Ved Intern Meddelelse af 12. april 2002 blev toldcentrene anmodet om at berostille behandlingen af sager, hvor de norske toldmyndigheder ikke havde svaret inden udløbet af 10 måneders fristen.

Berostillelsen gælder fortsat de sager, hvor der ikke foreligger svar.

I sager hvor de norske toldmyndigheder har svaret gælder følgende:

Svar vedrørende ekspeditioner/varelinier med oprindelse:

I tilfælde hvor de norske toldmyndigheder har bekræftet den fulde oprindelse af ekspeditioner/varelinier skal dette meddeles de pågældende importører.

Importørerne skal endvidere gøres opmærksomme på, at meddelelsen kun omfatter de pågældende ekspeditioner/varelinier, og at der kan være andre ekspeditioner/varelinier under behandling, som senere vil kunne give anledning til yderligere korrespondance, herunder eventuelt efteropkrævning.

Svar vedrørende ekspeditioner/varelinier uden oprindelse:

I tilfælde hvor de norske toldmyndigheder ikke kan bekræfte fuld oprindelse af ekspeditioner/varelinier, skal der for krav der risikerer snart at forældes nu tages initiativ til efteropkrævning.

Det vil her dreje sig om krav der forældes i løbet af de følgende 3 måneder, således at forstå, at de regionale told- og skattemyndigheder til enhver tid samlet skal sagsbehandle de krav til en importør, der forældes indenfor en periode på 3 måneder.

Der skal således udarbejdes et udkast til sagsfremstilling på samtlige krav, der forældes indenfor en 3 måneders periode, som på normal vis sendes til høring med en frist for besvarelse på ikke under14 dage.

Når høringsfristen er udløbet skal der udarbejdes endelig sagsfremstilling og træffes afgørelse vedrørende de pågældende ekspeditioner/varelinier. I denne forbindelse skal beløbet på sædvanlig vis bogføres.

Importørerne skal endvidere gøres opmærksomme på, at afgørelsen kun omfatter de pågældende ekspeditioner/varelinier, og at der kan være andre ekspeditioner/varelinier under behandling, som senere vil kunne give anledning til yderligere korrespondance, herunder eventuelt efteropkrævning.

Told- og Skattestyrelsen har i forbindelse med udsendelsen af denne Interne Meddelelse orienteret de berørte brancheorganisationer.

Styrelsen skal henstille, at følgende indsættes både i udkastet til sagsfremstilling og i den endelige fremstilling:

"Skatteministeren har den 4. juni 2002 rettet henvendelse til EU-kommissær Bolkestein i sagen om fisk fra Norge, men har endnu ikke modtaget svar. Samtidig hersker der fortsat usikkerhed om sagen i Norge.

Som det vil være virksomheden bekendt fra bl.a. dagspressen, er forholdet omkring den præferentielle import af fisk fra Norge stadig et diskussionsemne mellem den danske regering og EU-kommissionen. Oplysninger fra Norge viser, at også her er der diskussion om de afgørelser de norske myndigheder har truffet i oprindelsessagerne. Imidlertid er Danmark efter EU’s regler forpligtet til at foretage efteropkrævning i den foreliggende situation. Dette fremgår også af den pressemeddelelse, som skatteministeren udsendte den 28. juni, og som er offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside (www.skm.dk).

Den trufne afgørelse om efteropkrævning kan påklages til Landskatteretten. Der vil efter indgivelse af en klage til Landsskatteretten være mulighed for at søge om henstand med betaling af det efteropkrævede toldbeløb hos den regionale told- og skattemyndighed (tidligere told- og skatteregion). Henstand gives med hjemmel i artikel 244 i EU’s toldkodeks. Det er heri bl.a. fastsat, at toldmyndighederne kan udsætte gennemførelsen af en afgørelse helt eller delvis, hvis den har begrundet formodning om, at den anfægtede afgørelse ikke er i overensstemmelse med toldforskrifterne, eller hvis der må frygtes uoprettelig skade for den pågældende.

Det skal understreges, at den regionale told- og skattemyndighed i en sag som den foreliggende sædvanligvis vil kunne imødekomme en ansøgning om henstand.

Henstanden er som udgangspunkt betinget af sikkerhedsstillelse for henstandsbeløbet, men sikkerhedsstillelse kan dog undlades i tilfælde, hvor et sådant krav på grund af debitors situation ville kunne give anledning til alvorlige vanskeligheder af økonomisk eller social karakter, jf. artikel 244 i toldkodeks. Den regionale told- og skattemyndighed vil kunne se velvilligt på spørgsmålet om sikkerhedsstillelse i en sådan særlig sag som den foreliggende. Såfremt der ydes henstand uden sikkerhedsstillelse vil ToldSkat afhængig af omstændighederne løbende følge virksomhedens økonomiske situation, med henblik på at vurdere hvorvidt der opstår en situation, der forøger risikoen for tab. I en sådan situation vil ToldSkat overveje en imødegåelse heraf.

Det følger af den gældende lovgivning, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 27, stk. 7, at henstandsbeløbet skal forrentes. Såfremt der ydes henstand af toldbeløbet vil der også ske udskydelse med hensyn til betaling af renter, og såfremt der skal ske betaling af renter vil spørgsmålet om eventuel eftergivelse af rentebeløbet skulle behandles i henhold til opkrævningslovens § 15, stk. 8. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt tages stilling til spørgsmål om rentebetaling i de konkrete sager. Skatteministeriet er i gang med overvejelser om, hvorledes der kan findes en løsning på spørgsmålet om renter, der afspejler den særlige situation.

Såfremt virksomheden søger om henstand skal den regionale told- og skattemyndighed i øvrigt opfordre virksomheden til at anvende henstandsperioden til at gøre et eventuelt krav gældende mod leverandør eller kunde (regreskrav).

Det er værd at bemærke, at der er en mulighed for, at sagen i EU kan resultere i, at Kommissionen bemyndiger medlemsstaterne til at undlade efteropkrævning i hvilket tilfælde der således heller ikke vil skulle ske betaling af renter. Såfremt denne situation skulle opstå vil den regionale told- og skattemyndighed straks orientere virksomheden herom."