Generelt om vejledning til indeholdelse ved og indberetning af regulering af offentlige ydelser
Denne vejledning er tænkt som en praktisk guide i håndteringen af regulering af offentlige ydelser i indeholdelses- og indberetningsøjemed. Der er derfor brugt de begreber som vi normalt støder på i arbejdet med disse ydelser og ikke de juridisk korrekte udtryk. Fx taler vi om "udbetalingstidspunkt" i stedet for "retserhvervelsestidspunkt". Der er generelt heller ikke hjemmelshenvisninger i vejledningen.
Der vil utvivlsom være reguleringstilfælde, som ikke er udtømmende beskrevet. Disse må i tvivlstilfælde forelægges Skattestyrelsen for en individuel vurdering.
Fremkommer der andre reguleringsområder, der har generel anvendelse i den offentlige sektor, vil vejledningen blive udbygget med området.
Generelt om regulering
Offentlige ydelser er skattepligtige på udbetalingstidspunktet. Det gælder også ydelser, der træder i stedet for en tidligere ydelse. Dette følger af kildeskattebekendtgørelsens § 20, stk. 1.
Enhver ekstra ydelse (en positiv regulering), der udbetales efter optjeningsperioden er skattepligtig på udbetalingstidspunktet. Indeholdelse af A-skat, skal ske med det skattekort, der er gyldigt på udbetalingsdatoen. Fradrag skal som hovedregel ikke tildeles ved reguleringer.
Udbetales der på én gang en ydelse, der dækker eller er optjent over flere år, kan indberetning af ydelsen med fordel opdeles i mindst én indberetning pr. optjeningsår. Dette af hensyn til en eventuel senere tilbagefordeling af ydelsen til optjeningsårene og heraf følgende genoptagelse af årsopgørelserne for ydelsesmodtageren.
Generelt om indeholdelse og indberetning af udbetalte ydelser
For indeholdelse og indberetning af offentlige ydelser i almindelighed gælder skabelonen i tabellen herunder. Tabellen viser, hvordan en given oplysning skal indeholdes eller opgøres på indberetningstidspunktet. Lignende tabeller vises for de forskellige situationer i de følgende afsnit.
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Udbetalingstidspunktet |
Indeholdelse af A-skat | Af det fulde beløb |
Indkomsttype | Svarende til den ydelse, der udbetales |
Lønperiode | Den periode ydelsen dækker - optjeningsperioden |
Dispositionsdato | Den dato ydelsen udbetales |
Felt og beløb | Som hovedregel felt 14 - med bruttobeløbet |
Indtægtsart | Svarende til den ydelse, der udbetales |
Til brug for de følgende kapitler anvendes begreber, som er forklaret herunder:
Regulering inden for samme indkomstår
Når der i det ovenstående er anført nettoregulering indenfor samme indkomstår som den oprindelige udbetaling er sket, så accepteres reguleringer indtil den 15. februar i året efter det år reguleringen vedrører, som værende indenfor samme indkomstår.
Lov om aktiv socialpolitik
Loven omhandler blandt andet udbetaling af kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, enkeltydelser samt ressourceforløbsydelse til personer i ressourceforløb eller i jobafklaringsforløb.
Ligningslovens § 8 O omfatter udelukkende disse ydelser:
-kontanthjælp
-skattepligtig introduktionsydelse
-særlig introduktionsydelse
-engangshjælp
Brutto- og nettoregulering
Ved nettotilbagebetaling tilbagebetaler ydelsesmodtager kun det modtagne nettobeløb og skatten reguleres derfor også i indberetningen. Ved bruttotilbagebetaling tilbagebetaler ydelsesmodtager bruttobeløbet, og skatten reguleres derfor ikke i indberetningen. Ved nettotilbagebetaling skal der ske indberetning på helt samme måde og med samme perioder som da ydelsen blev udbetalt, nu blot med negative fortegn. Ved bruttotilbagebetaling indberettes det tilbagebetalte beløb i felt 98 (med positivt fortegn). I begge tilfælde får ydelsesmodtageren fradrag i den personlige indkomst i tilbagebetalingsåret. Hvis tilbagebetalingen sker i et senere indkomstår end udbetalingen er sket, skal der altid ske bruttotilbagebetaling.
