Hvis I skal ændre en gældende indberetning, som er indberettet med det korrekte KontoID, indberetningsperiode og indberetningstype, opfordrer vi jer til at foretage en rettelse. Dette skal I gøre ved at overholde rettelsesprincippet. Læs mere om rettelse i afsnit 7.

Hvis I har en konto, der er med status Fejlindberetning eller FejlFormat, er det ikke muligt at benytte rettelsesprincippet. I dette tilfælde skal I indsende en ny initiel indberetning.

Eksempel:
I skal have rettet beløb fra 100 kr. til 200 kr. på en godkendt konto.

Hvis I vælger først at invalidere, vil indberetningen blive nulstillet, og der vil ske en ændring i skatteoplysningerne i form af en modpostering af de 100 kr. og kontoen vil derefter gå i 0 kr.

Hvis I efterfølgende sender en ny indberetning med de 200 kr. og samme kontohaver mv., vil denne fremgå på borgerens skatteoplysninger med 200 kr.

Problemet ved denne fremgangsmåde er, at de to indberetninger kan risikere ikke at blive behandlet i samme kørsel i Skattestyrelsens systemer, og derfor kan det ende med, at der bliver dannet to årsopgørelser. Det er derfor vigtigt at lave en rettelse i stedet for en invalidering i dette tilfælde, da en rettelse vil sørge for en modpostering af den tidligere indberetning samt en ny postering af den nye indberetning. Begge disse ændringer vil ske i samme kørsel i Skattestyrelsens systemer.