Indberetningspligten omfatter også bidrag og præmie til ordninger, der overgår fra at være en arbejdsgiverordning til at være en privattegnet ordning eller omvendt (skattekode 01 samt 10).
Endvidere nedsættelse eller ophør af bidrag og præmie før den aftalte indbetalingsperiodes udløb til en ordning, der er ændret fra at være en ordning i et ansættelsesforhold til at være en ordning uden for ansættelsesforhold eller omvendt, når indbetalingerne er foretaget i mindre end 10 år (skattekode 01 samt 10).
Ved beregning af 10-årsperioden medregnes den periode, hvor arbejdsgiveren har foretaget indbetalingerne, jf. bekendtgørelsen om skatteindberetning m.v. § 13, stk. 5, nr. 3. Udtræden af en arbejdsgiverordning i forbindelse med fratræden af stilling betragtes ikke som statusskift. Der skal således ikke ske indberetning af fradragskode 05 i disse tilfælde.
Såfremt ejeren af en privattegnet pensionsordning, der er omfattet af PBL afsnit I, inden den 18. februar 1992 har valgt at henføre denne til beskatning efter PBL § 50, skal der ikke foretages indberetning af de præmier m.v., der er indbetalt, efter ordningen er henført til beskatning efter § 50. Efter 18. februar 1992 kan valg af beskatning efter § 50 ikke længere ske.
Overføres en ordning helt eller delvist efter reglerne i PBL §§ 41 - 43 til en anden eksisterende eller nyoprettet ordning, der er omfattet af fordelingsreglen i PBL § 18, omfatter indberetningspligten foruden bidrag og præmie også nedsættelse og ophør af samme før den aftalte indbetalingsperiodes udløb, når indbetalingerne til ordningen er foretaget i mindre end 10 år. Ved beregningen af 10-årsperioden skal indbetalingerne til henholdsvis den afgivende og den modtagende ordning ses i sammenhæng.
Ved overførsel efter PBL §§ 41 - 43 af en pensionsordning til en anden bestående eller nyoprettet ordning, skal det afgivende forsikringsselskab, den afgivende pensionskasse eller det afgivende pengeinstitut give det modtagende pensionsinstitut meddelelse om, at overførslen er foretaget efter lovens §§ 41 - 43. Vedrørende rateforsikringer og rateopsparingsordninger skal der endvidere gives meddelelse om størrelsen af forfaldne eller indbetalte præmier og bidrag samt indbetalingsperiodens længde.
Det modtagende pensionsinstitut skal, hvor der er tale om en pensionsordning, der ikke er led i en ordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, foretage indberetning, såfremt der sker nedsættelse eller ophør af indbetalingerne i forbindelse med overførslen (markeres med fradragskode 04).
Indberetning af præmie i forbindelse med overførsel sker i øvrigt på den måde, at det afgivende pensionsinstitut, pengeinstitut eller forsikringsselskab indberetter de bidrag eller præmier, der er indbetalt/forfaldent i kalenderåret frem til det tidspunkt, overførslen til det modtagende pensionsinstitut finder sted uanset, at bidraget/præmien helt eller delvist vedrører ordningen i det modtagende pensionsinstitut.
Det modtagende pensionsinstitut indberetter de præmier/bidrag, der enten indbetales eller er forfaldne efter overførslen.
Er der f.eks. til en opsparing - i pensionsøjemed i et pengeinstitut - knyttet en forsikring i form af en invalidesum, en invaliderente eller en kapitalgruppelivsforsikring, alle omfattet af PBL afsnit 1, skal forsikringsselskabet ikke foretage indberetning af det beløb, der overføres fra pengeinstitutordningen, jf. PBL § 41. Det påhviler derimod pengeinstituttet at indberette det samlede beløb, der er indbetalt på denne, uanset at en del af det indbetalte beløb er blevet overført til forsikringsordningen som præmie.
Er der tale om indekskontrakter overført i løbet af kalenderåret til et andet pengeinstitut, er det det modtagende pengeinstitut, som skal foretage indberetningen af hele det indeværende års forfaldne ydelse.