Opkrævning og tilbagebetaling af tidligere udbetalte ydelser
Ved genopkrævning og tilbagebetaling af tidligere udbetalte ydelser forstås en situation, hvor ydelsesmodtager kræves en tidligere udbetalt ydelse tilbagebetalt, fx fordi betingelserne for ydelsen ikke opfyldes. Den tidligere indberettede ydelse skal derfor reguleres negativt. Hvis en tidligere ydelse, modregnes i en ny ydelse, sidestilles dette med genopkrævning/tilbagebetaling.
Ved negative reguleringer, er det vigtigt, at reguleringen sker på samme se-nr. som den oprindelige ydelse blev indberettet på. I modsat fald, vil indberetningen blive afvist.
Der skelnes i det følgende mellem forskellige former for negative reguleringer afhængig af om ydelsen fx kræves tilbagebetalt eller modregnes af en anden ydelse eller om reguleringen skal henføres til et aktuelt eller tidligere indkomstår.
Regulering af en ydelse, der kræves tilbagebetalt
Denne situation gælder, hvis en ydelse kræves tilbagebetalt, fx fordi betingelserne for ydelsen alligevel ikke var opfyldt, eller fordi ydelsen generelt blev ydet som tilbagebetalingspligtig, uden at ydelsen erstattes af en anden ydelse.
Der skelnes mellem følgende:
1. Hvis ydelsen er omfattet af Ligningslovens § 8 O, skal indberetning først foretages, når der sker egentlig tilbagebetaling.
a) Hvis tilbagebetaling sker indenfor samme indkomstår som udbetalingen er sket, skal der sondres mellem nettotilbagebetaling og bruttotilbagebetaling. Ved nettotilbagebetaling skal der ske indberetning på helt samme måde og med samme perioder som da ydelsen blev udbetalt, nu blot med negative fortegn. Ved bruttotilbagebetaling indberettes det tilbagebetalte beløb i felt 98 (med positivt fortegn). I begge tilfælde får ydelsesmodtageren reguleret i den personlige indkomst i tilbagebetalingsåret.
b) Hvis tilbagebetalingen sker i et senere indkomstår end udbetalingen er sket, skal der altid ske bruttotilbagebetaling. Ved bruttotilbagebetaling indberettes det tilbagebetalte beløb i felt 98 (med positivt fortegn) og giver ydelsesmodtageren fradrag i den personlige indkomst i tilbagebetalingsåret.
2. Hvis ydelsen ikke er omfattet af Ligningslovens § 8 O, skal indberetning foretages, når kravet rejses mod ydelsesmodtageren. Kravet skal føres tilbage til det år, evt. den måned, hvor udbetalingen skete:
a) Hvis kravet om tilbagebetaling rejses indenfor samme indkomstår som udbetalingen er sket, kan ydelsesudbetaler nøjes med at rejse krav om nettotilbagebetaling. Ved krav om nettotilbagebetaling skal der ske indberetning på helt samme måde og med samme perioder som da ydelsen blev udbetalt, nu blot med negative fortegn. Dvs., at skatten reguleres også.
b) Hvis kravet om tilbagebetaling rejses i et senere indkomstår end udbetalingen er sket, skal der altid rejses krav om bruttotilbagebetaling. Ved krav om bruttotilbagebetaling skal der ske indberetning på helt samme måde og med samme perioder som da ydelsen blev udbetalt, nu blot med negative fortegn. Dog må skatten ikke reguleres.
