Det er hovedreglen at beløb, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, som udgangspunkt er skattepligtig for modtageren på det tidspunkt, hvor modtageren har erhvervet endelig ret til beløbet (retserhvervelsesprincippet). Et betydeligt antal hjælpepakker er imidlertid udformet som foreløbigt udbetalte beløb, hvor den udbetalende myndighed efterfølgende skal træffe administrativ afgørelse om beløbsmodtageres ret til beløbet.
Modtagere af foreløbigt udbetalte beløb kan vælge at medregne beløbet til beskatning i det år, hvor beløbet er modtaget, eller vælge at udskyde beskatningen. En udskydelse kan højest ske til det indkomstår, hvor der er truffet administrativ afgørelse om retten til beløbet jf. Ligningsloven (LL) § 8 Q, stk. 1:
"Foreløbigt udbetalte beløb modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19 kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst vælges medregnet i det indkomstår, hvor beløbet er modtaget, eller i et efterfølgende indkomstår, dog senest det indkomstår, hvor der er truffet administrativ afgørelse om retten til beløbet".
Ifølge LL § 8 Q, stk. 2. finder stk. 1 alene anvendelse for foreløbigt udbetalte beløb, hvor der efterfølgende skal træffes administrativ afgørelse om retten til beløbet.
Når den administrerende myndighed har taget endeligt stilling til modtagerens ret til beløbet, skal den endelige slutafregning indberettes til eIndkomst med angivelse af slutafregningstidspunkt.
En slutafregning kan bestå af en indberetning af enten en merudbetaling eller en tilbagebetaling. Hvis den samlede slutafregning hverken resulterer i en merudbetaling eller tilbagebetaling, skal der indberettes en nulafregning.
Indberetning af slutafregning der resulterer i merudbetaling eller tilbagebetaling
En slutafregning skal indberettes på samme vis som beskrevet i afsnit 20. Corona hjælpepakker, med fokus på indhold i følgende: Lønperiode, dispositionsdato, beløbsfelt, indtægtsart og fritekstfelt.
Indhold | Recordtype | Beskrivelse af indhold |
Lønperiode start | 5000 | Den dato lønperioden på den oprindelige aconto udbetaling starter. Angives i dato format ÅÅÅÅMMDD. |
Lønperiode slut | 5000 | Den dato lønperioden på den oprindelige aconto udbetaling slutter. Angives i dato format ÅÅÅÅMMDD. |
Dispositionsdato | 5000 | Dispositionsdatoen angives som tidspunkt for slutafregning (udbetalingsdato eller dato for tilbagebetalingskrav). |
Indtægtsart | 6000 | Der indberettes til samme indtægtsart, som aconto udbetalingen. |
Beløbsfelt | 6001 | Slutafregningen i form af merudbetaling eller tilbagebetaling indberettes til samme beløbsfelt som aconto udbetalingen. I tilfælde af en tilbagebetaling indberettes der med negativt fortegn. |
Fritekstfelt | 6004 | Tekst med yderligere tekstoplysninger til indtægtsart. Her skrives ordet "SLUT". |
Det er dispositionsdatoen og tekstoplysningen ‘SLUT’, der til sammen angiver slutafregningstidspunkt, altså den dato hvor den udbetalende myndighed har truffet administrativ afgørelse om retten til beløbet. Der indberettes med samme indtægtsart og lønperiode, som den oprindelige acontoudbetaling.
Indberetning af slutafregning der resulterer i nulafregning
Indberetning af slutafregning, der ikke resulterer i en regulering i beløb (nulafregning), skal indberettes på samme vis som beskrevet i 20. Corona hjælpepakker - Skat.dk, dog uden beløb i record 6001.
Indhold | Recordtype | Beskrivelse af indhold |
Lønperiode start | 5000 | Den dato lønperioden på den oprindelige aconto udbetaling starter. Angives i dato format ÅÅÅÅMMDD. |
Lønperiode slut | 5000 | Den dato lønperioden på den oprindelige aconto udbetaling slutter. Angives i dato format ÅÅÅÅMMDD. |
Dispositionsdato | 5000 | Dispositionsdatoen angives som tidspunkt for slutafregning (udbetalingsdato eller dato for tilbagebetalingskrav). |
Indtægtsart | 6000 | Der indberettes til samme indtægtsart, som aconto udbetalingen. |
Fritekstfelt | 6004 | Tekst med yderligere tekstoplysninger til indtægtsart. Her er det afgørende at der skrives ordet "SLUT" med versaler. |
Ved indberetning uden beløb i record 6001, er det afgørende, at der ikke skrives andre tekstoplysninger til indtægtsarten end ordet ‘SLUT’. Der indberettes med samme indtægtsart og lønperiode, som den oprindelige acontoudbetaling.
Når ordet "SLUT" er anført i fritekstfeltet, vil dispositionsdatoen i record 5000 angive, hvilket tidspunkt tilskudsmodtager senest skal medtage indkomsten, som skattepligtig indkomst.