Oprettelsesdatoen skal udfyldes fra og med indkomståret 2021.
Ved indberetning af rettelser til indkomståret 2020 kan oprettelsesdatoen være blank. Hvis oprettelsesdatoen udfyldes, bliver den ikke læst.
Oprettelsesdatoen skal anvendes til validering af kravene til indberetning af TIN-nr. for personer, der ikke bor i Danmark.
Det er aftaledatoen for den enkelte ordning/skattekode, der skal indberettes som oprettelsesdato. Udfyldes efter formen ÅÅÅÅMMDD.
Hvis oprettelsesdatoen på gamle pensionsordninger eller -konti er ukendt, anvendes oprettelsesdatoen 19000101. Så ved vi, at der er tale om en ukendt dato.
►Hvis der sker overførsel af en ophørspension (PBL § 15 A) fra et institut til et andet, skal det være oprettelsesdatoen i det nye institut, der angives.◄
Kravet om indberetning af oprettelsesdatoen skal ses i relation til reglerne om identifikation af pensionskunden. Det betyder, at en ændring af pensionsaftalen fra og med den 1. juli 2016 kræver indberetning af TIN-nr. Datoen for oprettelsen af ordningen/skattekoden er fortsat det oprindelige tidspunkt.
Der skal ske indberetning om TIN-nr., hvis en ordning den 1. juli 2016 eller senere er overført til et andet institut uden ændring af pensionsbetingelserne i øvrigt. Oprettelsesdatoen skal indberettes med datoen for oprettelsen i det nye institut. Det er fortsat datoen på det oprindelige oprettelsestidspunkt af ordningen/skattekoden, der er gældende i forbindelse med opgørelse af pensionsudbetalingsalderen.
Se afsnittet: Identifikationsoplysninger og afsnittene: Sekundære data under henholdsvis Dataindhold for privattegnede pensionsordninger og Dataindhold for arbejdsgiveradministrede ordninger
En pensionsordning må ikke oprettes, før der er afgivet identifikations-oplysninger. Det står i Skatteindberetningsloven § 52, stk. 2, nr. 3 og 4.