Genindberetning - hele filen er afvist af Skattestyrelsen
Er det indsendte materiale fejlbehæftet, sådan at maskinel behandling ikke kan foretages på tilfredsstillende måde, kan Skattestyrelsen afvise materialet og forlange genindberetning. Det kan fx være i tilfælde, hvor der er tale om gennemgående fejl eller store mængder af fejl i de indberettede oplysninger. Rettelsesprocedure for gennemgående fejl kan aftales med Skattestyrelsen.
Ved genindberetning af en hel fil, der er afvist af Skattestyrelsen, skal I bruge rettekode 0/blank eller den rettekode, som var angivet i den afviste fil.
Genindberetning af afviste indberetninger på fejllister
Ved genindberetning af afviste indberetninger fra fejlliste anvendes samme datastruktur som for den oprindelige indberetning. Rettelser af indberetninger på fejlliste skal ske snarest og senest 14 dage efter modtagelse af fejllisten.
Ved genindberetning af afviste indberetninger på fejllister skal I bruge rettekode 2 (rettelse af tidligere indberetning, der er afvist og udskrevet på fejlliste fra Skattestyrelsen).
Indberetning af ændringer til tidligere indberettede oplysninger
Udgangspunktet er, at hvis indberetningen om en ordnings værdi er sket ud fra forudsætningerne på opgørelsesdatoen, skal der ikke ske en rettelsesindberetning. Der skal således kun indberettes ændringer, hvis der er fejl i indberetningerne opgjort et halvt år før nået efterlønsalder mv.
Det betyder, at der fx ikke skal ske indberetning af rettelser til tidligere indberetninger, hvis:
- Der er ændret i pensionsaftalen efter opgørelsesdatoen. Det gælder også, hvis der er indsendt en anmodning om ændring af pensionen, men ændringen endnu ikke er gennemført på opgørelsesdatoen.
- Der er kommet flere penge ind på ordningen efter opgørelsesdatoen.
- Ordningen er lagt sammen med en anden ordning efter opgørelsesdatoen.
- Ordningen er flyttet til et nyt selskab efter opgørelsesdatoen.
- Skattekoden eller opgørelsesmetoden er ændret efter opgørelsesdatoen.
- Ordningen er ophævet efter opgørelsesdatoen.
- Der er foretaget ekstraordinære indbetalinger efter opgørelsesdatoen.
Hvis der er sket ændringer af betydning for modregning i efterløn, delpension, fleksydelse eller tidlig pension efter opgørelsesdatoen, skal pensionsmodtageren selv oplyse herom i forbindelse med ansøgning om efterløn, delpension, fleksydelse eller tidlig pension.
Er der derimod fejl i en indberetning, skal der foretages rettelsesindberetning. Der kan typisk være tale om korrektion af et for lille eller for stort indberettet beløb, eller sletning af indberetninger vedrørende ordninger, som ikke er omfattet af indberetningspligt. Der kan ligeledes være tale om korrektioner vedrørende oplysninger, som er indberettet på et forkert cpr-nr., skattekode, eller anden fejlagtig angivet oplysning. Se eksempler på rettelser i afsnit 7.1.
Ved indberetning af ændringer til en tidligere indberetning skal I bruge samme datastruktur som for den oprindelige indberetning, og I skal som udgangspunkt bruge rettekode 1 (rettelse til tidligere indberetning, hvor indberetningen er godkendt).
Det gælder som en generel regel ved korrektion af indberettede beløb, at der korrigeres med den positive eller negative forskel mellem det tidligere indberettede beløb og det korrekte beløb.
Er beløbet negativt, angives - (minus) i fortegnsfeltet.
I forhold til indbetalinger på en ordning efter pensionsbeskatningslovens § 15 A, efter personen har nået efterlønsalderen mv., foretages rettelsesindberetninger af indbetalinger efter ovenstående retningslinjer.