Ved hver indberetning om et pantebrev, skal I oplyse, hvem der er låntager og depothaver og eventuelle rentenyder på pantebrevet. ►I skal indberette om alle låntagere, depothavere og rentenydere på pantebrevet.◄

Forfaldne renter i indberetningsperioden skal I oplyse i RenteBeløb under både Beløb og Kontoperiode.

Renten på et pantebrev skal splittes op i flere kontoperioder, hvis der har været låntager- eller depothaverskifte i indberetningsperioden.
Se eksempler på opsplitning under afsnit 4.6.1.

I skal oplyse en kontohaverliste pr. låntager- depothaverperiode. Se mere i afsnit 4.7.
Hvis I skal indberette om rentenyder, skal I også oplyse en rentenyderliste pr. kontoperiode (depotperiode), se mere i afsnit 4.8.             

Felter under kontoperiode (låntager- og depothaverkredsperiode):                          

RenteBeløb
Udfyld feltet med forfaldne renter i kontoperioden.

PantebrevDepotID (kun depothaver)
Udfyld feltet med den unikke revisionsmæssige nøgle til pantebrevsdepotet, fx depotnummer.

PantebrevDepotNummer (kun depothaver)
Udfyld feltet med depotnummer evt. i kombination med lånenummer (Det er det nummer der vises i kreditors skatteoplysninger). 

KontoperiodeOpstartDato
Hvis pantebrevet skifter låntager- eller depothaverkreds, skal I udfylde feltet med dato for opstart af ny låntager- depothaverkreds. Det gælder også når det sker ved årsskiftet.

Feltet skal I ikke medtage i XML strukturen, hvis låntager- og depothaverkreds har været den samme i hele indberetningsperioden incl. 1. januar. 

Ved enkeltindberetning på TastSelv Erhverv skal I markere ’periode start - periode slut’ ved Kundeoplysninger. Læs mere i Teknisk vejledning afsnit 4.1.

KontoperiodeOphørDato
Hvis pantebrevet skifter låntager- eller depothaverkreds, skal I udfylde feltet med dato for ophør af ejerkreds. Det gælder også når det sker ved årsskiftet.

Feltet skal I ikke medtage i XML strukturen, hvis ejerkredsen er den samme i hele indberetningsperioden. Ved enkeltindberetning på TastSelv Erhverv skal I markere ’periode start - periode slut’ ved Kundeoplysninger. Læs mere i Teknisk vejledning afsnit 4.1.

Særligt vedr. indberetning af pantebreve med tilknyttet rentenyder
En rentenyder er en person, der modtager afkast af en kapital, som personen ikke ejer.

Kapitalejere skal I indberette som beskrevet i afsnit 4.7. Det er vigtigt at I indberetter om alle kapitalejere på kontoen, da FlereEndToKontohavereIkkeAlleOplyst feltet ikke er tilknyttet kapitalejeren. Hvis I ikke indberetter om alle kapitalejere, vil udstillingen og anvendelse af indberetningen være forkerte.

Rentenyder skal I indberette som beskrevet i afsnit 4.8 (Rentenyderlisten)
Når I skal udfylde feltet FlereEndToKontohavereIkkeAlleOplyst er det antallet af rentenydere på kontoen der er afgørende for om I skal anvende True eller False.

I skal oplyse om alle rentenydere på pantebrevet.

.