Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)
I skal give eKapital besked før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Det er for at sikre den korrekt rettelsesprocedure, og at en borger fx ikke får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.
Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital, hvis I er i tvivl.
Vi underretter vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.
Vi er gerne behjælpelige med at give input til underretningsbrev til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.
Der skal foretages rettelser til tidligere indberettede oplysninger, når disse er forkerte.
Fremgangsmåden for rettelser såvel manuelle som maskinelle er beskrevet nedenfor.
Der kan typisk være tale om rettelser af et for lille eller for stort indberettet beløb eller sletning af indberetninger vedrørende ordninger, som ikke er omfattet af indberetningspligten, f.eks. pensionsordninger der ikke er omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I. Der kan ligeledes være tale om rettelser vedrørende oplysninger, som er indberettet på et forkert personnummer, skattekode, fradragskode eller anden fejlagtig angivet oplysning.
Forkert indberettede beløb rettes med den positive eller negative forskel mellem det tidligere indberettede beløb og det korrekte beløb.
Når der disponeres over indbetalte præmier/bidrag ved overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1 og 2 og pensionsbeskatningslovens § 22 A stk. 1 eller ved tilbagebetaling efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1 og 2, pensionsbeskatningslovens § 22, stk. 1 og pensionsbeskatningslovens § 22 A stk. 1, henvises der til afsnittet Ændring af ordninger, overførsel og tilbagebetaling. Her omtales også overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 8 og 9 fra aldersordninger til anden ordning.
Såfremt pensionsinstituttet modtager indbetalinger, der vedrører indkomstår før 2022, skal der søges om tilladelse, hvis disse indbetalinger skal have virkning for et tidligere år. Der må ikke reguleres og indberettes før end tilladelse er modtaget fra Skattestyrelsen.
Det samme forhold gør sig gældende, hvis der ved en fejl er blevet indbetalt for meget/forkert på en ordning, og pengene ønskes tilbagebetalt.
Vær i denne forbindelse opmærksom på, at det er muligt at håndtere nogle fejlindbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 22 C, § 22 E eller § 22 F. Hvis den skete fejl ikke er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 22 C, § 22 E eller § 22 F, skal der søges om tilladelse via TastSelv Erhverv under kontaktformularen (ekapital - pension - ansøgning om tilladelse) eller krypteret mail til raadgiver@sktst.dk vedlagt dokumentation og begrundelse for forholdet. Bemærk muligheden for anvendelse af § 21 A m.v. i indeværende år, hvis beløbsgrænsen på ratepensionsordninger er overskredet. Se under afsnittet Ændring af ordninger, overførsel og tilbagebetaling.
Fremgangsmåden ved almindelig rettelse af indberettede beløb kan ses i underafsnittene til dette afsnit.