En rettelse forstås i denne sammenhæng som en mindre justering af beløb eller at ændre aktivets identitet fra eksempelvis bil1 til bil2. Typisk affødt af mindre fejl og/eller misforståelser hos indberetningsplatformen.

En invalidering forstås i denne sammenhæng, som en generel fejl. En fejl, der eventuelt er opstået som en systemfejl hos en indberetningsplatform, som har medført helt fejlagtige indberetninger.

Det er jer, som platform, der retter eller invaliderer indberetninger.

Hvornår skal der laves en rettelse?
Der skal laves en rettelse i indberetningen, hvis det indberettede beløb, udlejningsperioden eller udlejningsadressen er indtastet med forkerte oplysninger. Hvis ikke oplysningerne ændres, vil den forkerte indberetning blive "overført" med den nye indberetning til næste periode. Hvis en indberetning er lavet på en forkert adresse eller ikke kan ændres, skal den laves som en invalidering.

Hvornår skal der laves en invalidering?
Der skal laves en invalidering af indberetningen, hvis fejl har medført helt fejlagtige indberetninger, eller udlejningen ikke har fundet sted.

Hvordan laver I en rettelse eller invalidering?
Rettelser og invalidering foretages ligesom en almen indberetning, om end rettelsens/invalideringens "sequenceNumber" skal være én højere end indberetningen, den overskriver.

Den oprindelige indberetning har altid "sequenceNumber": 1, hvormed den første rettelse eller invalidering skal have "sequenceNumber": 2. Enhver ny rettelse/invalidering herefter forøget tallet med én.

Når en rettelse eller invalidering skal foretages, skal den have den samme "filingReference" (altså unik indberetnings-identifikationsnummer) som indberetningen, der rettes/invalideres.

En rettelse udføres teknisk set som en invalidering af en tidligere fremsendt række indberetning, efterfulgt af en ny række med de nye værdier. En rettelse vil derfra skulle indeholde nye værdier, mens en invalidering skal udelade al information udover "filingReference" og "sequenceNumber".