Skattestyrelsens Excel-skema - trin-for-trin guide til dannelse af fil i korrekt format.

  1. Åben Skattestyrelsens Excel-skema.  
    Vær opmærksom på, at I skal indhente skema hvert år, da formatet kan være ændret.

  2. Klargør regnearket
    Tillad makroer for at kunne skrive i regnearket.
    Tryk "Aktiver indhold" øverst i regnearket. 



    Klik på knappen ’A Likvidationsprovenu’

  3. Læg data i regnearket, se afsnit 4.1 
    Regnearket er nu klar til at modtage oplysninger.
    Udfyld alle felter/kolonner for at følge den faste datastruktur. 
    Hvert felt har et nummer, og oplysning om maksimalt antal karakterer med numerisk eller alfanumerisk indhold. 
    F.eks. skal kolonne K, felt 10 FONDNOTANR udfyldes med op til 17 alfanumeriske tegn.



    Decimal-format
    Ved udfyldelse af antalsfelt er det vigtigt at overholde reglerne for decimal-format.
    Efter hovedreglen skrives antal med 6 decimaler uden komma.
    I eksemplet her;
    Felt 44 - 12 stk. aktier skrives i arket som 12000000



    Afvigende felter
    Følgende felt indberettes uden decimaler, da likvidationsprovenubeløbet altid skal oplyses i hele kroner.

    Felt 14 - 1509 kr. i likvidationsprovenu, skrives i arket som 1509.



    Fortegnsfelter
    Foran alle beløbs- og antalsfelter ligger et fortegnsfelt.
    Fortegnsfeltet skal udfyldes med (+) eller (-). Der må ikke være fortegn i feltet hvori værdien anføres. Det gælder også ved korrektioner med rettekode 1.

    Se skematisk oversigt over datastrukturen i vejledningens afsnit 9, bilag 1.
    Find detaljeret beskrivelse af felternes indhold i vejledningens afsnit 4.1.

    Tips!
    Brug Ctrl og piletasterne når du bevæger dig i de linjer, som er udfyldt.
    Fortegnsfelter udfyldt med plus (+) eller minus (-) kan ikke forlades med piletasterne, da Excel vil tro, at du skriver en formel.
    Brug i stedet tabulatortasten eller klik på næste kolonnefelt med musen.


  4. Data er lagt i regnearket
    Det udfyldte regneark er nu klar til at blive omdannet til en indberetningsfil, som kan overføres til Skattestyrelsen via TastSelv Erhverv eller FTP Gateway. Tryk Dan fil.

    For excel-skemaet gælder der, at når felterne er udfyldt, og I skal trykke "Dan fil", vil der - hvis excel-skemaet indeholder bestemte fejl - fremkomme en validering i form af en tekstboks. Denne validering vil fortælle, hvor i excel-skemaet der kan være formatfejl og manglende udfyldelse af felter. Disse fejl skal rettes inden filen kan dannes.



    Oplys cvr-nr. eller se-nr., navn og adresse på den som indberetter. Er det en rådgiver der indberetter på vegne af den indberetningspligtige, skal det være rådgiverfirmaets oplysninger.

    Når indberetning foretages via FTPs Gateway eller indsendelse via kontaktformularen, sendes kvittering for indberetningen til den adresse, hvor selskabet er registreret på hos Erhvervsstyrelsen.



    Tryk Gem fil.

    Tips!
    Gem eventuelt regnearket på computerens "skrivebord", så det er nemt at finde igen.

    Hvis boksen, hvor der skal indtastes oplysninger om selskabet ikke fremkommer, men derimod en "runtime-error-fejl", klik da på fanen "introside" nederst, og vælg den type ark du er ved at udfylde igen. Derefter når der klikkes på "Dan-fil" er denne fejl højst sandsynligt væk og kassen fremkommer.◄

Send filen til os via TastSelv Erhverv på skat.dk:

  1. Gå til skat.dk.
  2. Log på TastSelv Erhverv med MitID certifikat.
  3. Klik på Kontakt os.


     
  4. Klik på Skriv til os.
  5. Vælg eKapital.
  6. Vælg eKapital øvrigt.
  7. Skriv Datafil likvidationsprovenu i meddelelsesboksen og oplys kontaktperson og telefonnummer
  8. Vedlæg filen under Vedhæft bilag.
  9. Tryk Send.
  10. Husk at tjekke om I får et retursvar fra eKapital under svar fra os.