Ad 1.a som nettotilbagebetaling, dvs. en ydelse omfattet af § 8 O, der kræves tilbagebetalt som nettotilbagebetaling indenfor samme indkomstår:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når tilbagebetaling er modtaget |
Indeholdt A-skat | Negativt beløb i felt 15, svarende til beløbet, der blev indeholdt ved udbetaling |
Indkomsttype | Som den ydelse, der tilbagebetales |
Lønperiode | Den måned, hvori den oprindelige udbetaling fandt stedt |
Dispositionsdato | Den dato den oprindelige udbetaling fandt sted |
Ydelsen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Ad 1.a som bruttotilbagebetaling og ad 1.b, dvs. en ydelse omfattet af § 8 O, der kræves tilbagebetalt som bruttotilbagebetaling indenfor samme indkomstår eller som bruttotilbagebetaling i et tilbagebetalingsår senere end indkomståret, hvor udbetalingen fandt sted:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når tilbagebetaling er modtaget |
Indeholdt A-skat | Ingen skatteindberetning |
Indkomsttype | Som den ydelse, der tilbagebetales |
Lønperiode | Den måned, hvori tilbagebetalingen er modtaget |
Dispositionsdato | Den dato tilbagebetalingen er modtaget |
Tilbagebetalingen | Bruttobeløb i felt 98, svarende til det tilbagebetalte beløb (med positivt fortegn) |
Indtægtsart | Ingen |
Ad 2.a, dvs. en ydelse ikke omfattet af § 8 O, der kræves tilbagebetalt som nettotilbagebetaling indenfor samme indkomstår:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når krav om tilbagebetaling rejses |
Indeholdt A-skat | Negativt beløb i felt 15, svarende til beløbet, der blev indeholdt ved udbetaling |
Indkomsttype | Som oprindelig indberetning |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning |
Ydelsen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Ad 2.b, dvs. en ydelse ikke omfattet af § 8 O, der kræves tilbagebetalt som bruttotilbagebetaling i et tilbagebetalingsår senere end indkomståret, hvor udbetalingen fandt sted:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når krav om tilbagebetaling rejses |
Indeholdt A-skat | Må ikke indberettes |
Indkomsttype | Som oprindelig indberetning |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning |
Ydelsen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Regulering af en tidligere udbetalt ydelse, der modregnes i anden ydelse
Denne situation gælder, hvis en ny eller tidligere udbetalt ydelse modregnes i en ny og større ydelse, hvor den nye ydelse træder i stedet for den tidligere ydelse.
3. Hvis den tidligere ydelse er omfattet af Lov om aktiv socialpolitik, er kun differencebeløbet skattepligtig på udbetalingstidspunktet
a) Indberetninger af den tidligere ydelse skal føres tilbage som bruttobeløb og skal erstattes af helt tilsvarende indberetninger med den nye type af ydelse. Hvis der fx er udbetalt 120.000 kr. i kontanthjælp i et tidligere år og denne ydelse erstattes af sygedagpenge på 250.000 kr., kan der indberettes -120.000 kr. i kontanthjælp for året (lønperiode 1.1. - 31.12., dispositionsdato 31.12.) som en R-indberetning. Samtidig skal der ske tilsvarende positiv indberetning af sygedagpengene, også som R-indberetning. Der må ikke ske regulering af skatten. De overskydende 130.000 kr. skal indberettes med samme lønperiode som reguleringerne, men dispositionsdatoen skal være den reelle udbetalingsdato. De 130.000 kr., er skattepligtige på udbetalingstidspunktet.
4. Hvis den tidligere ydelse ikke er omfattet af Lov om aktiv socialpolitik, er hele den nye ydelse skattepligtig på udbetalingstidspunktet
a) Hvis den tidligere ydelse tilbagereguleres i samme indkomstår, som den er udbetalt, kan den tidligere ydelse føres tilbage som nettobeløb, dvs. skatten kan også reguleres.
b) Hvis den tidligere ydelse tilbagereguleres i et senere indkomstår end udbetalingen er sket, skal de tidligere indberettede beløb reguleres som bruttoregulering og føres tilbage uden regulering af skatten. Den nye ydelse skal indberettes med optjeningsperioderne som lønperiode og den reelle udbetalingsdag som dispositionsdato. Der skal ske indeholdelse af skat af den samlede nye ydelse.
Ad 3.a., dvs. en ydelse omfattet af Lov om aktiv socialpolitik, der modregnes i en anden ydelse. Differencebeløbet er skattepligtigt på udbetalingstidspunktet og kan indberettes og indeholdes i følgende trin. Se eksemplerne 1 og 2 senere.
