Krav til kundens legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i hvidvasklovens kapitel 3 (lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022), og dette gælder, uanset om oplysningerne bruges til den nationale eller internationale indberetning.

Vi anbefaler, at der ved afgivelse af identifikationsoplysninger forevises billedlegitimation, fx pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimationen bør kontrolleres mod en anden type legitimation, fx sundhedskort.

Er der ikke billedlegitimation, kan I bruge fx dansk sundhedskort, dåbs- eller navneattest, vielsesattest, årsopgørelse eller andet, som bærer cpr-nr.

Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer, og hvor det ikke findes, oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland gives via en underskrevet egenerklæring.   
 
Der er ingen formkrav til en egenerklæring, og der er ikke krav om, at der samtidig skal vises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til, hvad der oplyses i erklæringen, skal det dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Vi anbefaler, at I undersøger om det udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

I kan på OECDs hjemmeside se en oversigt over hvilke lander der udsteder TIN. Kontrol af, om det er en gyldig TIN struktur kan ske på EU onlinekontrolmodul (Tin on Europa). Læs mere og find links til hjemmesiderne i Årsbrev under Øvrige hjælpelister til brug for indberetning