Hvis I ikke foretager indberetningen indenfor de fastsatte tidsfrister, har I efter skatteindberetningslovens § 54, stk. 7 pligt til at orientere jeres andelshavere om de oplysninger, som I indberetter til Skattestyrelsen. Læs om tidsfrister i afsnit 2.
Skattestyrelsen har fastsat fristen for, hvornår der indtræder underretningspligt til 1. marts i året efter kalenderårets udløb.
Det betyder, at I skal orientere jeres kunder om indberetninger I foretager efter 1. marts i året efter kalenderårets udløb. Dette gælder både nye indberetninger, rettelser og korrektioner.
Fristen er sat til 1. marts, fordi oplysningerne så vil nå at komme med på andelshaverens første årsopgørelse eller servicebrev.
Formkrav til underretning
Der er ikke særlige formkrav til, hvordan underretning skal ske. Vi anbefaler, at underretningen sker skriftligt eller elektronisk af hensyn til senere dokumentation.
Indberetning uden korrekt identifikation
Der skal altid ske underretning til andelshaveren, når I indberetter uden korrekte og fyldestgørende identifikationsoplysninger. Læs mere om identifikationsoplysninger i afsnit 1.4.
Vi anbefaler, at I altid underretter personer, der bor i udlandet, og ikke har dansk cpr-nr., cvr-nr. eller se-nr., om de oplysninger der indberettes til Skattestyrelsen, da oplysningerne ikke vises på TastSelv - borger/virksomhed.