Der er ikke nogen forældelsesfrist for, hvor længe I skal rette fejlindberetninger for gamle år.
Hvis I konstaterer en fejlindberetning for 2019 og tidligere kalenderår, skal I kontakte eKapital for at få en aftale om, hvordan der skal/kan rettes. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.3.
Undtagelse
Når det gælder berigtigelse af oplysninger vedrørende TIN, navn og adresse på kunder, hvor der tidligere har været indberettet med TINtypekode 3, så skal der som udgangspunkt kun rettes tilbage for de år, hvor indberetningen kan modtages elektronisk.
Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts).
I skal give eKapital besked før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Det er for at sikre den korrekte rettelsesprocedure og at en borger fx ikke får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital, hvis I er i tvivl.
Vi underretter vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.
Vi vil gerne hjælpe med at give input til underretningsbreve til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.
Rettelser/korrektioner til tidligere godkendte indberetninger skal ske straks efter konstateringen.
Konstaterer I, at der er sket en ændring af de faktiske forhold mv., som har betydning for de indberettede oplysninger, skal korrektion af disse indberetninger ske straks efter, at I er blevet bekendt med de ændrede forhold, og der er korrigeret overfor kunden. Det kan eksempelvis være den situation, hvor der er modtaget tilbagebetaling af udenlandsk udbytteskat som konsekvens af en reklassifikation af det udenlandske udbytte.
Rettelsen/korrektionen kan ske via en anden indberetningskanal end den oprindelige, fx kan en indberetning via FTPs Gateway senere rettes ved indsendelse af blanketter.
Vær opmærksom på, hvilket fortegn fejlindberetning har.
Fremgangsmåde for rettelse/korrektioner af fejl på tidligere godkendte indberetninger:
- Trin 1:
"nulstilling" ved at gentage den fejlagtige indberetning med modsat fortegn, og brug rettekode 1. - Trin 2:
Indberet de korrekte data, og brug rettekode 1.
Nulstilling af den fejlagtige indberetning og indberetning af den korrekte indberetning skal ske samtidig, dvs at filer skal oploades på FTP´s Gatewayen samme dag så alle data kommer med i samme produktionskørsel hos Skattestyrelsen. Det er for at sikre at en borger fx ikke får 2 årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Bemærk, at vi udstiller alle indberettede data i borgerens skatteoplysninger. Se afsnit 8.
Rettelse af afviste indberetninger (fejl meddelt på fejlliste).
Genindberetning skal ske senest 14 dage efter Skattestyrelsen har leveret en svarfil med fejlliste.
Det gælder også for indberetning via blanketter, hvor der modtages en fysisk kvittering med fejlliste.
Genindberet de korrekte data, og brug rettekode 2.
Find fejlkodeliste og rettelsesvejledning i afsnit 10, bilag 5