Trin 1: tilbageregulering af oprindelig ydelse med R-markering:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når ny ydelse udbetales |
Indeholdt A-skat | Ingen skatteindberetning |
Indkomsttype | Som oprindelig indberetning |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning |
Tilbagereguleringen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Trin 2: fremførsel af ny ydelse til erstatning af tidligere ydelse med R-markering:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når ny ydelse udbetales |
Indeholdt A-skat | Ingen skatteindberetning |
Indkomsttype | Svarende til den nye ydelse |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning af tidligere ydelse |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning af tidligere ydelse |
Ny erstatningsydelse | Positivt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Svarende til ny ydelse |
Trin 3: fremførsel af ny yderligere ydelse:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når ny ydelse udbetales |
Indeholdt A-skat | Der indeholdes skat af det overskydende beløb og dette indberettes i felt 15 |
Indkomsttype | Svarende til den nye ydelse |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning af tidligere ydelse |
Dispositionsdato | Den reelle udbetalingsdato for den nye ydelse |
Ny erstatningsydelse | Positivt beløb i felt 14, svarende til det overskydende beløb efter modregning af tidligere ydelse |
Indtægtsart | Svarende til ny ydelse |
Ad 4.a, dvs. en ydelse ikke omfattet af lov om aktiv socialpolitik, der modregnes som nettoregulering indenfor samme indkomstår, se eksempel 3 senere:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når krav om tilbagebetaling rejses |
Indeholdt A-skat | Negativt beløb i felt 15, svarende til beløbet, der blev indeholdt ved udbetaling |
Indkomsttype | Som oprindelig indberetning |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning |
Ydelsen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Ad 4.b, dvs. en ydelse ikke omfattet af lov om aktiv socialpolitik, der modregnes som bruttotilbagebetaling i et tilbagebetalingsår senere end indkomståret, hvor udbetalingen fandt sted, se eksempel 4 senere:
Oplysning | Indhold |
Indberetningstidspunkt | Når krav om tilbagebetaling rejses |
Indeholdt A-skat | Må ikke indberettes |
Indkomsttype | Som oprindelig indberetning |
Lønperiode | Som oprindelig indberetning |
Dispositionsdato | Som oprindelig indberetning |
Ydelsen | Negativt beløb i felt 14, svarende til det oprindeligt udbetalte bruttobeløb |
Indtægtsart | Som oprindelig indberetning |
Når opkrævning omgøres/ikke effektueres
Dette gælder kun for andre ydelser end dem, der er omfattet af Ligningslovens § 8 O.
Hvis der er stillet krav om tilbagebetaling, og man efterfølgende opgiver at inddrive kravet, skal man som hovedregel ikke genindberette indkomsten, hvis årsagen er personens manglende betalingsevne.
Hvis der er stillet krav om tilbagebetaling, og man efterfølgende omgør dette krav, fx pga. nye oplysninger om sagens omstændigheder, skal reguleringsindberetningen tilbageføres.
Hvis der er stillet krav om tilbagebetaling, og man opgiver at inddrive kravet, på trods af, at personen har betalingsevne, så skal værdien af det beløb, der er eftergivet, beskattes efter reglerne i kursgevinstloven. Se evt. nærmere i den juridiske vejlednings afsnit C.B.1.4.3.3
Eksempler på ydelsesreguleringer
I eksemplerne er der kun angivet én periode pr. ydelse. Hvis en indkomst, der skal tilbagereguleres, oprindeligt er indberettet med fx månedlige beløb, kan det være påkrævet at indberette tilbageregulering for hver enkelt udbetaling for sig. Hvis flere A-indkomstsbeløb samles i én tilbageregulering for et år, skal tilbagereguleringen suppleres med en rettelsesmarkering (R-markering) for at den accepteres i systemet. Rettelsesmarkering kan ikke ske, hvis der samtidig indberettes A-skat. Dvs., hvis der er A-skat i en regulering, da skal reguleringen helt følge det oprindelige indberetningsmønster.
I eksemplerne er der taget udgangspunkt i, at der indeholdes 40% i A-skat, uden brug af fradrag.
Eksempel 3 og 4 kan også anvendes ved pensions- eller SU-reguleringer.
Brugen af felter, der kun vedrører ydelsesrefusion, er udeladt i eksemplerne.
