For at sikre at produktionsmaterialet har den nødvendige kvalitet, bør den indberetningspligtige indsende testmateriale.
Brugertesten foregår i ugerne 47, 48, 49 og 50. Alt materiale, der modtages i denne periode, opfattes som testmateriale.
Der foregår IKKE produktionskørsler i de nævnte uger.
Alt materiale, der modtages i denne periode, opfatter vi som testmateriale.
Vi tager ikke imod produktionsmateriale i de nævnte uger, da vi efterfølgende sletter al data modtaget i testperioden.
Jeres retur svar på FTPs Gateway (status 2) har følgende svar: FIL TAGES MED I BRUGERTEST.
Tidsfrister for indsendelse af testmaterialet fremgår af Tidsplanen for indberetning af pensionsoplysninger i denne vejledning.
Vi anbefaler, at testmaterialet indsendes til den første testuge, så der er mulighed for at få kørt en ny test, hvis det er nødvendigt.
Testmaterialet kan kun indsendes via FTPs Gateway:
FTPs Gateway
Når testmaterialet bliver indsendt på FTPs Gateway skal Skattestyrelsen have oplyst en kontaktperson, som kan kontaktes i forbindelse med testen. Oplys også om delsystem og filstørrelse. Se hvordan du kontakter os i afsnittet Kontaktoplysninger eKapital.
Resultatet af brugertesten kommer retur via gatewayens out-folder.
Testmaterialets indhold/behandling
Testmaterialet bør omfatte 100 (min.) - 500 (max.) indberetninger af forskellige typer.
Data skal have realistiske værdier, dvs. korrekte personnumre og realistiske beløb. Testmaterialet skal produceres under samme systemmæssige forudsætninger som det egentlige materiale.
Pensionsstatistik
Der skal gøres opmærksom på, at testmateriale vedrørende pensionsstatistik ud over ovenstående 4 uger yderligere kan testes via FTPs Gateway eller fil-upload på TastSelv Erhverv på skat.dk fra uge 51 i 2023 frem til uge 11 i 2024 jf. nedenstående tidsplan for pensionsstatistikken.