Søtransport og de relevante udledninger af drivhusgasser er defineret i bilag 1 til emissionsafgiftsloven. Bilaget gengiver bilag I til kvotedirektivet.
Vedrørende søtransport i bilag 1 til emissionsafgiftsloven:
Aktiviteter som angivet i bilag I i kvotedirektivet
[...]
Søtransport Søtransportaktiviteter, der er omfattet af forordning (EU) 2015/757, med undtagelse af de søtransportaktiviteter, der er omfattet af artikel 2, stk. 1 a, og indtil den 31. december 2026 artikel 2, stk. 1 b, i nævnte forordning | Kuldioxid (CO2) Fra den 1. januar 2026, metan og dinitrogenoxid |
Kvoteomfattet søtransport omfatter skibe på 5.000 bruttotonnage og derover, når sejladsen sker med henblik på transport af gods eller passagerer til kommercielle formål. Fra 2027 omfattes også offshore-skibe på 5.000 bruttotonnage og derover. Krigsskibe, marinehjælpefartøjer, fiskerfartøjer eller skibe til forarbejdning af fisk, træskibe af primitiv konstruktion, skibe, der ikke fremdrives ved mekaniske midler, eller statsskibe, der anvendes til ikkekommercielle formål, er ikke kvoteomfattede.
Afgrænsning af afgiftspligtig ►søtransport (indenrigsfærgefart)◄ efter emissionsafgiftsloven:
For ►søtransport,◄ for hvilken der skal returneres kvoter efter kvoteordningen, skal der alene betales emissionsafgift af udledninger fra færgeruter, hvis disse begynder og slutter i dansk havn eller platform (indenrigsfærgefart).
Indenrigsfærgefart omfatter fx ikke færgefart, der starter eller slutter på Færøerne eller i Grønland.
Det er med kvotedirektivets artikel 12, stk. 3-d, muligt at fritage rederier for kvoteforpligtelsen for emissioner, der udledes til og med den 31. december 2030 i visse tilfælde. Ifølge lovforarbejderne til lov nr. 619 af 11. juni 2024 er denne fritagelsesmulighed er anvendt i Danmark for så vidt angår færgeruten Rønne-Køge, som således først omfattes af kvoteforpligtelser fra og med den 1. januar 2031. Det medfører, at udledninger fra disse aktiviteter, hvor fritagelsen er anvendt, først omfattes af afgiftspligten efter emissionsafgiftslovens § 1, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt. fra den 1. januar 2031.
Se EMAL § 1, stk. 1, og stk. 2, 2. pkt., ►hvor sidstnævnte stk. er ændret ved lov nr. 1489 af 10 december 2024.◄
Se også E.A.4.9.5.4 Gradvis indfasning for returnering af kvoter, for så vidt angår indfasning af kvotereturnering for søfart.