Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl i Danmark på udlodningstidspunktet.
Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.
Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted her i Danmark, og dødsboer og konkursboer, der behandles i Danmark.
Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes, at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.
Den som opretter et depot, skal oplyse om kundens navn, adresse og personnummer eller virksomhedsnummer. Depothaveren skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket.
Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside som henvender sig til kunder der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til. I er velkommen til at linke til denne side på jeres hjemmeside.
For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer eller virksomhedsnummer, afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, som indberetningen handler om. Det står i § 3, stk. 3 i skatteindberetningsbekendtgørelsen. Et depot må ikke oprettes før der er afgivet identifikationsoplysninger. Det står i skatteindberetningsloven § 52, stk. 2, nr. 6.
Identifikationsoplysninger om ikke herboende - valutaudlænding
Ved valutaudlænding forstås en person, der ikke har bopæl i Danmark på udlodningstidspunktet.
Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.
Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der ikke har hjemsted her i Danmark og dødsboer og konkursboer, der ikke behandles her i Danmark.
Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes, at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.
Der gælder de samme krav til identifikationsoplysninger for udlændinge som for indlændinge. Der er dog nogle yderligere krav til indhentning af identifikationsoplysninger for valutaudlændinge.
Depoter der er oprettet før 1. januar 2004
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer (TIN).
Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal I indberette TIN-nummeret.
Depoter oprettet efter 1. januar 2004 og før 1. juli 2016
Fysiske personer kunne efter bestemmelserne i denne periode vælge enten at oplyse identifikationsnummer (TIN) eller fødselsdato, fødselssted og fødselsland.
Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal I indberette TIN-nummeret, ellers indberettes fødselsdato, fødselssted og fødselsland.
Depoter oprettet eller aftalt fra 1. juli 2016
En valutaudlænding der fra 1. juli 2016 opretter et depot skal oplyse om identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland.
Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, fx ved ændringer i ejerkredsen, skal der indhentes oplysning om identifikationsnummer (TIN). Ændring af depothavers bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.
Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer (TIN) for den pågældende kundetype, så skal der for personer gives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland. Fx en dansk diplomat.
Hvis den der indberettes om ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.
For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer, virksomhedsnummer, eller udenlandsk identifikationsnummer (TIN) afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetningen skal foretages. Det står i § 3, stk. 3 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.
Indberetning på grønlandske personer og virksomheder
En depotejer med bopæl på Grønland pr. 31/12, skal anses som en valutaudlænding i indberetningen.
Personer med bopæl på Grønland er registeret med et cpr-nr. i Det Centrale Personregister.
Virksomheder med fast driftssted på Grønland er registreret med et cvr-nr. i Det Centrale Erhvervsregister (virk.dk).
Udfyld altid felterne cpr-nr. eller cvr-nr. og identifikationsnummer (TIN). Udfyld TIN med enten cpr-nr. eller cvr-nr.
Udfyld altid landekode med GL.
Hvordan skal I indberette en depotejer, når kunden har et cpr-nr., men I ikke har sikker viden om bopælslandet?
I skal indberette depotejer som indlænding (ejerstatuskode 0,2,4), idet den vil blive afvist, hvis I ikke kan udfylde landekode ved TINtypekode 3. Ved at I indberetter personen som indlænding, bevirker det at data kan blive anvendt på årsopgørelsen, hvis personen er skattepligtig til Danmark.
Statsudsendte
Bopælslandet er afgørende for om en person, der er udsendt fra den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige institutioner mv. skal betragtes som indlænding eller valutaudlænding.
Hvis en statsudsendt fx opretholder sin folkeregisteradresse i Danmark, skal personen betragtes som indlænding