I skal underrette anpartshaveren, når I foretager rettelser til en tidligere indberetning.

Fremgangsmåde for rettelse af fejl på tidligere godkendte indberetninger via FTPs Gateway
Indberetning af ændringer til tidligere godkendte og registrerede indberetninger foretages på følgende måde:

  • Trin 1:
    Nulstilling ved at gentage den fejlagtige indberetning med modsat fortegn, og brug rettekode 1.

  • Trin 2:
    Indberet de korrekte data, og brug rettekode 1.

Hvis der er fejl i beløbsfelter, skal I korrigere med den positive eller negative forskel mellem det tidligere indberettede beløb og det korrekte beløb (difference indberetning). Alle forkerte beløb skal I korrigere på samme blanket. I beløbsfelter,  I ikke skal korrigere, skal I angive 0 (nul).

Ændringsindberetningen indsendes med samme identifikations oplysninger m.m. som den oprindelige indberetning (cpr- eller cvr-/se-nr., ejerstatus, anskaffelseskode/dato, antal andele m.m.).

Rettekoden indberettes med 1 (ændring til tidligere indberetning).

Fremgangsmåde for rettelse af ikke godkendte indberetninger via FTPs Gateway (fejl meddelt retur via Gatewayen)

Genindberetning af afviste indberetninger fra Gatewayen kan foretages via samme indberetningskanel som den ordinære indberetning.

Ved genindberetning af afviste indberetninger fra Gatewayen anvendes samme individstruktur som den oprindelige indberetning. Fejlrettelser skal indberettes med rettekode = 2.

Rettelser skal indsendes snarest og senest 14 dage efter modtagelse af fejlbeskeden.

Ved genindberetning af afviste indberetninger anvendes individstruktur, som den oprindelige indberetning.

Genindberet de korrekte data, og brug rettekode 2.

Find fejlkodeliste i afsnit 11, bilag 2.

Vi kontrollerer indberetning og rettelse
Skattestyrelsen sammenligner antallet af sidste års indberetninger med indeværende års indberetninger for at finde ud af, om det forventede antal indberetninger er modtaget. 

Vi laver sammenligningen pr. brugernummer (edb-indberettere) og pr. indberetningspligtig (cvr-nr. eller se-nr. registreret for indberetningspligt).

Vi kontrollerer, at alle de, som forventes at skulle indberette, har indberettet.

Ved uoverensstemmelser som fx større eller gennemgående fejl, bliver I kontaktet af eKapital.