Hvis I konstaterer en fejlindberetning for 2019 og tidligere kalenderår, skal I kontakte eKapital for at få en aftale om, hvordan der skal/kan rettes. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.2.
Når det gælder berigtigelse af oplysninger vedrørende TIN, navn og adresse på kunder, hvor der tidligere har været indberettet med TINtypekode 3, så skal der som udgangspunkt kun rettes tilbage for de år, hvor indberetningen kan modtages elektronisk.
Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)
I skal give eKapital besked før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Det er for at sikre den korrekt rettelsesprocedure og at en borger fx ikke får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital, hvis I er i tvivl.
Vi underretter vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.
Vi er gerne behjælpelige med at give input til underretningsbrev til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.
Rettelser/korrektioner til tidligere godkendte indberetninger skal ske straks efter konstateringen
Konstaterer I, at der er sket en ændring af de faktiske forhold mv., som har betydning for de indberettede oplysninger, skal korrektion af disse indberetninger ske straks efter, at I er blevet bekendt med de ændrede forhold, og der er korrigeret overfor kunden.
Rettelsen/korrektionen til tidligere godkendte indberetninger skal ske straks efter konstateringen af fejlindberetningen.
Rettelsen kan ske via en anden indberetningskanal end den oprindelige, fx kan en indberetning via FTPs Gateway senere rettes ved indsendelse af fil via TastSelv Erhverv.
Vær opmærksom på, hvilket fortegn fejlindberetning har.
Fremgangsmåde for rettelse/korrektion af fejl på tidligere godkendte indberetninger
- Nulstilling af den tidligere godkendte indberetning foretager I således:
Indberet den tidligere godkendte indberetning med
nøjagtig samme indhold, men med modsat fortegn i alle beløbsfelter og i antal styk samt rettekode 1.
- Ny korrekt indberetning foretager I således:
Foretag en ny indberetning med de korrekte data samt rettekode 1.
Nulstilling af den fejlagtige indberetning og indberetning af den korrekte indberetning skal ske samtidig (samme produktionskørsel hos Skattestyrelsen). Det er for at sikre at en borger fx ikke får 2 årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Bemærk, at vi udstiller alle indberettede data i TastSelv under skatteoplysninger. Se afsnit 8.
Rettelse af afviste indberetninger (fejl meddelt på fejlliste)
Genberetning skal ske senest 14 dage efter Skattestyrelsen har leveret en svarfil med fejlliste. Det gælder også for indberetning via TastSelv Erhverv, hvor der modtages en fysisk kvittering med fejlliste.
Genindberet de korrekte data, og brug rette-kode 2.
Find Fejl- og advisnummeroversigt med rettelsesvejledning i afsnit 10, bilag 5.