De sekundære data skal kun indberettes for valutaudlændinge - ejerstatuskode 1, C eller D. Sekundære data er oplysninger om TIN-nr. (Tax Identification Number efter bopælslandets regler) eller fødselsdato og år, navn, adresse, postdistrikt, postnummer samt hjemland.

Oplysningerne indberettes, selvom personnummer er angivet.

I skal indsende oplysninger om TIN-nr. m.v. for ordninger, hvor I har oplysningerne.

Oprettelsesdatoen for pensionsordningen er implementeret i individstrukturene fra indkomståret 2021. Valideringen af de sekundære data for valutaudlændinge følger nu nedenstående regler.

Læs mere om oprettelsesdatoen i afsnittene: Dataindhold for privattegnede pensionsordninger og Dataindhold for arbejdsgiveradministrerede ordninger - Felt 12 Oprettelsesdato.

Regler gældende fra 01.07.2016
Skattestyrelsen har opstillet følgende hovedregel ved afgørelse af dansk/udenlandsk bopæl:
Hvis ejeren af pensionsordningen har et dansk cpr-nr., og der ikke er sikker viden om, hvor ejeren har bopæl, så betragtes ejeren altid som indlænding (ejerstatuskode 0).
Skattestyrelsen sikrer på den måde, at oplysningerne kommer på årsopgørelsen, hvis ejeren af pensionsordningen er skattepligtig til Danmark. Det betyder også, at indberetter ikke får afvist sin indberetning.

Vær opmærksom på, at selvom indberetningen godkendes, er kunderegistreringen stadig mangelfuld. Pensionsinstituttet skal derfor følge op på kunderegistreringen i disse situationer.

TIN-typekode (1 karakter)

Kode der identificerer, hvilken type identifikation der anvendes ved indberetningen.
SKAL altid indberettes, når ejerstatuskoden er 1, C eller D (valutaudlændinge).

1 = TIN-nr. (Tax Identification Number)
2 = fødselsdato (DDMMÅÅÅÅ)
3 = identifikationsoplysninger er mangelfulde

TIN-typekode 3 skal kun anvendes, når det trods rimelige anstrengelser ikke har været muligt for den indberetningspligtige at indhente de krævede identifikationsoplysninger på kunder, som ikke er bosiddende i Danmark fx TIN-nr. eller fødselsdato, fødselssted og fødselsstat mv.

Ved indberetning med TIN-typekode 3, skal landekoden være forskellig fra DK. Fornavn og efternavn skal endvidere være udfyldt. Der indberettes i øvrigt alle de identifikationsoplysninger på kunden, som man er i besiddelse af.

Ved anvendelse af TIN-typekode 3 vil indberetningen ikke blive afvist, selvom identifikationsoplysningerne er mangelfulde. Fornavn og efternavn kræves udfyldt. Det forventes dog, at I fortsat vil blive arbejdet på at få de mangelfulde oplysninger på plads.

Der indberettes med så lav TIN-typekode som muligt, dvs.:

  • Har I kundens TIN-nr. og fuldstændige navne og adresseoplysninger indberettes med TIN-typekode 1.
  • Har I TIN-nr. men mangler fx nogle adresseoplysninger således, at indberetning med TIN-typekode 1 vil blive afvist, foretages indberetning med TIN-typekode 3. Der indberettes alle de oplysninger, I har.
  • Har I ikke TIN-nr., men kundens fødselsdato, fødeland, fødested, navne og adresseoplysninger, indberettes med TIN-typekode 2.
  • Kan I heller ikke opfylde TIN-typekode 2, indberettes med TIN-typekode 3, og der indberettes alle de oplysninger, I har.

I indberetninger med TIN-typekode 3 er identifikationsoplysningerne ikke fuldstændige, men indberetningen afvises ikke. Selvom der ikke sker afvisning, er kravene til indberetningspligten ikke opfyldt.

Opmærksomheden henledes på, at selvom der ikke sker afvisning af indberetningen, vil kunderegisteringen stadig være mangelfuld og dermed ikke opfylde kravene til indberetningspligten. Den indberetningspligtige forventes derfor at fortsætte med at søge de manglende oplysninger indhentet. Der bør mindst én gang årligt tages kontakt til kunden med henblik på at indhente de manglende oplysninger.

Når ejeren af kontoen eller depotet på et senere tidspunkt bliver korrekt identificeret, skal indberetningen efterfølgende ske på normal vis. Det vil sige, at hvis kundens identifikation modtages efter den ordinære indberetning, skal der fremadrettet indberettes med de nye oplysninger. Hvis indberetningen om kunden er gået på fejl i den ordinære indberetning, kan den afviste indberetning rettes til med de nye oplysninger og genindberettes.