Sletning og indberetning i samme datakørsel
Sletning af en tidligere indberetning og indberetning af en ny korrekt indberetning kan ikke ske til samme datakørsel - se Bilag 5 for produktionskørsler i Skattestyrelsen. Der skal være en kørsel/uge imellem, at I indsender indberetning med sletningen og oprettelsen af en ny på samme cpr-nr. og policenummer/kontonummer (ordningsnummer).

Hvis I sender begge indberetninger i samme fil eller til samme kørsel/uge, vil sletningen blive godkendt, men den nye diskvalificering indberetning vil blive afvist.

Cvr-nr. og policenummer/kontonummer ved sletning
En sletning validerer på kombinationen cpr-nr., cvr-nr. og policenummer/kontonummer (ordningsnummer).
En diskvalificerende indberetning kan kun slettes med det cvr-nr. og policenummer/kontonummer, som indberetningen oprindeligt er foretaget med. Det vil sige, at hvis I af en eller anden årsag indberetter fra et nyt cvr-nr., skal sletningen foretages med det oprindelige cvr-nr. og policenummer/kontonummer, som diskvalificeringen blev oprettet med.

Rettelse af fejl i datoen i indberetningen til DISK
Hvis datoen for den første diskvalificerende udbetaling ikke er indberettet med korrekt dag og/eller måned, men indkomståret er korrekt, skal I ikke slette den oprindelige indberetning og indberette med den nye dato. Så længe den diskvalificerende udbetaling er sket inden for det indberettede indkomstår, har det ingen skattemæssig betydning for jeres kunde. Den diskvalificerende udbetaling får først en betydning for indbetalingen på en aldersopsparing eller aldersforsikring i året efter den diskvalificerende udbetaling. Se information på driftsloggen for pension den 11. august 2022, Rettelse af fejl i indberetninger til DISK.

Se eksempler på indberetning og sletning eller rettelse af en tidligere indberetning i Bilag 4.

 

Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)  
Diskvalificerende udbetaling har skattemæssig betydning for indkomståret efter, at den diskvalificerende udbetaling er påbegyndt.

 

I skal derfor give eKapital besked, før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data for kalenderår før 2024, hvis det har betydning for jeres kunders årsopgørelser vedrørende beregning af 40 % afgift ved diskvalificerende udbetalinger. Det er for at sikre den korrekte rettelsesprocedure, og evt. forhindre at en borger fx får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.

 

Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital i Skattestyrelsen, hvis I er i tvivl.

 

Vi vil underrette vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.

 

Vi vil gerne hjælpe med at give input til underretningsbrev til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.