Eksempler på, at en ydelse, omfattet af § 94, stk. 3 i Lov om aktiv socialpolitik, erstattes af en anden ydelse
Eksempel 1 - jf. 3.a
Tidligere udbetalt kontanthjælp i år 1, erstattes af sygedagpenge i år 1 eller senest den 15. februar i år 2. Der er udbetalt 15.000 kr. i kontanthjælp i år 1, hvoraf der er indeholdt 6.000 kr. i A-skat. Der udbetales 20.000 kr. i sygedagpenge før skat (brutto). Kontanthjælpen modregnes i sygedagpengene.
Sygedagpenge er skattepligtige i sin helhed på udbetalingstidspunktet. Da kontanthjælp er omfattet af § 94, stk. 3 i Lov om aktiv socialpolitik, kan man undlade at indeholde A-skat af det fulde beløb og i stedet kun indeholde A-skat af differencebeløbet.
Den tilbagebetalte kontanthjælp skal indberettes helt som den blev indberettet, da den blev udbetalt, men nu med negativt fortegn.
Indberetning af den modregnede kontanthjælp
Lønperiode som oprindelig
Dispositionsdato som oprindelig
Indkomsttype 06
-15.000 kr. i felt 14
Indtægtsart 0041
Indberetning af sygedagpengene
Lønperiode = den periode sygedagpengene dækker
Dispositionsdato = dispositionsdato på sygedagpengene
Indkomsttype 07
20.000 kr. i felt 14
2.000 kr. i felt 15
Indtægtsart 0103
Eksempel 2- jf. 3.a
Tidligere udbetalt kontanthjælp i år 1, erstattes af sygedagpenge efter den 15. februar i år 2. Der er udbetalt 15.000 kr. i kontanthjælp i år 1, hvoraf der er indeholdt 6.000 kr. i A-skat. Der udbetales 20.000 kr. i sygedagpenge før skat (brutto). Kontanthjælpen modregnes i sygedagpengene.
Sygedagpenge er skattepligtige i sin helhed på udbetalingstidspunktet. Da tilbagebetalingen af kontanthjælp er omfattet af § 94, stk. 3 i Lov om aktiv socialpolitik, kan man undlade at indeholde A-skat af det fulde beløb og i stedet kun indeholde A-skat af differencebeløbet.
Indberetning af den modregnede kontanthjælp
Lønperiode som oprindelig
Dispositionsdato som oprindelig
Indkomsttype 06
-15.000 kr. i felt 14
Indtægtsart 0041
Indberetning af sygedagpengene 1
Lønperiode = som den kontanthjælp, der er modregnet
Dispositionsdato = som på den kontanthjælp, der er modregnet i sygedagpengene
Indkomsttype 07
15.000 kr. i felt 14
Indtægtsart 0103
Indberetning af sygedagpengene 2
Lønperiode = den periode sygedagpengene dækker
Dispositionsdato = dispositionsdato på sygedagpengene (udbetaling af differencebeløbet)
Indkomsttype 07
5.000 kr. i felt 14
2.000 kr. i felt 15
Indtægtsart 0103
Eksempler på, at en ydelse, der ikke er omfattet af § 94, stk. 3 i Lov om aktiv socialpolitik, erstattes af en anden ydelse
Eksempel 3 - jf. 4.a
Tidligere udbetalte sygedagpenge i år 1, erstattes af ressourceforløbsydelse i år 1 eller senest den 15. februar i år 2. Der er udbetalt 15.000 kr. i sygedagpenge i år 1, hvoraf der er indeholdt 6.000 kr. i A-skat. Der udbetales 20.000 kr. i ressourceforløbsydelse brutto, i stedet for sygedagpenge. Sygedagpengene modregnes i ressourceforløbsydelsen.
Ressourceforløbsydelsen er skattepligtig i sin helhed på udbetalingstidspunktet. Da tilbagebetalingen af sygedagpengene giver fradrag i samme år som udbetalingen af ressourceforløbsydelsen, kan man undlade at indeholde A-skat af den fulde ressourceforløbsydelse og i stedet kun indeholde A-skat af differencebeløbet.
