Beløb indberettes altid i kroner og øre uden komma, højrestillet og med fortegn (+ eller -).

Overordnede regler:

Handler i fremmed valuta
Handler foretaget i fremmed valuta skal omregnes, så indberetningen kan ske i danske kroner. Det står i § 4, stk. 4 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.

Omregn til danske kroner efter dagskursen på retserhvervelsestidspunktet. I handelssituationen er det købs- eller salgsdagen. 
Brug den officielle notering fra Danmarks Nationalbank eller den Europæiske Centralbanks som dagskurs, hvis der ikke sker omveksling i banken i forbindelse med handlen.

To ejere
Indberet det fulde beløb på begge indehavere af obligationer eller renter med to ejere (ejerstatuskode 4 eller 5). Vi halverer automatisk alle beløb med ejerstatuskode 4 eller 5, inden beløbet overføres til årsopgørelsen og skatteoplysningerne.

Flere end to ejere
I har pligt til at oplyse identiteten på alle ejere, når depoter oprettet efter 1. januar 2016 har mere end to ejere.
Indberet det fulde beløb på alle ejere.

Felt 23 - RENTEBELØB - 13 karakterer
Summen af rentebeløb der er afregnet med kunden i forbindelse med køb eller salg opdeles og indberettes på nedenstående 4 grupper.

Rentebeløbets fortegn hænger sammen med købs- og salgskode samt kuponkode.

Hvis renten på en obligation har været negativ, indberettes fortegn modsat af det nedenfor beskrevne.

Gruppe

Købs-/salgskode

Kuponkode

Rentebeløb

Køber får renten ved næste rentetermin og betaler forholdsvis andel af terminsrenten af igangværende termin fra terminsstart frem til afviklingsdatoen til sælger

1

1

Negativt beløb.
Sæt minus (-) foran det første ciffer i beløbet.

Køber får ikke renten ved næste rentetermin men modtager forholdsmæssig andel af terminsrente af igangværende termin fra afviklingsdato frem til næste termin fra sælger

1

2

Positivt beløb.
Sæt plus (+) foran det første ciffer i beløbet.

Sælger får ikke renten ved næste rentetermin men modtager forholdsmæssig andel af terminsrente af igangværende termin fra terminsstart frem til afviklingsdato fra køber

2

1

Positivt beløb.
Sæt plus (+) foran det første ciffer i beløbet.

Sælger får renten ved næste rentetermin og betaler forholdsmæssig andel af terminsrente af igangværende termin fra afviklingsdato frem til næste termin til køber

2

2

Negativt beløb.
Sæt minus (-) foran det første ciffer i beløbet.

Se eksempler på brug af fortegn, købs- og salgskode samt kuponkode i afsnit 10 bilag 6.

Felt 24 - BRUTTOAFSTÅELSE BELØB - 13 karakterer
Brutto afståelses- eller anskaffelsessum er lig med obligationens kursværdi.

Indberetning i lånesager

Indberetning når kunden ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra kundens eget depot, skal kunden ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationerne skal indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.

Indberetningen skal ske med alle oplysninger, som ved almindelige obligationshandler, der ikke vedrører lånesager.

Indberetning når kunden ikke ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra penge- eller kreditinstitutters depot, skal kunden ikke ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationer skal ikke indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.
Indberet bruttohandelssum, nettohandelssum og omkostninger med 0 kr. Alle øvrige oplysninger indberettes som normalt.

Strukturerede obligationer m.v.
Ved rentekode 2 må der kun indberettes vedhængende renter til individ 2206.

Køb, salg eller indfrielse med anskaffelses-, afståelses- eller indfrielsessum skal indberettes til individ 2265 FINK (Finansielle kontrakter) med produkttypekode og kategorikode mv.
Afståelses- eller anskaffelsessum skal indberettes med "0" i individ 2206.

Indfrielses- og udtrækningsbeløb 
Ved kode 3 eller 4 for køb, salg eller indfrielse indberettes indfrielsessummen i samme felt som afståelses- eller anskaffelsessum (felt 25). Det samlede nominelle beløb pr. fondskode som er indfriet eller udtrukket i kalenderåret der indberettes om.

Felt 25 - NETTOAFSTÅELSE BELØB - 13 karakterer
Indberet netto afståelses- eller anskaffelsessummen uden vedhængende rente.
Netto afståelsessum beregnes som kursværdi fratrukket omkostninger ved salg.
Netto anskaffelsessum beregnes som kursværdi tillagt omkostninger ved køb.
Nettosummen kan være negativ på grund af omkostningsbeløbet ved førstegangsindberetninger, og skal indberettes med minus (-).

Indberetning i lånesager

Indberetning når kunden ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra kundens eget depot, skal kunden ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationerne skal indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.

Indberetningen skal ske med alle oplysninger, som ved almindelige obligationshandler, der ikke vedrører lånesager.

Indberetning når kunden ikke ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra penge- eller kreditinstitutters depot, skal kunden ikke ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationer skal ikke indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.
Indberet bruttohandelssum, nettohandelssum og omkostninger med 0 kr. Alle øvrige oplysninger indberettes som normalt.

Strukturerede obligationer m.v.
Ved rentekode 2 må der kun indberettes vedhængende renter til individ 2206.
Køb, salg eller indfrielse med anskaffelses-, afståelses- eller indfrielsessum skal indberettes til individ 2265 FINK (Finansielle kontrakter) med produkttypekode og kategorikode mv.
Afståelses- eller anskaffelsessum skal indberettes med "0" i individ 2206.

Indfrielses- og udtrækningsbeløb 
Ved kode 3 eller 4 for køb, salg eller indfrielse indberettes indfrielsessummen i samme felt som afståelses- eller anskaffelsessum (felt 25). Det samlede nominelle beløb pr. fondskode som er indfriet eller udtrukket i kalenderåret der indberettes om.

Felt 26 - OMKOSTNINGER VED SALG BELØB - 13 karakterer
Indberet omkostninger (kurtage mv.) ved afståelse eller anskaffelse. Kan eventuelt beregnes som forskellen mellem kursværdi (bruttoafståelsesbeløb), med tillæg eller fradrag af vedhængende renter og nettoafregningen på fondsnotaen.

Omkostningsbeløbet kan være negativt ved førstegangsindberetning (rettekode 0).

Indberetning i lånesager

Indberetning når kunden ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra kundens eget depot, skal kunden ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationerne skal indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.

Indberetningen skal ske med alle oplysninger, som ved almindelige obligationshandler, der ikke vedrører lånesager.

Indberetning når kunden ikke ses som obligationsejer
Sker handlen i en lånesag fra penge- eller kreditinstitutters depot, skal kunden ikke ses som obligationsejer.
Køb og salg af obligationer skal ikke indgå i beregningen af kundens gevinst og tab på obligationer.
Indberet bruttohandelssum, nettohandelssum og omkostninger med 0 kr. Alle øvrige oplysninger indberettes som normalt.