Brug af fysiske indberetningsmedier (fx USB-stik og CD-rom) udfases med virkning fra 1. januar 2019 som følge af den nye skatteindberetningslov og nye krav til datasikkerhed.

Der er fremover to digitale indberetningskanaler:

Indberetningskanal

Enkeltvis indberetning

Masse indberetning

TastSelv Erhverv

Manuel indtastning

Filoverførsel

FTPs Gateway

-

Filindlevering

 
I kan vælge kanal efter behov, fx kan I bruge FTPs Gateway til de store ordinære indberetninger, og bruge TastSelv Erhverv til at lave rettelser. Valget af indberetningsmetode og -kanal hænger ofte sammen med virksomhedens mulighed for it-understøttelse af indberetningsprocessen.
Vi anbefaler følgende:

Få indberetninger, små datamængder og rettelser 

  • Brug TastSelv Erhverv Enkeltvis indberetning til enkeltvis manuel indtastning, fx ved supplerende indberetning og enkelte rettelser.

  • Brug TastSelv Erhverv filoverførsel til lidt større datamængder.
    Filen skal være i txt-format og opfylde datastrukturen, som beskrevet i afsnit 4.3.
    Indberetter kan selv danne filen eller bruge "AKFA regneark", som selv danner det korrekte format, se nedenfor.

Find TastSelv Erhverv på skat.dk

                      1. Log på TastSelv Erhverv

                      2. Klik på "Øvrige indberetninger" i menuen øverst på siden.

                      3. Klik på "Faglige kontingenter og A-kassebidrag (AKFA)" i menuen
                          til venstre.

                      4. Vælg "Indberet" eller "Filoverfør" i menuen til venstre.

Få hjælp til at danne filer i korrekt datastruktur ved at bruge hjælpeskema "AKFA regneark". Den dannede fil kan overføres direkte via TastSelv Erhverv Filoverførsel.

Hjælpeskemaet viser datastrukturen og indeholder Hjælp-knapper, som kan lette arbejdet med fx at bruge korrekte koder og danne filen i korrekt format.

Udklip fra hjælpeskema "AKFA regneark"

                     

Find vejledning til brug af regnearket og link til hjælpeskemaet i afsnit 10, bilag 1.

Mange indberetninger og større datamængder
FTPs Gateway er en indberetningskanal, hvor store filer kan overføres med krypteret SSL forbindelse via FTP.
I praksis henvender løsningen sig mest til indberettere med større datamængder, da det kræver teknisk support.
Levering af kvittering og fejllister sker også via FTPs Gatewayen.

Der er tre forudsætninger for at bruge eKapitals FTPs Gateway:

  • Installation af en FTPs klient på din computer/server.

  • Tilmelding som bruger af Skattestyrelsens FTPs Gateway.

  • Indberetter skal have NemID administratorsignatur eller medarbejdersignatur.

De tekniske forhold for brug af FTPs Gatewayen er nærmere beskrevet i Teknisk vejledning til eKapitals sikre FTPs Gateway.