Inden I retter eller invaliderer en indberetning, har I behov for at vide, om der er tale om en gældende eller ikke gældende indberetning, men også om der tidligere har været en gældende indberetning på kontoen. I skal derfor kende status på indleveringen, inden I retter eller invaliderer. I Rentesystemet vil der være en gældende og en seneste indlevering. Svarfiler, søgemuligheder og den samlede rapporter vil tage udgangspunkt i den seneste indlevering på kontoen, også selvom der foreligger en gældende indberetning, der er godkendt.
Hvor kan I finde status for indlevering?
Ved masseindlevering står denne status i indleveringsstatusfilen, som er i svarfilen (læs mere i Teknisk vejledning Rente, afsnit 5).
Ved enkeltindberetning vil denne status kunne ses ved at fremsøge kontoen i TastSelv Erhverv Tidligere indberetninger og Søg i konti (læs mere i Teknisk vejledning Rente, afsnit 6.2). Her vil I kunne se status på den gældende indberetning og den seneste indlevering samt historikken for kontoen, hvor I vil kunne se validering-status for hver indlevering, der er sket på kontoen/ordningen.
Der er en beskrivelse i REST API dokumentation af, hvordan status kan ses ved både masseindlevering og enkeltindberetning via Webservice (REST API).
Hvornår skal I lave en rettelse, og hvornår skal I lave en invalidering?
Inden I skal rette en indlevering/indberetning, har I behov for at vide, om det er en gældende eller ikke gældende, ligeledes om der har været en gældende indberetning på kontoen.
Hvornår er det en gældende indberetning?
Vi har udarbejdet en teknisk beskrivelse af datakvalitetsniveauer for, at I kan få en bedre forståelse af, hvornår der er tale om en indlevering, og hvornår det er en gældende indberetning. I figuren nedenfor kan I se, hvilken datakvalitet indleveringen skal have for, at den bliver til en gældende indberetning.

Hvis indleveringen får status FejlFormat eller FejlIndberetning, er datakvaliteten ikke tilstrækkelig til at blive til en gældende indberetning. I disse tilfælde vil rettelsesprincippet ikke kunne anvendes, da der ikke er en gældende indberetning, I kan rette. I skal i stedet lave en ny indlevering i korrekt format.
Indberetningens status
|
Forklaring
|
Gældende indberetning?
|
FejlFormat
|
Fil ikke genkendt som XML
|
Nej
|
FejlIndberetning
|
Fejl ved XML validering
|
Nej
|
FejlIndberetning
|
Fejl i ikke retbare felter
|
Nej
|
FejlIndberetning
|
Rettelsesprincip ikke overholdt
|
Nej
|
Invalideret
|
Invalidering af en konto
|
Nej
|
FejlKonto
|
Fejl på kontoniveau eller hvor alle kontohavere på kontoen har fået mindst en fejl
|
Ja
|
FejlKontohaver
|
En kontohaver er gået på fejl, hvor der mindst er en kontohaver, der ikke har fået fejl
|
Ja
|
GodkendtKontoAdvis
|
Der er givet et eller flere advis
|
Ja
|
GodkendtKonto
|
Ingen advis eller fejl på kontoen
|
Ja
|
Hvis en indberetning er gældende, skal I overholde rettelsesprincippet. I skal være opmærksomme på, at en gældende indberetning ikke nødvendigvis betyder, at indberetningen bliver udstillet i skatteoplysningerne. En gældende indberetning betyder blot, at xml-strukturen er gyldig. Læs mere om udstilling af data i skatteoplysninger i afsnit 8.