegrænset genanvendelse.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1 og spørgsmål 2
Lovgrundlag
Emballageafgiftslovens § 2 c.
"Der svares afgift engangsservice.
Stk. 2 Afgiften udgør 60,77 kr. pr. kg."
Forarbejder
Lovforslag L 59 af 25. oktober 2000, De almindelige bemærkninger til lovforslaget (Skattestyrelsens fremhævning):
"Afgiften af engangsservice
Afgiften blev indført i 1982 som led i en række forbrugsbegrænsende foranstaltninger. Afgiften er med til at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed nedbringe affaldsmængderne og fremme genanvendelse. [...]
Miljømæssige konsekvenser
[...]
Endvidere underbygges afgiftens miljømæssige sigte ved, at det foreslås, at der skabes et incitament til at nedbringe materialeforbruget ved fremstilling af engangsservice.
[...]
Bemærkningerne til de enkelte bestemmelser til § 1, nr. 11:
[...]
Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v. af plast og pap m.v., der benyttes, når man spiser og drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug, uanset at det måske kan anvendes flere gange. Hovedsigtet med afgiften er at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed minimere affaldsmængderne.
[...] Som eksempler på varer, der vil være omfattet af afgiften efter dette forslag, kan nævnes:
- Bakker med en længde eller tallerkener med en diameter på 33 cm. eller derunder.
- Drikkebægre uden hensyn til, om de er forsynet med målestreger.
- Drinkspinde.
- Grilltallerkener med flere rum.
- Kaffefade (bakker med fordybning til en kop - anvendes som kombineret tallerken og underkop).
- Plastrørepinde.
- Portionsskåle til isbægre m.v.
- Bakker fremstillet ved formpresning af ensfarvet pap, hvis flademålet ikke overstiger 275 cm2, og den længste side er mindst 50 pct. større end den korteste.
- Drikkebægre med målestreger af polypropylen (hospitalsbægre), som kan forsynes med et låg med drikketud.
- Engangskopper fremstillet af pap af typer, der udelukkende benyttes til demonstration (prøvesmagning) af andre varer.
- Plastskeer i importerede pakninger, som desuden indeholder sukker, flødepulver samt en serviet.
- Pølsebakker fremstillet af foldet pap af en type, der udelukkende anvendes ved pølsevogne og lignende.
- Tallerkener-trekantede, der er specielt konstruerede til automater med microbølgeovn.
- Drikkebægre og beholdere med et rumindhold på højst 2 liter.
Lovforslag L 75 af 20. november 2019.
Afgiftssatsen blev med virkning fra d. 1. januar 2020 ændret fra 19,20 kr. pr. kg. Til 60,77 kr. pr. kg.
Følgende fremgår af de almindelige bemærkninger:
2.1.1 Gældende ret
"Den vægtbaserede afgift omfatter endvidere engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Afgiften på engangsservice udgør 19,20 kr. pr. kg., jf. § 2 c, stk. 2. Formålet med den vægtbaserede emballageafgift på engangsservice er at begrænse brugen af engangsservice og derigennem nedbringe affaldsmængderne."
2.1.2 Den foreslåede ordning
"Afgiftsforhøjelserne har til formål at reducere mængden af affald og sikre en højere genanvendelse for derved at mindske unødig brug af nye ressourcer til engangsformål."
Praksis
SKM2021.712.BR
"Sagen angik en plastske, som blev anvendt af en fast food-restaurationskæde i forbindelse med salg af en isdessert. Plastskeen havde to funktioner, nemlig for det første at blive monteret på en røremaskine for at røre rundt i et isbæger med softice tilsat smagsgivere, og for det andet at blive udleveret til kunden, som anvender plastskeen til at spise isdesserten med og derefter bortkaster den.
Retten fandt, at plastskeen efter sin udformning, funktion og anvendelse måtte anses som afgiftspligtigt engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c. Retten lagde herved vægt på, at skeen var udformet som en ske, at denne udformning netop var begrundet i, at den skulle kunne benyttes som engangsske til at spise isdesserten med, at skeen altid blev udleveret til kunden sammen med isdesserten, og at skeen efter brug blev bortkastet.
For så vidt angik sagsøgerens synspunkt om, at skeen var undtaget fra afgiftspligten, fordi skeen kunne siges også at indgå i processen med fremstillingen af isdesserten, fandt retten, at et sådant synspunkt hverken havde støtte i bestemmelsens ordlyd, forarbejder eller administrativ praksis.
[...]
Rettens begrundelse og resultat
[...]
Plastskeen/rørespatlen må efter sin udformning karakteriseres som en ske. Efter de afgivne forklaringer lægger retten til grund, at rørespatlen var udformet som en ske, netop med det formål, at den efterfølgende kunne benyttes som engangsske til at spise isen med, og at skeen altid blev udleveret til kunden sammen med isen. Endvidere må det antages, at skeen efter brug blev bortkastet. Plastskeen må herefter - efter sin udformning, funktion og anvendelse - anses for engangsservice omfattet af afgiftspligten i emballageafgiftslovens § 2c, stk. 1.
Det forhold, at G1’s af profitoptimerende og kommercielle hensyn har valgt at anvende en engangsske i fremstillingsprocessen kan ikke føre til en anden vurdering.
Retten har herved lagt vægt på, at synspunktet om at skeen - fordi den også indgår i fremstillingsprocessen - skulle være undtaget fra afgiftspligten, hverken har støtte i bestemmelsens ordlyd, forarbejderne til loven eller i administrativ praksis."
SKM2023.276.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at en drikkedunk af hård plast med rumindhold på 40 cl., der blev solgt som drikkedunk, ikke er omfattet af afgiftspligten for engangsservice i emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 1. Drikkedunken var sammenlignelig med en almindelig drikkedunk, der almindeligvis kunne genanvendes ubegrænset.
SKM2023.517.SR
Skatterådet fandt, at forskelligt service ikke var afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Der blev lagt vægt på produkternes beskaffenhed, og at produkterne ikke lignede sædvanligt engangsservice, men fremstod robuste og stive, og det forventedes at produkterne ville blive brugt flere gange.