De tilbagebetalte sygedagpenge skal indberettes helt som de blev indberettet, da de blev udbetalt, men nu med negativt fortegn.
Indberetning af de modregnede sygedagpenge
Lønperiode som oprindelig udbetaling
Dispositionsdato som oprindelig udbetaling
Indkomsttype 07
-15.000 kr. i felt 14
Indtægtsart 0103
Er der flere perioder, kan disse slås sammen, men indberetningen skal da have en R-markering.
Indberetning af ressourceforløbsydelsen
Lønperiode = den periode ressourceforløbsydelsen dækker
Dispositionsdato = dispositionsdato på ressourceforløbsydelsen
Indkomsttype 06
20.000 kr. i felt 14
2.000 kr. i felt 15
Indtægtsart 0084
Eksempel 4 - jf. 4.b
Tidligere udbetalte sygedagpenge i år 1, erstattes af ressourceforløbsydelse efter den 15. februar i år 2. Der er udbetalt 15.000 kr. i sygedagpenge i år 1, hvoraf der er indeholdt 6.000 kr. i A-skat. Der udbetales 20.000 kr. i ressourceforløbsydelse før skat (brutto) i stedet for sygedagpengene. Sygedagpengene modregnes i ressourceforløbsydelsen.
Ressourceforløbsydelsen er skattepligtig i sin helhed på udbetalingstidspunktet. Da tilbagebetalingen af sygedagpengene giver fradrag i det år de oprindeligt blev udbetalt, skal der indeholdes A-skat af den fulde ressourceforløbsydelse ved udbetalingen.
Indberetning af den modregnede sygedagpenge
Lønperiode som oprindelig udbetaling
Dispositionsdato som oprindelig udbetaling
Indkomsttype 07
-15.000 kr. i felt 14
Indtægtsart 0103
Indberetning af ressourceforløbsydelsen
Lønperiode = den periode ressourceforløbsydelsen dækker
Dispositionsdato = dispositionsdato på ressourceforløbsydelsen
Indkomsttype 06
20.000 kr. i felt 14
8.000 kr. i felt 15
Indtægtsart 0084
Eksempel 4 vil give en negativ likviditet på 3.000 kr. for modtageren, indtil der er sket genoptagelse af årsopgørelsen for år 1 og udbetaling af overskydende skat. Denne vil normalt være på 6.000 kr.
Indvirkning på ydelsesmodtagerens årsopgørelse
Ydelser, der udbetales, vil normalt blive medtaget som personlig indkomst på ydelsesmodtagerens årsopgørelse for det år, hvor ydelsen udbetales.
Tilbagebetalinger, der er omfattet af Ligningslovens § 8 O, vil give fradrag i den personlige indkomst i det år tilbagebetalingen foretages.
Tilbagereguleringer af ydelser, der ikke er omfattet af Ligningslovens § 8 O, vil give reguleringer i den personlige indkomst i tilbagebetalingsåret - dvs., det år den oprindelige ydelse blev udbetalt. Er der tale om en ydelse omfattet af § 94, stk. 3 i Lov om aktiv socialpolitik, der modregnes i en ny ydelse, vil reguleringen ikke have indflydelse på tidligere årsopgørelser.
I det omfang tilbagereguleringer bliver indberettet indenfor den korte ligningsfrist, dvs., senest 30. juni i det andet år efter det år en eventuel regulering henføres til, vil ydelsesmodtager automatisk få dannet en ny årsopgørelse for året.
I det omfang tilbagereguleringer bliver indberettet efter den korte ligningsfrist, dvs., efter 30. juni i det andet år efter det år reguleringen vedrører, vil ydelsesmodtager indtil videre selv skulle henvende sig til Skattestyrelsen for at få årsopgørelsen genoptaget for det år reguleringen vedrører.
I det omfang en udbetaling af en ydelse bliver beskattet i ét år, men i realiteten er optjent i et eller flere tidligere år, har ydelsesmodtageren mulighed for at få tilbagefordelt indkomst og indeholdt A-skat til de år indkomsten er optjent, og samtidig få genoptaget årsopgørelsen for dette/disse år, hvis dette har væsentlig økonomisk betydning for ydelsesmodtageren.