Hvis I er i tvivl om, hvilken status jeres indberetning har, kan I læse mere om dette i afsnit 6.2 i den tekniske vejledning, hvor I kan søge en kontoliste frem i TastSelv Erhverv, hvor både status for den gældende indberetning og status for den seneste indlevering fremgår.
Når en indlevering ikke bliver til en gældende indberetning, og der i forvejen ikke er nogen gældende indberetning på kontoen, skal der laves en ny indlevering med IndberetningID og uden RettelseID.
En rettelse overskriver (erstatter) den tidligere gældende indberetning. Rettelsen skal via RettelseID henvise til den gældende indberetning, som skal overskrives. Det er derfor vigtigt at vide, hvornår en indlevering af data bliver til en gældende indberetning.
Status (gældende indberetning) | Status (seneste indlevering) | Hvordan skal I rette indberetningen |
FejlKonto FejlKontohaver GodkendtKontoAdvis GodkendtKonto | Samme status som gældende | XML-filer: Her skal der henvises til den gældende IndberetningID i RettelseID og I skal indberette alle oplysninger igen inkl. rettelser (rettelsen erstatter (over-skriver) den tidligere indberetning). TastSelv Erhverv enkeltindberetning I skal vælge ret og rette de oplysninger, der skal rettes. Husk at klik på Indberet (her vil der ikke være nogen steder, hvor I skal påføre RettelseID, da systemet selv sørger for dette - læs mere i teknisk vejledning, afsnit 7.1) |
FejlKonto FejlKontohaver GodkendtKontoAdvis GodkendtKonto | FejlIndberetning
Eksempel: Der er forsøgt at blive lavet en rettelse til denne konto. Rettelsen er fejlet ved f.eks.: - Fejl ved XML validering.
- Fejl i ikke retbare felter
- Rettelsesprincip ikke overholdt (f.eks. ikke udfyldt RettelseID eller ikke udfyldt korrekt RettelseID)
FejlFormat Eksempel: Der er forsøgt at blive lavet en rettelse til denne konto. Rettelsen er fejlet ved f.eks.: - Fil ikke genkendt som XML
| XML-filer: Her skal der henvises til den gældende IndberetningID (dvs. det IndberetningID der er brugt til den indberetning, som er den gældende indberetning) i RettelseID og I skal indberette alle oplysninger igen inkl. rettelser (rettelsen erstatter (over-skriver) den tidligere indberetning). TastSelv Erhverv enkeltindberetning I skal vælge ret og rette de oplysninger, I skal rette. Husk at klik på Indberet (her vil der ikke være nogen steder, hvor I skal påføre RettelseID, da systemet selv sørger for dette - læs mere i teknisk vejledning, afsnit 7.1) |
Ingen | FejlIndberetning FejlFormat | XML-fil: I skal lave en ny (initiel) indlevering med tilrettede data. Den nye indleveringskal kun udfyldes med IndberetningID. I kan godt benytte det samme IndberetningID, som I brugte til den tidligere indberetning, der fik status FejlIndberetning, da indberetningen med status FejlIndberetning ikke er registreret i Skattestyrelsens system.
TastSelv Erhverv enkeltindberetning I skal lave en ny enkeltindberetning. I vil ikke kunne bruge funktionen ret. |