Indhold

Afsnittet indeholder

  • Virksomhedens endelige opgørelse
  • Stationære anlæg
  • Indenrigsluftfart
  • Opgørelse af afgiftsgrundlagt for mineralogiske processer mv.
  • Opgørelse af fordeling ved CCS

Virksomhedens endelige opgørelse

Efter udløbet af kalenderåret skal registrerede virksomheder foretage en endelig opgørelse af den afgiftspligtige mængde udledning i overensstemmelse med virksomhedernes godkendte udledningsrapport for kalenderåret, jf. EMAL § 6, som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024.  

Se også

Se også afsnit E.A.4.9.7.2 Tidspunkt for afregning. 

Stationære anlæg

Den endelige afgiftspligtige mængde for stationære anlæg opgøres som drivhusgasudledningen, Jf. EMAL § 1, der er beregnet efter den udledningsrapport, som den kompetente myndighed har godkendt efter MR-forordningen.

For udledninger fra stationære anlæg vil den udledning, for hvilke der skal returneres kvoter, fremgå direkte af den årlige udledningsrapport, som virksomheden skal indlevere til Energistyrelsen senest den 31. marts hvert år.

Opgørelse af den afgiftspligtige udledning fra kvoteomfattede aktiviteter i Danmark kan således opgøres ved at anvende udledningsrapportens resultat, når der er sammenfald mellem de kvoteomfattede aktiviteter, der indgår i rapporten, og det afgiftspligtige område.

►Ved opgørelsen af drivhusgasudledningen fra afgiftspligtig bæredygtig bionaturgas anvendes emissionsfaktoren for bionaturgas som fastsat i medfør af regler i kvoteordningen.

Energistyrelsen publicerer årligt standardfaktorer for bionaturgas. Emissionsfaktoren ganges på mængden af forbrugt relevant bæredygtig bionaturgas, som fremgår af udledningsrapporten.◄

Se EMAL § 6, stk. 1, ►som ændret ved lov 1489 af 10. december 2024◄.

Indenrigsluftfart

Opgørelsen sker i overensstemmelse med overvågnings- og rapporteringskravene i kvotedirektivet, dog med særlige regler for luftfart, hvor kun udledninger fra indenrigsluftfart medregnes.

Opgørelsen af afgiftsgrundlaget for indenrigsluftfart skal ske på grundlag af udledningsrapporten, som er udarbejdet og godkendt efter MR-forordningen, herunder efter kapitel IV.

Luftfartsselskaber, der udøver kvoteomfattede aktiviteter, skal indlevere en udledningsrapport og returnere kvoter til ét EU-land. Det kan være Danmark eller et andet land, uanset at der foretages indenrigsluftfart i Danmark. Luftfartsselskabernes udledningsrapporter vil desuden omfatte alle kvoteomfattede flyvninger, både indenrigs og udenrigs.

Den afgiftspligtige mængde for indenrigsluftfart er en delmængde af den samlede udledning for luftfart.

Se EMAL § 6, stk. 2.

Indenrigsfærgefart

Opgørelsen sker i overensstemmelse med overvågnings- og rapporteringskravene i kvotedirektivet, dog med særlige regler for søtransport, hvor kun udledninger fra indenrigsfærgefart medregnes.

Opgørelsen af afgiftsgrundlaget for indenrigsfærgefart skal ske på grundlag af udledningsrapporten, som er udarbejdet og godkendt efter MRV-forordningen.

Rederier, der udøver kvoteomfattede aktiviteter, skal indlevere en udledningsrapport og returnere kvoter til ét EU-land. Det kan være Danmark eller et andet land, uanset at der foretages indenrigsfærgefart i Danmark. Rederiernes udledningsrapporter vil desuden omfatte alle kvoteomfattede sejladser, både indenrigs og udenrigs.

Den afgiftspligtige mængde for indenrigsfærgefart er en delmængde af den samlede udledning for søtransport.

Den afgiftspligtige mængde udledning påvirkes desuden ikke af eventuelle nedslag i virksomheders returneringspligt som følge af indfasning af kvote-regulering for bl.a. søfart. I sådanne tilfælde lægges den fulde verificerede udledning, der er omfattet af afgift, til grund for afgiftsberegningen, jf. EMAL § 1, stk. 3.

Se EMAL § 6, stk. 3.

Opgørelse af afgiftsgrundlagt for mineralogiske processer mv.

►Registrerede virksomheder skal opgøre omfanget af udledningen relateret til mineralogiske processer, metallurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse, der er omfattet af EMAL § 2, stk. 3.◄

For energirelaterede udledninger gælder følgende:

En forholdsmæssig del af afgiften kan henregnes til mineralogiske processer mv., hvor samme anlæg forsyner såvel mineralogiske processer som andre kvoteomfattede, når en sådan fordeling kan opgøres.

Ved opgørelse af den forholdsmæssige fordeling finder ►GASAL § 10◄, stk. 5, MINAL § 11, stk. 5, nr. 4 og KULAL § 8, stk. 4, nr. 4 tilsvarende anvendelse.

►Udledninger fra ikke-energirelaterede udledninger indgår ikke i denne forholdsmæssige fordeling. De opgøres separat. Dette indebærer, at ikke-energirelaterede udledninger skal fratrækkes i den samlede mængde udledning fra mineralogiske processer mv., inden den resterende energirelaterede mængde udledning kan fordeles forholdsmæssigt.◄

EMAL § 6, stk. 5, som ændret ved ►lov 1489 af 10. december 2024◄.

►Opgørelse af fordeling ved CCS

En virksomhed, der har reduceret sin kvotepligtige CO2-udledning ved hjælp af CO2-fangst og -lagring (CCS) i overensstemmelse med kvoteordningen, skal ikke svare emissionsafgift af denne mængde. Fordelingen af den reducerede mængde afgift skal følge den fordeling, som er fastsat i reglerne i § 6, og udgøre den relevante afgiftssats efter § 2, jf. EMAL § 6 a, som tilføjet ved lov nr. 1489 af 10. december 2024.

Med den nye bestemmelse er det præciseret i emissionsafgiftsloven, at en virksomhed med kvoteomfattede aktiviteter, der anvender CCS, og som kan fradrage CO2 i den årlige udledningsrapport efter kvoteordningen, ikke skal svare emissionsafgift af denne udledning. Virksomheden vil dog skulle opgøre fordelingen af den fangede og lagrede CO2 efter reglerne i EMAL § 6 ved reduktionen af den afgiftspligtige mængde◄.

►Virksomheden skal kunne angive, hvor stor en andel af den samlede kvotepligtige CO2-udledning før fangst, der stammer fra mineralogiske processer mv., og hvor meget, der stammer fra øvrige stationære aktiviteter. Opgørelserne omfatter både energi- og ikke-energirelaterede udledninger. Ved at dividere den samlede mængde fanget CO2 med den samlede mængde udledt CO2 før fangst findes en fangst-faktor, som skal anvendes ved fordelingen, medmindre virksomheden kan dokumentere andre metoder, som giver tilsvarende resultat.

Virksomheden skal desuden anvende reglerne i § 6 ved opgørelse af fordelingen af den fangede og lagrede CO2 mellem på den ene side mineralogiske processer mv. og på den anden side anden proces og varmeproduktion m.v. Fordelingen af den fangede og lagrede mængde CO2 skal fordeles på både energi- og ikke-energirelaterede udledninger.

Se EMAL § 6a, som tilføjet ved lov 1489 af 10. december 2024◄.

Se afsnit E.A.4.6.13 Fordeling og måling af energiforbrug.