Tilladelsesindehaver skal endvidere have uddannelses- og instruktionsprogrammer for relevante ansatte med henblik på at forebygge og forhindre problemspil og spilafhængighed.
Tilladelsesindehaver skal sørge for, at de ansatte, der er beskæftiget med kontakt til spillere eller analyse af spilleres adfærd, er gjort bekendt med og anvender de interne regler.
Det, at uddannelses- og instruktionsprogrammer skal være for relevante ansatte betyder, at det ikke er nødvendigt, at tilladelsesindehaver underviser alle ansatte i at forebygge og forhindre problemspil og spilafhængighed. Hvis en ansats arbejdsopgaver ikke har nogen relation til spillere og spiladfærd, vil det derfor ikke være nødvendigt at uddanne og instruere dette personale.
Det er dog et krav, at alle ansatte, som har kontakt til spillere eller på nogen måde beskæftiger sig med analyse af spilleres adfærd, er gjort bekendt med og anvender de interne regler og procedurer om ansvarligt spil. Derfor er det et krav, at fx alle ansatte i kundeservice er instrueret i og anvender de interne regler og procedurer for ansvarligt spil. Tilladelsesindehaver kan i den forbindelse vælge at differentiere uddannelsen og instrueringen mellem de ansatte, alt efter hvilken funktion og grad af kontakt med spillerne, som den enkelte ansatte har.
Se bekendtgørelse om online væddemål § 16, stk. 4 og 5, og bekendtgørelse om onlinekasino § 22, stk. 4 og 5.